Bukefalos 28 år!

AgentCarter

Trådstartare
Kan veckovilan gå på något annat än antal dagar man jobbat i rad?
Har fått varning från jobbets schemaprogram att jag har dragit över veckovilan när jag la in övertiden igår.
Jag har inte jobbat sju dagar i rad men jobbat från förra veckan mån-tors, två dagar med övertid
Lör-tis, övertid tre dagar, delad tur en dag och för kort dygnsvila mellan två dagar.
Är ledig idag men skulle jobbat tors-lör egentligen men fått sjukskriva mig.

Förstår någon hur det hänger ihop?
Har inte fått tag på någon chefaktig att fråga och gruppens fackliga ombud hade ingen aning om hur det kom sig att min veckovilan var för kort då jag inte jobbat mer än fyra dagar på raken
 
Tror första googlande gav mig svaret, har bara haft 32 lediga timmar istället för 36.
Är det nu det suger att inte vara med i facket eller?
Går det att få kompensation för timmarna?
 
Tror första googlande gav mig svaret, har bara haft 32 lediga timmar istället för 36.
Är det nu det suger att inte vara med i facket eller?
Går det att få kompensation för timmarna?

Läst men inte förstått. Reglerna finns ju för att skydda dig. Om du blir beordrad ett sådant schema är din arbetsgivare ute på hal is oavsett om du är med i facket eller inte. Men annan lagstiftning kan träda in som går före arbetstidslagen.
 
Jobbar inom vård och omsorg, har haft mycket övertid den senaste veckan. Cirka 138 minuter övertid och en delad tur som jag antar tar mycket tid.
Vårt fack är kommunal och verkar vara väldigt svaga.
 
Jobbar inom vård och omsorg, har haft mycket övertid den senaste veckan. Cirka 138 minuter övertid och en delad tur som jag antar tar mycket tid.
Vårt fack är kommunal och verkar vara väldigt svaga.

Ja men är det någon som ifrågasätter att du ska få betalt? Eller blir du tvingad att säga ja till pass som du vill vägra?

Arbetstidslagen gäller alla, och har inget med facket att göra. Den gäller inom hela EU.
 
Tid du har jobbat ska du självklart få betalt för. Det är ju inte du själv som är orsaken till att du har fått för kort veckovila.
 
Ja men är det någon som ifrågasätter att du ska få betalt? Eller blir du tvingad att säga ja till pass som du vill vägra?

Arbetstidslagen gäller alla, och har inget med facket att göra. Den gäller inom hela EU.
1 nej det hoppas jag inte
2 har inte tagit några extra pass utan det är bara mitt normala schema men fått jobba över då vi har för mycket att göra. Kan inte åka ifrån en brukare bara för att jag egentligen har slutat heller. Så är inte direkt något pass som går att säga nej till.
 
Tid du har jobbat ska du självklart få betalt för. Det är ju inte du själv som är orsaken till att du har fått för kort veckovila.
Nej den tar jag för givet att jag får normalstora för, funderade på om man kunde få något mer för de fyra timmarna som blev för mycket.
Tycker det ska kosta att inte ha tillräckligt med personal.
 
1 nej det hoppas jag inte
2 har inte tagit några extra pass utan det är bara mitt normala schema men fått jobba över då vi har för mycket att göra. Kan inte åka ifrån en brukare bara för att jag egentligen har slutat heller. Så är inte direkt något pass som går att säga nej till.

Vad är det för problem då? Du har jobbat timmarna, och inte fått den helgvila som du borde ha fått, så systemet gör rätt som varnar. Men du måste ju kunna rapportera timmarna så att du får betalt. Däremot kan du ju hänvisa till arbetstidslagen nästa gång det blir aktuellt, din arbetsgivare kan då beordra dig eftersom hälso- och sjukvårdslagen går före, och facket kan argumentera att arbetsgivaren borde anställa mer personal istället för att bryta på arbetstidslagen på regelbunden basis.
 
Jag känner mig lite extra stridisk nu är därför jag vill se vad jag kan göra åt detta. Vår arbetssituation har varit riktigt illa ett tag och flera är på väg att bli utbrända. Samtidigt tas inte mera personal in och facket för fan inte ett jävla piss.
 
Nej den tar jag för givet att jag får normalstora för, funderade på om man kunde få något mer för de fyra timmarna som blev för mycket.
Tycker det ska kosta att inte ha tillräckligt med personal.

Nej, din ersättning blir densamma, däremot kan ju facket dra arbetsgivaren inför arbetsdomstolen.
 
Vad är det för problem då? Du har jobbat timmarna, och inte fått den helgvila som du borde ha fått, så systemet gör rätt som varnar. Men du måste ju kunna rapportera timmarna så att du får betalt. Däremot kan du ju hänvisa till arbetstidslagen nästa gång det blir aktuellt, din arbetsgivare kan då beordra dig eftersom hälso- och sjukvårdslagen går före, och facket kan argumentera att arbetsgivaren borde anställa mer personal istället för att bryta på arbetstidslagen på regelbunden basis.
Så finns inget man kan göra när skadan redan är skedd?
 
Nej den tar jag för givet att jag får normalstora för, funderade på om man kunde få något mer för de fyra timmarna som blev för mycket.
Tycker det ska kosta att inte ha tillräckligt med personal.
beror på, jobbar du heltid så blir det ju mertid. Det är dyrt
 
Jag känner mig lite extra stridisk nu är därför jag vill se vad jag kan göra åt detta. Vår arbetssituation har varit riktigt illa ett tag och flera är på väg att bli utbrända. Samtidigt tas inte mera personal in och facket för fan inte ett jävla piss.

Kan vara en förhandlingsfråga då, när det blir aktuellt för din chef att beordra övertid. Ungefär såhär: "Kan du hoppa in imorgon, Eva är sjuk". "Nja, det är min lediga helg och då får jag inte tillräckligt lång veckovila den här veckan som jag har rätt till enligt arbetstidslagen". "jamen jag har ingen annan så du måste gå in". "Ok om jag får ...."

Om du jobbar i en privat verksamhet kan man förhandla om mycket saker. Om man jobbar i en offentlig verksamhet finns det regler och principer och då rekommenderar jag att du slår en signal till personalkontoret för att fråga hur du ska hantera situationen och vilka möjligheter du har att säga nej när du schemaläggs utöver vad arbetstidslagen säger.

Att vara med i facket är bra i ett sånt här läge. I många andra lägen också. De kom till för att skydda folk från att bli utnyttjade. Och det behövs fortfarande.
 
Så finns inget man kan göra när skadan redan är skedd?

När du har jobbat dina timmar ska du ha övertidsersättning enligt kollektivavtalet. Något annat är det ju svårt att få till när du redan har löst arbetsgivarens problem. Man kan förstås säga något i stil med "Nu har jag ställt upp så in i he-e att jag tycker att du borde bjuda mig på bio/restaurang/semester" eller vad du nu tycker att det är värt.
 
Problemet med facket här är att de inte ger något skydd, är ett flertal papper vi har skrivit till dem.
Så jag ser ingen anledning att gå med i just kommunal och vet inte om unionen kan hjälpa mig då det är kommunal det är skrivet avtal med på jobbet.
Och ja arbetsmiljö problem har vi.
Lösningen är att få in en timvikarie till på kvällen. Tråkigt att vi inte har några vikarier bara
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 914
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 729
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 211
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 128
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp