Bukefalos 28 år!

Vegetarianförälder = vegetarianbarn?

Tänker inte ge mig in i debatten men vill kommentera det sista. För mig har det varit självklart att erbjuda de barn (alltså kompisar till mina barn t ex) som har annan kost det de kan äta vid kalas, översovningar etc. Oavsett orsak till kosten. Dvs om jag bjöd hem ett barn som åt vegan-kost på kalas skulle jag se till att det fanns glass, godis etc som var ok för den. Om jag inte kunde erbjuda det skulle jag fråga om föräldrarna kunde skicka med det. Där ser jag ingen skillnad på om kosten är av allergi-skäl, övertygelse eller religion.

Absolut, så skulle jag även göra såklart. Men det kan ju såklart uppstå oförberedda situationer. Men nu var det inte det jag tänkte på främst utan mer hur barnet upplever det att aldrig kunna äta det som kompisarna äter osv. Jag kan tänka mig att det är lättare för barnet att acceptera "du får inte äta det för då blir du sjuk" än "du får inte äta det för jag tycker att det är fel" :)
 
Jag förstår inte varför vegetarianism utmålas som något slags stort socialt handikapp? Jag har en 6-åring och han tar hem kompisar, han går hem till kompisar, han går på kalas osv. Det är väl fullständigt självklart att man pratar med de andra föräldrarna om det är något särskilt man ska tänka på i matväg?

I bekantskapskretsen har vi veganer, laktosintoleranta, mjölkproteinallergiker, nötallergiker osv.

Oftast är det faktiskt enklast att helt enkelt göra vegansk mat eller veganskt fika när flera ska komma över samtidigt (t.ex. vid ett kalas).
 
Absolut, så skulle jag även göra såklart. Men det kan ju såklart uppstå oförberedda situationer. Men nu var det inte det jag tänkte på främst utan mer hur barnet upplever det att aldrig kunna äta det som kompisarna äter osv. Jag kan tänka mig att det är lättare för barnet att acceptera "du får inte äta det för då blir du sjuk" än "du får inte äta det för jag tycker att det är fel" :)

Mycket möjligt att det är svårare att acceptera. Min upplevelse är att små barn accepterar rätt mycket bara för att "det är så", både själva och att kompisar inte tycker att det är så konstigt. Min son var allergisk mot mjöl, ägg och mjölk som liten, han frågade så fort han kunde prata "får jag äta det där" om någon erbjöd honom något. Jag tror att han egentligen var för liten för att förstå att han blev dålig av det han inte tålde, han bara visste att han inte fick/kunde äta allt. Tänker att det nog skulle kunna vara samma med små "vegetariska barn". Och börjar de ifrågasätta och vilja något annat så tänker jag att då är man väl i läget att de börjar kunna välja själva. Tror att man är väldigt fel ute om man som förälder förbjuder barn som vill äta kött att göra det, då är nog risken att de smygäter. Tror istället på bra motiveringar och sen får de välja själva (när de är så stora alltså, är de mindre tror jag som sagt inte att det är ett problem).
 
Jag vill lägga till att jag aldrig skulle förbjuda mina barn något som faktiskt är socialt accepterat. Min moster förbjöd sina barn och sin man att äta kött för att hon själv var vegetarian med följden att hennes man och barn smygåt kött när de fick chansen. Är det verkligen så man vill leva i en familj? Att man ska smyga och ljuga för varandra? Det vill iallafall inte jag.

I det fallet var väl problemet knappast att mamman förbjöd resten av familjen att äta kött. Problemet var att hon och pappan helt enkelt inte var överens. Att ha en diktator i familjen som anser sig ha rätt att bestämma över alla andra är självklart ingenting man vill ha i en familj, men det är ju inte kosthållningen i sig som är problemet då utan inställningen hos "diktatorn". Påtvingad kosthållning blir bara ett uttryck för det som i grunden är fel.
 
vad gör ni om barnen är allergiska?
Jag är allergisk mot både baljväxter, sojaprotein och ägg.
Hur jag skulle få ihop en vegansk kost förstår jag inte och blir jag bjuden på tex quornfärs så blir jag riktigt sjuk.

Jag förstår att att man vill välja bort kött och det är helt ok. Men aäg inte att alla andra kan äta veganskt och jag skulle aldrig ställa mig och laga vegansk fika för att barnets kompis mamma är vegan.
 
vad gör ni om barnen är allergiska?
Jag är allergisk mot både baljväxter, sojaprotein och ägg.
Hur jag skulle få ihop en vegansk kost förstår jag inte och blir jag bjuden på tex quornfärs så blir jag riktigt sjuk.

Jag förstår att att man vill välja bort kött och det är helt ok. Men aäg inte att alla andra kan äta veganskt och jag skulle aldrig ställa mig och laga vegansk fika för att barnets kompis mamma är vegan.

Man får anpassa sig efter allergier. Det är lite grundinställningen jag har, jag anpassar mig efter situationen.

Själv har jag inga problem att göra en vegansk äpplekaka istället för en "vanlig". Det är inte svårare och blir inte mindre gott heller. Det kostar inte mig någonting att göra den anpassningen.
 
Absolut, så skulle jag även göra såklart. Men det kan ju såklart uppstå oförberedda situationer. Men nu var det inte det jag tänkte på främst utan mer hur barnet upplever det att aldrig kunna äta det som kompisarna äter osv. Jag kan tänka mig att det är lättare för barnet att acceptera "du får inte äta det för då blir du sjuk" än "du får inte äta det för jag tycker att det är fel" :)

Ett litet tillägg...jag tycker att man som förälder till barn med kost som är "annorlunda" har ett stort ansvar att infomera kompisar, kompisars föräldrar, inför kalas etc för att barnet inte ska behöva hamna i situationen att känna sig utanför. Och att diskutera med barnet och motivera varför, då tror jag inte att barnet tycker att det blir så konstigt om det skulle uppstå en spontan situation som inte går att lösa.

Jag trror dock att allergier är större problem vid spontana situationer än om man äter veganskt/vegetariskt.
 
vad gör ni om barnen är allergiska?
Jag är allergisk mot både baljväxter, sojaprotein och ägg.
Hur jag skulle få ihop en vegansk kost förstår jag inte och blir jag bjuden på tex quornfärs så blir jag riktigt sjuk.

Jag förstår att att man vill välja bort kött och det är helt ok. Men aäg inte att alla andra kan äta veganskt och jag skulle aldrig ställa mig och laga vegansk fika för att barnets kompis mamma är vegan.

Äemen alltså, det känner jag att jag inte ens behöver ta ställning till innan, det kan inte vara speciellt vanligt? Den dagen den sorgen i sådant fall.

När jag bjuder hem folk som inte kan/vill äta vissa saker anpassar jag mig efter dem. Oavsett om de är strikt praktiserande judar som inte äter fläsk, eller mjölkproteinallergiker. Om jag inte kan bjuda dem på något de kan äta bjuder jag ju inte hem dem?
 
Äemen alltså, det känner jag att jag inte ens behöver ta ställning till innan, det kan inte vara speciellt vanligt? Den dagen den sorgen i sådant fall.

När jag bjuder hem folk som inte kan/vill äta vissa saker anpassar jag mig efter dem. Oavsett om de är strikt praktiserande judar som inte äter fläsk, eller mjölkproteinallergiker. Om jag inte kan bjuda dem på något de kan äta bjuder jag ju inte hem dem?

Eller så frågar man dem om de inte kan ta med sig något själv/tipsa om något :)
 
Som jag förstod det är du vegan. Kommer du resonera likadant när det gäller mejeriprodukter, ägg osv som du gör med kött när det kommer till barnets kost?

Jag säger absolut inte vad som är rätt eller fel. Men det går ju inte att komma ifrån att hur mycket du än vill att normen ska vara att inte äta animaliska produktier, så är det absolut vanligaste att människor inte äter en vegansk kost.

Där kommer ju även sociala aspekter in för barnet. Barnet kommer sova över hos kompisar, gå på barnkalas, och bli bjuden på godis antaligen långt innan barnet är gammalt nog att göra ett faktabaserat och väl underbyggt val om ifall det helt vill utesluta animaliska produkter ur sin kost eller inte. Har du funderat något kring hur mycket din etiska uppfattning om att inte äta animalsika produkter alls är "värd" i förhållande till barnets sociala situation i dessa sammanhang? :)

Jag skrev tidigare i tråden att tanken är den att ett eventuellt barn skulle vara lakto-ovovegetarian, för enkelhetens skull. Hemma hos oss äter vi höt fritt från animalier just nu, och ttanken är att det ska fortsätta så även om vi skulle få ett barn, men det blir enklare att äta ute, på förskola och hhos vänner om barnet är lakto-ovoveg.
vad gör ni om barnen är allergiska?
Jag är allergisk mot både baljväxter, sojaprotein och ägg.
Hur jag skulle få ihop en vegansk kost förstår jag inte och blir jag bjuden på tex quornfärs så blir jag riktigt sjuk.

Jag förstår att att man vill välja bort kött och det är helt ok. Men aäg inte att alla andra kan äta veganskt och jag skulle aldrig ställa mig och laga vegansk fika för att barnets kompis mamma är vegan.

Ursäkta en petitess, men qourn är inte vegant. ;) Innehåller ägg, och ägg är inte vegant.
Om barnet skulle visa sig ha baljväxtallergier får vi väl lösa den grejen då liksom, går ju inte att säga "barnet kanske kan bli allergiskt så det är bäst jag uppfostrar den tvärt emot min övertygelse om vad som är bäst och gör en omnivor av hen. ;)

Jag känner en vegan som är allerfisk mot soja, gluten, baljväxter och nötter. Hon mår utmärkt, men såklart det blir kkrångligt. :) - Skulle den situationen uppstå tar vi det då. ^^ Har uppfattningen att ägg och mjölk är betydligt vanligare allergier hos barn. :D
Skulle mitt eventuella barn ha en kompis vars föräldrar är oförmögna att ta några potatisar på sidan, värma på lite grönsaker/göra en sallad och göra en sås utan köttbuljong så antar jag att hen inte skulle äta där särskilt ofta? :)

Vegetarisk mat är inte en massa konstigt special. Det behöver inte vara processade färdigrätter. Det är bara en kost baserad på växter, folk behöver inte bli så skrämda. :)
 
Jag skrev tidigare i tråden att tanken är den att ett eventuellt barn skulle vara lakto-ovovegetarian, för enkelhetens skull. Hemma hos oss äter vi höt fritt från animalier just nu, och ttanken är att det ska fortsätta så även om vi skulle få ett barn, men det blir enklare att äta ute, på förskola och hhos vänner om barnet är lakto-ovoveg.

Aha, det missade jag, sorry! :)
 
Jag med :) . Tyckte bara att det lät lite tråkigt att inte bjuda hem någon för att det inte gick att bjuda den på något :p

Ja verkligen, jag menade mest att om jag är så ovillig att anpassa en enda fika/middag/vaddetnuär efter min gäst, då är jag nog inte så intresserad av att bjuda hem hen heller, så då kan jag lika gärna låta bli. Men det är förstås inget fel med att be om tips eller be att personen tar med något eget. Det händer att jag tar med veggomat när jag går bort, för att de som är värdar ska slippa krångla.
 
Finns det några vegetarianer här? (Eller veganer för den delen?) Hur tänkte ni när ni fick barn, är era barn också vegetarianer/veganer? Var er partner köttätare? Vad tyckte hen om saken? Tänkte ni på något speciellt när det gällde vegetarian-barnmat eller åt ni som vanligt?

Kom på att jag kan svara på ursprungsfrågan också :) Fast jag tog den enkla vägen. Jag var vegetarian när min dotter föddes, min partner köttätare men åt oftast min kost. Valde att inte ge dottern vegetarisk kost och började sen så småningom äta kött igen själv. Äter fortfarande kött, 20 år senare, men inte så ofta.
 
Ja verkligen, jag menade mest att om jag är så ovillig att anpassa en enda fika/middag/vaddetnuär efter min gäst, då är jag nog inte så intresserad av att bjuda hem hen heller, så då kan jag lika gärna låta bli. Men det är förstås inget fel med att be om tips eller be att personen tar med något eget. Det händer att jag tar med veggomat när jag går bort, för att de som är värdar ska slippa krångla.

I min bekantskapskrets är det allt som oftast en självklarhet att inkludera alla i middagsplanen, så att säga. Mina omnivorvänner serverar inte kött om de har vegetarianer på besök. Jag serverar inte pasta om jag har glutenallergiker på besök osv. :) Det blir ofta så jäköa trevlig och öppen stämning om alla känner sig välkomna och ingen obekväm. :)
 
Det här är en intressant fråga.
Jag har inga barn är inte heller vegetarian.
Håller med att veganer -ofta-har mer koll på vad de äter än en köttätare det är ju helt klart att vi äter för mycket kött så därför tror jag visst att barn kan leva gott av bara vegankost.

Dock så tycker jag inte att man kan kräva att kommer man som gäst till folk att de ska stå för specialkost- det är viss skillnad på att vara allergisk man blir sjuk helt enkelt ibland allvarligt sjuk och att aktivt välja bort något vare sig av etiska eller religiösa skäl-men tycker inte man kan ställa det kravet av omgivingen att de ska anpassa sig för mig.
jag är allergisk mot komjölk-men jag tar med mig ev mat eller mjölkfria produkter om jag ska äta eller laga mat hos andra. Om det inte i förväg kommer förfrågningar om allergikost tex.
 
Det här är en intressant fråga.
Jag har inga barn är inte heller vegetarian.
Håller med att veganer -ofta-har mer koll på vad de äter än en köttätare det är ju helt klart att vi äter för mycket kött så därför tror jag visst att barn kan leva gott av bara vegankost.

Dock så tycker jag inte att man kan kräva att kommer man som gäst till folk att de ska stå för specialkost- det är viss skillnad på att vara allergisk man blir sjuk helt enkelt ibland allvarligt sjuk och att aktivt välja bort något vare sig av etiska eller religiösa skäl-men tycker inte man kan ställa det kravet av omgivingen att de ska anpassa sig för mig.
jag är allergisk mot komjölk-men jag tar med mig ev mat eller mjölkfria produkter om jag ska äta eller laga mat hos andra. Om det inte i förväg kommer förfrågningar om allergikost tex.

Jag som värd skulle bli jätteledsen om du inte delgav din specialkost till mig (i OK tid innan) så jag kan ta med det i planeringen.
Jag menar, 2015 i sverige så är det vansinnigt lätt att anpassa kosten, oavsett vad det finns för specialbehov eller allergi. :)
 
@Comatose och @Reykur klokt tycker jag att ni tänker att barnen ska få äta ägg o mejeriprodukter! Det lär göra vardagen i skola / förskola och med kompisar mycket enklare än om de skulle äta veganskt (som jag först uppfattade det).

Sedan tror jag på valfrihet och inte förbud, som sagt. Jag hade t ex inte förbjudit mitt barn att smaka på fisk/ kött när det bjöds- T ex om @Comatose s man lägger till kött till sin mat i bland eller om barnet vill ha likadan mat som kompisarna på förskolan, men det är ju hur jag resonerar.

Jag tror att om ni hemma äter veg - eller en av föräldrarna gör- så kommer frågan komma i ganska tidig ålder, man kan prata om varför man valt som man gjort och barnet får förståelse och har möjlighet att göra sina egna val. Äter man veg hemma blir ju ändå kosten i huvudsak den. Ett sådant förhållningssätt inbjuder ju till bra, kanske helt eller i varje fall till stor del , vegetariska matvanor, medan förbud och "absolutism" känns tråkigt och dessutom faktiskt kan få motsatt effekt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 244
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 001
Senast: Lingon
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 295
Senast: mars
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp