Bukefalos 28 år!

vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Tja, har man pengarna, så varför inte? Det finns inte ett maxbelopp på 50.000 kr som ger den häst marknaden vill ha. 50.000 kr är snarare ett minimibelopp för att uppfödning, inridning och träning av häst ska kunna löna sig.

Jag tittade på annonserna här, 80 stycken ponnies upp till 30 000, 86 stycken för 30 000-60000 kronor och 45 stycken för 60 000 och uppåt varav rätt få för 100 000 och mer. Det är kanske inte representativt för marknaden, jag vet inte så det är de siffror jag utgick ifrån.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag tittade på annonserna här, 80 stycken ponnies upp till 30 000, 86 stycken för 30 000-60000 kronor och 45 stycken för 60 000 och uppåt varav rätt få för 100 000 och mer. Det är kanske inte representativt för marknaden, jag vet inte så det är de siffror jag utgick ifrån.

Många uppfödare går inte heller runt, alternativt bedriver skumraskaffärer. 50.000 är inte ett minimibelopp som gäller, utbudet är för stort. Men det är vad jag skattar som ett minimibelopp för att kunna tjäna pengar på att föda upp hästar, rida in, träna och sälja.

Fast det är knappast "vanliga" människor (det uttrycket är dock ganska knepigt i sig) som har råd att satsa 200.000 på en ponny åt sitt barn. Det handlar om människor som KAN prioritera fram 200.000 kr utöver normal levnadsstandard. Fast att man gör det kan jag knappast se som ett problem eller ett "fel", pengar är till för att användas på det sätt ägaren tycker är bäst.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Det verkar ju vara en hel del i tråden som tycker det är vanligt. Är det för att de rör sig i sådana miljöer att 100 000 och uppåt inte är väldigt mycket pengar eller är det vanligare än annonssidan? Tror att det fanns sju av närmare 200 ponnyer som kostade över 100 000.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

<snip>
För mig är det öht underligt när en familj satsar så där extremt mycket på barnens hobbies, och det gäller både när satsningen gäller mycket tid och när den gäller mycket pengar. Jag tror att de flesta barn som får så dyra tävlingsponnyer blir behandlade lite mer som broilers än vad jag skulle föredra. Jag tycker inte att barn ska uppmuntras att se sin ridning som något slags jobb.

(När jag fick min ponny i tidernas början kostade den 5000 kronor och den tog mig till NM i hoppning. :p)

Nar jag vaxte upp var jag en "afterthought" ... Mina foraldrar levde sitt liv och passade in mig sa gott det gick dar. Jag fick varken hast eller hund ... nar tjatet blev overmaktigt skaffade mamma en skoldpadda till mig.:crazy: Det var inte tal om att ha nagot intesse i vad jag gjorde eller var intresserad av.
Nar jag fick egna barn satte jag dem i forsta rummet och vi satsade pa deras intressen sa mycket som mojligt ... Nu var ingen hast intresserad, utan det var andra intressen som gallde, men det var viktigt for mig att lara mig om deras intressen sa jag forstod vad de pratade om. Naturligtvis ingick det att jag var med sa mycket som mojligt och spenderade tid med dem.

<snip>
Ofta vill föräldrarna leva genom barnen- föräldrarnas egen dröm som aldrig blev av kan nu bli uppfylld. Ve det barn som inte håller måttet när de nu fått en sdn fin ponny.;) Då går drömmen i kras.
<snip>

Eller sa ar det bara sa att foraldrarna ar intresserade i det som gjor deras barn lyckliga. :)

<snip>
Mitt barn saknar i princip inget och så vill jag ha det, jag försakar heller saker till mig själv än till honom.

Jag tror att manga tanker sa ...

Nyckeln till en professionell karriär som ryttare är att kunna utbilda själv. Jag är inte alls så säker på att det är så smart alla gånger att ge barnen för bra hästar. Men de har väl pengar nog att köpa färdiga hästar hela tiden, så ryttaren ifråga behöver kanske inte kunna slitgörat för att ta dem dit...

Fast vi alla lar olika. Vissa ar duktiga pa att lara sig genom att titta och lyssna ... andra behover borja med att (i det har fallet) rida en valutbildad hast for att lara sig hur det ska vara.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Och jag håller med. Precis som en välutbildad ponny kan vara värd sina pengar.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag tror att många av de dyrare hästarna inte kommer ut på annons utan säljs genom kontakter istället.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

personligen skulle jag nog satsa lagom. Stötta intressen även om jag själv tycker det är urtrist men förmodligen inte låta hela livet styras av barnets intresse.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nyckeln till en professionell karriär som ryttare är att kunna utbilda själv. Jag är inte alls så säker på att det är så smart alla gånger att ge barnen för bra hästar. Men de har väl pengar nog att köpa färdiga hästar hela tiden, så ryttaren ifråga behöver kanske inte kunna slitgörat för att ta dem dit...

Njae alltså de riktigt riktigt bra hästarna är ju sällan lättridna.
Så får man möjlighet att rida en superhäst har man nog en hel del att lära sig av den.
Jag tror att man behöver rida massor av olika hästar både outbildade och riktigt välutbildade för att komma någonstans i sin ridning.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

KL
Jag tycker det är lite konstiga priser på ponny ibland, har en bekant som köpte sin FEI ponny för 60' för att den var lite äldre, den var då 15år. Det anser ju inte jag som gammalt. Ägaren hade många framgångar med den ponnyn. Fast det är skillnad kanske på hopp och dressyr. Hopphästen som såldes för 170' hade gått msv A och var i samma ålder.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nyckeln till en professionell karriär som ryttare är att kunna utbilda själv. Jag är inte alls så säker på att det är så smart alla gånger att ge barnen för bra hästar. Men de har väl pengar nog att köpa färdiga hästar hela tiden, så ryttaren ifråga behöver kanske inte kunna slitgörat för att ta dem dit...
Det ena utesluter inte det andra. I mina ögon är det optimalt om ryttaren har en välutbildad häst och en yngre häst. (Eller flera av någon av sorterna.)
Med ditt argument så skulle det vara bra att sätta 3- och 4-åriga hästar. Då lär sig nybörjarna redan från början hur det fungerar.

För att kunna utbilda yngre hästar så är det ju bra om man vet hur det ska kännas när hästen är färdig, så man vet vad man siktar mot.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Fast medelinkomsten ligger om jag inte minns fel kring 26-27 000 kr/ månaden.... Hur har priset på hästkostnader förändrats genom åren?
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

håller med dig, det är svårt att som orutinerad rida och utbilda unghästar till en högre nivå. Många som satsar har ju ofta också en äldre och en yngre, men som sagt så beror ju det mycket på vad det finns för planer på framtiden.

Många köper ju en "billigare" yngre storhäst redan under ponnyåren som dom utbildar och tävlar vid sidan om ponnyn. Sen är det lätt att fortsätta upp i klasserna när ponnyåren tagit slut på den stora hästen.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

barn-vuxen grejen, att jag har lättare att förstå att man som vuxen kanske lever på nudlar för att köpa en dyr häst så visst det kan jag förstå. Men inte att de vuxna lever nudlar för att köpa en 100 000 kronors häst.
Är hästen sen en investering som ska förvaltas så föreställer jag mig att det kan sätta en viss press. Får man leka gymkhana med kompisarna på en oförsäkrad 200 000 häst? (jag har även svårt med toppade fotbollslag när ungarna är tolv osv)

Stor skillnad på en häst som kostar 200' och 100' kr. De allra flesta kan faktiskt klara av att köpa en häst för 100' kr även om det innebär lån.

Familjen borde ha så pass mycket i inkomst så att ett sådant lån skulle kunna klaras av att betalas utan att behöva leva på nudlar.

Och nja att man har en ponny oförsäkrad (om det var det du menade, att man hade en ponny och inte flera) är väl inte så ovanligt idag. Så dyrt är det inte att fullförsäkra.

Och eftersom jag själv rider ft så ser jag inte hysterin med att hästar skall lindas i bomull :crazy:

Låt ungarna ha kul med sina ponnys oavsett pris!

Sen funderar jag på det här hur man tänker kring hästen och ponny ålder. I tråden finns ju både de som låter hästen gå i arv, de som räknar med att den tappar i värde och se som hoppas på en investering. Det var haft sådant jag var intresserad av. Skiljer det på den individuella hästen eller familjen osv...

De flesta ponnys går tävling upp i hög ålder och det är ju klart köper man en ponny som är 15år så måste man kanske räkna med att inte få tillbaka summan man gett för den när den är 18år.

Köper man en yngre så kanske man får mer för den (nu räknar jag inte att ponnyn är på topp även om den kostar 100'kr för de som är det få man nog lägga på x antal kr) när man säljer den
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

kl

Apropå satsningar på barn.. Den 14-åriga danska killen som fått Marco Kutchers Satisfaction med WC segrar i bagaget. Där pratar vi många 100-tusingar.

Tror att du får lägga till lite nollor ;)

Jag tror den köpts för många miljoner, både godkänd hingst och framstående tävlingshäst så de lär ju få in en hel del pengar på den i aveln
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nyckeln till en professionell karriär som ryttare är att kunna utbilda själv. Jag är inte alls så säker på att det är så smart alla gånger att ge barnen för bra hästar. Men de har väl pengar nog att köpa färdiga hästar hela tiden, så ryttaren ifråga behöver kanske inte kunna slitgörat för att ta dem dit...

Och jag tror tvärtom. Dåliga hästar ger dålig ridning, speciellt för barn.

Har sett alldeles för många stackars ungar som varit väldigt duktiga som slitit med ponnys som inte är lämpliga för barn även om de är små.

Det är självklart att en välutbildad och snäll häst/ponny tillför betydligt mer till en ryttare än en som inte är det.

Och en annan aspekt är att många riktigt duktiga ryttare ger upp när de kommer upp i tonåren och har de inte fått en enda framgång så är det ofta så att de inte fortsätter på stor häst och det tycker jag är väldigt synd.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nyckeln till en professionell karriär som ryttare är att kunna utbilda själv. Jag är inte alls så säker på att det är så smart alla gånger att ge barnen för bra hästar. Men de har väl pengar nog att köpa färdiga hästar hela tiden, så ryttaren ifråga behöver kanske inte kunna slitgörat för att ta dem dit...

Fast jag tycker nog ändå att det är bra att ha haft en "färdig" ponny innan ett barn ska utbilda sin egen häst. En bra ponny som man kan lära sig på. FÖR bra tjänar ingen på, för då kan barnet inte ta till sig allt som ponnyn kan -och det kan tom bli för svårt att hantera. Men jag håller fast vid att barnet ska inte utbilda sina egna ponnyer innan de testat och gått igenom sakerna redan innan på en som kan.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Fast medelinkomsten ligger om jag inte minns fel kring 26-27 000 kr/ månaden.... Hur har priset på hästkostnader förändrats genom åren?

Hästkostnader och hästpriser har inte ändrats så mycket.
Medan lönerna har gått upp.

Men främst så är det fastighetsmarknaden som betalar för de dyra hästarna.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Det har man nog inte generellt, men många har och varför då inte använda dem om man vill och kan? Där jag hade mina ponnyer som tonåring fanns det nog fler ponnyer i den prisklassen än i 50000-kronors klassen. För den typen av människor som hade häst där var inte 100000 speciellt mycket.
Och ja, de red ut och busade med sina ponnyer precis som vi andra med nåt undantag.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Och jag tror tvärtom. Dåliga hästar ger dålig ridning, speciellt för barn.

Har sett alldeles för många stackars ungar som varit väldigt duktiga som slitit med ponnys som inte är lämpliga för barn även om de är små.

Det är självklart att en välutbildad och snäll häst/ponny tillför betydligt mer till en ryttare än en som inte är det.

Och en annan aspekt är att många riktigt duktiga ryttare ger upp när de kommer upp i tonåren och har de inte fått en enda framgång så är det ofta så att de inte fortsätter på stor häst och det tycker jag är väldigt synd.

Ja, vi får väl se!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 484
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 482
Senast: Mimmimamma
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 958
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp