Bukefalos 28 år!

vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Fast jag tycker nog ändå att det är bra att ha haft en "färdig" ponny innan ett barn ska utbilda sin egen häst. En bra ponny som man kan lära sig på. FÖR bra tjänar ingen på, för då kan barnet inte ta till sig allt som ponnyn kan -och det kan tom bli för svårt att hantera. Men jag håller fast vid att barnet ska inte utbilda sina egna ponnyer innan de testat och gått igenom sakerna redan innan på en som kan.

Jag tror faktiskt inte att någon köper en av världens bästa hästar för att rida runt på en halvbra läromästare. Då måste det ha funnits billigare exemplar. Tror jag, även om jag inte är någon hoppryttare.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Min dotters ponny kostade 70 000kr och hon e 4år. Men vi har en medryttare på den som inte har råd att ha egen häst. Styvsonens ponny kostade 125 000kr. Men dom tycker det e kul och vi behöver varken ta lån eller ställa in semestrar. Så vi tycker det e värt det.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Korkad fråga kanske, men vilka är det som köper dessa ponnyer sin kostar 100 000 och uppåt:confused: Varför gör man det? är en 150 000 kronors ponny oftast 3 ggr bättre än en 50 000 ponny?

Har man g generellt så pass mycket pengar att man tycker att det är rimligt att enda barn ska ha en så dyr ponny eller tar man lån? Sponsring? jag blir lite paff när det ändå handlar såpass mycket pengar för ett om barns hobby.


Samma typ av förälder som ger sina små skitungar smarta lurar och märkesdunjackor för 8000kr? ;)
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Ja, hur funkar det med lån och försäkringar? En 500 000 kronors häst kan ju bli värdelös på två minuter om medan har otur?


Den punkten är för mig den mest intressanta. Risken för omedelbar värdeminskning känns inte alls lockande och att A1 försäkra en häst börjar kosta rätt mycket när man passerat 100 000 kr i värde.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

KL och spinoff.
Jag förstår som sagt inte konceptet att köpa häst eller ponny för 100000kr eller mer.

Men vad är det för ponny som "ska" kosta så?
Hoppning resp dressyr - vilken utbildnings/tävlingsnivå och ålder kan man förvänta sig för de pengarna?
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Vi har precis köpt oss en ny ponny, en D som är 7 år och inte så mkt tävlad men en trevlig individ som nog ska kunna fungera till lite hopptävling och säkert även dressyr. Den gav vi 70 000 för. Vi har lusläst annonser under flera månader och många hästar ligger ute länge och priserna går ner. De vi tittat på för ca 100 000 kr har i allafall gått LA felfritt, kanske startat någon medelsvår, vi har tittat på hästar tidigast födda 2000. Detta gäller Dponny, när det gäller C-ponny får du kanske något mer för pengarna...ponnyerna som gått SM nu ligger ute för mkt mer än 100 000. Sen om de får sålt är en annan sak.

Vi hade en liten plan med vad hästen fick kosta. Max belopp var ca 120 000 (så jag har ju sparat 50;)). Men någonstans kände vi att köper man en så pass dyr häst - ja då tycker jag att man får satsa lite som ryttare - och förälder på träning och tävling. Visst, dottern tränar och tävlar, men även om jag har ett genuint hästintresse så kommer inte jag kuska landet runt för att kvala in i olika tävlingar, och jag kommer inte sitta på meeting varannan helg. Samtidigt ville vi inte ha en "skogsmulleponny", för dottern ska ändå kunna åka runt och tälva lite och träna och komma framåt.

Vidare ville vi inte ha för gammal häst - eller vi bestämde oss för att de inte skulle vara födda före år 2000 ca. Och så ville vi ha en valack. Men om vi skulle köpa en ca 10 åring, då skulle den ha lite tävlingsresultat, gått LA i allafall. Men nu blev det en mer lagom ponny. Och visst, hade vi fortsatt leta hade vi säkert kunnat hitta för mindre pengar - men det kostar ju också att åka land och rike runt och kolla...
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Och så har man hittat drömponnyn för ett bra pris så går den inte igenom besiktningen !

Jag tycker ni verkar ha tänkt klokt.

Jag tycker det är nästan lite läskigt med de som köper färdiga ponnyer och har "kravet" på sig att nu när ponnyn är så dyr så måste det presteras.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Billiga ridbyxor och ridhjälmar verkar kosta lika mycket idag som när jag började rida... Hur har priset på hästar och stallplatser ändrats?

I jämförelse med medelinkomsten?

Jag var borta från ridningen rätt många år, och jag hade en för mitt åldersspann rätt normal inkomstutveckling under tiden. Jag uppfattar det som du, som att utrustningen kostar, relativt sett, ungefär detsamma som "förr i tiden", uppstallningen kostar ungefär detsamma (stora variationer mellan olika delar av landet) och att hästarna kostar relativt sett betydligt mer.

Sedan kan man se att även om utrustningen kostar ungefär detsamma, så har folk mycket, mycket mer utrustning. Mina kompisar och jag som alltså satsade mot NM hade knappt några täcken till hästarna, tex. Fler har ju också svindyra dragbilar och fler har egna, och finare, transporter.

Och så har vi ju många, många fler som gör den enorma livsstilssatsningen med egen hästgård. I mina trakter (den av våra kranskommuner med högst medelinkomst) har hästgård efter hästgård eget ridhus, egen paddock, egen skrittmaskin, egen hinderpark etc etc.

I de fall detta främst är en satsning för barnens ridning, tycker jag att det är väldigt underligt att sätta barnen i en sådan position i familjeekonomin, även om det här så klart gäller rätt rika personer.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Fast vi alla lar olika. Vissa ar duktiga pa att lara sig genom att titta och lyssna ... andra behover borja med att (i det har fallet) rida en valutbildad hast for att lara sig hur det ska vara.

Men det låter ju som att föräldrarna har lite av en "masterplan" för hur barnen ska utvecklas i ridningen och jag förstår inte riktigt varför.

I fallet med 14-åringen som köpte en topphäst är väl målet antagligen inte lite förkovran i en hobby, utan en jakt på medaljer och rosetter. Det känns så utstakat, på något sätt. De allra, allra flesta som tävlar elit på ponny kommer ju aldrig att ägna sig åt utbildning av hästar på heltid senare i livet, eller bli proffsryttare, så ibland undrar jag varför föräldrar slår knut på sig själva i denna strävan att barnen ska nå toppen.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Den punkten är för mig den mest intressanta. Risken för omedelbar värdeminskning känns inte alls lockande och att A1 försäkra en häst börjar kosta rätt mycket när man passerat 100 000 kr i värde.

Jag hade en spekulant på en häst som skulle A1-försäkra för 700,000. Typ som att köpa en ny häst varje år! :eek:
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Om mina barn ville ha häst och det verkligen var något de ville göra, så skulle ponnyn jag köpte vara en som verkligen passade mina barn. Välutbildad, rätt storlek och bra temperament. Dessutom skulle jag vara så "hemsk" att när den ponnyn var urvuxen (oavsett vilket som kom först, storlek eller utbildning/kapacitet) så byts den ut.

Ponnytiden är för kort för sitta och kämpa med hopplösa ponnyer som inte vill hoppa eller inte är byggda för att röra sig korrekt, dåligt ridna ponnyer där ryttaren inte får rätt respons trots rätt ridning. Eftersom storleken vi pratar om i dagsläget är för litet för att jag ska kunna rida måste barnet kunna lösa ev. problem själv (med hjälp från marken då).

De ponnyer jag då har i åtanke köps via kontakter och dessutom är de ganska dyra.

Ville barnen bara ha en stallkompis att hoppa småtävlingar med, rida ut med kompisar osv, då hamnar vi i en helt annan kategori ponny där dock vissa kriterier måste uppfyllas, men priset är inte alls detsamma.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Om mina barn ville ha häst och det verkligen var något de ville göra, så skulle ponnyn jag köpte vara en som verkligen passade mina barn.

ja, men vet barn det när de är 14 år gamla? Är det inte något man bestämmer när man går i gymnasiet/närmar sig myndighetsåldern?

Ibland får jag känslan av att föräldrarna är onödigt drivande i den frågan.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag uppfattar det som du, som att utrustningen kostar, relativt sett, ungefär detsamma som "förr i tiden", uppstallningen kostar ungefär detsamma (stora variationer mellan olika delar av landet) och att hästarna kostar relativt sett betydligt mer

Är du säker på det ?
Jag köpte min första häst 1982, en övervuxen 5 årig Connemara för 13500 kronor. Min kompis köpte ett 4 årigt halvblod för 20000 ungefär då. Ingen av hästarna var någon topphäst, men helt dugliga hästar till "lagom" träning och tävling. Vi hade dem i ett stall som då kostade 1750 i månaden, det stallet kostar runt 7000 att ha hästen i idag. Samma prisutveckling på hästarna ger att connemaran skulle kosta 54000 och halvblodet 80000. Det låter i mina öron ganska rimligt som prisutveckling betraktat.

Sedan kan man se att även om utrustningen kostar ungefär detsamma, så har folk mycket, mycket mer utrustnin

Ja verkligen ! Folk har ju så mycket grejer till sina hästar att man nästan baxnar. Dåförtiden (1982) hade jag inte heller ens ett täcke till hästen, jag hade ett träns, en sadel och lite ryktsaker...
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Är du säker på det ?
Jag köpte min första häst 1982, en övervuxen 5 årig Connemara för 13500 kronor. Min kompis köpte ett 4 årigt halvblod för 20000 ungefär då. Ingen av hästarna var någon topphäst, men helt dugliga hästar till "lagom" träning och tävling. Vi hade dem i ett stall som då kostade 1750 i månaden, det stallet kostar runt 7000 att ha hästen i idag. Samma prisutveckling på hästarna ger att connemaran skulle kosta 54000 och halvblodet 80000. Det låter i mina öron ganska rimligt som prisutveckling betraktat.
.

Jag är benägen att hålla med dig. Däremot tror jag att köparna är lite mer kräsna i dag, kanske, och hellre satsar mer pengar på en flådig häst. När familjen köpte vår första (35,000 för 23 år sedan) var folk inte så petiga.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Är du säker på det ?
Jag köpte min första häst 1982, en övervuxen 5 årig Connemara för 13500 kronor.

Nä, jag skrev ju hur jag uppfattar det. Jag fick min ponny, en trevlig connemara, för 5000 ca 1979. Med den kunde jag kvala till NM, så helt värdelös kan den inte ha varit, för jag höll mest i manen och styrde (den var inte utbildad att tala om när jag fick den). Mina kompisar hade likartade ponnisar, både ekonomiskt och resultatmässigt. (Det var lättare att kvala då, förvisso, eftersom färre personer red.) Stallhyran minns jag inte, summan 800 inklusive allt snurrar i bakhuvudet, men jag vet inte. Det var på landet, på ridskolan.

På den tiden tog jag och mina kompisar knappt träningar, heller, utan vi red med i en lämplig ridskolegrupp på våra egna ponnisar, helt enkelt. Efter någon tid ordnades egna lektioner för oss, så då var vi ju lite färre, men fortfarande säkert 5-8 elever samtidigt. Även när det gäller träning ser jag alltså en uppväxling, ekonomisk.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

ja, men vet barn det när de är 14 år gamla? Är det inte något man bestämmer när man går i gymnasiet/närmar sig myndighetsåldern?

Ibland får jag känslan av att föräldrarna är onödigt drivande i den frågan.

14 år känns inte som läge att börja elitsatsa, det bör nog ha börjat tidigare. Om ridningen fanns innan och intresset att börja satsa dök upp så absolut, då byter vi inriktning. Hur ska man kunna elitsatsa på ponny om man inte kan bestämma sig förrän man är myndig? Det går ju inte ihop. Dessutom finns det många som har en suverän "karriär" på ponny och sen lägger ner tävlandet när de blir äldre.

Jag skulle bli överlycklig om mina barn hittade något de verkligen vill satsa på, att få lära sig hur mycket slit som faktiskt krävs för att bli sådär riktigt bra. Och slit är det även om om ponnyn är bra...

Nu är iofs dottern mer intresserad av gymnastik så vi får väl se vad som händer där.

Missade att frågan var om de vet vad de verkligen vill när de är så små som t.ex. 14. Ja självklart! Sen att det kanske inte är något man vill satsa på när det väl gått några år, varför ska det hindra? Om mina barn uttrycker en önskan om att träna och bli bra och jag har möjlighet att förverkliga de delar som krävs för att det ska vara möjligt, varför skulle jag inte göra det bara för att det KANSKE bara håller i sig några år?
 
Senast ändrad:
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Men det låter ju som att föräldrarna har lite av en "masterplan" för hur barnen ska utvecklas i ridningen och jag förstår inte riktigt varför.

I fallet med 14-åringen som köpte en topphäst är väl målet antagligen inte lite förkovran i en hobby, utan en jakt på medaljer och rosetter. Det känns så utstakat, på något sätt. De allra, allra flesta som tävlar elit på ponny kommer ju aldrig att ägna sig åt utbildning av hästar på heltid senare i livet, eller bli proffsryttare, så ibland undrar jag varför föräldrar slår knut på sig själva i denna strävan att barnen ska nå toppen.

Tror inte att målet är att bara ta medaljer, hästen är ju redan en eftertraktad avelshingst..
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

ja, men vet barn det när de är 14 år gamla? Är det inte något man bestämmer när man går i gymnasiet/närmar sig myndighetsåldern?

Ibland får jag känslan av att föräldrarna är onödigt drivande i den frågan.

Kan svara för mig själ och jag var fullt övertygad om att det var tävling jag vill syssla med redan när jag var 13år

Och ser det tydligt även på barn idag både med drivande och inte drivande föräldrar.

Hade en elev en gång där föräldrarna var allt annat drivande. Ville faktiskt att flickan skulle hålla på med något annat. Hon red till slut EM på ponny och var Sveriges bästa ponnyryttare där några år
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Hur ska man kunna elitsatsa på ponny om man inte kan bestämma sig förrän man är myndig?

Nej, det kan man förstås inte. Jag förstår inte varför det är så viktigt att elitsatsa heller. I de familjer där jag vet att man gör så, har föräldrarna varit väldigt engagerade i denna karriär. Långt mer engagerade än man normalt är i sina barns framtida liv. Snarare finns det risk för att de lever igenom någon annan. I de flesta sådana fall jag känner till, har det också inte blivit som föräldrarna har tänkt sig. Antingen har barnen slutat tidigare än väntat, eller så har de försummat sin skola och haft ett ganska taskigt utgångsläge i vuxenlivet. Behöver ju inte bli så, men som förälder skulle nog jag inte hoppa på det tåget, för barnets skull.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Kan svara för mig själ och jag var fullt övertygad om att det var tävling jag vill syssla med redan när jag var 13år

Jag räknade med att få sådana svar. Men som någon var inne på tidigare, har man ju inte presenterats med så många alternativ vid den åldern. Och då kanske man missar något som man senare skulle önska att man hade kunnat välja.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 486
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 482
Senast: Mimmimamma
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 137
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 958
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp