Bukefalos 28 år!

Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Fördel med att verka hovar med klövfräs är att det blir mindre arbete.
Nackdel - ur en hovslagares synpunkt - är att man förlorar känslan för det man gör, när man inte kan se eller känna hur mycket som är bortverkat förrän man lyfter upp maskinen. Det är betydligt större risk att man tar bort för mycket med klövfräsen än vid traditionell verkning.

(en av mina vänner frågade mig ifall kor har lättare för att börja blöda vid verkning än vad hästar har, för när hon hade varit med vid koverkning - utförd med klövfräs - så hade de flesta kossorna börjat blöda. Och svaret på frågan är nej, kor har inte lättare för att börja blöda - de blev nog bara för hårt verkade....)
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Under dessa år så har det börjat blödigt 2 eller 3 ggr för oss. Och det kan det ju göra med kniv också då.
 
Senast ändrad:
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Da vi kopte var andra ardennervalack (tre ar) hade han blivit verkad en gang i sitt liv - med klovfras (saljaren var STOLT over detta) vad vi fick reda pa i efterhand var att de bundit honom i ett slags bas man anvander for besvarliga stutar med absolut ingen mojlighete for "brak".

Hasten skickade ut vara tre forsta hovslagare genom stalldorren innan de ens hunnit titta pa fotterna (ja vi tranade lange och val pa kratsning m.m.) En av dem brot tva revben, de andra klarade sig med blamarken..
Det tog TVA AR innan han kunde verkas som en normal kuse.

Sa, dar ar min erfarenhet av klovverkare och ni kanske forstar varfor jag ar en aning anti. (observera att jag forstar det var den sk verkaren som var felet i mitt exempel)
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Vår hovis använder en sådan och det fungerar alldeles utmärkt. Dock har jag inte travhästar.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

kl*

Har bara sett det användas i ett Arabstall.... Hästen vi köpte därifrån var livrädd så fort man så mycket vill kratsade en hov....
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

En rimlig förutsättning inför användandet av en sådan hyvel som den vår hovis använde är förstås att hästen accepterar det! Annars är det ju något allvarligt fel på den som håller i maskinen...

Jag tänker inte uttala mig om huruvida det är bra eller inte egentligen. Det är möjligt att det är bättre på storisarna, och det är också möjligt att det är sämre - men min erfarenhet är att om det är en kunnig, erfaren och duktig hovslagare och en häst som accepterar och står snällt och stilla så fungerar det.

Att spänna fast en häst för att verka låter helt galet. Då är det faktiskt bättre att ge lugnande. Då slipper man ju i alla fall skapa en paniksituation för hästen.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

För mig känns "metoden" lite rumphugget, för mig är hovslageri en arbetande svettig man( kan även vara en kvinna) med verktång,klinga å klubba. Mkt möjligt att jag är insnöad & inte sett så mkt. Men skulle nån komma med en maskin & ställa sig å verka min tävlingshäst skulle jag bli skeptisk.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

en speciell verkningsmaskin har jag inte hört talas om, däremot har "min" hovslagare använt elhyvel ibland då hästarna ska verkas. Var ett tag sedan nu då mina nuvarande hästar inte alls tycker om maskinen så det blir på vanligt hderligt sätt. På förra hästen tog han först maskinen och sedan kniv och klubba för "finliret" innan skon slogs på. Enligt mig med mycket bra resultat.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Verkningsmaskinen som såldes som hästfräs för ett antal år sedan är en vanlig överhandsfräsmaskin (Biltemas funkar) själva fräsen är en specialfräs utformad för att passa hovbearbetning.

Jag vet minst en till på Buke som använder/använt.

Vi har en också och metoden är precis som med manuella verktyg, man tar inte allt på en gång utan verkar plant, kollar vinklar, finjusterar och sen på med skon. Kan man tekniken funkar det super.

På vilket sätt skulle det vara skadligt för hoven? Vi har på alla år haft EN hovböld. Nu skor ju inte mamma massor efter höftledsbytet men visst händer det att något fotpar fixas i bland.

Men de är absolut inte vanliga, och det är ett h-e att få tag i fräsar över om maskindelen numera är lätt-tillgänglig.

OBS! Detta är ingen klövfräs utan en annan variant.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

kl

Han jag hade praktik hos för ett år sen (amatörtränare) använde en sådan. Han tyckte den var mkt effektiv och enligt han sparade man massor på ryggen..

Men njae, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om dessa maskiner..
Hittade lite om hovfräsen på tränarens hemsida:

http://www.gelj.se/aktuellt.asp?id=110
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

*kl*
Vår föreläsare i klövvård visade klövfräsen på lösa slaktben, kan förstå varför en del är skeptiska! :eek: Han är ju såklart välutbildad och skicklig och gjorde klart en klöv på bara några sekunder (vilket är lite skillnad från mitt slitande på runt 1 timme på en klöv, dom är ju stenhårda! :o ). Riktigt tjusigt och bra resultat. Sen bara för att visa satte han den snett och på 1 sekund var han inne vid klövbenet... Så, skulle en sån användas till min häst hade jag studerat hovslagaren vid flera verkningar innan han ens kom nära min.
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Såklart innan skorna kommer dit :p

Grejen är ju att man inte ska behöva stå med kniv o klubba lika mycket.
Min man gör som följer: Tar av skorna,kollar vinkeln o mäter tårna.
"Kör" av där det behövs,kollar vinkeln igen o mäter tårna. "Hackar" ur emellan strålen o trakten precis där skon slutar, så att strålen kan jobba o vidga sig.
Slår på skorna. Klart.

jag kan ju tycka att en sådan maskin borde vara riktigt bra att använda. Klubba, klinga och rasp är riktigt gammalmodigt. Kanske skulle man investera i en sådan?
gulan
 
Sv: Verkingsmaskin- Är detta vanligt inom travet?

Hade hovar varit dött material så hade jag hållit med dig.
Men hovar är levande och hovslageri ett hantverk...

---

Var och en blir salig på sin tro, själv har jag väldigt svårt för att tro att det kan bli bra med en maskin utan att man har misslyckats väldigt många gånger först - vem lånar ut hästar att göra de första misstagen på?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 350
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 608
Senast: cili
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 087
Senast: Amha
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 678
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp