Bukefalos 28 år!

Veterinären tycker vi ska Avliva...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Allt folk skrivit här har vi testat....

Eftersom du inte svarat på min fråga ställer jag den igen; Har ni testat klickerträning? Att tvinga sig på en så pass skygg häst är meningslöst, men med klickerträning brukar liknande problem vara mycket lätta att övervinna.

PMa gärna om du vill ha tips.

/Migo
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Nej, men hört av andra att det inge funkar så bra... Men visst det kan det ju göra med... ingenting är omöjligt bara svårare att genomföra ;)
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Är du helt snurrig eller? Ser väl att du skrivit till en men om mig, då kan jag lika gärna klargöra för dig.

Jaaa...jag svarade på hennes inlägg. Och det handlade om hur jag uttryckte mig och jag svarade på varför jag uttryckt mig så.
Förstår du???
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

"Det har vi inte"
"Det kan vi inte"
"Det gar inte"
"Vi lyckas inte"
"Vi har forsokt"
"Vi har gjort allt"
"Det gar inte"
"Det funkar inte"
"Det har vi inte"
osvosvosvosv



A) uppenbarligen har ni gjort nagot fel. Godistekniken - du kan inte muta en hast till att fa pa sig en grimma. Du kan Trana med Hjalp av godis i form av forstarkning - timing, timing, timing.

B) Vald... funkar i 99% av fallen for att fa pa grimman forsta gangen. Dar har ni klantat er, och troligen lart hasten hur den kommer undan "obehaget".

C) Hasten ar 2 och har aldrig fatt hovarna fixade......

D) han gar los vid en trafikerad vag?!

E) Du ar 22 och "mycket erfaren"?

...TS....

Fa in hasten i en box, fa en grimma runt halsen pa den - Backa undan. Hall inte i. Ga tillbaka och fortsatt pilla sa fort du far "ratt" beteende - BACKA UNDAN och ge hasten utrymme att "andas" och "Processa" vad som hander.


Ibland kan man behova bli fysisk, men folk har en tendens att vara sa jakla forcerande nar de "Tappar hoppet" pa de "fina" metoderna (godismutor) och da ska det "javlar i min lada GENAST pa en grimma" och man tar inte tiden att lata unghasten landa emellan aktionerna.

Och ge f'n i godismutor.
Samt: Byt veterinar.

Det finns manga MYCKET duktiga hastmanniskor i blekinge, ring ridskolorna, ring naturbruks i b-hoby och prata med dom. Ring ryttarforeningarna! Blekinge ar fullt av duktigt folk, testa hora av dig till EWR, en tjej i den klubben ar mkt duktig och de kan knuffa dig at hennes hall.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Nu tror jag du suttit och skumläst tråden. Ni kommer med falska påstående hela tiden. Ska göra klart för er alla en gång för alla!

HÄSTEN SKA INTE AVLIVAS!

HÄSTEN HAR ALDRIG GÅTT LÖS VID EN VÄG!

HÄSTEN ÄR INTE VÅRAN UTAN VI LÅNAR DEN!

VI HAR ALDRIG GJORT HÄSTEN NÅT ILLA!

VI HAR INTE KLANTAT OSS!

NI BESSIVISSER KAN HÅLLA ER IFRÅN DENNA TRÅDEN TILLS DESS ATT DEN ÄR BORTTAGEN!

HÄSTEN MÅR KANON! HAN FÅR MAT, OMVÅRDNAD, BLIR BORSTAT OCH KELAD. KELAD PÅ HANS VILKOR, VI TVINGAR HAN INTE TILL NÅGOT!!!!!!!


GE FAN I ATT SKRIVA NI SOM BARA SKA HACKA PÅ EN, DET BETYDER BARA ATT NI INTE KAN SÅ MYCKET SJÄLV. DET ÄR LÄTT SOM NI GJORT, LÄST ER TILL I BÖCKER. MEN I PRAKTIKEN KAN DET VARA MYCKET SVÅRARE!!!



Tack till alla er som svarat vänligt.... :bow:
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

:rofl::rofl: Last till i bocker?! Oh jisses.... ar det vad du vill tro, sa var sa god.


Du fick handson tips dar, och citerade dig.. och din attityd du visat i traden.

Hor av dig till de jag namnde i mitt svar, de kan nog hjalpa dig pa plats.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

HÄSTEN MÅR KANON! HAN FÅR MAT, OMVÅRDNAD, BLIR BORSTAT OCH KELAD. KELAD PÅ HANS VILKOR, VI TVINGAR HAN INTE TILL NÅGOT!!!!!!!

du har skrivit att han ser förjävlig ut i hovarna, det tycker inte jag kallas god omvårdnad.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Vilka "andra" då? Det finns en mycket kunnig NH/klickertränare i Skåne som jag tycker att du ska kontakta, istället för att gå på okunnigas hörsägen!

/migo
som ser klickerträning göra under med skygga hästar ganska ofta.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Men kom sjÄlv och sÄtt pÅ han grimman dÅ fÖr helvete!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Ska kolla upp det... allt är värt ett försök....
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Jag är väl den enda då som läste att ni ev funderade på att ha den lös när det var dags att byta hage?Och då fick ni lov att gå vid 40 vägen eller hur?Du vill inte det?Men just nu känns det som enda alternativet för att få hästen från punkt A till punkt B..har jag fattat korrekt då?

Det är väldigt svårt att hjälpa på nätet och speciellt när man inte träffat indivden tråden faktiskt handlar om. Och vi får dessutom väldigt knapphändig info. För att någon öht ska kunna hjälpa dig och råda dig måste du gå in på detaljer på hur saker och ting har skett under dessa 4 månader hästen varit hos er..Vad som verkligen hänt och hur ni försökt osv.Det blir svårt att förstå både dig och hästens reaktioner kring allting som sker i dennes vardag.

Jag tror inte att du/ni på något sätt varit dumma mot hästen i männsklig mening. frågan är ur hästsynpunkt hur hästen uppfattat det hela. Att vara dum mot en häst behöver inte betyda våld skrik och slag eller hot..Det räcker med enkla missförstånd i komunikationen för att hästen ska bli vilsen och rädd .

Du säger att ni inte klantat er.Och på sätt och vis tror jag inte det heller.Problemen uppstod antagligen långt tidigare men har nu fortsatt.Och jag tror tyvärr med din ringa ålder att du inte har den erfarenhet som krävs för att reda ut den här typen av problem. Och även om du har äldre hästfolk runt omkring dig är det även tveksamt om dessa besitter den kompitens som krävs. Hadde de gjort det hadde hästen haft grimma på sig vid det här laget. ingen häst är helt omöjlig.Och finns det problem är det människans skyldighet att åtgärda det för hästens skull.hästen måste ju få hovård tex och som det verkar ganska omgående.
Vad säger ägaren till hästen om allt det här?

Att fostra en vanlig unghäst/föl kräver kunskap. Att reda ut en unghäst med poblem kräver ännu mer.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Ägaren är väl medveten om problemet. Och hon har inte heller mer ideer och tips. tyvärr... Men vi gör allt vi kan för att reda ut det här så allt blir så bra som möjligt.

Men alla verkar tro något annat.

Har sagt ett antal ggr nu att det inte finns nåt mer att disskutera då alla missförstått mig.

Ville ha tips och ideer och synpunkter på vad man kan göra med en sådan häst.

Men vi ska ta kontakt med veterinär. Och det är vårt val, vi har pratat med en duktig förra veckan då vårt ena föl fick kolik. Vi pratade då om 2 åringen innan veterinären åkte. Och han tyckte definitivt att det skulle gå och lösa, om det så är att man behöver ge lite lugnade. Nåt förknippar han förmodligen med smärta när han ser en grimma.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Du är ju :devil: inte klok någonstans! :mad:

Här får du massvis med BRA råd om HUR och VAD du BÖR göra!
Och det enda du gör är att svara otrevligt och näsvist.. :crazy:

Du har skrivit att hästen har kassa hovar, är jätterädd, inte går att hantera öht osv, KLART att folk reagerar! Du kan bli anmäld pga vanvård om någon ser hans hovar! Det är allvarligt! :mad:

Om ni ni har testat med allt och gjort precis som man ska, varför har då ingenting funkat? :idea: :grin:

Och varför låter ni en vet som uppenbarligen inte borde vara vet uttala sig/hålla på med hästen?




Popcorn någon? :angel:
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Ok..Han börjar visa obehag redan vid visandet av grimman alltså?
Om vi nu utgår från att hästen är redigt rädd har ni i så fall provat att ge honom möjligheten att undersöka grimman själv?
Som du beskrivit hitills så verkar ni ju få ta på honom men har ni grimma med går det inte eller?
Får ni ta på hans huvud över huvudtaget? alltså hålla i huvudet.. ta på öronen ..räta till pannlugget tex?

När han tidigare hadde gimma på sig ..hur fick han på sig den den gången? för visst hadde han haft den på sig ..men lyckats få av den? Hur då? slet han sig ? eller tappade han den i hagen?

Hadde ni provat med halsring? hur gick ni tillväga då?
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Jag har inte läst hela tråden.Men vi människor är olika individer och hästen läser oss väldigt snabbt och har man någon gång varit elak med en häst kommer den ihåg det.Även hästarna är olika en del är väldigt känsliga och dom behöver en lugn,harmonisk,trofast person som ser till att den får den tid som behövs.Att tränga in en häst i ett hörn är något jag aldrig skulle göra utan hästen har alltid kommit fram till mej.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Läs tråden så har du svar på dina frågor.
Grimma hade satts på när hästen var nersövd.
Halsring har vi provat.
Grimman nosar han på och har i munnen om vi lägger den på backen...

Nu kommer jag inte svara mera i denna tråden....
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Jag behöver mer utömmande svar än de som givits i tråden om man ska kunna bilda sig någon som helst uppfattning i kring varför hästen gör som den gör. För att kunna hjälpa måste man få reda på exakt vad som gjort med hästen ..när var och hur.
tråkigt att du väljer att sluta svara..Jag tror att det finns fler här som kan ge tips och råd till dig om du mer utförligt beskriver hur ni gått till väga... det finns mängder av sätt att få på en häst en halsring tex. Att ni försökt säger ju inte oss någonting .. vi var inte där och såg på ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 880
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 490
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp