Bukefalos 28 år!

Veterinären tycker vi ska Avliva...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Nädå.. så behöver det inte alls vara.. Det räcker med brister i hanteringen av fölungen som lite för att det ska bli så här..Det behöver inte ha hänt hästen något öht.. utan just snarare att det inte hänt nått kan vara hästens problem om man säger så.Det är jäkligt viktigt att man gör rätt från början och inte missar viktiga delar..som att ha grimma på sig redan som liten ..att bli ledd i grimma+ grimmskaft lyfta fötter..beröring överallt mm. Det dom har är en helt otam 2 åring som fått göra som han vill alldels för länge.Svårare än så behöver det inte vara..Ett ypperligt sätt att skaffa sig en häst med människoproblem.Och är det dessutom en lite mer reserverad individ.Ja då har man nått att göra ett bra tag framöver.

Jag skrev så pga det hon skrev om kastreringstillfället. Det såg inte ut att ha gått till på ett bra sätt.
Naturligtvis kan mer ligga bakom det.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Tycker oxo det låter som okunskap under hästens uppväxt. tråkigt för hästar som hamnar i händer på folk som inte har tillräcklig kunskap. hur mycket kunskap har du av unghästhantering? Hur gammal är du? De som hjälpt dig?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Nu tycker jag att du går på lite väl mycket.
kanske du borde tona ner litegrann?

Till TS kan jag bara önska lycka till, hoppas att ni börjar få grimman på, och att det går lugnt till, utan desto mer stress eller obehag.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Menar bara att hästen verkar inte vara tillräckligt hanterad under sina 2 år, vilket kan göra att det blir extra svårt för TS i hanteringen nu... Därför undrade jag vad hon har för erfarenhet, ålder mm.
Sen tycker jag inte att man skall försöka tvinga på hästen grimman med våld, utan jobba med förtroendet mm.. Hästen verkar ju antagligen vara skadad av okunskap i hantering innan, varför göra det värre genom att ta till våld?
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

och jag vill bara säga att du inte heller verkar riktigt frisk!

Att vi hållt på i 4 månader är för att vi inte stressat honom utan velat ta det i hans takt! Jag tycker du är för påhoppande!

Vi har inte gjort nåt fel och kunskap har vi, men denna lilla hästen är besvärlig.

Vi tycker om honom för den han är! Det är som sagt INTE vi som förstört hästen utan den som hade han innan!

Vi har varken slagit han eller annat!

Nu tycker jag du kan sköta ditt och jag tar bort denna tråden!
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Och som sagt har jag ALDRIG skrivit att vi ska avliva han, utan det ÄR veterinären som sagt det!
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Inget stress och våld, det funkar inte... Stänger ner tråden nu...
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Ett litet tips som ni kanske kan prova om ni inte gjort det. Lägg en handduk eller tröja över ögonen. Funkar till det mesta.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

jag menar inte att DU stressar hästen.. jag tänkte mer på tips som andra gett att tränga upp hästen i boxen för att med våld sätta på grimman..
sen skrev jag att den antagligen kanske har blivit behandlad med okunskap under sitt 2 åriga liv, detta betyder INTE att det är medan den stått hos dig, för jag vet att du bara haft den någon månad och att den då redan hade problem. :)
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Jag är 22 så inget barn!
Jag har kunskap och stora unghästvana. MEN ibland som alla hästmänniskor vet så uppstår det ett problem som är svårt att lösa hur mycket man än kan o vet!
De som hjälpt mig har varit bra mycket äldre än mig...
Ingen mer disskution!
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

såklart, men du hade varken nämnt ålder eller unghästvana innan, därför jag undrade..;) sådant kan ju ha väldigt stor betydelse..
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Vi har en häst som det inte går att få på grimman. Vi har försökt med PRECIS allt. Sista hoppet var att ge han lugnande, men enligt veterinären är han så svår bedövad att det inte är någon mening. (Samma veterinär som kastrerade honom). Nu tycker han att hästen ska avlivas.

Vad finns det mer vi kan göra? Vi har försökt i 4 månader med grimman.

Har följt tråden under dagen när jag tagit mina mircopauser. En tråd som har varit väldigt het på forumet och fått många inlägg på kort tid. Nästan en "popcorntråd" om du ursäktar uttrycket TS.

Jag tycker själv att jag är rätt klok, även om jag inte alltid är så kunnig i de ämnen jag vill utala mig om. Och trots min klokhet så förstår jag inte riktigt vad du vill att tråden ska handla om. Jag tror det är därför du har fått så många och spretiga svar.

Vi som läser tråden kan inte veta vad ditt syfte är. När jag läser ursprungsinlägget så ser det ut som att du efterfrågar hjälp. Det känns som du är desperat - det är grimma på eller avliva. Du ställer slutfrågan "Vad finns det mer vi kan göra?".

Reaktionen du fått är många hästkunniga människor som har delat med sig av sina tips om "grimproblem" och huvudskygghet. Du har fått en uppsjö av tips. Men mitt intryck är att du inte är intresserad av att lyssna till de goda råd som ges. Det känns som om du går i försvar när du säger "vi har provat allt".

Vad allt är har du inte någonstans uppgett. Jag förstår att det är klurigt att skriva ned sina tankar, och alla kan inte med lätthet uttrycka sig i skrift. Men kombinationen av att du i ursprungsinlägget bett om hjälp, och sedan viftar bort alla tips du får utan att ens tacka för att personen tog sig tid att svara, det väcker frustration hos många. Vilket jag tror gör att du går mer och mer i försvar.

Vilka svar hade du velat ha? Vilken hjälp är det du vill ha egentligen? Uppenbarligen inte med att få på grimman, för ni har ju redan provat "allt" och du är väldigt van vid sådana här problem. Ändå ber du om hjälp. Jag blir väldigt förvirrad.

För det låter inte heller som om du vill att hästen ska avlivas. Det låter inte som om du vill få medhåll om att hästen är knäpp och det är det sista alternativet. Iallafall inte i dina första inlägg. Men sedan blir jag bara förvirrad.

Jag kan bara önska dig lycka till, och hoppas att du finner svar på det du frågar efter någonannanstans. För jag tror inte att vi som följt tråden riktigt har förstått frågan, med tanke på vilken reaktion våra svar har fått hos dig.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Först, så ta inte så illa vid dig. Somliga här vill hjälpa till, på rätt sätt, och för det fordras tillräcklig information från ditt håll.

För min egen del vill jag säga att jag blir smått mörkrädd, när jag läser igenom tråden. Så många förslag om lösningar grundade på tvång och/eller våld. Hoppas du inte tar efter dom!

Jag har inte fått klart för mig hur hästen beter sig vid allmän hantering. Man kan röra vid den, men hur svarar den på dina signaler i övrigt? Min grundinställning är att få hästen att själv vilja vara med på det jag önskar, inte tvinga den till det. Så länge man inte måste, av säkerhetsskäl, använda sig av tuffa metoder, så är dom mjuka och kommunikativa dom enda rätta anser jag. Kommer gärna åter i tråden med tankar och förslag om du vill.

Ett tips är att du PM:ar Sammet här på Bukefalos. Hon har en hästsyn som jag trot du skulle ha mycken nytta av.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Jag har en 1-årig hingst hos mig. Aldrig hanterad. Inte rädd för människor, men livrädd för beröring.

Jag har fått tipset att ställa hästen i en box. Använd ex en kratta eller borste som din förlängda arm och vänj hästen vid beröring. Nästa steg var att med en longerlina begränsa boxens storlek. Sakta gå närmare med linan tills hästen står mot väggen. Inte hålla fast hästen eller stressa den.

När hästen finner sig i att trängas mot väggen så rör vid den. När hästen är bekväm i situationen, sätt på grimman. Flera bra tips har ju kommit på hur det görs på bäst vis.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

och jag vill bara säga att du inte heller verkar riktigt frisk!

Att vi hållt på i 4 månader är för att vi inte stressat honom utan velat ta det i hans takt! Jag tycker du är för påhoppande!

Vi har inte gjort nåt fel och kunskap har vi, men denna lilla hästen är besvärlig.

Vi tycker om honom för den han är! Det är som sagt INTE vi som förstört hästen utan den som hade han innan!

Vi har varken slagit han eller annat!

Nu tycker jag du kan sköta ditt och jag tar bort denna tråden!

Åhåjaja, du får tycka vad du vill om det jag skrivit.
Att du ens kan ställa frågan om du ska avliva hästen för att din veterinär har sagt så är för mig obegripligt. Efter 4 månaders träning med grimman!

Din stackars häst kan inte ha det lätt med dig, du har inget spår av självkritik i nåt av det du skriver, ingen tanke om att du/ni gjort fel....vilket du tom skriver i inlägget jag citerat ovan.
Och då är man galet ute. Hästen är bara häst och det är du som människa som har ansvaret att reda ut problem och är det ngt som går fel så ligger det hos dig.
Och att ens fundera över att avliva en annan varelse pga ens egna tillkortakommanden är skrämmande.
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Han måste som sagt få en grimma på sig så man kan börja hantera och leda honom. Dessutom måste han byta hage inom kort, det är otäckt att ha han lös där det kör bilar..

Alltså....vad ska man säga. "Lös där det kör bilar".... Hallå, hallå!? Nån som har ansvar över nånting därborta??!

Även om det är en mindre väg eller/och en väg där man kör i 40 km/tim så skriver du själv att det är "otäckt att ha han lös där det kör bilar".

Red ut situationen då och inse att om du inte fixar det så får du låta honom byta ägare, gratis om så krävs! (Men då inte till vem som helst naturligtvis....)
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Vad är det för klenfisar till karlar ni har fått tag i? Vi tog hem en treårig halvblodsvalack som var helt ohanterad sedan föl och således var rädd för människor över huvud taget. (Det tog ca 3-4 veckor att få komma fram till honom i hagen.) Honom höll vi fast och på med grimman. När grimman väl var på var det bara att öva dagligen (med en annan grimma, den understa fick alltid sitta på). Idag är pålle sex år, fortfarande lite dåligt självförtroende men snäll och go och fullt ridbar.

Skaffa fram 3-4 riktigt hästvana karlar och lite muskelmassa och se till att de håller i hästen ordentligt. Det är gjort på ett kick! Jag har väldigt svårt att tro att det är omöjligt att få på en grimma på en så pass ung häst. Testa att plegga innan ni håller fast om inte annat. Även om den är svår att droga så borde det ju ge nån effekt.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Allt låter jätte konstigt...

Jag har aldrig hört talas om någon som inte kunnat få på sin tvååring en grimma eller något annat så den går att hantera... Jag har svårt att tro att det är hästen som är "dum i huvudet".... därimot kanske för svår för sina ägare :angel:

Veterinären verkar ju inte heller vara den mest smarta... hur har han tänkt avliva hästen? tycker det verkar väldigt svårt att avliva en häst som inte ens går att hantera....sätta en kateter intravenöst på en häst utan grimma verkar svårt och det verkar inte helt riskfritt att bulta den heller..... tycker han ni ska skjuta den med hagelbössa eller?!...

som sagt denna tråden verkar bara jätte konstig...
 
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Som sagt, han får inte gå lös på vägen. Men i värsta fall får han gå efter de andra.

Detta är inte våran häst, utan en vi lånar. Ägaren reder inte ut det själv och hon har många års erfarenhet av hästar och problem hästar.

Tycker inte det är nåt mer att diskutera i denna tråden, hade hoppats att någon kom med ett nytt tips, eller hade vetat om någon Nh människa som var bra.

Vi har pratat med veterinär och vi ska ge han lugnande och hoppas det biter på honom...

Aldrig att vi skulle få för oss att avliva hästen det har jag aldrig sagt, utan det var veterinären som sa det.

Grimman behöver på.... För att man ska kunna börja hantera hästen.

Tycker du kan hålla din lilla mun stängd, finns ingen annan här mer än du som gjort sånt påhopp och nervärderande...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 740
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp