Bukefalos 28 år!

Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

Jag väljer att försöka se den här diskussionen som något positivt ändå - att folk kan kosta på sig skapa så stora problem kring något som inte är ett problem över huvud taget. Då har man inte stora bekymmer i livet :love:

Till ämnet: läs instruktionsboken till telefonen, om man råkat slänga den finns det garanterat som pdf. Eller minst en uppsjö av youtubetutorials, jag kan nästan garantera det. Lösningar finns om man vill och ibland är det ens eget ansvar att minimera störningsmoment i sitt liv, omvärlden kan omöjligtvis förväntas veta när minsta lilla människa vill sova, dygnet har ändå 24 timmar som folk har en tendens att göra lite som de behagar med. Fattar att det här var ett problem på den tiden telefonen satt fast i väggen och enbart kunde ringa, men den tiden är väl förbi sedan länge..?
Det var banne mig det bästa inlägg jag läst på länge :rofl:
Hatten av :bow:
 
Jag hade gärna stängt av ljudet för sms permanent faktiskt. Förutom från några enstaka nummer. Men när jag kollar i sms-inställningarna för aviseringar finns inte det alternativet. 90% av alla sms är reklam eller scam.
Den funktionen har funnits i 100% av alla smartphones. Att ställa bort ljudet helt för sms har funnits i 100% av alla telefoner jag haft sedan 1996.
 
Jag vill att från vissa personer (sms och Messenger) ska det bara dyka upp ljudlös avisering som jag ser nästa gång jag kollar mobilen och från andra nummer ljud alltid.
Det funkar utmärkt med android och jag är övertygad om att motsvarande funktion på iPhone.

Ett tips, leta efter möjlighet hurdu ska få det som du vill istället för att leta efter hinder.
 
Jag har alla aviseringsljud för appar avstängda permanent utom för sms. Inga appar är så nödväniga för mig att de måste läsas av omgående.
Jag läser messenger, mail osv när jag anser att jag kan/vill.
Sms och ringsignal har jag på ifall någon vill nå mig akut. Det är bara nära vänner/anhöriga som smsar eller ringer mig.
 
Tråkig stil? Ja, jag tycker att det är oartigt att skicka grejer till mig mitt i natten. Det är inget problem - det är blockerat. Bara för att jag tycker att det är oartigt så går jag väl inte omkring och stör mig? Nu kom frågan upp och jag svarade. Varför stör du dig på det?
Och jag upplever det som oartigt att leta efter fel hos andra. Det är rent utav drygt i mina ögon att klaga på saker som inte påverkar en själv och inte behöver påverka någon alls. Jag hade förstått om du inte visste att det gick att blocka men nu har du det redan blockat.
 
Jag väljer att försöka se den här diskussionen som något positivt ändå - att folk kan kosta på sig skapa så stora problem kring något som inte är ett problem över huvud taget. Då har man inte stora bekymmer i livet :love:
Det är ett väldigt tråkigt sett att se på det, att så totalt förminska någonting som många faktiskt ser som ett stort problem. Det bästa är väl att respektera andra och innan man skickar saker och ting på nätterna så ser man till att fråga personen på dagtid om det är okej. Det finns massor av anledningar till att personen inte fixar telefonen på ett sätt man själv tycker är det rätta sättet.

För vissa är det ett stort problem medans det inte är något problem alls för andra. Det är så det är. Vill inte någon ha sms på nätterna så måste man respektera det. Och när det gäller gruppchattar på messenger så ja, där får man väl för tillfället tysta gruppen isåfall på nätterna och säga till folket i stallet att ringa om det är akut.

Det gick ju bra förr att respektera att inte ringa för sent på kvällarna osv så varför skulle det vara ett så stort problem att låta bli att messa på sena kvällar och nätter.
 
I flera av inläggen får jag en känsla av att det bakom skärmen sitter en 90 åring och inte vet hur mobilen fungerar! :rofl:

Jag har ljud på när jag är hemma, utan någon form av stör ej funktion. Har SMS-signal som har ett mycket kort och tyst ljud, samma notis på någon app. Sover jag vaknar jag inte, ligger jag och ska sova hör jag inte, telefonen behöver vara nära och jag riktigt vaken för att höra. Samma med messengersignalen, den är igång men så pass lågt att den inte ens stör. Hade jag störts av min telefon hade jag stängt av alla ljud och lagt den i annat rum, om jag nu hade råkat ha en telefon från stenåldern som det inte fungerade att stänga av ljud på.

Jag vet att stör ej funktionen finns och miljoner andra funktioner för att individanpassa sin telefon precis såsom man vill ha den, men jag har inte satt in mig i det eftersom jag är nöjd med hur det är faktiskt. Tycker det är ens eget ansvar att se till att man inte blir störd av sin telefon.
 
Den funktionen har funnits i 100% av alla smartphones. Att ställa bort ljudet helt för sms har funnits i 100% av alla telefoner jag haft sedan 1996.

Ja, självklart kan jag stänga av ljudet helt för sms. Den funktionen finns i sms-appen i telefonen. Men det vill jag inte. Bara för alla- (inkl alla som hittills inte sms:at mig) utom 5 nummer och den funktionen finns inte i sms-appen i telefonen. Där finns bara aviseringar av och på. Och om man väljer på så finns alternativen "ljud och vibration" och "tyst". Jag kan i meddelandeinställningarna inte välja t.ex. bara vibration. Eller stänga av aviseringar för alla utom utvalda.
 
Ja, självklart kan jag stänga av ljudet helt för sms. Den funktionen finns i sms-appen i telefonen. Men det vill jag inte. Bara för alla- (inkl alla som hittills inte sms:at mig) utom 5 nummer och den funktionen finns inte i sms-appen i telefonen. Där finns bara aviseringar av och på. Och om man väljer på så finns alternativen "ljud och vibration" och "tyst". Jag kan i meddelandeinställningarna inte välja t.ex. bara vibration. Eller stänga av aviseringar för alla utom utvalda.

Däremot kan.man ha ljudlöst som huvudinställning och gå in på de få som man vill höra och välja aviseringsljud. Iaf i min tfn.
Tar ca 3 sekunder.

Screenshot_20240418_125135_Messages.jpg
 
Ja, självklart kan jag stänga av ljudet helt för sms. Den funktionen finns i sms-appen i telefonen. Men det vill jag inte. Bara för alla- (inkl alla som hittills inte sms:at mig) utom 5 nummer och den funktionen finns inte i sms-appen i telefonen. Där finns bara aviseringar av och på. Och om man väljer på så finns alternativen "ljud och vibration" och "tyst". Jag kan i meddelandeinställningarna inte välja t.ex. bara vibration. Eller stänga av aviseringar för alla utom utvalda.
Vad har du för konstig telefon? Mina senaste tre har haft den funktionen.
 
När jag går in i min telefons inställningar ser det ut såhär:
1000054788.jpg


Med andra ord: skriv till mig när som helst. Ring när som helst. Jag får bara notiser när jag ändå är vaken, trots att jag aldrig skulle komma ihåg att slå på/av "stör ej"-läget varje morgon och kväll.
 
Vad har du för konstig telefon? Mina senaste tre har haft den funktionen.

Jag testade nu. Gick in i meddelandeinställningar. Stängde av aviseringarna. Gick in och valde meddelandesignal för ett nummer. Skickade ett meddelandet från det numret till min mobil. Inget ljud. Jag hittar ingenstans där jag kan stänga av ljudet för alla (men ha kvar visuella aviseringar för alla) och ha ljudet på för specifika nummer.
 
Det är ett väldigt tråkigt sett att se på det, att så totalt förminska någonting som många faktiskt ser som ett stort problem. Det bästa är väl att respektera andra och innan man skickar saker och ting på nätterna så ser man till att fråga personen på dagtid om det är okej. Det finns massor av anledningar till att personen inte fixar telefonen på ett sätt man själv tycker är det rätta sättet.

För vissa är det ett stort problem medans det inte är något problem alls för andra. Det är så det är. Vill inte någon ha sms på nätterna så måste man respektera det. Och när det gäller gruppchattar på messenger så ja, där får man väl för tillfället tysta gruppen isåfall på nätterna och säga till folket i stallet att ringa om det är akut.

Det gick ju bra förr att respektera att inte ringa för sent på kvällarna osv så varför skulle det vara ett så stort problem att låta bli att messa på sena kvällar och nätter.
Vet du, jag väljer att tro mer än så om mina medmänniskor och utgår ifrån att alla här inne är läs- och skrivkunniga (givetvis på olika nivå, ska väl kanske tilläggas för ordningens skull). Lösningen finns mitt framför näsan om man vill hitta den. Att se glaset som halvtomt handlar till största delen om inställning.
Hela samhället har förändrats sedan sladdtelefonernas tid, så också människors vanor. De allra flesta (inklusive jag själv) ser mess, meddelanden, inlägg, whatever, som mindre akuta former av kommunikation som mottagaren kan ta del av när denne vill. Om jag får killgissa är det nog därför mobiltillverkarna har utvecklat en uppsjö av funktioner för just detta, som går att individanpassa in absurdum.
Omvärlden kan inte förväntas anpassa sig för minsta obehag som någon kan uppleva. Jag har noll koll på när folk i min omgivning inte vill bli störda och förväntar mig inte heller att de ska ha full koll på min dygnsrytm, för nu för tiden finns nämligen lösningar för det. Bara för att folk upplever det som ett problem betyder det inte att det är ett reellt problem. Jag vet folk som är rädda för en zombieapokalyps också, det betyder inte att jag kommer hålla med dem och att det finns zombies.
 
Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att jag får meddelanden på "konstiga" klockslag och att jag blir väckt jättetidigt på helgen när man äntligen får ha sovmorgon. Ibland stänger jag av ljudet på telefonen när jag ska sova, men helst vill jag kunna höra signalen och vara kontaktbar ifall det skulle hända något med min mamma eller min häst. Själv så försöker jag hålla mig till att skicka mellan ca 8-22 på vardagar och lite senare på helger (om jag inte vet att den jag ska skriva till är vaken). Självklart tycker jag att det är okej att skicka dygnet runt om det är akut, men oftast är det ju absolut inget som det är bråttom med.

Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
Jag tycker inte att man ska skicka meddelanden på konstiga tider men många gör ju det ändå. Jag är som du, jag vill ha telefonen på även på natten om något akut skulle hände. Därför stänger jag av aviseringar på nätterna, men har själva telefonen på.

Edit... Såg att detta redan tagits upp.
 
Tidigare fanns det en app som hette Shush som var superbra! Men tyvärr försvann den. När man hade den installerad så fick man en popupruta när man satte mobilen på ljudlöst. Där kunde man välja om man ville ha vibrationer eller inte samt hur länge mobilen skulle vara på ljudlöst. Jag använde den jättemycket! T.ex. när jag skulle på möte som var 2 timmar långt så satte att shush på 2 timmar. Då sattes ljudet på efter två timmar och jag glömde inte sätta igång det!

Finns det en motsvarande app? Det jag gillade var att man inte behövde gå in någonstans för att få funktionen. Bara sätta på ljudlöst och så poppade alternativen upp. Jag är inte intresserad av samma funktion om man måste klicka sig in på inställningar osv för att komma åt funktionen.
 
Ja, självklart kan jag stänga av ljudet helt för sms. Den funktionen finns i sms-appen i telefonen. Men det vill jag inte. Bara för alla- (inkl alla som hittills inte sms:at mig) utom 5 nummer och den funktionen finns inte i sms-appen i telefonen. Där finns bara aviseringar av och på. Och om man väljer på så finns alternativen "ljud och vibration" och "tyst". Jag kan i meddelandeinställningarna inte välja t.ex. bara vibration. Eller stänga av aviseringar för alla utom utvalda.
Då kanske du ska leta bland telefonens funktioner eller tala om vilken mobil du har så kan säkert någon hjälpa dig med hur du gör.
 
Jag jobbar olika tider, dag, natt, vardag, helg. Jag jobbar dessutom mobilfritt vilket innebär att om folk vill få tag på mig när jag arbetar så är det mejl eller Messenger som ger klart störst chans.
Stänger av ljudet på min mobil när jag inte vill bli störd. Ser det definitivt inte som ett problem.

Skriver till andra människor när jag har möjlighet, oavsett tid på dygnet. Ringer nästan aldrig någon privat men isf är det typ 8-21 som gäller. Undantag om jag vet att personen är vaken tidigare eller senare.
 
Och jag upplever det som oartigt att leta efter fel hos andra. Det är rent utav drygt i mina ögon att klaga på saker som inte påverkar en själv och inte behöver påverka någon alls. Jag hade förstått om du inte visste att det gick att blocka men nu har du det redan blockat.
Då förstår jag inte ens varför du engagerar dig i en diskussion som utgick just från det - att det är ett oskick att ringa och messa folk mitt i nätterna.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 552
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 946
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 004
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp