Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

Vad har har detta med tillgänglighet att göra? Vilket val jag gör när jag skickar ett SMS/mess har inget att göra med vilket val mottagaren har gjort om när den kan tänka sig ta emot meddelande.

Jag har valt att inte vara tillgänglig mellan 22:30 och 07:00 alla dagar, inga SMS, inte ett pip från mobilen. Det är för att jag inte är tillgänglig dygnet runt (utom för några få favoriter eller upprepade samtal inom en kvart).

Varför ska någon behöva vänta med att skicka ett meddelande om de har tid mitt i natten men sover på dagen exempelvis? Det är ungefär som att förbjuda folk att skriva brev mitt i natten för att inte störa mig. Och varför ska man bara respektera de som har dagjobb? Folk jobbar i många jobb och dygnet runt.
Jag kan inte riktigt förklara, känner jag. Jag försöker tänka mig olika scenarior där jag skulle behöva smsa någon som jag vet ändå inte är vaken. Om jag vet att någon är vaken är det ju annorlunda. Men annars ser jag ingen anledning till att inte vänta. Personligen tycker jag t ex att det känns obehagligt att slå på telefonen på morgonen och hitta meddelande från t ex föräldrar (jobbar i skola) som skrivits tre på morgonen.
Tillgänglighet kanske inte är rätt ord. Jag retar mig på folk som får en tanke i huvudet, tar fram telefonen och skickar iväg den direkt utan tanke på mottagaren. Även om personen inte förväntar sig svar direkt. Varför skriver man när man inte kommer få svar på många timmar? Är inte själva idén med sms att det ska vara snabbt och effektivt?
 
Har inte hört den här typen av åsikt sen 90 talet och hemtelefonernas tid :)
Det kan mycket väl vara en generationsfråga. Förändringen har gått väldigt fort och människors känsla för vad som är okej sitter djupt. Ser det iaf som en anledning till att jag personligen inte messar när som helst.
 
Det kan mycket väl vara en generationsfråga.
Morsan född -50 har noll problem med att stänga av ljudet på tfn när hon går och lägger sig, farsan född -49 har sitt på om nån skulle behöva nå dem akut. Jag (-72) slår på läggdagsläge = alla i familjen släpps igenom, men ingen annan. Hur kidsen (-91, -93 och -01) gör har jag ingen aning om, men gissningsvis nån form av stör ej nattetid.

Så jag vet inte jag,om det är nån större generationsskillnad att ta eget ansvar för om man vill vara nåbar dygnet runt eller ställa så man inte blir störd när det inte passar en själv. Oavsett på dygnet.
 
Jag förutsätter att folk ställer in telefonen på det sätt de önskar och anser att det är helt ok att både skicka och få meddelanden när som helst på dygnet. Grejen med meddelanden är väl att man skickar när det dyker upp i huvudet och mottagaren svarar när den har tid/lust?

Förutom att jag alltid har telefonen på ljudlös (bara vibration på allt ”viktigt”), så har jag en sömninställning mellan 22.30 - 07.30. Fixar sig helt själv. Inget som stör då, mer än något enstaka nummer som alltid kommer igenom. Förstår inte problemet faktiskt? Det är ju verkligen plättlätt att fixa telefonen som man vill ha den?
 
Jag kan inte riktigt förklara, känner jag. Jag försöker tänka mig olika scenarior där jag skulle behöva smsa någon som jag vet ändå inte är vaken. Om jag vet att någon är vaken är det ju annorlunda. Men annars ser jag ingen anledning till att inte vänta. Personligen tycker jag t ex att det känns obehagligt att slå på telefonen på morgonen och hitta meddelande från t ex föräldrar (jobbar i skola) som skrivits tre på morgonen.
Tillgänglighet kanske inte är rätt ord. Jag retar mig på folk som får en tanke i huvudet, tar fram telefonen och skickar iväg den direkt utan tanke på mottagaren. Även om personen inte förväntar sig svar direkt. Varför skriver man när man inte kommer få svar på många timmar? Är inte själva idén med sms att det ska vara snabbt och effektivt?
Så din känsla av obehag om någon mejlat dig mitt i natten ska styra andras vanor när de skriver. Hur vore det att jobba med den obehags känslan och varför den uppkommer istället för att klandra personen som råkar trigga din känsla. Jag tror inte det är något allmängiltigt att folk i gemen tycker att mess skrivna under natten är obehagliga, du är den första jag hört det ifrån

Jag antar att folk skriver SMS när de har tid och möjlighet. Ditt svar kanske kommer under deras sovperiod, de som är vakna på nätterna brukar ofta sova på dagen.

Jag skriver mail/SMS för att det inte är jättebrådskande, om det är brådskande ringer jag eller följer upp SMSet med ett samtal om det dröjer med svar. Jag kollar inte telefonen konstant och räknar inte med att andra gör det heller. För mig handlar SMS om snabba meddelande som kan läsas lite när som i närtid (typ inom 1/2-1 dygn). Jag vet folk som kollar av mess regelbundet exv 2-3 gånger om dagen. Har de många kontakter lär det alltid ligga mess och vänta.
 
Jag kan inte riktigt förklara, känner jag. Jag försöker tänka mig olika scenarior där jag skulle behöva smsa någon som jag vet ändå inte är vaken. Om jag vet att någon är vaken är det ju annorlunda. Men annars ser jag ingen anledning till att inte vänta. Personligen tycker jag t ex att det känns obehagligt att slå på telefonen på morgonen och hitta meddelande från t ex föräldrar (jobbar i skola) som skrivits tre på morgonen.
Tillgänglighet kanske inte är rätt ord. Jag retar mig på folk som får en tanke i huvudet, tar fram telefonen och skickar iväg den direkt utan tanke på mottagaren. Även om personen inte förväntar sig svar direkt. Varför skriver man när man inte kommer få svar på många timmar? Är inte själva idén med sms att det ska vara snabbt och effektivt?
Fast va? För mig är själva idén med sms att man INTE behöver svar direkt, alltså lite tvärtom.
Just därför kan man slänga iväg ett meddelande lite när som och så kan mottagaren svara när hen vill och kan. I motsats till telefonsamtal alltså
Tänk så olika man kan tänka :).
 
Håller med om att skrivna meddelanden inte behöver svar direkt - jag skickar när det passar mig, du svarar när det passar dig :)

Anledningen med att inte vänta med att messa är ju att då måste jag komma ihåg att skicka meddelandet senare- blir mer att läggs till "Att göra" listen istället för att bocka av
 
Har bredbandstelefoni till ett fast nummer för 25 kronor per månad. Det numret har jag lämnat till de som av någon anledning kan behöva nå mig och det skulle vara så akut att de behöver ha tag i mig nattetid. Stänger av mobilen ca 22 på kvällen och sätter på den på morgonen. Otroligt skönt tycker jag och gör att det inte blir att jag ligger med telefonen i sängen heller..Sen har jag inga aviseringar på appar alls hade det en kort period och blev otroligt stressad. Har bara vibration på sms när jag jobbar.
 
Du behöver inte vara så ledsen för min skull @TinyWiny :heart det är lite av ett eget val.
Jag trivs bra med umgänget i familjen, på jobbet och på buke.
Jag har en vän som bor för långt borta men som jag skulle kunna videosamtala med men jag finner ofta att jag hade hellre velat göra något annat den kvällen 😅 När man väl träffas så är det alltid trevligt dock, senast var ett år sedan.
Det är inte förrän nyligen som jag ens haft energi åt buke utöver (nya) jobbet.

Så det är väl att jag tycker att umgänget är trevligt men har sällan energi för det, vilket i sig kan vara lite av en sorg men just nu känner jag mig ändå ganska nöjd. Kan kännas konstigt ibland när folk omkring en har så "många" vänner dock 😅

Alone but not lonely 🥰
 
Jag har mobilen på ljudlöst konstant ett fåtal nummer som favoriter men här är så dålig täckning så det hjälper föga eftersom de oftast hamnar direkt hos mobilsvar i alla fall om jag har med mig telefonen utomhus ;)
Jag har en ”fast” telefon via fiber kostar 19 kr i månaden
 
Så din känsla av obehag om någon mejlat dig mitt i natten ska styra andras vanor när de skriver. Hur vore det att jobba med den obehags känslan och varför den uppkommer istället för att klandra personen som råkar trigga din känsla. Jag tror inte det är något allmängiltigt att folk i gemen tycker att mess skrivna under natten är obehagliga, du är den första jag hört det ifrån

Jag antar att folk skriver SMS när de har tid och möjlighet. Ditt svar kanske kommer under deras sovperiod, de som är vakna på nätterna brukar ofta sova på dagen.

Jag skriver mail/SMS för att det inte är jättebrådskande, om det är brådskande ringer jag eller följer upp SMSet med ett samtal om det dröjer med svar. Jag kollar inte telefonen konstant och räknar inte med att andra gör det heller. För mig handlar SMS om snabba meddelande som kan läsas lite när som i närtid (typ inom 1/2-1 dygn). Jag vet folk som kollar av mess regelbundet exv 2-3 gånger om dagen. Har de många kontakter lär det alltid ligga mess och vänta.
Men hjälp! Jag menar inte att jag ska styra nån annan. Jag försöker bara förklara att jag tycker annorlunda. Att ansvaret, om inte främst, så iaf lika mycket ligger hos avsändaren.
Jag tänker att det inte är konstigt att man har skilda uppfattningar om hur man ska hantera förhållandevis ny teknik.
Jag irriterar mig men lägger ingen skuld på någon och jag har respekt för att andra tycker annorlunda.
 
Jag håller med dig; jag vill inte hålla på och stänga av och sätta på ljuden på alla appar, tycker det är ett jäkla meck och så kommer jag att glömma bort att sätta på dem sen.

Angående att välja vilka som ska kunna ringa igenom så vill jag inte göra så då det kan vara någon som jag inte har numret till eller någon som jag inte känner som ringer.

Det finns ju smidigare mobiler. På min mobil kan jag ställa in fokusläge mellan vissa tider så att jag inte får notiser när jag jobbar eller när jag sover. Telefonsamtal går alltid fram.
 
Men hjälp! Jag menar inte att jag ska styra nån annan. Jag försöker bara förklara att jag tycker annorlunda. Att ansvaret, om inte främst, så iaf lika mycket ligger hos avsändaren.
Jag tänker att det inte är konstigt att man har skilda uppfattningar om hur man ska hantera förhållandevis ny teknik.
Jag irriterar mig men lägger ingen skuld på någon och jag har respekt för att andra tycker annorlunda.

Hur tänker du kring att folk har olika arbetstider, jobbar skift, kanske är i en annan tidzon till och med? Ska den som jobbar natt gå upp under sin sovtid för att sköta "administration" som ändå inte kräver omedelbart svar?

Jag får jobbmail och privata mess alla möjliga tider på dygnet. Vänner som passar på att skriva när de ändå har ställtid på jobbet eller sitter i kollektivtrafiken, kollegor som är på andra sidan jorden då och då. Avsändaren skriver när det passar dem, jag svarar när det passar mig, ingen behöver krångla med att passa tider eller vänta med att få iväg saker för att anpassa sig till den andra. Det blir ju orimligt mycket extraarbete om man måste börja anpassa sina ivägskick efter mottagaren? :confused:
 
Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
Jag ringer bara efter överenskommelse eller på typ telefontid, om det inte är akutfall.
Till leverantörer och hantverkare ringer jag på öppettider.

Jag skickar mail och meddelanden på messenger alla tider på dygnet. SMS skickar jag bara på normala vakentider, utom till människor som jag säkert vet sätter telefonen på ljudlöst när de vill vara ostörda. Eller om det är akut, som med att ringa.

Numera så sätter jag ibland mail till att skickas rätt tid till vissa som jag vet blir störda av mail mitt i natten.

Egentligen så tycker jag att man har ett eget ansvar att stänga av det som man inte vill höra. Det går ju att släppa fram det som man vill vakta även när man egentligen är upptagen.

För egen del så har jag stängt av aviseringar på det mesta. Samtal och SMS får låta. Hör jag det så gör jag. Min sömn är så god att ibland måste man kämpa på bra för att lyckas väcka mig. Men om jag vill vara ostörd så lägger jag undan den ena telefonen så att det bara blir hälften så många samtal.
 
Jag kliver ur sangen mellan 4:30 och 5 pa morgonen, jag har ungefar en halvtimma jag kan skicka sms och kolla in med kolegor vem som gor vad i vissa saker.

De svarar nar de kan, jag kor min skolbuss fran 6 am till 10 med telefonen avstangd ... ofta hander nagot vid 10 nar jag ar klar med korningarna for morgonen, da har jag svar pa det jag skickade fore jobbet. Mitt liv skulle inte alls fungera om jag inte kunde skicka sms nar alla andra fortfarande sover.

Messenger har jag inte anvant pa manga ar ... hur gor ni i Sverige med sadana som inte har Facebook eller WhatsApp? Jag har en Svensk kompis pa WhatsApp for hon fick inte till hur man ringer med Google, jag anvander inte messenger. SMS, Google, och Signal fungerar dock mycket bra. :up:
 
Jag kliver ur sangen mellan 4:30 och 5 pa morgonen, jag har ungefar en halvtimma jag kan skicka sms och kolla in med kolegor vem som gor vad i vissa saker.

De svarar nar de kan, jag kor min skolbuss fran 6 am till 10 med telefonen avstangd ... ofta hander nagot vid 10 nar jag ar klar med korningarna for morgonen, da har jag svar pa det jag skickade fore jobbet. Mitt liv skulle inte alls fungera om jag inte kunde skicka sms nar alla andra fortfarande sover.

Messenger har jag inte anvant pa manga ar ... hur gor ni i Sverige med sadana som inte har Facebook eller WhatsApp? Jag har en Svensk kompis pa WhatsApp for hon fick inte till hur man ringer med Google, jag anvander inte messenger. SMS, Google, och Signal fungerar dock mycket bra. :up:
Jag smsar. Så oerhört modernt och fiffigt :idea::angel:

Alltså, jag skaffade messenger och whatsapp bara för att jag behövde det för någon annans skull. Numera har jag noll aktiv kontakt på messenger så den appen sover, medan jobbet har en grupp på whatsapp så den har återuppstått från döden i min mobil :p
Google and Signal har jag inte ens hört talats om :o


Edit: Eller ja, google känner jag såklart till :rofl: Menar att jag inte kände till att man kan ringa med den.
 
Jag smsar. Så oerhört modernt och fiffigt :idea::angel:

Alltså, jag skaffade messenger och whatsapp bara för att jag behövde det för någon annans skull. Numera har jag noll aktiv kontakt på messenger så den appen sover, medan jobbet har en grupp på whatsapp så den har återuppstått från döden i min mobil :p
Google and Signal har jag inte ens hört talats om :o


Edit: Eller ja, google känner jag såklart till :rofl: Menar att jag inte kände till att man kan ringa med den.

Mitt firmanummer ar ett Google nummer. Allt ar gratis, gar via internet, och det ar ett lokalt nummer. Mitt vanliga mobil numer ar fran South Carolina, sa ingen har i Pacific North West kontaktar mig pa det nummret om de inte kanner mig. :up:
 
Mitt firmanummer ar ett Google nummer. Allt ar gratis, gar via internet, och det ar ett lokalt nummer. Mitt vanliga mobil numer ar fran South Carolina, sa ingen har i Pacific North West kontaktar mig pa det nummret om de inte kanner mig. :up:
Ringer man till dig som vanligt men det är ett nummer hos google typ?
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 374
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 910
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 961
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp