Vi har köpt en Gård!!

Sv: Vi har köpt en Gård!!

En fråga till, ang lufrtrumman, vad är det för typ? Gjorde ni bara en typ hätta och satte på , hade ni en lift när ni fixade det? Ni har väl också eternittak?
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Jag kan lägga in lite nya bilder.

Ridbanan:

Såhär såg platsen ut där den skulle vara:
CIMG1759.jpg


Min sambo jobbar som grävmaskinist så han tog hem maskinen och gjorde allt själv.
Han tar bort stora stenar och tar bort grässvålen och all matjord.
CIMG1775.jpg

CIMG1795.jpg


Han fick gräva ur ca 1 meter i ena änden och fylla upp 1m i andra.
CIMG1798.jpg

CIMG1814.jpg


Sen planade vi av allt och det fick ligga så över vintern så det fick sätta sig ordentligt.
CIMG1810.jpg

Ridbanan47.jpg
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

vilken urmysig gård, påminner om Lönneberga :)

gammal tråd och de enda foton jag ser är några tråkiga traktorer :(
resten är raderade står det.. skulle så gärna se hur stallet blev, kan du kasta in nån ny bild, tack!!
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Min bror kom med timmerbilen och lastade av telefonstolp som jag fick av en bekant.

Ridbanan60.jpg

Ridbanan59.jpg


Telefonstolparna grävdes ner som stolpar till staketet samt las nere i kanten för att hålla kvar materialet.
CIMG2662.jpg
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Vi byggde en mur i slänten så det inte ska rasa ner på ridbanan:

CIMG2673.jpg


CIMG2677.jpg


Sen grävde vi ner dränneringsslang i gravar och fyllde gravarna med singel, sist la vi ett lager singel över hela banan. (Detta har jag inga bilder på)

CIMG2789.jpg


När allt singel var utrakat så la vi markduk och sen stenmjöl.
DSC01245.jpg
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Så himla mysigt gård! Jag vill också se bilder av hur stallet blev när det var klart. Är lite av en stallfetischist :D
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Nu har du bott där i snart fem (?) år, hur känns det? :D Är ni nöjda med gården, och stallet och ridbanan som ni byggde? Har ni gjort något mer?
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Jag har ju hela tiden velat ha gummiflis på ridbanan så i höstas kostade jag på mig gummiunderlag :D

Garingrden145_zpsd8865ede.jpg

_DSC5550_zpsb8ed5618.jpg


Det är det bästa jag har gjort!
En morgon var det ordentlig frost och banan var helt vit och backen stenhård men gummit var mjukt och bara rida på som vanligt! :love:

Garingrden180_zpsc2c61660.jpg


Sen kom snön, då är ju banan som vilken bana som helst.

Garingrden186_zps0ab0051e.jpg

Garingrden188_zps677bef8e.jpg


Vi fick 60cm snö på 2 dagar så jag tyckte det var för mycket så jag plogade banan så det blev ca 10cm kvar och gummit under är mjukt.

Garingrden192_zpsa6c9cd2c.jpg


Nu när solen har lyst senaste veckan så har snön som var på banan smält bort, eftersom underlaget är svart så smälter snön så fort solen kommer fram, bilden är tagen nu idag.
Banan är mjuk och fullt ridbar!
Superskönt eftersom det är isgata på vägarna just nu.

_DSC8118_zps121dcd29.jpg
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

_DSC8118_zps121dcd29.jpg
[/QUOTE]

Åh, redigt avundsjuk på gummiflisbanan. :d :love:
Hade en sådan på förra stället vi stod på och det var fasen i mig underbart.
Tyvärr måste vi ha en bana som är vettig att köra vagn på också så det får bli en mer traditionell bana, dock omkring 40*100m .... (såvida jag inte får göra en liten 60*20-bana på ena kortsidan med gummiflis då. hehe.. det får sättas upp på önskelistan helt enkelt.)
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

hur är det när hästarna skiter på banan el drar med sig lera från hovarna dit? blir det inte fullt med jord efterhand? eller när de drar med sig gummit med sig ut, blir ju gummi ut på vägen då väl eller? har bara varit med om en fd gummi flis bana, de hade helt enkelt blandat ut allt med sand = dåligt med svikt osv.
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Bajsen plockas upp, sånt är jag noga med, aldrig att det får ligga massa bajs på banan.
Leriga hovar spolas av inna jag rider, rider aldrig på en skitig häst så jag ser inget problem med det faktiskt. :)
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Ventilationstrumman fanns där men det var öppet rakt ut så om det regnade eller snöade från sidan så kom det in där så vi har satt ett tak på den bara.
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Åh jisses vad underbart! Är gummiflis mycket dyrare än annat underlag, eller finns det andra nackdelar med det?

Som stall-beroende så är det en dröm att se bilderna på din gård :laugh:. Lägg gärna in fler när du har tid.
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Den där ridbanan verkar vara rena drömmen! Vad kostar gummit-och vad för sorts gummi är det? Det ser ut lite som däck?
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Ventilationstrumman fanns där men det var öppet rakt ut så om det regnade eller snöade från sidan så kom det in där så vi har satt ett tak på den bara.

Du har inte lite bilder på hur ventilationstrumman (och kåpan på toppen) är utformad? Ungefärliga mått på den?

Jag frågar för att jag är inte helt nöjd med den som jag har in mitt stall så jag planerar på att göra om den. Samlar gärna på mig ideer från alla håll och kanter :)
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Svarar alla i samma inlägg.

Gummiflisen är klippta lister för det gummit är inte miljöfarligt, bildäck får man inte ha för det finns metall i bildäck.
Gimmifliset är inte dyrare än andra underlag, dock hade jag lite svårt att få tag på det eftersom de inte marknadsför gimmiflisen.
Men när jag väl hittade vart de sålde den så levererade de allt på 3 dagar!!

Jag kan ta fler kort på trumman någon dag, den är stor!
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Jättefint, har också tänkt att ha telefonstolpar till staketet. har du vanliga brädor till eller är det plank?
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

vilka mått hade du på din bana? hur många stolpar gick det åt? du har ett lager runt om i botten med va? Hur gjorde du i den änden som ni fick fylla ut, stolp hela vägen upp eller bara i ridnivån? min kommer nämligen i bli i marknivå någonstans, men borde väl räcka att rama in det översta lagret? Tack för att du orkar svara =) men du har det så fint och precis som jag tänkt mig här hemma.
Har också redan en befintlig trumma i taket, gjord på någon cement/halm blandning utan tak men nu när det inte är fullt med köttdjur så trycker inte luften bort nederbörden, har satt på ett privisoriskt tak men behöver ha ett högre tak då inte luften orka trycka sig ut där riktigt =( därför jag undrar lite hur ni gjort ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Hur höga har du stolparna runt banan och hur djupt har ni grävt ner dom? Förlåt för alla frågor ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 497
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 200
Senast: Ainon
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 377
Senast: Habina
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 097
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp