Bukefalos 28 år!

Vi har köpt en Gård!!

Sv: Vi har köpt en Gård!!

Jag har varit lite dålig på att uppdater så ja ska kasta in lite nyare bilder, det går framåt men sakta..

Jag börjar med sadelkammaren som jag har gjort om lite.

Jag köpte trådkorgar på Ikea, suerbra att lägga benskydd m.m i, sväljer mycket saker!
CIMG2762.jpg


Hyllorna som stod i hörnet stallde jag upp på bänken som stod mitt i sadelkammaren och flyttade allt mot väggen på långsidan där alla sadlar hängde.
CIMG2759.jpg


Sadlarna gjorde jag en stolpe åt, blev superbra! fick ju loss en hel vägg på det sättet!

CIMG2756.jpg
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Vad snyggt! Fiffigt det där med sadlarna!:idea:

Är en "stadsmänniska" men nu blev man ju riktigt sugen på att skaffa sig en gård och flytta ut till landet! :D
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Såhär ser sadelkammaren ut från utsidan.
Den stora dörren har vi satt dit, det är meningen att hästarna ska kunna gå rakt ut i hagen från den.
De vita burkarna i hörnet är från Ikea, de har jag krafftfoder i, och så sitter det en tavla över bänken där det står hur mycket varje häst ska ha.
På andra sidan dörren sitter det en Whiteboardtavla där man skriver meddelanden till varandra, den stora anslagstavlan sitter det lappar med viktiga tel nr tex.

CIMG2795.jpg
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Pappa o farfar har börjar riva den gamla panelen på den sidan där vi blev tvungna att montera upp boxarna innan vi bytte panel på väggen bakom.

DSC00247.jpg


Hela väggen är färdig men ny panel och isolering bakom, jag har börjat grundmåla längst ner.

DSC00257.jpg


Färdigmålat!

CIMG2826.jpg


CIMG2831.jpg
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Ett galler för fönstret har kommit upp, detta var ett prov om det blev bra och det tyckte jag att det blev så lillebror ska svetsa fler till alla fönster.

CIMG2833.jpg
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Dina galler ser jättefina ut men är nog inte godkända enligt de nya reglerna .

Kolla upp med Länstyrelsen så dom inte blir för veka ??

Mia

PS Jättekul att följa dina renoveringar ;)
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Det är ju armering i samma tjocklek som i gallrena mellan boxarna.
Letade lite på det nu när du sa det men hittar ingen stans där det står vad som är godkänt, det står bara att hästen inte ska kunna skada sig på det.
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Jag kommer inte ihåg.. den är 3,5 m bred och den är nog 6,5-7m lång.
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Armeringen eller järnen får inte vara så att de ger med sig vid en spark tex så ska en hov inte kunna ta sig igenom och fastna ,

Kommer du har mer än 4 hästar istallet så är det frågan om Länstyrelsen godkänner det . Eftersom du då måste ha paragraf 16 tillståndet .

Enligt vad Länstyrelsen sa till mig så är inte armeringsjärn tillräckligt starka för att stå emot .

Det var bara ett råd /tanke innan du gjort galler till alla andra fönster .



Mia
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Pappa o farfar har börjar riva den gamla panelen på den sidan där vi blev tvungna att montera upp boxarna innan vi bytte panel på väggen bakom.

DSC00247.jpg

Är det ytterpanelen som vi ser på bilden?
Sätter ni vindpapp mot den, och sen ny isolering och sist innerpanelen?

Berätta gärna, jag skall lite smått påbörja med att göra boxar på logen, där det idag bara är ytterpanel så att säga.

Som jag tidigare sagt, fan vad snyggt. Och grått i stallet, det har jag med ;)
Fiffigt system med kraftfodret, men är det inte jobbigt att fylla på de vita lådorna?

Supersmart i sadelkammaren, speciellt med sadelhängarna! Och vilken lyx att kunna ha sina täcken så där. :idea: Du är jätteduktig på att inreda måste jag säga.
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Om jag inte minns fel ( det är pappa som står för det bygget ) så reglar han på väggen, stockarna som syns på bilden är yttervägg.
Passar dit isolering och vindpapp över och sen ny panel.

Nä det är inte jobbigt, det går bra att hälla i den dels om går att öppna.
fyller jag på alla burkar samtidigt lyfter jag ner dem och öppnar locken.
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Paddocken är inte helt klar men vi har grävt ner telofonstolpar i hörnet upp mot huset.

CIMG2662.jpg


Där ska det byggas en mur som vi kan fylla material mot så vi inte får en slänt där som det inte går att klippa gräs på, och så ska inte material kunna ramla ner på ridbanan om det kommer mycket regn tex.

Vi började med att sätta duk

CIMG2666.jpg


Sen skruvar vi dit tryckt virke

CIMG2670.jpg


CIMG2673.jpg


CIMG2677.jpg


Sen har vi grävt ner stolpar till staketet på resten utav banan.

CIMG2775.jpg
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Här kommer singel som dränneringen ska läggas i.

CIMG2789.jpg


CIMG2792.jpg


Dränneringen är färdig och nu ska det läggas markduk och sen stenmjöl, samtidigt som vi lägger stenmjöl så ska stockarna passas in runt kanterna som håller kvar materialet.
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Vi har även fixat lite på taken, i stallet finns en ventilationstrumma som går upp på taket men det är inget tak på den så det regnar in där.
Så pappa har snickrat ett tak på trumman och så har vi bytt några plattor som det var hål i.

DSC00211.jpg


DSC00219.jpg


DSC00220.jpg
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Jag står här nu som killarna i heineken-reklamen och bara hoppar och tjuter:banana:..
WOW va snyggt!

Vilken förändring på så pass kort tid endå!
Bedriver du företag? Vilken inrikting har du...

Är super glad för er och er "super-duper-jätte-snygga" gård
 
Sv: Vi har köpt en Gård!!

Hur mycket pengar går det åt till att bygga paddocken? Vad ska ni ha för underlag?

Ska själv flytta till hus snart. Med gammal ko-lada som det ska byggas boxar i.
Kul att gå in och läsa här för att få inspiration :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
29
· Visningar
3 011
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 264
Senast: Ainon
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 425
Senast: Habina
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 175
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp