Vi med små barn på små ponnyer!

V

Vimsan81

Hej,

Hoppas kunna hittar andra mammor med små barn som "rider" för att prata o diskutera o utbyta stolthet över de små framstegen.
Jag har en pojke som är 3 år som har en liten minishettis som han rider(lufsar runt) på ett par ggr i veckan.

Måste ju finnas fler tokiga hästmammor som man kan utbyta tankar med....
När ska man börja med det o det, var hittar man utrustning till så små ryttare etc.

Vet inte om detta är rätt placering, aldrig satt in en tråd innan...
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Jag har inga barn och just nu inga små ponnyer heller, men drömmer om att starta ett ridlekis för små barn med små, trevliga ponnyer. Kommer följa tråden med stort intresse då det känns som att det här kan komma att dyka upp mycet tänkvärt för mig! :)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Jag jobbar på en ridskola där vi bland annat har ridning för de riktigt små. Vi har 3 minishettisar på kanske 90-95 cm + en massa andra a-d-ponnyer. Enligt mig kan de aldrig vara för små. Visst, de kanske inte fattar så mycket när de får åka häst i ettårsåldern, men det är ju en kul och mysig aktivitet som man som förälder gör tillsammans med sitt barn! Jag tror att en eller ett par ettåringar är de yngsta jag sett rida här. Annars är många i tre-årsåldern när de blir intresserade av hästar och vill prova på. Det kan då ibland ta ett par besök i stallet innan den lilla vågar närma sig sadeln, men det kan det vara väl värt :) I fem-sex-årsåldern är det mer intresse och de vill lära sig men det krävs fortfarande en del av mamma och pappa. Det finns nog inte så jättemånga sex-åringar som sadlar och tränsar själva utan det tar ju lite längre tid att lära sig när man är liten. Efter ett tag med mycket träning går det dock. Så är det med det mesta i ridningen när de är så unga. Det tar betydligt längre tid för dem att lära sig att rida än en äldre nybörjare.

Ojoj, det här var jag visst engagerad i. Ska nog sluta skriva nu ;) Det jag ville säga var i alla fall att jag kanske kan delta i tråden även om barnen inte är mina egna :)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Oj vad kul med lite svar!
Bägge mina barn är hästtokiga, pojken 3 och flickan snart 1½ år. Men de har knappt haft något val och så länge det håller i sig är det skoj!
Flickan har ju bara suttit lite men skriker av glädje på ett sätt som inte pojken gjorde i den åldern.
Pojken är däremot jätteglad i att rida nu och intresset växer för ju mer säkerhet han får på ryggen, roligast är att rida över "berg" (små backar upp o ner i skogen), hoppa (gå över bom på marken) och när han rider dressyr i ridhuset (jodå så kallar vi det;-D).
Låter ni barnen leda ponnierna o borsta själva etc när de är så små som 3-4 år? Jag är lite rädd där o vågar inte låta honom leda o han får bara borsta huvud o hals. Ponnyn är snäll men man vet aldrig o så små barn kan ju inte precis avläsa signaler, eller är det mina mammakänslor som går överstyr kanske?
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Här är en mamma med 3 barn som roar oss med ett russ. De rider o åker vagn med henne. Grabben som fyller 7 nästa helg har börjat rida henne själv. De andra två är lite mindre... 4 o 1,5 år. Den stora tjejen longerar jag mycket med en liten voltigegjord så vi sitter framlänges, baklänges, på knä, hoppar ner... allt för att göra allt mindre skrämmande och avslappnat skoj.

Minstingen har vi såklart inte hunnit så långt med men hon är med o åker vagn, sitter på i skritt o är stolt som få o det första hon ska göra varje morgon är att titta ut genom fönstret o så skriker hon förtjust HÄÄÄÄST :)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Vad roligt dem måste ha med sin ponny! Hände det mycket med balansen mellan 3-4 år? Just nu får man vara beredd att styra min pojke rätt i sadeln så fort det blir trav, han börjar få lite kläm på krama om med benen men det glöms kvickt :-)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Det är ju hur gulligt som helst med små barn som rider! :love: Kan ni inte lägga upp några bilder? :p
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Min stallägares snart fyraåriga son är alltid i stallet. Han har två "egna" ponnyer; en pytteliten lurvig shetlandsponny som säkert är 35 år gammal och har lärt hundratals barn att rida, och en otroligt fin dressyrponny på ungefär 135cm. Dressyrponnyn köptes inför framtiden men shettisen har familjen ägt sedan den var sex eller sju år gammal. Pojken älskar sina hästar även om han inte rider på den "stora" ännu. På den lilla ponnyn rider han dock ibland, alltid i longerlina. Lättridningen fungerar i stort sätt hela tiden i traven men han blir trött snabbt, så passen är jättekorta. Mest gillar han att pyssla med borstar och putsa träns (:eek:) och är egentligen inte jätteintresserad av att rida - tills han hamnar i sadeln. Då är han salig! :D
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Skriver mest för att kunna hitta tråden igen.
Men det ska bli intressant att läsa om hur ni "introducerar" barnen till hästarna. Jag är ofta skeptisk till att köpa ponnisar till barn - mina föräldrar gjorde det till min syster när hon var ca 8 och det höll väl i knappt ett år.. (ja, egentligen är jag nog mest avundsjuk på barn som får häst, för at jag själv inte fick det.. =P) Men jag tror det kan vara "bättre" att verkligen låta barnen växa upp med att ha häst. Alltså från småbarnsåldern.

Nu är ju detta en frågeställnings som är aktuell om ett par år, men hur tänker ni med barnens ansvar över hästen? Hur mycket ska man "tvinga" barnen att göra och hur "slapphänt" ska man vara för att de ska lära sig ansvaret med häst, men ändå inte skrämma bort intresset genom att göra det till en "börda"?

Jag kände att jag överanvände citationstecken i det här inlägget.. xD
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Mina båda killar 8 och 11 har haft ponnier med jämna mellanrum. Stora killen kanske mest för att jag tyckte det var kul.
Vi bor på gård och jag har flera pållar själv. Båda grabbarna är uppvuxna med hästar och vad det innebär.
Nu har minsta sonen en liten busig kompis som igentligen inte passar honom för hon är för pigg och "svår". Vi har därför beslutat att vi ska köpa "rätt" ponny till honom vilket varit/är lite svår vånda...tänk så tröttnar han.
Man kan ju aldrig veta hur det blir...just nu tycker han det är jättekul, vi pratar mycket om vad han kan hitta på med den blivande ponnyn, varit iväg och tittat när kompisar i samma ålder tränat och han börjar på ridskola med 4 andra killar i veckan. han kan rida lite, typ trava svänga och vända, vet hur han ska sitta och hålla tyglarna och när och hur man står i fältsits. Kan dock inte släppa honom med nuvarande ponny och då är det ju inte kul för honom. Han har även gått lite på ponnytrav och tycker det är jättekul.
Blivande ponnyn är en van herre inom körning dock inte jätteutbildad i ridning men helt cool i temperamentet.
Jag tar hela ansvaret med häst men båda barnen och mannen hjälper till när jag inte kan. Store sonen ger hästarna middagshö när han kommer hem från skolan och jag jobbar. Mannen och lilla sonen (han tar sin busiga shettis) tar in pållarna om jag inte är hemma.
Dock så behöver ingen mocka utan det tar jag, blivit så mest för enkelhetens skull tror jag. Däremot så kan jag få hjälp med att väga hö..
Före och efter ridning så pysslas det med pållen dock är han inte så jättepysslig av sig, tycker nästan det är roligast att kratsa hovar, blivande hovslagare ??:D
Hur mycket gör era barn ?? Hur mycket ansvar ska man lägga på dem ??

Tjoho vad detta blev långt :p
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Vilken bra film... Ska jag visa sonen ikväll:)
Vet inte dock om jag har någon bra ponny att låta honom testa på...bra om han inte ramlar för högt ifrån;)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

@Garden Angel: Det är en jätteintressant fråga du tar upp. Hur man ska introducera o hur mycket ansvar barn, i olika åldrar, ska ta över sin ponny.
Mina barn har varit med mig i stallet och för dem är det naturligt att vara kring hästar och armarna har sträckts mot hästar så fort dem sett en. Nu är mina barn fortfarande så pass små, äldsta 3år, så någon form av ansvar är det ju inte tal om, ansvaret är mitt. Sonen vill gärna rida men har inte alltid tid att fokusera på en lång rykt av ponnyn så om han bara är med i en del av det är det helt ok. Han får aldrig någonsin ge godis, jag tycker inte barn ska göra det, små fingrar kan lät hamna fel, däremot är jag noga med att han ska klappa o krama om ponnyn, säga att den är duktig etc så att ponnyn blir glad och tycker det är kul när han rider, ungefär så brukar vi lägga fram det.
Ibland vill han inte rida...och då slipper han, fast eftersom han är tre år så är nej-et ibland ett ja, så man frågar väl någon extra gång men står han på sig så slipper han utan problem. Det får inte bli ett tvång att rida, då får mamma motionera ponnyn på annat vis. Annorlunda kommer jag resonera när barnen hamnar i skolålder, då tycker jag att ansvaret kan vara mycket större. Själv är jag också uppväxt med hästar o började tävla så smått vid 7års ålder, då gjorde jag precis allt, allt, allt själv med min ponny, men ritkigt så hård tänker jag inte vara med mina ungar när den tiden kommer.

Jag tycker, uppenbarligen, att det är helt ok att köpa ponny till sina barn. Så länge en vuxen med kunskap o intresse finns bakom. Men att tivnga barnen att rida känns bara fel, det ska vara kul att rida annars kan det vara. Varför skulle det vara fel att köpa ponny till sina barn, jag kan inte förstå att många tycker det. (nu menar jag inte dig G.A). Att få känna närhet med ett stort djur, samhörighet, kärleken, vara ute i naturen etc... För mig är det enbart plus!
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Filmen- tanken är god, göra det till en lek absolut men jag kände att det blev galet när en stor karl hoppade upp på den lille ponnyn, oavsett hur kort sträcka han red. Hela ponnyn sjönk ju ihop. Men själva idén var jättefin, kommer faktiskt ihåg att vi fick träna nåt liknande när vi var små och det var väldigt nyttigt!
Alla akrobatikövningar är nyttiga! Min son brukar stå o balansera på rumpan i skritt när jag håller i... träna avramling får vi komma ihåg att göra i framtiden när han blir storleken större.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Min stallägares snart fyraåriga son är alltid i stallet. Han har två "egna" ponnyer; en pytteliten lurvig shetlandsponny som säkert är 35 år gammal och har lärt hundratals barn att rida, och en otroligt fin dressyrponny på ungefär 135cm. Dressyrponnyn köptes inför framtiden men shettisen har familjen ägt sedan den var sex eller sju år gammal. Pojken älskar sina hästar även om han inte rider på den "stora" ännu. På den lilla ponnyn rider han dock ibland, alltid i longerlina. Lättridningen fungerar i stort sätt hela tiden i traven men han blir trött snabbt, så passen är jättekorta. Mest gillar han att pyssla med borstar och putsa träns (:eek:) och är egentligen inte jätteintresserad av att rida - tills han hamnar i sadeln. Då är han salig! :D

Vad glad jag blev att höra att lättridning o rida i lina inte ligger alltför långt fram i tiden. Jag längtar så till den dag jag kan ta min första tur med ponnyn i lina o jag på egen häst. En ponnymammas dröm;-)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Precis min tanke, VAD skulle karln upp på den lilla plutten att göra? :mad:
Men, som sagt, tanken är god :)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Jag tar absolut inte åt mig eller illa vid mig, tycker mest det är trevligt att diskutera. :)
Jag tycker också att det är bra med barn som växer upp med hästar - djur i alla former och färger. Det jag ofta ifrågasätter är föräldrar som ska köpa ponnisar till sina barn som är 7-8 år och har ridit två år, även då föräldrarna inte har speciellt mycket intresse eller kunskap. Det jag går emot är inställningen "Klart Lillan ska ha en häst om hon vill det!" Som barnet sen tröttnar på och föräldrarna får ta hand om tills den säljs vidare. Förstår inte folk som resonerar på det viset.. Som det var i mina föräldrars fall. Ingen vinner ju på det, varken hästen, barnet eller föräldrarna.
Men jag vill själv ha en liten snäll ponny som mina barn kan få växa upp med - jag kanske säger emot mig själv lite..? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Tror det är en milsvidd skillnad när man som hästvan förälder skaffar en ponny till sitt barn mot en förälder som "bara" har erfarenhet av ridskolehästeriet och kanske inte själv är mer engagerad än sitta på läktaren att titta...
Visserligen fick jag min första ponny när jag var ca 10 år med föräldrar med 0 erfarenhet och gav mig hela ansvaret på både gott och ont:grin:
Här verkar det ju vara en del som har killar som rider...
Blir inte ni galna:devil:på alla rosa och glittriga attiraljer runt utrustning ??
Det är hopplöst att hitta häftig utrustning tycker jag...
För att sedan inte snacka om hur grabbarna upplever det när allt är så tjejinspirerat.
En tjej i sonens klass hade sagt till honom att hästar är till för tjejer och han hade svarat - Alla som vinner mest och störst tävlingar är killar:p
Lite stöddigt kanske och snacka om att dra alla över en kam men jag tyckte det var bra sagt:cool: Hoppas att han slipper höra mer sånt på ett tag...
Är så glad att vi fått med så många killar i den blivande ridskolegruppen. De är 5 från samma skola och i samma ålder.
Hur gör alla andra för att stötta sina pojkar i hästvärlden ? När de kommer up i 8-9 årsåldern är det helt plöstligt viktigt vad kompisarna säger och tycker...
Hamnar man som ensam kille i en tjejdominerad värld är det inte helt lätt att bita sig fast i intresset skulle jag tro.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Hehe en jämställdhetsdiskussion! Kul!

Påpeka att hästar kan accelerera från 0-60 km/h på fem meter...finns ingen bil som kan göra det! (Kan inte svära på att siffran e heeeeelt sanningsenlig men ni förstår poängen :)
Dessutom kan man leka både cowboys, indianer och riddare. Anordna tornerspel? Tjurfäktning där mamma får va tjur?

Synd att inte alla barn känner att de får tycka om vad de vill bara för att de tillhör ett visst kön men det är ett djupare problem som jag inte har nåt tips på.

Sen kan man anordna hästagility bara man tränar lite, ett till bra videoklipp angående det: http://www.youtube.com/watch?v=IjbLizYsK9s
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 147
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 892
Senast: Nox
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 370
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp