Vi med små barn på små ponnyer!

Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Vilken BRA sida...Ska jag verkligen kika igenom :)

Det är viktigt för intresset just det där med RÄTT ponny. Har iallafall varit så hoss oss.
Mina killar har haft flera olika små ponnier som vi haft förmånen att kunna låna. 3 olika shettisar med ganska stor busighetsgrad;) 2 russ varav det ena var en klippa men vår stora kille var inte så intresserad och lilla sonen för liten då.
De är mer eller mindre födda i stallet:grin: hoppgungan hängdes i en stallbjälke under tiden jag skötte stallsysslor och när det var dax för gåstol så användes den flitigt över stallgången. De är ju liksom uppväxta till en hästlivsstil och varit med ialla tänkbara dagliga häst/gårds situationer.

Nu är lilla sonen 8 och jag tycker det är dax att han ska få en kompis att utvecklas med. Skön ålder för han börjar klara mycket själv nu.
Vi har hittat en riktig liten klippa till honom som jag tror det kommer funka kanon med:laugh: En ponny att lita på så han kan testa på saker och ting. Även om man som vuxen är med är det viktigt för honom att han klarar saker och ting själv och ponnyn är lugn i alla lägen.
Han anländer hit lagom till sommarlovet.
Sonen mockar inte regelbundet, iallafall inte ännu. Jag tycker visserligen det är helt ok att han slipper då jag ändå ska ta hoss mina.
Däremot så hjälper han mig att ta in/ut sin ponny flera gånger i veckan och även ibland fodra.
Ska han rida borstar och fixar han hovar själv men jag sadlar och tränsar, nuvarande ponny = busig i de läget. Han är som jag skrivit tidigare inte jättepysslig utan han fixar iordning ganska snabbt och tycker han är klar:grin:

Apropå utrustning...hittade en tråd här på buke om egengjorda saker.
Där var någon som gjort ett helt UNDERBART ländtäcke med en drake som kringlade över baken på pållen:love:. typ ett sånt måste jag bara knåpa ihop:idea:
Tänkte på....Är här någon som har tips på roliga lekar till häst ?
Sett tips på en lek där ridläraren står på kortsidan med ryggen mot ryttarna som rider mot ridläraren. när han/hon sedan vänder sig om så ska man stanna och stå still. missar man så får man börja om igen.
Någon som har mer förslag ?
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Trix: Jättebra sida, tusen tack!
Ang lekar; Slalombanor, gå över saker etc är väl jätteroligt. Till o med för vuxna ryttare;-) Vi lägger upp presenning som är ett "hav", Koner att gå slalom, cavaletti med korta/långa kliv etc. Jag har undervisat mycket innan o gymkhana övningar är väldigt uppskattat av både stora o små. Dessutom nyttigt för det går inte att flänga runt med sin ponny (som tyvärr många äldre barn gör) och man smyger in dressyren i ridningen redan tidigt. Jag är ju dressyrtant så för mig måste det vara ordentlig ridning, gärna lek men på ett utvecklande sätt även för hästen:-)
Min son är ju liten men han tycker att rida över hav, slalom och enstaka bommar är jättekul, svårt att styra rätt ibland och övar upp balansen.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Har också en son på tre år :)
Vi har ingen ponny (än ;) ) men sonen pratar mycket om
att han vill ha en (blå :D ) ponny och en hjälm så han kan rida på
farmors häst haha.
Så hästintresse finns definitivt.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Har också en son på tre år :)
Vi har ingen ponny (än ;) ) men sonen pratar mycket om
att han vill ha en (blå :D ) ponny och en hjälm så han kan rida på
farmors häst haha.
Så hästintresse finns definitivt.

Ja då är det inte mycket annat o göra än fram med plånboken då haha:D
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Håller helt med det där med flängridning (oss dressyrtanter mellan;) )
Men man kan leka in så mycket om man bara är pedagogisk...
Första lektionen är avklarad på ridskolan igår. Sonen tyckte det var jättekul.
Eftersom han hade mest "erfarenhet" av sina kompisar fick han rida störst häst och utan ledare vilket stärkte hans självförtroende massor, här hemma på sin ponny kan han inte rida själv för ponnyn tror hon är en bockmaskin;)
Alla killar som var med blev iallafall "hästbitna" och lääängtar till nästa lektion vilket är jättekul.
Skönt att låta honom få till galoppen på en trygg ponny:)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Precis haft en suverän förmiddag i stallet. Jag och sonen har badat ponnyn och gjort honom lite extra fin. Det var en oerhört harmonisk o nöjd ponny efteråt som tyckte ett vårbad var precis i rättan tid:-)
Efter badet skulle vi rida lite slalom etc i ridhuset (för att slippa alla småknott som var efter oss). På väg dit skakar sig vår lille ponny för att bli av med flugorna o sonen far i en vid båge. Vi blev alla förvånande, hur kunde den skakningen få en sådan skjutkraft? Mest tråkigt blev att pojken inte ville rida riktigt mer sedan. :-(
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Härligt med en bra och mysig stund i stallet:)
Tråkigt dock med den ofrivilliga avsittningen.... Min äldsta kille som nu är 11 ramlade av när han var 3 till 4 årsåldern och var inte sååå jätteglad över att sitta up igen. Jag förklarade att lilla ponnyn blir jätteledsen om inte han får bära dig hem igen och så kan du visa favvonallen hur du gör när du rider;) kan tillägga att det funkade..tack o lov eftersom jag hade lillebror i vagnen och var mitt ute i skogen. Båda mina killar har alltid gillat och "visa" så det där med nalle eller annan leksak är bra och ha med när de är i passande ålder, alltid kul att lära nallen rida typ..
Kan tillägga att det inte funkar idag på snart 9 åriga sonen:D däremot så funkar det bättre att förklara varför saker och ting händer. Jag brukar ofta få "översätta" hästens språk för honom.. - Mamma varför gör hon så och så om jag gör såhär ??
Hoppas att din kille glatt kommer up i sadlen igen !!
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Han ville absolut inte rida idag o var rädd så vi tog med lite draghjälp. Kusinen som är 8år fick följa med o rida. Och det gjorde susen, han var stolt som en tupp när han fick visa vad han kunde efter hon ridit. Första traven på volt i lina!!!:laugh:
Han ville förstås göra exakt som stora kusinen. Innan har vi inte varit i närheten av trava längre än 5-6 meter i taget o väldigt sakta men idag var han så tuff o höll i sig hårt som han sett kusinen gjorde.
Vi kör repris på idag imorn med o tar med oss kusinen som strålade av glädje av att få rida:-) :bump:
Nalle var ett bra tips! Den kommer han nog köpa helt, lära sin snuttekanin rida. tack för tipset!
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Barn är roliga :laugh: just detta med att få visa och gärna rida i grupp triggar igång dem. Jag vill så gärna ha in en liten kille med en söt liten ponny som inackodering här..:p undra hur man ska få ihop den annonsen..
Det hade nog verkligen gjort susen här även om min kille är intresserad så tror jag det hade gett massor med en kompis i stallet. Där har man "lätt" när man har en flicka som rider istället..stallen runt omkring kryllar av småtjejer. Visserligen finns det nackdelar med det oxå det är jag medveten om..
Härligt att det funkade idag !!:laugh: Skönt att han kom över det så fort.
Vi hade en ljuvlig tur hela familjen med lilla busiga ponnyn igår...i vagn..då är hon jättesnäll och mer tillfreds, dock vågade jag inte släppa helt till barnen utan jag satt i mitten och de fick turas om att köra med mitt överseende.
Maken fick cykla:p liiite tungt att dra oss allihop;) och han behövde ju faktiskt motion:D
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Trodde aldrig i livet att jag ens skulle bemöda mig med att läsa en sånhär tråd, än mindre skriva. Normalt sett är jag allt annat än barnkär men jag måste motvilligt erkänna att jag är lite såld på mitt kusinbarn, på kanske 4 år, som älskar djur väldigt mkt. Ser det därför lite som min plikt att försöka styra in den lilla grabben på hästar :D Nu har jag dock ingen tillgång till ponny utan han har fått rida lite på vad som finns i stallet ändå. Två halvblod, den ena på kanske 160 och den andra är en stor tjej på bortåt 170. Såklart var det lite småläskigt att sitta på en såndär jätte, men det gick bra när hans pappa gick och höll lite i honom. Det riktigt lyste om honom och han tyckte att det var oerhört roligt. :)

Men nu till saken..:angel: Hans pappa tycker egentligen att pojkar ska åka cross och att hästar är för tjejer, vilket han har ställt på honom lite skämtsamt om. Men uppenbarligen funkar det inte riktigt, för på påskafton när släkten var samlad så deklarerade lillkillen att nu var det minsann så att han skulle sluta åka cross och börja med hästar istället. Hans arma far höll ju på att dö och tittade upprört på mig för att jag satt de där grillerna i huvudet på lillkillen :angel::devil:

(och nä, hans pappa är inte alls så hemsk som det låter här. Han uppmuntrar allt djurintresset massor med, men nu råkar det vara så att han själv gillar cross lite mer. Lillkillen vill nog helst syssla med både vilket han lär få göra:))
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Kul att du tittade in iallafall;)
Båda våra killar har kört /kör cross. Lillebror tröttnade på crossen förra året så då sålde vi den men storebror kör och tävlar aktivt.
Fördelen är att man får en massa kondition och muskler och även väldigt bra balans som är bra även i ridningen.
Jag ser dock en massa nackdelar oxå;) tycker inte om skaderisken vilket känns som markant högre än i ridning. står man på tävling så nog katten används ambulansen som det är lag på att ha där minst en gång:crazy:
och det är ju så dyrt...bättre att lägga de pengarna på hästar:D "skämt åsido"
Våra killar får prova på vad de vill och fastnar de för crossen som storebror gjort så är man faktiskt bara glad att de har ett intresse de brinner för. Och är det som för lillebror att han tyckte det var lite väl läskigt när han gick up till 65 kubik och ville lägga av istället så är det oxå ok. Han har ju hästarna som ett bra intresse oxå:) Tycker helt enkelt att man blir så glad när de hittar sin "grej" !
Fortsätt att peppa ditt lilla kusinbarn:laugh: och hoppas ni hittar en bra ponny han kan få åka på ibland.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Mina barn ar 3 ar och vi har en maxad Welsh A ponny sedan i februari i ar. Ponnyn ar valack, vit :eek:, 13 ar gammal och mycket erfaren barnponny, dessutom fantastiskt valutbildad (av vuxna) - han ar roligare att rida an mitt stora halvblod!

Barnen rider ca 2 ggr i veckan, ibland mer ibland mindre beroende pa omstandigheterna, och precis som de flesta andra har vi inga krav pa nagonting. De brukar tycka att det ar kul att borsta och kratsa hovar men ibland ar det roligare att "mocka" och da gor de det istallet medan jag fixar ponnyn. Daremot ar ridningen alltid popular an sa lange, sarskilt roligt ar det att rida ut, men helst bara i skritt an sa lange. Ena flickan gillar att trava men hon ar inte ens 90cm lang annu sa kan inte greppa med benen mao man maste springa bredvid och halla i henne. Mina tjejer har fatt bra balans och greppar detta med igangsattning, stopp och svang (det hjalper att ponnyn ar bade gudasnall och roststyrd), och allra helst vill de rida "sjalva" dvs utan synbar inverkan fran vuxen.

Vi har nagra medryttare till ponnyn i varierande aldrar; en pojke pa 3.5, en flicka pa 4.5 och en flicka pa snart 6 som rider en gang i veckan vardera. Utover det longerar jag 2 ggr/vecka, rider dressyr en gang/vecka (barbacka :angel:) och sa far han ga i skrittmaskinen vid behov, Helst skulle jag vilja hitta en erfaren medryttare pa runt 8 ar men det verkar svart.

Jag skulle vilja kora in honom men en av de fa nackdelarna med varan fina dromponny ar att han verkar vara hysteriskt radd for dubbla linor - och da kanns det inte som en bra ide att satta honom framfor vagn! Ska borja fran borjan och se om jag kan vanja om honom. Det vore ju en hojdare att kunna kora honom ocksa.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Härligt med en välutbildad o barnkär ponny. Det är ju det där man drömmer om, en stabil trotjänare. Och vad kul dina barn måste ha ihop!!!
Lite det som skriviits om innan är att man oftast har ensamt barn i stallet. Det blir inte lika kul som aktiviteter med andra ungar. Vi har funderat lite på att låta sonen gå i knattegrupp på en ridskola, inte för att han lär sig rida bättre där precis utan för att det är kul med andra barn.
Med "vi" menas jag;-) Min man tycker det verkar helt sinnessjukt att lasta vår pygméponny o köra iväg till en ridskola. "var det inte därför vi köpte ponny? har inte du undervisat i flera år bla bla".
:rofl:

Tycker ni gör helt rätt som har flera ryttare, vi har stallet lite dåligt till för att få in ryttare enkelt. Däremot tror jag att det är bra att du bara har små medryttare. Överlag har jag märkt att blandar man in erfarna ryttare, för ponnyns motion o muskulatur etc, så kan det bli lite pannkaka för de små oerfarna ryttarna. Det är såklart inte alla ponnier det gäller o din verkar ju högst väluppfostrad o vettig. Men många får mer energi, vänjer sig vid att gå i högre tempo, svara på snabbare hjälper, bli starkare etc.
Nu har vi så liten ponny, 87cm hög, så där blir aldrig aktuellt med en "stor" ryttare, det finns för få helt enkelt. Men just vår ponny är jag helt säker på skulle bli så om han reds parallellt med större barn. Däremot skulle jag vilja få honom utbildad i en period av en liten stor ryttare, men det är en helt annan historia;-)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Fast problemet med en ponny och tva barn ar att det ar standigt tjafs om vem som far rida forst, och hur lange, och sa trottnar en snabbt och vill aka hem och den andra sitter och grinar pa hastryggen for hon vill rida langre :angel:
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Åh vilken rolig tråd, har just sträckläst den :-) Jag har två barn en pojke och en flicka på nio resp. sju år som jag köpte en liten B-ponny åt för två år sedan. Det är väl främst dotterns häst då sonen tycker att han är lite väl busig för honom. Sonen har istället lagt beslag på min D-ponny.
Barnen har lärt sig enormt mycket och min dotter rider ponnyn ute själv i alla gångarter. En del ofrivilliga avsittningar har det blivit allteftersom hon har börjat ställa mer krav på honom, han blir "lite" busig då till mammans stora förtret! Jag försöker markträna honom så mycket jag kan och har även med honom som handhäst flera gånger i veckan för att han ska få jobba lite mer. I sommar är min dotter anmäld till ett tvådagars ridläger och då ska hon få låna häst där, tror det kan vara nyttigt för henne att rida andra ponnyer också.
Måste säga att det är helt underbart att dela intresse med sina barn, älskar våra långa gemensamma ridturer i skogen där vi verkligen får tid att prata om allt mellan himmel och jord. Återstår att se om intresset varar men just nu är det perfekt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Sååå mysigt att kunna rida ut ihop:laugh: Hoppas att det ska funka med den blivande ponnyn här...
Det har varit en riktig häst vecka här för min lille pojke. Han har kört sin lille shettis 3 dagar denna vecka och ridit henne från skolbussen och hem en dag ( en liten nätt tur på 2 km ;) ) Sedan var det ny efterlängtad ridlektion på ridskolan som gick jättebra:laugh: alla grabbarna har stora leenden när de hoppar av och vill inte alls att lektionen ska vara slut.
Idag var det dax att åka till den nye blivande ponnyn som vi har tillgång till 1 dag i veckan tills vi får hem honom. Han skötte sig exemplariskt och sonen red till och med själv på banan en liten stund när jag var inne i stallet. Han har tyckt att det varit svårt att rida lätt på honom men idag så släppte det och han kom med i "takten". Hade ett stort leende hela tiden lille gubben:love:
Igår fick han ett fnatt och tog in inackoderingen här...165 mkh... helt sådär
- men mamma vi skulle ju ta in hästarna:grin: När han kom in i stallet så tog han en uppochner vänd hink att stå på för att ta av grimman. Sedan ut och hämtade in sin ponny i mindre modell... Skönt att han är så orädd.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

kl

Till er som har killar och som är oroliga att de ska bli retade eller att de ska få höra om "tjejsport" vill jag bara tipsa om ponnygalopp :)
Ja, det är ju för tjejer också naturligtvis :D

Det är nog tyvärr lite skralt norrut, men det finns på Täby (Stockholm), Jägersro (Malmö) och Blommeröd (Göteborg). Alla barn mellan 7 och 18 år kan vara med. Det finns träningar, träningstävlingar och "riktiga" tävlingar där ryttaren har licens mm.

När jag var på Täby senast träffade jag en mamma som gick runt med ett russ, hon sa att det var första gången de var där och var helt fascinerad över "hur hjälpsamma och trevliga alla var jämfört med på andra typer av tävlingar" :devil:

Ni kan titta själva här. :)

Tillägg: Ett par andra saker man kan göra med barn (ja, även som vuxen, det är himla kul) är bruksridning eller hästrally. Det är en grej man kan göra hela familjen :) Googla på bruksridning och hästrally, så hittar ni.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Inte mycket som hänt här på sistone... Hur går det för era barn o ponnys?
Pojken på 3 år travar lite grann men tycker det absolut roligaste är att styra över bommar eller gå runt koner...
Dottern på 1½år är däremot själaglad o kramar o ropar på ponnyn så fort hon ser den. Ett evigt sjå att hålla henne på säkert avstånd när hon inte kan vara med:-) Fast rider gör hon ju förstås inte;-)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

KL

Vilken kanontråd! Jag har två egna barn, en dotter som blir 4 i nov. och en son som blir 5 i sept. och så har jag två bonusbarn, grabbar på 5 år :) I slutet på Juni blir de stolta "ägare" (vi ska låna min systers) till en shettis som de ska få ha att rida på och köra :) De ser fram emot det jättemycket, och pratar redan om att de ju egentligen skulle vilja ha fler hästar (min son tycker att vi ska ha 100 och inte bara två) och varje gång vi är vid huset och grejjar (har inte flyttat dit än) så springer de genast bort och hälsar på grannens hästar och kan stå läääänge och bara titta på dem :)

Ska bli jättekul att se hur de tycker att det är med "egen" häst sen, och hur pass mycket de vågar göra med honom!

Själv fick jag min första egna häst som 6-åring, en 3-år gammal minishettis-hingst som jag red in själv :) Hade hållt på massor i stallet med min mammas och mina systrars hästar så för mig var det helt naturligt och min mamma var inte så harig av sig. Jag är däremot en riktig hönsmamma så riktigt så våghalsig som jag var som liten med min mini vill jag nog inte att de ska vara!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 421
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 454
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 360
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp