Vi med små barn på små ponnyer!

Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

OOOOOH ja jag är gruvligt trött på allt i rosa. Hittade ett par tuffa shortchaps i rosa o frågade om dem fanns i en neutral färg eller blått. Men nepp det var bara för flickor det här.
Jag tror att är det något som får pojkar att sluta rida så är det brist på andra pojkar som rider samt att det inte är "ok" att rida riktigt.
Mina argument är samma som ovanstående, hästar är snabba o tuffa, cowboys etc. Fast dem argumenten håller ju bara upp i en viss ålder, sen får vi väl dra in att det kryllar av söta flickor i stallen;-)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Vad kul med en sådan tråd! Min dotter (4,5 år) rider också, red på ridskola under hösten och fick en shettis (Baloo, 20 år) på sin 4-årsdag. Har ridit lite lektioner på honom men mest rider hon i skogen i alla gångarter (jag leder henne). Hennes jämnåriga granne och bästis har också ponnyer så de rider mycket ihop. Hon fick en lite svacka i vinter då det var för kallt, jag tycker det är svårt med både bra skor och vantar som fungerade på hästryggen i kylan. Men nu är hon på G igen och det är så himla mysigt! Kanske tidigt att köpa ponny till en 4:a åring men då vi har en liten hästgård och jag har två halvblod så passade det bra med en shettis också. Han är även körd så tanken är att jag o maken ska hjälpa till med motionen, ska bara ha tag i en rockard först.

Såhär ser de ut när vi är ute på ridtur:

207927_10150151455232887_746887886_6769246_3940887_s.jpg
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Kl*

Jag har en dotter på fem år som har en egen ponny..
Tyvärr har min dotter inte ärvt mitt häst intresse, hon vill aldrig rida, men därimot hämtar hon sin lilla Tessie i hagen själv och tar små promenader på gårdsplan..

Jag fick dottern att sitta på en av isläningarna i går.. Så i dag är JAG riktigt glad :)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

sen får vi väl dra in att det kryllar av söta flickor i stallen;-)

Jag gissar att du skrev det på skämt men för min son blev det tyvärr allvar :(
Han red tills han blev elva år och hade inga problem med att det bara var tjejer omkring honom men sedan började mobbningen i skolan. Han var ju bara i stallet för tjejernas skull menade mobbarna. Vi hade då en praktikant på ridskolan och hennes pojkvän tyckte också att det var väldigt roligt att påpeka för sonen att han bara var där för tjejernas skull. Det blev för mycket tillslut och han slutade vara med i stallet (jag jobbade på ridskola då och vi bodde ett stenkast därifrån) och slutade rida. Han var ju i stallet för att det roligaste som fanns var hästar och att rida. Inte för att han kunde jaga tjejer där vilket han inte ens gjorde när han var elva.

Tyvärr har han inte tagit upp ridningen igen även om han ibland pratar om det med drömmande blick. Nu är han 195 cm lång och väger 110 kg så han kan inte ta en sväng på våra 150 centimeters hästar heller.

Det är så synd att bara för att man har ett visst kön så ska dörrar stängas :( Han var riktigt duktig när han red och han hade en enormt bra hand även med de klurigaste hästarna men tyvärr blev andras åsikter alltför jobbiga.
Mammas tröstande ord är inte alltid nog tyvärr.

Jag hoppas att era söner, och döttrar med givetvis, slipper få höra dumma saker om sitt intresse.

Delvis knapplån

Vad gäller ansvar för sin egen häst så har jag alltid legat lågt på den punkten. Visst ska min dotter ta hand om sin häst själv när hon är hemma men jag tror att det är viktigt för en tonåring att känna att även om hon har valt ett intresse som kräver mycket så är det ok att åka bort med kompisarna en helg. Det är ok att gå på bio eller gå ut och festa och veta att hästen är i trygga händer iallafall. Det är ok att vissa veckor hinner man inte med hästen lika mycket som vanligt när läxor och prov hopar sig.
Hade vi haft hästarna inackorderade någonstans så hade det ju ändå inte varit lika mycket jobb som det är att ha dem hemma och det tycker jag är viktigt att komma ihåg. Sedan ska man givetvis inte fixa allt åt dem men det måste vara en balans.

Nu är dottern snart påväg att lämna hemmet och jag har gjort klart för henne att hennes häst stannar här. Hon ska inte behöva fundera på hur hon ska ha råd med häst när hon går på högskolan utan det ordnar jag. Hon ska inte behöva gå igenom den sorgen att skiljas från sin häst bara för att livet fortsätter i nya banor.
Jag behöver dessutom hennes häst som sällskap åt min och det vore riktigt dumt att sälja hennes guldhäst och köpa en annan bara för att.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Ja usch !!! Barn kan vara riktigt elaka mot varandra ibland:(...
Man märker faktiskt av att det börjar redan i 2an just med "könsindelning", vad som passar och inte:mad:
Riktigt tragiskt att han slutade med hästar din pojke..
Saken blir ju inte bättre när all utrustning o dyl riktar sig till tjejer.
Min sons store idol är Tobbe Larsson...TACK O LOV att han finns och syns så mycket!!! Tror det gör massor:) Han har en plansch med hans autograf hängandes ovanför sängen. Han är oxå facinerad av killarna i ponnyakuten, speciellt Jakob eftersom han bor hyfsat närma och bara lite äldre.
Hihih han har fått en ny ridhjälm och han har på sig den heeela tiden:D Igårkväll gick han och la sig med den på (givetvis uppknäppt så han inte stryps;) )
Jag hade ju blivit väldigt glad om intresset hade hållt i sig, just nu verkar ju det lovande iallafall.
Vi ska in nästa vecka och kolla ut utrustning till nya ponnyn och sonen ska välja själv. Det drar mot det fina ponnytränset med blå fodring på hööks, visserligen tycker jag inte han ska "låsa" sig vid någon färg men han vill ha det så då får det väl bli så:grin: Han vill ha det blåa schabraket oxå som matchar...han har stil min lille pojke:D
Sedan kommer nästa dilemma med sadel, fast det blir mitt beslut så att han sitter bra och att den passar pållen perfekt.
Hur ofta rider era barn ?
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Tror det är en milsvidd skillnad när man som hästvan förälder skaffar en ponny till sitt barn mot en förälder som "bara" har erfarenhet av ridskolehästeriet och kanske inte själv är mer engagerad än sitta på läktaren att titta...
Visserligen fick jag min första ponny när jag var ca 10 år med föräldrar med 0 erfarenhet och gav mig hela ansvaret på både gott och ont:grin:
Här verkar det ju vara en del som har killar som rider...
Blir inte ni galna:devil:på alla rosa och glittriga attiraljer runt utrustning ??
Det är hopplöst att hitta häftig utrustning tycker jag...
För att sedan inte snacka om hur grabbarna upplever det när allt är så tjejinspirerat.
En tjej i sonens klass hade sagt till honom att hästar är till för tjejer och han hade svarat - Alla som vinner mest och störst tävlingar är killar:p
Lite stöddigt kanske och snacka om att dra alla över en kam men jag tyckte det var bra sagt:cool: Hoppas att han slipper höra mer sånt på ett tag...
Är så glad att vi fått med så många killar i den blivande ridskolegruppen. De är 5 från samma skola och i samma ålder.
Hur gör alla andra för att stötta sina pojkar i hästvärlden ? När de kommer up i 8-9 årsåldern är det helt plöstligt viktigt vad kompisarna säger och tycker...
Hamnar man som ensam kille i en tjejdominerad värld är det inte helt lätt att bita sig fast i intresset skulle jag tro.

Jo det rosa o glittriga står en upp i halsen. Klart det anses vara en tjejsport så länge det är så. Vi har allt i blått i ren protest :D hur vi gör när lilltjejen blir större vete tusan, antagligen kör vi loss på glittret då:rofl:

På tal om det här med att ge ponny till sina barn så fick jag faktiskt en helt annan kommentar för en tid sedan. En person tyckte det var fel att barnen skulle dela ponnyn utan de borde ha varsin när min flicka blev lite större...? Men nä där går till o med min gräns, det blir ju helt perfekt i framtiden, barnen får varannan dag eller liknande. Visst om intresse för tävling skulle växa sig väldigt stort och dem blir så bitna ryttare så är det väl en annan sak men det ligger låååångt i framtiden med varsin ponny.

Just nu är jag på jakt efter en säkerhetsväst till 3-4 (kanske5) åring. Någon som har någon liggande kanske;-)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Håller helt med...perfekt att dela. Annars är det ju dubbel kostnad och dubbelt jobb.
Jag köpte säkerhetsväst till min pojke för inte så länge sedan i hästshopen här till halva priset..jag = glad. Däremot såg jag faktiskt en på blocket visserligen hallands län för inte allt för länge sedan som var för liten för oss, den kanske passar er ?
När nya ponnyn kommer satsar vi på ridning 3 till 4 dagar veckan, det har han bestämt själv.
Får se om vi kan få till det, jag vill ju oxå hinna med mina två hmm dax att klona sig.
Har jag tur kan han hantera sin ponny ganska snabbt själv så vi båda kan rida samtidigt eftersom han blir ju faktiskt 9 i sommar.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Jag gissar att du skrev det på skämt men för min son blev det tyvärr allvar :(
Han red tills han blev elva år och hade inga problem med att det bara var tjejer omkring honom men sedan började mobbningen i skolan. Han var ju bara i stallet för tjejernas skull menade mobbarna. Vi hade då en praktikant på ridskolan och hennes pojkvän tyckte också att det var väldigt roligt att påpeka för sonen att han bara var där för tjejernas skull. Det blev för mycket tillslut och han slutade vara med i stallet (jag jobbade på ridskola då och vi bodde ett stenkast därifrån) och slutade rida. Han var ju i stallet för att det roligaste som fanns var hästar och att rida. Inte för att han kunde jaga tjejer där vilket han inte ens gjorde när han var elva.

Tyvärr har han inte tagit upp ridningen igen även om han ibland pratar om det med drömmande blick. Nu är han 195 cm lång och väger 110 kg så han kan inte ta en sväng på våra 150 centimeters hästar heller.

Det är så synd att bara för att man har ett visst kön så ska dörrar stängas :( Han var riktigt duktig när han red och han hade en enormt bra hand även med de klurigaste hästarna men tyvärr blev andras åsikter alltför jobbiga.
Mammas tröstande ord är inte alltid nog tyvärr.

Jag hoppas att era söner, och döttrar med givetvis, slipper få höra dumma saker om sitt intresse.

Delvis knapplån

Vad gäller ansvar för sin egen häst så har jag alltid legat lågt på den punkten. Visst ska min dotter ta hand om sin häst själv när hon är hemma men jag tror att det är viktigt för en tonåring att känna att även om hon har valt ett intresse som kräver mycket så är det ok att åka bort med kompisarna en helg. Det är ok att gå på bio eller gå ut och festa och veta att hästen är i trygga händer iallafall. Det är ok att vissa veckor hinner man inte med hästen lika mycket som vanligt när läxor och prov hopar sig.
Hade vi haft hästarna inackorderade någonstans så hade det ju ändå inte varit lika mycket jobb som det är att ha dem hemma och det tycker jag är viktigt att komma ihåg. Sedan ska man givetvis inte fixa allt åt dem men det måste vara en balans.

Nu är dottern snart påväg att lämna hemmet och jag har gjort klart för henne att hennes häst stannar här. Hon ska inte behöva fundera på hur hon ska ha råd med häst när hon går på högskolan utan det ordnar jag. Hon ska inte behöva gå igenom den sorgen att skiljas från sin häst bara för att livet fortsätter i nya banor.
Jag behöver dessutom hennes häst som sällskap åt min och det vore riktigt dumt att sälja hennes guldhäst och köpa en annan bara för att.

Stackars kille, en helt annan typ av mobbing o inte bättre den. Tänk att man inte ska kunna göra det som är roligt för just dig.
Just nu finns det en del duktiga b-ponny ryttare som är pojkar att ha som förebilder både inom hopp o dressyr men frågan är om ens dem slipper kommentarer trots att dem är på hög nivå o vinner det mesta.
Tyvärr är det överallt man får gliringar om att jaja...låt du honom rida nu när han är liten så får han spela fotboll sen... Min son får gärna göra både och, eller inget dera...

Fint av dig att stötta din dotter så, det är trots allt inte den billigaste sporten vi valt:grin:
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Vad kul med en sådan tråd! Min dotter (4,5 år) rider också, red på ridskola under hösten och fick en shettis (Baloo, 20 år) på sin 4-årsdag. Har ridit lite lektioner på honom men mest rider hon i skogen i alla gångarter (jag leder henne). Hennes jämnåriga granne och bästis har också ponnyer så de rider mycket ihop. Hon fick en lite svacka i vinter då det var för kallt, jag tycker det är svårt med både bra skor och vantar som fungerade på hästryggen i kylan. Men nu är hon på G igen och det är så himla mysigt! Kanske tidigt att köpa ponny till en 4:a åring men då vi har en liten hästgård och jag har två halvblod så passade det bra med en shettis också. Han är även körd så tanken är att jag o maken ska hjälpa till med motionen, ska bara ha tag i en rockard först.

Såhär ser de ut när vi är ute på ridtur:

207927_10150151455232887_746887886_6769246_3940887_s.jpg

Jättesöta!!!!!
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

@krullidutt: Min pojke rider 2-4 ggr/v och ponnyn longeras alt tömkörs 2ggr/v. Under vintern när det var som mest snö red vi inte alls eftersom ponnyn som är 87cm var för liten för att kunna gå i snön mot vägarna som var någorlunda promenadvänliga. Han var insnöad helt enkelt hehe:-)
Men nu är vi igång o ridpassen blir både oftare o längre. Vi brukar ta en runda in i skogen med lillasyster i barnvagnen o storebror på ponnyn. En liten minipicknick där vi pausar lite o sonen får springa runt lite sedan upp igen o tillbaka till stallet. Jättemysigt!
Framöver kommer vi att vistas lite mer i paddock o ridhus för att öva styrövningar.
Men än så länge är både barn o ponny gröngölingar. Jag köpte ponnyn oinriden. Det har gått snabbare än väntat att få "ordning" på honom o vi litar på honom fullt. Jag lämnade bort honom för inridning till en bekants dotter men hon blev rädd för honom av en anledning som ingen riktigt förstod så vi har gjort allt det själva med en liten pojke som var 2 år då. Allt går om man är försiktig men jag hoppas fortfarande att jag ska hitta en liten miniryttare som kan utbilda ponnyn lite. Vi borde ju gjort som en annan av er här, köpt en äldre ponnyn som redan skolat in en drös ungar.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

På tal om utrustning: Har ni sett Börjes ponnytäcken den här säsongen? Ett som är rosa och ett som är grått/blått/grönt(?) med elgitarrer på! ;)
Likaså har ju Hööks sin rosa/blå avdelning. Ibland har de även en tredje färg; äppelgrönt eller hallonrött eller så. Däremot så gäller ju detta med blandade färger mest ponnyutrustningen, de flesta ridkläder verkar vara åt det mer "flickiga" hållet.

(Nu menar jag inte att pojkar inte kan ha rosa och flickor inte kan ha blått, ni fattar nog att jag inte menar illa eller att stöta mig med någon.)

:laugh:
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Tusen tack för tipset! Precis beställt en stycken elgitarrtäcke:-) Vi letade efter ett regntäcke o detta var ju heltufft!
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Ja, det är tragiskt när barn inte får ha intressen utanför "normen".
Sonen som är 12 år har utöver ridning (islandshäst) även Taekwondo som intresse (ska tävla i båda grenarna för första gången i vår) så han klarar sig hyfsat från kommentarerna.:cool: Värre är det med hans kompis som rider dressyr. Han får höra både det ena och det andra.:mad:
Man undrar ibland vad som sägs i hemmen!
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Hej

Jag skaffade en shettis till min dotter när hon var tre år. Han kan både ridas och köras. Hon älskar honom över allt annat. Min dotter som idag är 8 år börjar dock bli för lång för honom så mest rids han av lillebror.Glömmer aldrig första gången hon galopperade honom själv,var då 5 år. Helt överlycklig!
Min son tycker mest om att köra honom och pyssla med honom.Haft många hästar i mitt liv,men det är det bästa köpet jag gjort i hela mitt liv.
Det svåra har varit att hitta någon större ponnys om är likvärdig med vår shettis.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Varva Taekwondo med ridning måste ju var det ultimata! Inte för jämställdhetsdebatten utan för att man lär sig kroppsmedvetenhet och att kontrollera musklerna, bålstabilitet och andning framförallt! Alla sporter där man övar kroppskontroll är ju kung för ridningen (och tvärtom).

Förhoppningsvis kommer denna rosa-blåa (förbannade) indelningen när det gäller allt för barn luckras upp mer och mer. Men det går sakta och jag förstår att man blir förbannad som förälder. Jag är förbannad även fast jag inte är förälder. "Men mitt barn väljer alltid rosa" Jo det är klart, hon vet ju vad som händer om hon inte väljer det...för det andra är blått. Nåt tredje val får dom oftast inte. Klart marknaden fortsatt skriker efter rosa och blått.

Suck!
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

*kl*

Mina barn har en shettis. Mest 6 åringen som rider och de andra som pysslar med den. Kommer endel svackor men då får de ha de och jag pysslar med skrutten.
Tycker också det är svårt med pojkgrejer men mina grabbar struntar i om det är rosa grejer det fungerar ändå säger de.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

*kl*

Ang rosa och blått så har vi inte köpt något av det till vår dotter, hon har svarta och grå/lila ridbyxor, lila eller röd fleecetröja och ponnyn röd grimma och täcken. Tycker det är SÅ fint med rött på svart ponny. Skulle vilja ha tag i shortchaps till henne, men då helst svarta. Såg att börjes hade bruna eller svarta från 6 år, men frågan är om de till 6-år blir för stora till vår 4,5-åring. Någon som vet hur de är i storleken?
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

KL

Jag köpte en 3 årig ponny till min då 6 månaders gamla pojke :p

Jag har gård och har alltid haft hästar så pojken är van att hänga med i stallet från han inte kunde sitta ens :)

Men en 3 åring var för ungt, Tanken var att köra in den och sen skulle pojken "sitta in" den och kunna lufsa runt åtminstonde.
Men ponnyn var för pigg och busig för att vara en barnponny. Han blev kanonleksällskap åt alla unghästar istället, ja, hela flcoken fick han oftast fart på !

Det inköptes istället en äldre, 17 år, gammal van inkörd ponny när pojken var 3 år. Lite stark dock....
Tyvärr ramlade han av den ( ponnyn blev skrämd av att hunden kom utfarandes från buskaget ) vid någon av de första ridturerna men han red igen snart. Dock funkade inte den ponnyn med resten av hästarna i flocken så min var tvunga att hitta ett nytt hem till den.

Nu har pojken, som är 5 i år, en 18 årig ursnäll liten ponny. Han leder honom själv, tom kan de springa tillsammans, ponnyn följer honom jättesnällt. Borstar lite halvdant men kratsar gärna hovarna ( med hjälp ). Älskar att borsta man och svans.
Pojken går gärna ut i hagen och ger ponnyn ett äpple, som han lägger på marken.
Rätt gulligt när vi går mot hagen och ponnyn kommer gående till oss :)

Ibalnd kör vi oxå men det är bara roligt en liten stund, typ 3-400 m. Tar ju så lång tid innan man kommer iväg med selning, förspänning osv...Längsta turen var väl 1 km bort, en fikapaus och hem igen !

Han har inte ridit på hel vintern, har varit för kallt, men nu vill han komma igång igen " Jag rider min ponny på våren och sommaren istället ", säger han.
Han kör cowboystuket, vill ha sin westernsadel och gärna jeans och hade han fått så hade det blivit både hatt och pistol :)

Han kan inte rida själv ännu, men har inte ridit så mycket heller, och ponnyn drar ner huvudet om han försöker utan att jag leder.
Trava är kul, jag brukar säga att han ska sitta tungt på rumpan och inte klämma med knäna utan hellre slappna av och luta sig lite bakåt.

Ang ansvar så har han i princip inget alls men om vi tar in ponnyn och han är med och vill rida så säger jag att han får borsta först sen sadlar och tränsar jag.

Tyvärr märker jag att om ponnyn blir för hårt ansträngd så rosslar det i hans luftrör så det kommer väl bli en till så småningom, om intresset håller i sig.

Men för det lilla vi gör nu så går det fint med denna ponny och han är snäll med pojken så det är en bra läromästare på det viset, att pojken inte blir skrämd.

Jag visar hur han ska hålla grimskaftet, att det inte får släpa i marken och talar om varför man gör vissa saker osv.
Sen håller inte koncentrationen så länge på en 5 åring, han är med några minuter här och där och går iväg en stund och gör annat så kommer han tillbaka osv....
Har oxå ett gammlat islandssto som pojken brukar få leda och borsta på, så han vänjs vid större hästar oxå, är bra tycker jag.

Han har alltid suttit på hingsten rygg barbacka när det leds till eller fårn hage. Dock inte under den perioden som är nu, mycket hormoner i omlopp nu :)

det blir liksom som en sak vi gör tillsammans plus att han får vara med på såtn som jag gör varje dag.

Jag hoppas han ska hålla intresset vid liv och så småningom kunna följa med ut på turer.......NU har jag själv ett annat sto som jag tror kan funka att ha med ponnyn som handhäst med pojken på så kanske det blir snart :)

Edit:
Ang utrustningsbiten......ja, mycket är rosa som finns till ponnys men framförallt ridkläderna.
Hittade en blå hjälm från Casco som ställs in med en ratt i nacken, superbra !
JAg hittade oxå nåstans ett vanligt svart träns med grönt bling på pannbandet, det tycker pojken är jättefint och visar gärna upp det för alla.
" Han har juveler i pannan " !

Annars har vi ett blått schabrak från Hööks med motiv på och en söt blå grimma med blått nos och nack ludd.
När vi köper borstar och sånt vill gärna pojken ha blått, gult, grönt eller rött.
Jag försöker hitta ett par bra ridskor åt honom, var finns det ?
Gummistövlar ia lla ära men de ramlar av om han ska vara avslappnad.....han når inte till sitgbyglarna i sin westernsadel ännu.

Än så länge är det ju mest på skoj men lite ordentliga grejer vill man ha ändå.
Har en säkerhetsväst som jag fick från min fd hovslagare :)
Börjar växa ur den, har sett på Blocket som är blå.....

Inte alltid lätt hitta till små ponnies och små barn men än så länge verkar inte färgen så vikttig .." INte rosa, det är för tjejer ".....tycker dock pojken .
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Vill ni ha roliga färger, dvs annat än blått och rosa, så får ni nog beställa utomlands :)

T ex här, det är en fransk site, men jag länkade till den engelska versionen.
Katalogen är på 660sidor.

Där finns bl a tuffa hjälmar, schabrak o grimmor till shetlandsponnies i 11 olika färger och fräcka shortchaps för barn :)

Jag tror att det finns en hel del i England också. Det är nog mest här i Sverige de har snöat in på ljusblått och rosa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 437
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 457
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 361
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp