Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Nu har jag inhandlat lite stuff (bilder kommer) och hälsat på Zandrororoo (:angel:) samt ridit Spirreluring. Vilka trevliga människor, Zandriririri (:angel:) och hennes familj. Spirre kom travandes i hagen och sa hej med lilla ponnyn i släp. Ja, Spirre är ju också ponny men han har anammat detta "vad man inte har i höjd har man i bredd" och är utan tvekan bredare än Ubbe. Underbar ponnyhäst :love: En trevlig liten ridning blev det med och ja, min sadel var skön på Spirre med även om den inte låg lika bra som på Ubbe. Mammas sadeln var nejnej, Garland verkar va svåra sadlar. (Zandr. har säkert bilder :o)

Efter allt hästande åkte vi till Milsta och inhandlade saker. Det blev ett par tyglar (Weavers smala, 11,5 cm breda kanske?), träns (weavers med rakt pannband, sparade hela... 50 kr?), slideskydd (Justin All-Around med förstärkning på alla håll och kanter) och sadelgjord (Formiga, tidigare cirka 650 kr, rea 350 typ!) Behöver jag säga att jag va SNÅL? Per på Milsta är häftig och kan ALLT om sadlar, där vill jag va oftare :D

Både jag och Zandralalala (:angel:) väntar på varsitt showträns. Hihihi.
 
Sv: Vi Newbies

*avis* vill med gå i westernbutik.

Igår red jag Lillen på åkern, det var halt i det våta gräset så det blev bara skritt. Han har verkligen kola i benen när han rids :/ Så seg och loj, traven kan man tro han är halt , snubblar och grejar. Sen om man har vagnen på och travar på åkern då går han minsann klockrent....denna häst.
Nåväl, fick iaf bli lite skrittarbete, volter, sidvärtsrörelser osv, mest på en hand. Han är iaf duktig på det även om han segar i steget. Sen på kvällen tog jag på lilla vagnen och körde 7 km och då höll han mycket trav i friskt tempo, även skritten går han på riktigt bra med ordentligt övertramp, när han rids är han inte ens i närheten av att trampa över. Han tycker helt klart det är betydlgit roligare att dra vagn än att leka cowboyhäst men jag hoppas det släpper med tiden.

Jag jobbar en vecka till sen är jag ledig till skolan börjar så jag ska fortsätta att sitta på Ninni och hoppas jag kan få henne lite mer inriden på den tiden, hon är nog sugen på att få hitta på något nu och jag tror hon kan bi en bra ridhäst med tiden.

Bjuder på en bild från häromdagen när vi var ute och tränade galoppfattningar med stora vagnen (då minsann hade han spring i benen...teaterhäst...hrmpf).

lillvagn.jpg
 
Sv: Vi Newbies

Du skulle höra mig när jag rider Casper. Jag tjohar och peppar och får verkligen busa upp honom för att få framåtbjudning. Det funkar hur bra som helst, han tycker tom. ridbanan är rolig :-)
 
Sv: Vi Newbies

Får försöka det, grejen är att när han väl travar på ridbanan så snubblar han och håller på så man helt ärligt tror han är halt och då är det svårt att få honom att hålla igång i traven. Tänkte däremot innan idag att jag ska försöka knåpa ihop ett par hinder och försöka med en dag när det är torrt och inte så halt och se om inte det kan peppa honom lite.

Har testat att hoppa en gång ett litet skutt och då blev han lite busig. Jag tror mycket har att göra med att han ömmar lite, bootsen är bara så himlans hala, får försöka brodda dom annars och testa men jag vill helst inte ha brodd i dom när vi kör ute i skogen och jag tror inte det funkar så bra att ta av och på brodden.
 
Sv: Vi Newbies

Släng ut bommar hejvilt och se om det aktiverar fötterna/hjärnan?

Här öser regnet ner och jag vill bara inviga min nya utrustning! Har underhållt mig med att måla om en låda, limegrönt, och funderar på att sätta dit låsbara hjul för att kunna ha med på flerdagarstävlingar.

Har även fått nys om att min gamla tränare är tillbaka i trakten så jag aktiverar nog henne inför championatet :-P (tillsammas med P Larsson såklart!)
 
Sv: Vi Newbies

Inkik i sadelkammaren!
382490_4337977810420_891472707_n.jpg


Målar om en stallåda i limegrönt, ett lager här på bilden
602358_4341150889745_648815832_n.jpg


Nya tränset med tyglar (går väl inte skymta sadelgjorden?)
403918_4341498018423_819365073_n.jpg


Nu är det bråttom att dra vargtänderna! Om mindre än två månader är första tävlingen... Och bild på slideskydden kommer!
 
Sv: Vi Newbies

Jag spammar väl vidare då....

561056_4342751569761_2091608569_n.jpg


425163_4342757649913_527607924_n.jpg


Till mitt försvar så får jag säga att det är svårt att rida i en sadel som absolut inte passade! (Garlandsadeln satt illa på Spirre också) Men han är en riktig gosing och så jäkla bred! 10(15?) cm lägre än Ubbe men jag tror han kör på "det man inte tar i höjd tar man i bredd! Såhär säger jag bara :love: :love:
 
Sv: Vi Newbies

Naw va du e godis cahs:angel:!!
Du red honom jättebra!! Han är ju lite vinglig men det hoppas jag försvinner snart =)

Måste åka ner snart igen :D HOPPAS vi får de däringa tränsen!!
Värsta fynden! 2 showträns varav ett med showbrösta för 550 kr :D Hooopppaassss!!!

För övrigt måste jag bara påpeka att jag typ är kär i cahs och hennes mamma :love:

Måste gosa lite mer med Ubbe o Casper med!!
Härligt det är att träffa folk som man fastnar så mkt för!


Det verkar ju som att det finns en del smålänningar här =)

Tänkte jag skulle lägga upp lite fler bilder med men av någon anledning vill inte min telefon samarbeta med mig.. Får misshandla den lite och se =)

Har idag tagit hem ytterligare en sadel jag ska prova, fick ta den på öppet köp till ett vettigt pris med =)

Ööö.. Hade massa att skriva men glömde typ bort hälften.. Jag är seriöst senil :P Men det kommer :D

För övrigt tror jag jag måste börja jobba på detta med att skriva.. Hoppar mkt mellan sakerna ser jag :P Ajja :D
 
Sv: Vi Newbies

Ja, men vingligheten försvann ju efter ett par bog ut-bog in osv. Han blev ju nästan stabil där ett tag, gullet. Sketaduktig är han!

Jag testade "min" massageroller på Ubbe idag, såhär ser den ut:
omni-massage-roller1_2313.jpg

efter en stund sa mamma: "han ser ut som han vore 53..." Det va visst skönt! Rullade hela överlinjen, från öra till rumpmuskler. Ska googla och se om det är några speciella muskler/rörelser man vill göra... Jag drog ett lager arnika på hans vänster bak med, för sakens skull. Det är ju absolut inget som skadar! Men han skrämde mig där vid lunch när vänster bakhov va varm som tusan... tur att den va iskall igen 20 minuter senare. De växlar ju värmen i hovarna vad jag har läst.

JAJA, eftersom Zadririr:love: inte skrev så mycket så skrev jag mer. Och fortsätter skriva! Den ni :angel:

Har mailat min foderleverantör och bett honom tänka igenom om han vill sponsra. Det är ju ändå tävlingar inom hans försäljningsområde. Så håll tummarna!
 
Sv: Vi Newbies

Jag kan också skriva! Har en hunding på "foder" för tillfället, lämnade bort till hundvakt och blev utan över ett dygn. Riktigt jobbigt, nu är friden återställd och fyrbenta ligger och gnager ben på mattan. Imorgon ska en vän till mig rida Fippel åt mig på banan så jag får se, och hon får "fejk-provrida". En tjej med skinn på näsan. Sedan ska vi rida ut litegranna och sådär innan nästa visning. Så hon är med på noterna. Tror hon gått på banan de senaste 4 gångerna nu, och så ofta har vi inte kört förut så hon är säkert rätt less på det.
 
Sv: Vi Newbies

Testat bosal på Casper, det gick superiduper-bra! Bjuder på ett foto med kass tajming ;)

563535_4348543554557_2047046260_n.jpg


Hur mycket kostar det att dra ut 2 vargtänder? Jag har fått en prisuppgift på 2500kr via den mobila hästkliniken. Dyrt? Normalpris?
 
Sv: Vi Newbies

Tror det är rätt normalt. Jag räknar med typ 2 -2.5 om jag ska dra. Men idag red som sagt min vän, och hon redde ut Fippels tjur rätt snabbt. Hon bockade lite, tvärnitade och försökte klia sig men det gick över rätt snabbt med konsekvent ridning. Sedan kan hon ju visst galopp, det är bara som jag trott! Hon fick beröm för sina fina fattningar också. Kul! :D Nu ska jag rida ut nästa gång.
 
Sv: Vi Newbies

Vad kul att test-provridningen gick bra! Passade du på att filma kanske? ;)

Hos oss går det framåt. Hovis hittade en mindre släppning i sulan på vänster bak så det kan varit grunden till allt ont, borta är det iaf! (Liten hovböld eller tramp på vass sten?). Nu är han dessutom rundskodd för sommaren och höstens träningar! Gjorde faktiskt lite övergångar skritt-trav idag och hujedamej, vilken underbar "liten" häst jag har :love:

Satte på slideskydden med (var ju tvungen att testa!)
561030_4353768925188_1166022675_n.jpg
 
Sv: Vi Newbies

Nej, SÅ bra gick det inte. Men hon gick att rida framåt åtminstone. Men någon vettig köpare verkar inte dyka upp. Det är folk som hör av sig då och då, nu senast en mamma med dotter ( suck ) som sökte d-ponny. Vet inte folk att de växer ikapp röva, eller vill de ha en överbygd ponny?
 
Sv: Vi Newbies

Ho ho!! Tur att det är några som håller liv i tråden!
Vart har alla blitt av??
Hur gick det med hon som köpte din sadel Firren?? Passade den??

Hoppas att det kommer någon vettig människa. Vissa verkar inte förstå att unghästar faktiskt inte är 20 åriga skogsmulle/mor/dotter häst samt att de faktisk inte är färdigvuxna så man vet eg aldrig vad man köper ;)

Jag har cahs abstinens :love:

Hör här nu..*trumvirvel*...
Jag har hittat en saaadeel!!! Det omöjliga har blivit möjligt!! ;)
har har jag suttit och letat sadlar Sverige runt och så finns den i Mjölby! Vilket bara är några mil härifrån :P

Bilder kommer!!
 
Sv: Vi Newbies

Här kommer "Callie" :P

306836_10150937354276344_170163489_n.jpg


599790_10150937354916344_974632548_n.jpg


En Mc Call Reined Cowhorse =)
Helt fel färg egentligen men nu har jag iaf en sadel :D
Det är i princip ny med, stigbyglarna ser inte använda ut.
Det var en vinstsadel på SRCHA´s Non Pro Limited Cup 2008.
Hon som köpte den av han som vann den har inte haft någon häst som den passar på så i 3 år har den bara hängt.

Hoppas att den kommer fortsätta ligga bra bara :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vi Newbies

Skitbra! Hoppas det fortsätter så!

Här är det mindre kul. De enda som hör av sig söker häst till sina barn. Och nu säger jag på en gång att det inte är en lämplig barnhäst, så jag verkar bli stående med häst. :( Hoppas verkligen på finlandstjejen nu på måndag, hon var åtminstone vuxen. Skitbesviken på mitt j*vla försäkringsbolag nu också. De ska ersätta mig för vanprydande ärr men tänker inte ge mer än 30 k. 30 k! Hela satans magen är knölig, gropig och ja, förstörd. Det räcker inte ens till att ev fixa till det, om det ens är möjligt. Fick 20 för ärret på handen, som bara syns i rätt ljus, så nog är de snåla allt. Dessutom har de dragit ut på processen i SJU veckor. Inte två som avtalat. Nej fy, nu är det jag som tecknar hemförsäkringen hos ett annat bolag. Usch vad ledsen jag blev. Något beslut om invaliditet tänker de inte fatta heller, utan det ska ta ännu längre tid. Känns som att de begär ut journaler bara för att jag ska tröttna.
 
Sv: Vi Newbies

Men så tråkigt, både att du inte får henne såld och för skiten med försäkringsbolaget!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 552
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp