Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

kl

Jag har haft akutspekulanter här ikväll. De lät verkligen superbra, men det var en stor familj och det blev lite rörigt för Fippel som drog öronen åt sig. De provred inte heller, min "visning" räckte. Fy satan vad hemsk hon var. Vägrade gå, fick lägga på spö. Drog iväg, försökte sticka och bockade. Om hon inte fick stå stilla skulle hon tjurrusa. Först sista 5 minutrarna gick det att skritta utan att det blev strutsgång. Tjejen som hon var tänkt till var typ 15 och rädd för att ramla av, så de var helt fel ute. Men å andra sidan, vad tror man när hästen är så ung? Nå, bryta ihop och komma igen. Nu ska jag få hjälp att sätta igång henne så hon får gå regelbundet. För den här dagen vill jag bara stryka, skäms som en hund.
 
Sv: Vi Newbies

Fy så tråkigt när det blir så! Lider med dig...

Gadriel har du något ställe där man kan bada häst i sjö hos dig?

KL.
Igår tog vi en lätt promanad med hästarna, mamma och jag. Var ute och gick i 1h och mamma va pepp och försökte jogga så mycket hon orkade. Jag hade fullt sjå med att hålla Hajen Ubbe på fötter och ordning (men det var ju också därför vi skulle ut med dem i grimskaft).
Så nu ska det läggas till promenad och joggintervaller för tvåbeningar och fyrbeningar varannan dag, ridning varannan dag. Jag tror det blir toppen! Dessutom blir det ju så lätt att se om hältan kommer tillbaka.. Fiffigt va!

Imorgon packar jag in mammas sadel i bilen och åker upp till Zandroria för kaffe, sadeltestning, köp av läder på milsta osv. Trevligt, trevligt!
 
Sv: Vi Newbies

Nä vad tråkigt, men Fipplan kanske blev stressad när det var så mycket liv och rörelse? Låter för övrigt som att de inte riktigt tänkte till, hon är väl bara 3 år? Inte riktigt rätt till en rädd 15-åring :p Hoppas verkligen de andra som ska titta är vettiga! :)

cahs: Tjoho vad skönt att Ubbe är frisk!! :banana: Skulle tycka det var jättekul att åka och titta på paintchampionatet men det är flera timmars bilkörning dit så det går tyvärr inte. Skulle ju åkt dit förra året när Mighty var där och tävlade men det blev inte så.

I övrigt, ptja jag lever :D Rider vidare på långbeningen som ska få vila snart. Ska ta några ridlektioner på ridklubben tillsammans med en kompis, de har strölektioner nu på sommaren där man anmäler sig för varje gång man vill vara med. Ska bli jättekul :) Red dressyrträning förra veckan med långbeningen också och det var det jobbigaste jag varit med om på flera år :rofl: Höll nästan på att ramla ur sadeln ibland så jobbigt som det var. Men huuuur kul som helst!

*smyger ut igen*
 
Sv: Vi Newbies

kl
Hej alla!
Jag är ny användare men har smygit omkring på Buke nu ett tag. Jag har precis börjat skola om mig själv och min travare till lite mer åt westernhållet.
Jag håller just nu på att leta bett, och även om jag inte är nybörjare på området så känner jag mig lite vilsen. Så jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Är det någon skillnad på inverkan på engelska bett och på westernbett?
Min häst är känslig i munnen och jag vill ha ett mycket snällt bett, egentligen satsar jag på att rida utan bett men vi är inte där riktigt ännu.
Så, vad borde jag satsa på?
Sen ska jag bara hitta en sadel, vilket verka vara något av ett mission impossible :crazy:
/Tulpanflinga, som är mycket tacksam för alla råd hon får.
 
Sv: Vi Newbies

Jo så var det säkert. Men nu vet jag lite mer om hur jag ska lägga upp visningen och vad jag behöver informera mer om. Att hon är sjukt sällskapssjuk :p Det dröser in mail här verkligen. Nu senast en mamma med en dotter ( ålder sa hon inget om ) som söker en trygg och stabil häst för dem båda att rida på. Nu svarade jag att hon inte är vad de söker, då hon är nyligen inriden och uppför sig därefter. Men det ska komma en vuxen tjej från Finland om lite drygt en vecka, hoppas på henne.
 
Sv: Vi Newbies

Med westernbett, menar du stång då? Stång använder man bara på hästar som är införstådda med neckreining, och det tar lite tid. Annars är betten likadana, man använder det som funkar. Finns inga särskilda bett till western bortsett från stången. Så kör på vanligt tredelat du, eller vad som funkar för er!
 
Sv: Vi Newbies

Nej, jag menar inte stång. Min tanke var mest om tränset och betten har annan verkan än engelska bett och träns. Men tredalat har alltid funkar. Jag tror jag övertänker det här...
Tack för tipset i alla fall!
 
Sv: Vi Newbies

Jo då har du iaf fått en "prov-visning" eller vad man ska säga :p Svårt att komma ihåg allt man ska säga om hästen, speciellt om de tilltänkta köparna inte frågar så mycket. Du får skriva en lista :p
 
Sv: Vi Newbies

Du kan rida på vanligt tränsbett i western också :) (nu pratar vi inte tävling). Ingen skillnad på inverkan så vitt jag vet. Sadlar är en hel djungel som jag tyvärr inte kan hjälpa till i :p
 
Sv: Vi Newbies

Just de tackade precis för sig. 0 unghästvana, ridskola och skötare, unge på 14 och ännu mindre barn. Blir så j*vla trött. Jag har inte lust att lägga tid och energi på folk som borde insett vid första textraden att det inte är hästen för dem.
 
Sv: Vi Newbies

Helt otroligt, redan när man ser "Född: 2009" borde man väl förstå att det inte är en lämplig ponny för orutinerade barn?! Tyvärr är det väl sånt man får räkna med att stå ut med när man säljer häst, med tålamod så hittar du säkert rätt köpare :)
 
Sv: Vi Newbies

Tack för era svar. Jag bor i Växjö så har en bit till Westernridskolorna som jag då har hittat via nätet. Har även kollat med olika westernklubbar som håller till i Småland och har fått samma ridskolor som svar som jag själv hittat. Jag kan absolut tänka mig att vara medryttare men har inte hittat någon lämplig häst. Såhär tänker jag iaf nu efter lite diskussioner med min far som oxå är westernintresserad fast tyvärr har han inte tiden till att hålla på med hästar. Att jag ska lägga undan ett par tusen varje månad i ett år, för att verkligen kunna köpa en bra häst från start. Eftersom jag själv är nybörjare så tänkte jag gå på ridskola under tiden så jag kan lite westernridning innan jag skaffar häst. Jag kommer som det ser ut nu då få köra till en ridskola i eksjö som verkar bra och har gått omdöme. Även om det är surt att köra i närmare två timmar så , vad gör man inte :) känns så länge att vänta ett år kanske längre för att kunna göra något som man verkligen vill men hoppas det går fort!
 
Sv: Vi Newbies

Du verkade bi i växjö-området såg jag i ngn tråd, jag bor 4-5 mil därifrån och är också westernintresserad, kul med någon mer här i småland :)

Ja, jag bor i växjö men kommer från Tingsryd hållet från början. Rider du nu? ja absolut är det det.
 
Sv: Vi Newbies

Ska se om jag kan få Zandroria hit som ridit på ridskolan i Eksjö. Finns en ridskola utanför Högsby med, Bockara. Har inget direkt att säga om den.

Jag tror både jag och Gadriel kan ta emot dig på kaffe och peppning om det skulle behövas... Kan skriva här när jag ska iväg på träningar så kan du få följa med som publik.. (Kan och kan, det gör jag ju redan men hur ska du veta det?)

tulpanflinga Du kan rida på ditt vanliga bett i western. Westernträns fungerar på samma sätt som ett engelsk utan nosgrimma. Glöm inte curb strapen bara som hjälper bettet ligga kvar centrerat i munnen (ersätter nosgrimmans funktion till viss del)
 
Sv: Vi Newbies

Fy så tråkigt när det blir så! Lider med dig...

Gadriel har du något ställe där man kan bada häst i sjö hos dig?

KL.
Igår tog vi en lätt promanad med hästarna, mamma och jag. Var ute och gick i 1h och mamma va pepp och försökte jogga så mycket hon orkade. Jag hade fullt sjå med att hålla Hajen Ubbe på fötter och ordning (men det var ju också därför vi skulle ut med dem i grimskaft).
Så nu ska det läggas till promenad och joggintervaller för tvåbeningar och fyrbeningar varannan dag, ridning varannan dag. Jag tror det blir toppen! Dessutom blir det ju så lätt att se om hältan kommer tillbaka.. Fiffigt va!

Imorgon packar jag in mammas sadel i bilen och åker upp till Zandroria för kaffe, sadeltestning, köp av läder på milsta osv. Trevligt, trevligt!

Jo jag har ett ställe iaf som man får rida ner med häst, vet inte riktigt hur botten är där men en granne har iaf ridit ner där (förutsatt att det inte är massa folk där samtidigt), men jag tror det är lite dyigt men det går nog.
 
Sv: Vi Newbies

Ja, jag bor i växjö men kommer från Tingsryd hållet från början. Rider du nu? ja absolut är det det.

Jo jag rider på min men pluggar i skåne så det blir lite sporadiskt ibland men nu i sommar är jag iaf hemma. Dock så uppskattar han mer att bli körd så det går lite segt med ridningen men vi jobbar på det.
 
Sv: Vi Newbies

*kl*

Är det någon av er som ska till chappen i augusti? Jag har bestämt att jag ska dit, verkar vara riktigt kul tävlingar, om nu inte ngt annat råkar komma i vägen förstås.
 
Sv: Vi Newbies

Jobbar du då med!?! Meeeh vikket schema!!!

På tal om ridskolor Dess så är den utanför Eksjö helt ok, det sättet de rider på funkar dessvärre inte på min häst, så jag överväger att sluta. Men de är duktiga på att lära ut och hästarna är inga "robotar" heller så man får kämpa lite =)

Tog en liiten tur på Spirre idag, flugorna var ASJOBBIGA och sen kom det typ 50 blinnigar med så vi vände kvick hemåt.
Men av det stora hela så var han lyhörd, dock hade kan tappat känseln i HELA högersidan till en början men efter att jag kickat till honom ordentligt en gång fick han tillbaka den :P

Spirre iklädd cahs RAWR!! ;)

541747_10150926347596344_811537173_n.jpg
 
Sv: Vi Newbies

Ja det hade varit jätte trevligt chas! :)

zandroria, okej men det lätt ändå bra men man vill ju klart få för vad man betalar för! Jag ska till chappen förövrigt:) ska bli riktigt kul.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 751
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 696
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 352
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp