Vi som älskar Saga Norén

@mandalaki:

(Edit: @Dentaku var snabbare).

Det blir lätt stel/fixerad blick eftersom det är svårt att tolka vad som anses "tillräcklig" ögonkontakt.

... Men jag gillar också Saga! :love:
 
@mandalaki:

(Edit: @Dentaku var snabbare).

Nu kan jag bara uttala mig utifrån eget perspektiv, men ögonkontakt är svårt att balansera. Man får lära sig att det är oartigt att inte ha ögonkontakt men samtidigt skall man inte hålla den för länge. Det kan resultera i väldigt stel/fixerad blick :o

... Och jag gillar också Saga! :love:
Intressant att höra! :)
 
Aha, intressant! Då är hon inte fel ute där alltså.

Jag har reagerat på det för att jag såg en så bra bild vid något tillfälle, någon med AS visade hur ögonkontakt kändes för henne. Hon ställde sig liksom i gorillaformat över en kille som satt i en soffa, med sitt ansikte en liten bit från hans. Så kändes det som vi betraktar som normal ögonkontakt för henne.

Exakt. Så om man vet att ögonkontakt är förväntad, och det är sådär ögonkontakt upplevs, då blir det ju svårt att ge "normal" ögonkontakt (skillnaden är inte självklar). Man vet att man ska stirra, så man stirrar. *inte vara knepig, inte vara knepig, inte vara knepig* :laugh:
 
Jag funderar på om Saga hade varit en lika intressant karaktär för tittarna om hon hade varit man? Eller hade man viftat bort det då? Det (kön) kanske inte ens är en parameter i sammanhanget?

@Monstermom: Jag brukar försöka med "mentalt panorama-foto" :angel: :D
 
Jag älskar Saga! Tittade aldrig på första säsongen, utan började kolla när tvåan sändes på tv. I början, innan jag egentligen förstod att hon var som hon är av en anledning, tyckte jag mest hon var asjobbig och att det nästan "förstörde" hela handlingen. Men när man insett hur och varför är hon obetalbar. I och med att jag har en närstående med autism känns dessutom mycket av hennes beteende igen, även om det inte är samma problematik helt.

Gillar också Henrik, han köper Saga och respekterar henne. Däremot får jag akuta obehagsrysningar av den manliga polisen med hästsvans som polischefen verkar gilla, han som var med i andra säsongen också och klantade sig rejält.
 
Jag funderar på om Saga hade varit en lika intressant karaktär för tittarna om hon hade varit man? Eller hade man viftat bort det då? Det (kön) kanske inte ens är en parameter i sammanhanget?

Jag har aldrig sett det här TV-programmet ni pratar om, men jag tycker det verkar som att kvinnor på autismspektrumet är lite inne nu... Först karlar, House, Monk, det var säkert fler där i den svängen, och nu är det kvinnor istället?
 
Jag funderar på om Saga hade varit en lika intressant karaktär för tittarna om hon hade varit man? Eller hade man viftat bort det då? Det (kön) kanske inte ens är en parameter i sammanhanget?

@Monstermom: Jag brukar försöka med "mentalt panorama-foto" :angel: :D
Han hade nog mer uppfattats som "genomsnittlig buffelsnut"

Jag tycker att kön är jätteintressant i sammanhanget. Om man tittar på Sofia Helins kroppsspråk när hon byter roll i Skavlan så kan jag sätta en peng på att hon tänkt "man". Detsamma berättade Sofie Gråbøl i en intervju. När hon skulle arbeta fram sin buffliga Sarah Lund så bestämde hon sig för att gå, stå och sitta som en man.
 
Jag älskar Saga! Tittade aldrig på första säsongen, utan började kolla när tvåan sändes på tv. I början, innan jag egentligen förstod att hon var som hon är av en anledning, tyckte jag mest hon var asjobbig och att det nästan "förstörde" hela handlingen. Men när man insett hur och varför är hon obetalbar. I och med att jag har en närstående med autism känns dessutom mycket av hennes beteende igen, även om det inte är samma problematik helt.

Gillar också Henrik, han köper Saga och respekterar henne. Däremot får jag akuta obehagsrysningar av den manliga polisen med hästsvans som polischefen verkar gilla, han som var med i andra säsongen också och klantade sig rejält.
Jag minns inte honom från tvåan men det har ju sagts flera gånger att han begick tjänstefel tidigare. Jag håller med dig om honom, han är obehaglig. Liksom han som håller i internutredningen.
 
Sedan tycker jag att det är lite deprimerande att man verkligen SER i Skavlan hur Sofia Helin är intagande, behaglig, leende, inkännande - just för att hon blir så annorlunda sedan. Och det deprimerande är att den där behagande sidan är hon själv, det är förväntat kvinnligt beteende.
 
@Monstermom & @mandalaki:
Jag vet inte om jag inbillar mig, men det känns som att män i TV-serier (och i verkligheten) får vara lite... "utanför det normativa" eller vad man skall kalla det? Utan att någon egentligen reagerar?

Medan en kvinna "bör" ha en diagnos som förklarar och skapar... sympati?

Fast Sagas arbetskollegor tycker jag arbetar med henne och inte runt henne? Om den meningen går att förstå :o
 
Jag minns inte honom från tvåan men det har ju sagts flera gånger att han begick tjänstefel tidigare. Jag håller med dig om honom, han är obehaglig. Liksom han som håller i internutredningen.

Jag minns inte exakt vad det var han gjorde i tvåan, mer än att han klantade sig på något vänster och sen ljög om det (?), men han och Saga hade definitivt en konflikt. I och med att jag inte såg ettan vet jag inte om den konflikten går djupare än så? Känns otroligt orättvist att han har hand om internutredningen när Saga och han inte kommer överens.
 
@Monstermom & @mandalaki:
Jag vet inte om jag inbillar mig, men det känns som att män i TV-serier (och i verkligheten) får vara lite... "utanför det normativa" eller vad man skall kalla det? Utan att någon egentligen reagerar?

Medan en kvinna "bör" ha en diagnos som förklarar och skapar... sympati?

Fast Sagas arbetskollegor tycker jag arbetar med henne och inte runt henne? Om den meningen går att förstå :o
Ja, den går utmärkt att förstå.

Och jag håller med dig. Män i serierna har personlighetsdrag, kvinnor får en diagnos.
 
Såg det nu ja, när jag läste lite noggrannare. Var det inte så att Saga kollade upp något kring det (på kollegans begäran) tidigare i säsongen men inte kom någon vart?
Hon gjorde väl inte så mycket mer än läste utredningen? Men det känns ändå inte som att hon släppt det helt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp