Bukefalos 28 år!

Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Nypriset på den jag har är bara 2500, så det var inte så farligt ändå tycker jag. Dessutom fick jag den billigt, 1100 + inbytessjal :banana:
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Jaa, de finns i alla möjliga material :).
Fast vanligast är väl att cashmeren är utblandad med typ bomull :).

Jag har alldeles för många bomullssjalar nu känner jag, så jag kanske ska önska mig en i ylle- eller cashmere-blandning som är gosig nu i vinter :idea:
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

KL

Ni som är erfarna sjalbärare vad rekommenderar ni som första val?!

Har ju bara några dagar kvar tills det är tänkt att storken skall landa, men har ännu inte fått fingrarna ur för att köpa en sjal... Trots att jag genom hela graviditeten tjatat om att jag vill ha en :)

På Barnens Hus finns en trikåsjal som - för en amatör - verkar vettig...

Men tittar man på nätet så finns massor av alternativa modeller, längder, bredder, "stilar"... Priserna varierar från 300 - 800 .- trots att produkterna ser likvärdiga ut.
Och tittar man på blocket.se så verkar man kunna köpa begagnade sjalar till "bra priser" om man bara vet vad man vill ha...

Tips och råd?

/Swat

En trikåsjal skulle jag absolut rekommendera. De behöver inte bli särskilt dyra och de är bekväma. Om du fastnar för en långsjal i trikåform är det bara att köpa en vävd sjal sedan när du tycker att bebisen börjar bli för tung för trikåsjalen (vid 7-8 kg gick vi över till vävd sjal). Det är bara att köra vidare med de knytningar man lärde sig till trikåsjalen.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Hihi, 2500 är waay över min sjalbudget, 1100 likaså. Min mysiga yllesjal köpte jag nog för mellan 6 o 800 kronor (motiverat med att jag kunde sy en kjol av den om han inte trivdes) :laugh: Min trikå är som sagt lånad.

Men det låter väldans mysigt.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Hihi jag har inte ens tänkt på det som ett problem. Men det är klart att det blir ett när det blir blötare.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

KL

Ni som är erfarna sjalbärare vad rekommenderar ni som första val?!

Har ju bara några dagar kvar tills det är tänkt att storken skall landa, men har ännu inte fått fingrarna ur för att köpa en sjal... Trots att jag genom hela graviditeten tjatat om att jag vill ha en :)

På Barnens Hus finns en trikåsjal som - för en amatör - verkar vettig...

Men tittar man på nätet så finns massor av alternativa modeller, längder, bredder, "stilar"... Priserna varierar från 300 - 800 .- trots att produkterna ser likvärdiga ut.
Och tittar man på blocket.se så verkar man kunna köpa begagnade sjalar till "bra priser" om man bara vet vad man vill ha...

Tips och råd?

/Swat

Inte erfaren men svarar ändå.

Jag hade köpt en långsjal men den kändes alldeles för stor för bebin (använder den nu när han är/var 3- 4 månader). Lånade en trikåsjal som var väldigt mycket bättre i början men som inte funkar så bra längre. Looma hette den!
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Tack för alla tips och råd!

Jag har nu införskaffat en trikåsjal på Barnens hus.

/Swat
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Men hörrni proffs, jag gillade ju selarna förr när man skulle få upp barnet om man var utomhus = släpa lönga sjaländar i backen.

Nu vill ju inte min ländrygg vara med om selar mer så det kapitlet är över.
Men hur ska man trixa för att slippa sopa backen med långt trassligt tyg?

Jag sydde mig själv en MT med breda axel band som jag kunde breda ut som på en sjal, men det blev ändå mindre tyg att hålla reda på ute än med en sjal, det kanske vore något? Tyvärr så har jag lånat ut min och jag har inte fått tillbaka den, annars hade du kunnat få låna och prova! :D Jag ska leta runt och se om jag lyckas hitta några bilder på den! :D
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Jag har en svart Hoppediz trikåsjal

Min tjej ligger gärna i vagnen, men när jag är ute och går med häst eller hund är det skönt att ha henne i sjal. Som glad sjalnybörjare :) så undrar jag ifall man kan knyta någon annan knytning än den som följde med i beskrivning så att man kan amma i sjalen...

Skulle vara skönt att kunna amma och ha händerna fria ibland.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Du kan göra den vanliga knytningen men lägga henne i vagga. Eller göra en lösare knytning så hon kommer längre ner och kan amma upprätt. :)
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

kl

Jag har en trikåsjal till min kille. Han gillarinte längre att vara vänd mot mig så jag har försökt ha honom vänd från mig, men det känns som att han "faller fram". Kanska jag som knytit tokit, eller kanske han börjar bli för tung för den? Hur länge kan man använda trikåsjalen? Han är 6 månader nu och väger runt 7 kilo.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Jag tycker att det är skitsvårt att få till en bra knytning med barnet framåtvänt. Oftast hamnar barnet i en båge, eller så hänger hon i grenen a´la babybjörn.
Har givit upp det helt och knyter mest på ryggen , då kan hon ju också se framåt :).

Och visst kan det vara så att ditt barn är lite för stör för trikåsjalen nu, det brukar bli svajjigt vid 7-9 kg, beroende på hur mycket trikåsjalen stretchar.
Prova en vävd sjal eller en bärsele som du kan bära på ryggen med, det är mitt tips :laugh:.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

*KL*

Jag hoppar in i tråden, fastän jag mest bär i famnen. Vi har en Manduca som sonen älskade när han var mindre, men nu upplever jag att han tycker att han sitter fast för mycket i den. Finns det något alternativ som är mindre tight? (Och helst utan långa tygstycken inblandade). Han är motsvarande 4,5 månad nu.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

jag tycker det har gått i vågor hur mycket snäcan gillat selar och sjalar. håll ut ett tag, så kanske han trivs bättre i den när han blivit lite större. JAg upplevde att hon satt bättre när hon vuxit till sig lite, mellanfasen mellan insats och utan var hopplös, för stor för det ena och för liten för det andra.
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Jag håller med Kanelbulle. Just den där mellanfasen när hon var mittemellan babyinsatsen och att sitta vanligt var värst. Tror jag gav upp då och bar inte så mycket.

Annars om du inte gillar sjalar och att knyta så kan du ju prova en ringsjal eller en kortsjal som du bär över axeln.
Det är ingenting man orkar bära i i flera timmar, men korta stunder är det väldigt behändigt :).
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Här älskar vi vår "pirat ergo"
M är ju egentligen ännu lite liten för den men med en filt under rumpan sitter hon jättebra ;)
Sitter oftast och tittar en stund innan hon somnar så gott :D
 
Sv: Vi som bär i sjal och sele

jag tycker det har gått i vågor hur mycket snäcan gillat selar och sjalar. håll ut ett tag, så kanske han trivs bättre i den när han blivit lite större. JAg upplevde att hon satt bättre när hon vuxit till sig lite, mellanfasen mellan insats och utan var hopplös, för stor för det ena och för liten för det andra.

Jag håller med Kanelbulle. Just den där mellanfasen när hon var mittemellan babyinsatsen och att sitta vanligt var värst. Tror jag gav upp då och bar inte så mycket.

Annars om du inte gillar sjalar och att knyta så kan du ju prova en ringsjal eller en kortsjal som du bär över axeln.
Det är ingenting man orkar bära i i flera timmar, men korta stunder är det väldigt behändigt :).

Ja, han är "mellan" insatsen och utan, och jag har hört det ni säger från annat håll med. Vi har dock varit i det läget rätt länge nu, så det börjar kännas lite trist (man kan ju förstås hoppas att det innebär att det snart går över, men det känns som att det saknas en bra bit för att han ska kunna vara utan insatsen). För närvarande åker han mest vagn, men det är bara okej under mer begränsad tid tycker han, så det blir mest nyttopromenader och inte så mycket nöjesditon.

Ska kika lite på ringsjal/kortsjal, det borde ju avlasta armarna om inte annat :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
304
Senast: Shaggy
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
851
Senast: Krumben
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 391
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp