Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tack för tips!


Centaur; Jag hade en Bates, men det var kilbossor på den och hon blev öm i ryggen.
I övrigt låg den extremt bra, nästan bättre än childericen. Rörde sig inte en cm.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

vad synd, då har jag slut på ideer. :p du får spana efter en bred amerigo:)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

*kl*

Undrar om Prestige bör passa en häst där Amerigo Classic (typ +2) ligger bra? Vilken Prestigemodell och vilken bomvidd isf? Eller vilket annat märke/modell/vidd? Är inte någon panik eftersom pålle är dräktig och inte kommer att börja ridas förrän i slutete av sommaren. Men jag tänkte se om jag kanske ramlar över något passande till bra pris så kanske jag slår till:).
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Om du har en Amerigo varför då byta till Prestige? Passar den inte längre?

Har ju sett ryggbilder på din pålla tidigare men minns inte hur hon såg ut riktigt o rent spontant känner jag att hästar kan ändra sig nåt grymt efter en dräktighet så jag hade nog väntat till när hon är i kondis igen innan jag shoppat ny sadel.

Men nu är det ju inte jag som shoppar så in med bilder så ska vi se vad vi kan fundera ut!:D
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

MEN SÅ KAN DU JU INTE SÄGA!!!

centaur: haha näe, det är alltid fel modell :p det finns den äldsta = vidrig och den nya = vidrigare och så den som e mellangammal som är :love:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Kanske får ha min sadel ett tag till, och testa en Amerigo sen, även om de är hemska att sitta i :p
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Hon växte ur Amerigon i våras så jag sålde den. Den var en +/-0 och blev väldans smal väldans fort. Köpte mig då en härlig Stübben flatback C.S som ligger riktigt bra:), var inte lönt att köpa ny dyr dressyrsadel eftersom hon skulle betäckas ändå. Anledningen att jag kikar på Prestige istället är för att bomvidden går att ändra på enkelt vis. Vill inte lägga mycket pengar på en sadel som bara passar en begränsad tid igen. Dessutom vinklade Amerigon mitt bäcken så att jag blev ordentlig musad:o...

Så här såg hon ut i våras:
27339838.jpg


26658698.jpg


Men i arbete blir hon betydligt rakare:
25297313.jpg


Kilbossor går helt bort då hon i princip vägrar röra sig då. Har provat lite olika sadlar och M&N är för rak och Prestige Venus är för svängd.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ser ut som om hon har litet för rak rygg för prestige?
Eller tänker jag helt fel, hon är ju överbyggd din, men ser ut som om själva ryggen är ganska rak?

Prestige har ju sadeln Leonardo, som ska vara en av deras rakaste?
Låg prima på min häst, ja, tills den blev för smal.
Men min häst är ju mer svängd i ryggen än vad din är.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Just Leonardon är den jag funderar på. Men Doge eller Modena är kanske ännu rakare? Classicen är ju inte tokrak och den låg inte helt an den sista biten. Men hon verkar gilla det konstigt nog. Det är en väldigt känslig häst som tydligt visar vad hon gillar och inte. I teorin är min stübben också för svängd, men hon har gått kalasbra i den och musklat sig fint:).
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag tror hon är alldeles för rak för prestige. (Egen erfarenhet av att prova såna på rak rygglinje. )

Det är ju inte bra med för svängd eftersom det kommer att trycka på musklerna på mitten och i värsta fall bildas det t o m fördjupning där, jag såg det nyligen på en häst som gått med prestige med rak rygg:crazy: Det var liksom lite urholkat där. Om jag inte hade förstått förr hur viktigt det är gjorde jag det då.

M&N tror jag inte är för rak men hon gillar kanske inte kilbossorna bara?
De enda rakare jag vet utan kilbossa är amerigo, annars kommer jag just nu inte på några men det finns säkert. En del har väl mindre kilbossor som inte ligger lika tight:confused:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

knapp

Kan man jämföra en Edinburgh och en County Competitor i W(Edinburghen vet jag inte riktigt vad det är för storlekt, men en högst normal standard skulle jag gissa)? båda i 17" om det har någon relevans.

Jag äger en Edinburgh och ska troligen rida en häst som hare ovannämnda County. Problemet är att jag inte kan sitta i Countyn :angel: så jag skulle bra gärna rida i min egna sadel om det nu går. Men eftersom att jag kan 0 om sadlar frågar jag er :D
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Knapplån.

Hänger med på ett hörn. Vi letar också dressyrsadlar. Till två olika hästar. Den ena har gått med en jagur men den var för svängd. Provade en Jacson (New England?) vilken hästen älskade men jag hatade :crazy:. Han har relativt rak rygg, hög manke och hyffsat bred men inte rund. Vi får hem en childeric i nästa vecka för att prova sen får vi väll se var vi tar det därifrån.

Den andra har tidigare gått med en Spalding som var för rak och smal. Har provat Jaguar som i teorin borde varit för böjd men som hästen älskade. Köpte en Jaguar i samma storlek men det fungerade inte alls utan den gled fram. Om hästen bara blir frisk så ska vi ta hem en Amerigo och prova men jag är lite halvt skeptisk... Denna häst har också hög manke, överbyggd och "mellan" svängd rygg, takformad och ganska normalbred (90 grader).

Hualigen det här är inte kul men jag är glad att det inte är jag som betalar :D.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

så himla rak är hon ju inte. jag skulle provat leonardo, doge och modena samt top dressage deep. dock är det endast leonardo som har rundbossor, dom andra har små kilbossor. 35 kanske?

eller köp en för vid amerigo och ha fårskinnspad under.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

på den översta bilden är rygglinjen rak om du tittar, på den andra bilden sänker hästen ryggen rejält i o m att den håller upp huvudet så på den går det inte att se alls hur rygglinjen är. Ingen häst arbetar ju i den formen förhoppningsvis;)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

nej jag tycker inte den är så rak där heller. hästen har hög manke och en rygg som sluttar uppåt, djupaste punkt precis bakom manken. det är exakt den typen av rygglinje som prestige leonardo passar, den passar inte en svängd=svankig rygg. däremot skulle hästen aldrig kunna ha en banansvängd sadel som tex county eller prestige hippos.

har ju haft leonardon själv och den låg perfekt när min hästs rygg såg ut sådär. sen kan det vara andra faktorer som man inte kan bedöma utifrån en bild som spelar in och som gör att den ändå inte passar denna häst, men tycker helt klart att det är värd att prova den.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

nej jag tycker inte den är så rak där heller. hästen har hög manke och en rygg som sluttar uppåt, djupaste punkt precis bakom manken. det är exakt den typen av rygglinje som prestige leonardo passar, den passar inte en svängd=svankig rygg. däremot skulle hästen aldrig kunna ha en banansvängd sadel som tex county eller prestige hippos.

har ju haft leonardon själv och den låg perfekt när min hästs rygg såg ut sådär. sen kan det vara andra faktorer som man inte kan bedöma utifrån en bild som spelar in och som gör att den ändå inte passar denna häst, men tycker helt klart att det är värd att prova den.

Fast den rygglinjen passar inte andra prestige på, jag lovar, då skulle du tycka att min också har svängd rygg :angel: OCh på henne glappar dom ordentligt. Versaille sades här på buke vara så rak, men nej en sån rygg är den katastrof på, jag provade, trots att jag blev avrådd av klokare personer:rofl: Det är jätteviktigt att inte ha för svängd bom, det skadar hästen lika mycket som en för smal eller för lång eller för vid.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

ja såklart, och det är även jätteviktig att inte ha för rak bom....

sen finns det väldigt skilda skolor ang hur en sadel ska ligga an, ridin tex anser ju att hela bakre hälften av bossan kan ligga i luften så länge området man sitter på ligger an....
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jo men det ska inte gunga enligt dem heller.....:crazy:

Grejen med för svängd är att sadeln kommer att gunga och lätta och det blir mkt tryck på ett ställe just. Enligt ridin ska den ligga an hela vägen där man sitter, men släppa snabbt men det är inte samma som att den gungar upp i varje steg som versaillen gjorde (samt de andra prestigerna jag provade.)

Det gjorde även min jaguar cc på slutet när hästens rygg hade ändrats, tyvärr, hästarna blir ju gärna lite rakare med tiden när de musklas också.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tycker att du beskriver hennes rygg precis som jag uppfattar den:)! Tror att Tetris dessutom gillar Ridins princip att det inte gör något om det släpper bak. Det är dom sadlarna hon har gått bäst med.
Här är en ny bild på hennes rygglinje
29957929.jpg


Men tillbaka till min ursprungsfråga, vilken sadel har samma form som Amerigo Classic? Är Prestige Leonardo(ev Doge och Modena också) det närmsta jag kan komma?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tänkte vi kunde samla alla i en tråd, där vi som letar dressyrsadel, lägger in bilder på våra hästar och får hjälp, råd och tips:)

Så vi inte får såå många trådar, utan vi samlar i en?

Jag kan börja, behöver en dressyrsadel till min lilla svarta fyrfotade vän:

000_0015.jpg


När jag ser, så har han en ganska rak rygg?
Vilken sadel skulle kunna passa, utav det ni ser på bilden?

Han är ful som stryk just nu och skall musklas både här och där, det vet jag mycket väl, så jag vill ha en sadel som är lite vidare att jag får plats med fårskinnspad


Min häst ser likadan ut med kort och rak rygg.
se bifogad bild;)
pic_show_id29919804.html


Vi har just nu en Wellington Elite, 16,5, Normalbom på henne.
Hon har dock musklat på sig nu under de 2 månaderna hon har blivit riktigt tränad, har varit sparsamt tränat o mest haft miljöträning och liknande ingen ridning. Nu rider vi desto mer 3-4dar i veckan med 1 vilodag.

Nu har jag beställt hem en Pfiff Amaretto, 16,5 med vidbom, prövade en med normalbom, som låg super men var lite trång.
Så nu prövar vi en Amaretto.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 641
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 644
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp