Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tycker att du beskriver hennes rygg precis som jag uppfattar den:)! Tror att Tetris dessutom gillar Ridins princip att det inte gör något om det släpper bak. Det är dom sadlarna hon har gått bäst med.
Här är en ny bild på hennes rygglinje
29957929.jpg


Men tillbaka till min ursprungsfråga, vilken sadel har samma form som Amerigo Classic? Är Prestige Leonardo(ev Doge och Modena också) det närmsta jag kan komma?

INTE kul att bli musad men det problemet brukar lösas när man hittar rätt modell på sadel. Dvs det kan finnas en annan Amerigo modell som passar dig bättre om det nu är den bommen som passar Tetris. Av Prestige modellerna så tror jag dock att de alla är ngt mer svängda än Amerigo men vilka har du möjlighet att prova? Jag hade iaf försökt med Doge o ev Leonardo.

Men en helt annan sadel som brukar ligga bra på såna ryggar är ju faktiskt Rössli. Du måste nog ha MW i Röösli o 36 i Prestige. I Amerigo bör det ligga mellan +1,5- +2 beroende på modell.

Fast jag tror även en Equipe kunde passa. Men se då till att du får en tillräckligt bred bom.

Stenberg är också en sadel som borde passa er, har du tittat på dom?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Olympic Jessica är rätt bred i midjan och det kan göra att man hamnar fel om man behöver smalare. Den är också rak, har för mej att den är jämförbar med M&N åtminstone passade båda samma häst som jag hade.

Av det jag ser, (men lyssna hellre på andra som kan mer) ser din häst rak ut men med ltie hägre rumpa, sadelprovare som inte är så väldigt bra på vad dom håller på med säger att såna ska ha svängd sadel. Det ska dom inte om ryggens linje är rak, även om den går uppåt lite.....

ja hans rygg är rak, men han kan samtidigt inte, enligt de sadlar jag prövat, ha en sadel med helt rak bom heller. konstigt detta!

tror jag behöver en sadel som är något något svängd och rundbossar. finns det någon sådan med stora knästöd och djupt säte? i en lägre prisklass (iaf beg). jag är inte helt negativ till syntes, så det kan också vara en lösning?

ska kolla upp m&n iaf!
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Om Röösli kan passa ska jag absolut prova en sån! Älskar dom med har hela tiden trott att de är alldeles för svängda.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

KL

Jag hänger på.....Ska ut i sadeldjungeln igen då nuvarande sadeln inte längre ligger bra på hästen och jag inte hamnar i balans. Vad tror ni att hon ska ha för sadel?

1252863441_resized.jpg


1258135990_resized.jpg


Jag vill ha en sadel med smal midja och gärna lite knästöd. Har ni några tips? Vilken Amerigo modell borde passa henne? Andra märken? Tacksam för alla svar!
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

knapp

Kan man jämföra en Edinburgh och en County Competitor i W(Edinburghen vet jag inte riktigt vad det är för storlekt, men en högst normal standard skulle jag gissa)? båda i 17" om det har någon relevans.

Jag äger en Edinburgh och ska troligen rida en häst som hare ovannämnda County. Problemet är att jag inte kan sitta i Countyn :angel: så jag skulle bra gärna rida i min egna sadel om det nu går. Men eftersom att jag kan 0 om sadlar frågar jag er :D

Puttar min fråga lite. Jag ska rida hästen i morgon och mår iiiinte bra i vissa vitala delar efter en tur i den sadeln :eek::angel:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Countyn är troligen mer svängd än en Edinbrugh. Men vet inte säkert. Ta med den och prova, annars tror jag inte att det är en katastrof om hästen går med din sadel en gång.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ngn som har en Kentaur Penelopa? Är inne på Kentaurs dressyrsadlar, men vet inte vilken som skulle vara bäst för oss. Electran var inte bra, Athen (är Artemis samma som Athen?) var mkt bra, men hittar ingen beg till bra pris i rätt storlek. Fått erbjudande om en Penelopa, men hört att den ska vara för lite bredare och plattare hästar än Athen, fast även hört att den ska ligga lika på hästen som Athen. Även provat Pfiff Amaretto (samma tillverkare tydligen), men den var inte heller bra. Kentaur experter snabb hjälp tack!

Hästen har rak rygg men är aningens aning överbyggd (inte alls mkt), hög och lång manke, lite takformad rygg, Mkt bogmuskulatur, markerad bröstbenskurva, sadlar åker gärna fram. Ca 90 grader och väldigt rörlig i bakpartiet. 158 hög och av ganska nätt modell dvs, inte grov, men ändå inte "tanig" mer normal i byggnaden om man nu kan säga så. Ryggen är normallång.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag är ltie osäker på hur min sadel egentligen ligger.
Jag kan ju 0 om sadlar och tänkte få lite inputs av er.

dsc_0151_64456792.jpg

dsc_0152_64456697.jpg

dsc_0125-nef_64456036.jpg

dsc_0130-nef_64456376.jpg

dsc_0133-nef_64456565.jpg


Vad tror ni?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

har du sadlat bakom bogbladen? isf är sadeln för smal. men kan se ut som den ligger för långt fram så att det är det som skapar bakvikten. prova att sadla länger bak och ta nya bilder!:)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

By the way så rider jag med en padd under sadeln, utprovaren tyckte att den kom lite för nära manken när jag satt i den.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Är absolut ingen sadelexpert, så ta det med en STOR nypa salt. Rent spontant tycker jag den ser ut att ligga för långt fram och därmed hamnar sadeln i bakvikt. Frågan är om den inte är för smal också, och då blir den ju ännu smalare om du har padd under. Dessutom, om du drar den längre bak, är jag tveksam till om sittpunkterna på hästen och sadeln hamnar ovanför varandra. Kolla var sittpunkten är på hästryggen. Dra ett streck rakt ned med fingrarna i pälsen. Lägg på sadeln och kolla om djupaste delen av sadeln hamnar där strecket är.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Nu har jag sadlat längre bak, jag tycker den ligger för långt bak, men det kanske den inte gör? Han har väldigt lång manke och jag har rakat av manen så att den börjar lite närmre huvudet än vad den borde göra - så den går inte att använda som landmärke.
Anledningen till att jag vill ha er åsikt är att hästen absolut inte vill fatta höger gallop med mig i sadeln. Det har kommit smygandes senaste månaderna. Han har inga problem med att fatta på kommande när jag har honom på töm, men när jag rider blir det vänster. Det troligaste är ju definitivt att det beror på SIS, men jag vill dubbelkolla helt enkelt.
Jag ska prova en annan sadel i morgon också, en luftsadel.

dsc_0004-nef_64614639.jpg

dsc_0011-nef_64615902.jpg


Den här bilden misshandlade jag lite så att ni ska se skuggorna tydligare.
dsc_0010-nef_64616784.jpg


Och så här sadlade jag alltså i går:
Här ser jag nu att sadeln ligger i bakvikt, men jag tycker också att den ligger mer på rätt plats, än på bilderna ovan. Ovan tycker jag i stället att den inte ligger i bakvikt, men väldigt långt bak.
dsc_0125-nef_64456036.jpg
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

vad är det för sadel du har, är det en bates caprilli? (gissar bara)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag tycker att det fortfarande ligger för långt fram :p Men det ser bättre ut.
På första bilden ligger den vääääldigt långt fram.
Min häst skulle inte ens skritta om hennes sadel låg så långt fram.

Lyft upp ett framben, rita ett streck vid bogbladet när hästen har benet uppe i luften,
släpp ner benet. Då ser du hur långt bak bogbladen går när han rör på sig.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag som också är amatöternas amatör håller med ang var ryttaren kommer att sitta om sadeln ligger på rätt ställe. Tycker det ser ut som att ryttaren kommer att hamna för långt bak på hästen:confused:
Skulle också vilja ha den ännu mera bak, från bogbladen, men då blir ju sittpunkten ännu längre bak:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 637
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 644
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp