Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Okej, så jag ritar på hästen och tvingar sedan någon fotografera medans jag sitter i sadeln?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

KL

Jag hänger på.....Ska ut i sadeldjungeln igen då nuvarande sadeln inte längre ligger bra på hästen och jag inte hamnar i balans. Vad tror ni att hon ska ha för sadel?

1252863441_resized.jpg


1258135990_resized.jpg


Jag vill ha en sadel med smal midja och gärna lite knästöd. Har ni några tips? Vilken Amerigo modell borde passa henne? Andra märken? Tacksam för alla svar!

Ingen som har några tips? Funderar på en Jeremy Rudge. County är en annan favorit. Kan en Röösli passa även henne? Det är svårt att vara vilse i sadeldjungeln.....:D Tacksam för alla svar!
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Av dem du nämner är jag bara ganska säker på jeremy Rudge när det gäller rakhet. County är jag rätt säker på är för svängd om dom inte har nya rakare dressyrsadlar sista åren:confused:
Röösli samma sak har bara provat äldre, dom är härliga, men jag fick förslag på dem när hästen var mindre rak vid arbete än hon är nu, så de kanske inte är tillräckligt raka men jag vet inte:confused:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ja börja med att klottra :D Djupaste läget bakom manken där ryttaren ska sitta. Sen lägger du på sadeln där den ska ligga och kollar noga var den är djupast dvs var ryttaren sitter. Jämför hur det stämmer med hästens punkt s a s.

Jag tycker det SER UT som att du skulle hamna för långt bak i den sadeln. Men jag är ingen expert alls. Undrar om inte det här finns också på Agrias hemsida under sadelprovning/passning. Det är 3 jätteinformativa artiklar där.:idea:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Juste, dom där ska jag ta och kolla på igen, dom var ju väldigt bra faktiskt.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag köpte en albion SLK i våras. Försökte också hitta en begagnad med vid bom och 17 tums säte, men det var lönlöst! Fick köpa en ny, och är super nöjd! :love:

Du kommer inte ångra dig! Dom är ju så dyra bara tvvärr...:(

Har även haft både kieffer, isabell werth, och senast röösli. Föredrar helt klart Albion framför dessa märken, eftersom sadeln har en bred anläggningsyta mot hästens rygg. Till skillnad från röösli, som är en jättefin skön sadel, men enligt min smak har en för liten anläggningsyta mot hästen. Det kan säkert passa andra hästar, men inte min. Det jag har lärt mig under åren, med ett flertal sadelbyten, är att det är bra om sadeln har just en bred anläggningsyta, alltså att så mycket som möjligt av sadelnls bossor ligger an mot hästens rygg, och även att kanalen mellan bossorna är så bred som möjligt och inte smalnar av mot slutet, som den gör på vissa sadlar.

Lycka till allihopa med sadel köpen!:bump:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

har ju lagt in bilder på min hästs rygg här i tråden. tror ni att isabell werth kan vara något att prova? :)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Har inte tagit fler bilder, men har ridit i en Crown Jessica, luftstoppad, idag. I början var hästen väldigt spänd och trippig, men sedan bara släppte han allt och började röra sig genom kroppen.

Jag skulle vilja påstå att den här var lite för vid, han fick ha en rejäl padd under, men det kändes ju ändå som ett steg i rätt riktning. Vilka andra sadlar skulle ni rekomendera?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag letar också efter sadel till mitt odjur. Överbyggd, stora bogar, "allt" glider och det finns inte så
mycket plats att lägga en sadel på då bogarna kommer i kläm eller så ligger sadeln för långt bak. Sedan så är hon ganska bred också.
Till synes så har hon en sadelskada av en illasittande sadel, som hon har haft sedan jag köpte henne.
Men så har hon gått på ridskola, och ridskolor är ju inte speciellt kända för att ha perfekta sadlar på sina hästar.

Stella3-24.jpg


Ska testa Amerigo, har haft en tråd på utrustning och blivit tipsad där :bow: men det skadar inte att slänga upp en bild här på dressyr med.
Jag har suttit i en amerigo nu, inte på odjuret men på en annan häst. Och Himmel! det var INTE bekvämt.

Något annat än Amerigo och Childeric? (prestige är för smalt.)

Childeric tar för lång tid att beställa, behöver en sadel nu (Jippi...)

Dominus dressyrsadel? Finns X-tra vid. Har vid till min 101 grader vida polle.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag har inte fått prövat den albion än.
Det har här lite saker här, mycket tråkiga och jag hoppas det löser sig, jag vet inte i dagsläget om jag kan ha kvar den svarta:cry: så jag får vänta lite med dressyrsadel:(

Men håll gärna liv i tråden, jag läser den varje dag så jag är här men osynlig;)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Har även haft både kieffer, isabell werth, och senast röösli. Föredrar helt klart Albion framför dessa märken, eftersom sadeln har en bred anläggningsyta mot hästens rygg. Till skillnad från röösli, som är en jättefin skön sadel, men enligt min smak har en för liten anläggningsyta mot hästen. Det kan säkert passa andra hästar, men inte min. Det jag har lärt mig under åren, med ett flertal sadelbyten, är att det är bra om sadeln har just en bred anläggningsyta, alltså att så mycket som möjligt av sadelnls bossor ligger an mot hästens rygg, och även att kanalen mellan bossorna är så bred som möjligt och inte smalnar av mot slutet, som den gör på vissa sadlar.

Fast riktigt så kan man inte säga...anledningen till att din Albion passar bättre måste ju vara att en svängd bom med rundbossor inte passar din häst? För Röösli är ju svängd med rundbossor,
4918388938.jpg
.

Så det beror ju precis på hur hästen ser ut i ryggen, om den är ngt svängd o kanske lite överbyggd så passar ju en rundbossa alldeles utmärkt medan en rak häst med bredare rygg ska ha en kilbossa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl

Gissa vem som hittat en brun Röösli Pilatus i rätt årgång, 17" och normal i bommen då? :bump: Helt lovely!
Och FANTASTISKT!!! pris på den också hihi! :) Blir min ikväll!
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

vad är ett fantatiskt pris? nyfiken.

Grattis!
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tycker att man kan säga så faktiskt, och min häst är lite överbyggd. Vet inte om du förstod vad jag menade riktigt...Sadeln ligger ju självklart olika på olika typer av ryggar, MEN man kan aldig få lika mycket vikt fördelning på ett par bossor som inte är "meningen" att dom ska ligga an hela vägen, utan "släpper" hästens rygg tidigare än en sadel som tex albion. Sen att det inte passar alla hästar är ju en annan sak, men det är min personliga åsikt. :p
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Nej, det är nog du som inte förstår vad jag menar.;) För du jämför märken som är raka med märken som är svängda och det går ju inte.

Albion har kilbossor och är ganska rak, Röösli har rundbossor o är lite svängd. Det innebär att när sadlarna ligger på ryggar som de passar på så blir anläggningsytan tämligen likvärdig.

Förstår du?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 682
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp