Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl

Provade en County Connection igår som låg kanon! Vet någon vad som skiljer Connection och Competitor?
Tyckte inte jag nådde fram till knästöden, hamnade lite i stolsits, tror ni det kan bli bättre med en med mindre sits? Den här var 17,5". tyckte jag fick mer stöd i Morris an Nolan sadeln som var 16,5".
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag har haft en Connection som jag var jättenöjd med tills jag provade min Jensen Amiral...helt plötsligt öppnade sig en ny värld och jag förstod varför jag suttit i stolsits! Connections kåpor är ju skurna åt fel håll, dvs framåt å då åker ju skänklarna framåt istället för att ligga i läge..

Jag har nu en Amerigo DJ som jag sitter bra i.

Tror verkligen inte att en 16,5 kan passa till dig för även om du är smal så är du lång o då bör dina överskänklar bli för långa för en så liten sadel.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Då är det nog snarare så att den är fel utformad för mig helt enkelt... :crazy:
Men den låg skitbra på hästen.

Önskar man va gjord av pengar så man kunde skaffa sig en sadel som är utprovad både till mig och häst!

Några förslag på märken och modeller som kan vara lika i passformen som en Connection?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ja min Amiral låg ju lika bra på hästen som min Connection gjorde!:) Mycket bekväm sadel finns begagnat.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

kl

Ni om har bättre koll på det här med dressyrsadlar än jag... Jag har köpt en häst och han behöver en sadel. Han har tidigare haft en Anky Salinero och en Albion, vilken modell vet jag inte. Jag har velat ha en Santa cruze Leopold sen jag tittade på den i Falsterbo. Är det någon ide att ta hem och prova en sån, eller är det helt olik Ankyn och Albion? tänkte om de var raka och Leopolden är svängd eller tvärt om?

Är det verkligen ingen som har någon idé?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

ingen erfarenhet av jessican men har en olympic elit (allround) hemma som gav mig en bra nära sits och hästen älskade den :D dock så blev dem för smal :(. de jag ver har ridit i jessican har tyckt om den, ger en bra sits. vill gärna pröva den på min men är rädd för att köpa en sadel som inte passar och stå med 3 sadlar som ska säljas :/
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

KL
Hej!
Hoppar in här och hoppas på lite hjälp...:D
Har en väldigt känslig dam som klagar direkt något inte känns bekvämt, lite av prinsessan på ärten :p
Har provat en del sadlar men jag tror att de jag testat har varit för raka på henne. Rider nu med en äldre County Competitor som hon accepterar men den är lite för smal, lite för svängd (?) och har mittpunkten för långt bak.

Hon har ganska normalhög manke tycker jag, lägst precis där manken slutar och sen sluttar ryggen rakt uppåt mot korset. Hon är inte överbyggd men korset är nog ganska exakt på samma höjd som manken. Det är 18 cm från bogbladets bakre kant till ryggens lägsta punkt. Uppskattar bomvidden bör vara runt 100 grader för när jag provade en Wintec så krävdes det rött järn för att passa över manken.

Problemet för mig är att jag vet inte av någon sadelutprovare här i närheten och känner inte heller till så många jag kan låna olika sadlar av för att testa.
De sadlar som jag nu funderar på om de kanske kan passa och som går få tag på begagnat är Dominus, Kentaur Elektra, ev någon Prestige fast de verkar vara lite för dyra tyvärr. Budget ligger på runt max 5-7000kr
Någon som känner till nämnda sadelmodeller och har någon åsikt eller har ni tips på andra sadlar som kanske kan passa så är jag ytterst tacksam.

32784651.jpg
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag har haft en pessoa Amo på min ponny sedan innan.När vi nu i höstas provade ut och köpte en dressyrsadel blev det en Bates luftstoppad.Jag har efter det märkt stor skillnad på både muskulatur och steg.Han trivs helt enkelt mycket bättre med luftstoppningen.;)

Om din häst är känslig kanske du ska testa en luftstoppad?Wintec har en luftstoppad sadlel som är billig.(Nypris på 6300:-) Dock är den syntet med mocka.(Om du hellre vill ha läder)Sen kan man ju hitta Bates och de du redan beg. billigt.:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

*kl*

Behöver verkligen tips på vad jag ska prova på ponnyn! Kort anläggningsyta... Och vet någon hur CWDs dressyrsadel är i bommen?

298713_2260990296149_1590181870_2116332_2106339379_n.jpg
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Har du provat en Prestige Leonardo på henne?
Ser ju inte ut att vara helt olik min och Leonardon låg galet bra tills den blev på tok för smal.

Såhär ser Stellans rygg ut;
DSC_1077-1.jpg
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag tror att anledningen att Dogen inte ligger bra är på grund av hennes breda manke. Stella har trots allt en mer markerad manke bakom bogbladet. Barbie är mer byggd som en jämntjock korv:p. Sen är Leonardon mer svängd än Dogen så jag tror inte riktigt på den:/.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tyvärr så är Stellas manke som en korv den också, men tyvärr så är det också så att bogarna är så extremt breda att de sticker ut i alla fall.
Därav 145-155 täcken i bogen och 130 i ryggen. :p

M&N då? Den låg fint på KWPN hästen som en kompis till mig har, den var också absolut jämntjock från bog till rumpa.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

M&N har dom där otäcka kilbossorna. Tror hon har för kort rygg för dom. Vilket är synd för det är också en sadel som passar mig rätt bra med höga stöd för låret.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag trode också att Stella inte skulle kunna ha kilbossor, men hon har det nu. :)

Finns det ingen i din närhet som du kan prova? Du är ju nätt, kan du inte ha en 16"?
Synd att man inte kan få M&N med rundbossor.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Mitt arsle kräver numera 17":p. Finns en tjej här som har en riktigt vid M&N, men vet inte riktigt hur pigg hon är på att låna ut.

AAAh vad jag hade velat ha en massa pengar att köpa sadel för!!
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Amiral finns ju med rundbossa o kilbossa. Kilbossan är ganska liten o kan nog bra ändå men har du tänkt på att testa en Vega? Dom är ju gjorda för att släppa upp i bak o är inte så dyra begagnade.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Får jag bara Dogen såld så är det Vega och Jensen jag vill prova. jensensadlarna ligger i väldigt bra pris (runt 10") och finns en del ute på begmarknaden med ställbar bomvidd. Systemet med nyckel precis som med isissadeln jag lånade till Tetris. Otroligt smidigt system!

Men Novali, minns jag fel om det var du som hade bra koll på Jensen? Tycker nämligen att Brillianten verkar vara den som mest är gjord för korta runda ryggar. Stämmer det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 550
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 643
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 284
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp