Vi som letar häst II

Vilken härlig blick (och hur glad ser inte människan bredvid ut!)

Har väldigt snälla ögon 😍
Människan bredvid är väldigt glad 😍
Är väldigt förtjust i den här bilden också ❤️
IMG-20230903-WA0001.jpg
 
Jag ansluter till denna tråd. Jag och min dotter ska nu börja leta efter en trevlig häst till oss båda. Hon rider och tävlar D-ponny idag, men det börjar bli dags att tänka på övergången till häst. Vi har precis börjat titta på annonser, lagt ut trådar till bekanta osv. Hoppas på att hitta en trevlig som kan fungera som läromästare för oss båda. Vi har provridit en enda än så länge. Den var fin men lite väl grön för oss. Vill gärna ha en som startat och visat att den kan sin klass i tävlingsmomentet.
En uppdatering till mitt eget inlägg.
Nu har vi provat ytterligare några hästar. Vi höll oss nära hemmet först, och hittade snälla hästar men ingen som kändes rätt. Ett litet sto av trevlig typ, men som var väldigt sned. Ett större sto som var fin men lite för het och känslig. Det finns hästar med superkapacitet där det bara känns som att det skulle vara slöseri med deras kapacitet.

Men så förra helgen gjorde vi en lång rundtur på många mil i hela södra Sverige, och hittade inte mindre än TVÅ fantastiska hästar! :bump: :bump:
Så nu har vi jättesvårt att bestämma oss för vilken av dessa stjärnor som vi ska gå vidare med. Båda har varit ute och tävlat en del och är inte längre jätteunga. Det roliga var att de två kändes väldigt lika att rida, och båda kändes väldigt okomplicerade och snälla. Båda kändes välridna och är hos skickliga ägare idag. Typiskt att vi bara har två boxar hemma i stallet, och i den ena står vår underbara D-ponny som inte ska flytta från oss på länge (eller kanske aldrig).

Så nu väntar tidernas svåraste lotteri! Så här är våra känslor just nu: 😅:crazy::DO_o:confused:
 
En uppdatering till mitt eget inlägg.
Nu har vi provat ytterligare några hästar. Vi höll oss nära hemmet först, och hittade snälla hästar men ingen som kändes rätt. Ett litet sto av trevlig typ, men som var väldigt sned. Ett större sto som var fin men lite för het och känslig. Det finns hästar med superkapacitet där det bara känns som att det skulle vara slöseri med deras kapacitet.

Men så förra helgen gjorde vi en lång rundtur på många mil i hela södra Sverige, och hittade inte mindre än TVÅ fantastiska hästar! :bump: :bump:
Så nu har vi jättesvårt att bestämma oss för vilken av dessa stjärnor som vi ska gå vidare med. Båda har varit ute och tävlat en del och är inte längre jätteunga. Det roliga var att de två kändes väldigt lika att rida, och båda kändes väldigt okomplicerade och snälla. Båda kändes välridna och är hos skickliga ägare idag. Typiskt att vi bara har två boxar hemma i stallet, och i den ena står vår underbara D-ponny som inte ska flytta från oss på länge (eller kanske aldrig).

Så nu väntar tidernas svåraste lotteri! Så här är våra känslor just nu: 😅:crazy::DO_o:confused:
Bygg lösdrift :angel:
 
Jag är i valet och kvalet om jag ska sälja eller byta bort min unghäst, han är ganska precis vad jag vill ha men han går inte att lämna själv.
Jag kan ta honom från hage/stall och lämna b-ponnyn utan problem, men han blir ohyggligt upprörd om jag försöker lämna honom i box eller hage för att kunna göra något med ponnyn.
Han skulle trivas betydligt bättre på en större anläggning, vilket han är uppväxt på.

Och det funkar dåligt när vi vill åka iväg på lektion eller annat med ponnyn.

Jag har eget stall och vi har bara dessa två hästar och jag vill inte ta kostnaden och arbetet för en tredje.
Bläää.
 
Jag är i valet och kvalet om jag ska sälja eller byta bort min unghäst, han är ganska precis vad jag vill ha men han går inte att lämna själv.
Jag kan ta honom från hage/stall och lämna b-ponnyn utan problem, men han blir ohyggligt upprörd om jag försöker lämna honom i box eller hage för att kunna göra något med ponnyn.
Han skulle trivas betydligt bättre på en större anläggning, vilket han är uppväxt på.

Och det funkar dåligt när vi vill åka iväg på lektion eller annat med ponnyn.

Jag har eget stall och vi har bara dessa två hästar och jag vill inte ta kostnaden och arbetet för en tredje.
Bläää.
Och det blir inte bättre? Båda mina senaste storhästar har varit väldigt stressade och upprörda (massa skrik, springande och helt svettiga) första kanske halvåret-året om kompisen gick (vilket inte hände så ofta, av anledningen att se blev så påverkade). Men sedan har det lugnat ner sig, och både tidigare och nuvarande hästen hade sen inga större problem om kompisen lämnar. Inte heller längre tid - kompisen åkte akut iväg förra sommaren och kom sedan aldrig tillbaka, och storhästen hade inga problem alls då att vara hemma själv i 2-3 dagar.

De två shettisarna jag haft samtidigt har däremot aldrig brytt sig särskilt mycket om kompisen försvinner, redan från början.
 
Och det blir inte bättre? Båda mina senaste storhästar har varit väldigt stressade och upprörda (massa skrik, springande och helt svettiga) första kanske halvåret-året om kompisen gick (vilket inte hände så ofta, av anledningen att se blev så påverkade). Men sedan har det lugnat ner sig, och både tidigare och nuvarande hästen hade sen inga större problem om kompisen lämnar. Inte heller längre tid - kompisen åkte akut iväg förra sommaren och kom sedan aldrig tillbaka, och storhästen hade inga problem alls då att vara hemma själv i 2-3 dagar.

De två shettisarna jag haft samtidigt har däremot aldrig brytt sig särskilt mycket om kompisen försvinner, redan från början.
Nej, det tycker jag inte.
Mina andra jag haft tidigare har accepterat läget men den här verkar inte ta sig dit.
 
Försiktig tumhållning för att jag har hittat en ny kompis. Provridning där jag sitter och ler stort, då känns det rätt.

Nu bara tänka igenom ev ytterligare frågor, fundera på om jag behöver en provridning till eller om det blir att försöka ordna besiktning
 
En uppdatering till mitt eget inlägg.
Nu har vi provat ytterligare några hästar. Vi höll oss nära hemmet först, och hittade snälla hästar men ingen som kändes rätt. Ett litet sto av trevlig typ, men som var väldigt sned. Ett större sto som var fin men lite för het och känslig. Det finns hästar med superkapacitet där det bara känns som att det skulle vara slöseri med deras kapacitet.

Men så förra helgen gjorde vi en lång rundtur på många mil i hela södra Sverige, och hittade inte mindre än TVÅ fantastiska hästar! :bump: :bump:
Så nu har vi jättesvårt att bestämma oss för vilken av dessa stjärnor som vi ska gå vidare med. Båda har varit ute och tävlat en del och är inte längre jätteunga. Det roliga var att de två kändes väldigt lika att rida, och båda kändes väldigt okomplicerade och snälla. Båda kändes välridna och är hos skickliga ägare idag. Typiskt att vi bara har två boxar hemma i stallet, och i den ena står vår underbara D-ponny som inte ska flytta från oss på länge (eller kanske aldrig).

Så nu väntar tidernas svåraste lotteri! Så här är våra känslor just nu: 😅:crazy::DO_o:confused:
Har du fattat något beslut?
 
Nu kan jag inte sälla mig till skaran som letar häst, absolut inte!

Men nu uppdagades en möjlighet att byta min trevliga ettåring mot en ridbar ponny i mogen ålder.

Vi åkte och provred ponnyn, vilken var av den hederliga stadiga och okomplicerade sorten, och säljaren fattade tycke för vår fina unghäst --- och så bytte vi.

Marknaden att sälja en ettåring är inte bara trög, utan stendöd, så jag bespetsade mig på att behålla honom. Samtidigt har vi flera ridintresserade mindre personer i familjen och det är ju en evighet till unghästen blir vettig ridning på. En ridbar ponny av okomplicerad karaktär är såklart ett mycket trevligt alternativ.

Så det satt långt inne, måste jag säga, och jag saknar honom massor...

Men han får en hästkunnig matte och alla möjligheter att matchas för framtiden.
 
Tja, letar och letar… men jag ska troligtvis kika på en häst i nästa vecka. Så kan det gå när man har alldeles för många scroll-timmar på Hästnet och ”bara kollar för att ha koll på marknaden” och plötsligt hittar något av intresse😄
Nej, den var inte av intresse tyvärr. Skönt att det bara var en timmas resväg.
 
Ja, efter mycket resonemang, diskussioner med tränare och familjen så har vi bestämt oss för den ena. Nu har jag nästan lite sorg över att jag inte kommer att ha den andra, den var också så fin! 🥰
Vi valde till slut den med mest erfarenhet i den gren min dotter vill rida.
Uppdatering:
Idag ska ägaren hålla en lektion för mig på hästen, och imorgon ska den besiktas på en klinik. Så spännande! 😊 Och lite nervöst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 401
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 912
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 687
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 731
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp