Vi som letar häst II

Jag har ett meddelande som är läst (dvs ivägskickat) som är tio månader gammalt. Lite trist, speciellt som annonsen låg kvar flera månader efteråt. Det kan (obs, behöver inte vara så här) vara så att de egentligen inte vill sälja hästen.
Fast varför betala för att annonsera och bli bombarderad av en massa meddelanden om man nu inte vill sälja? Jaja, folk är inte logiska alltid..
 
Jag spanar efter ridskolehäst och det är ett alldeles eget äventyr. Hittade en trevlig som fanns i Holland och den kom nu i helgen, verkar hittills väldigt trevlig.

I somras köpte klubben en fin swb med bra stam och en rätt rejäl modell. Skulle vara väldigt snäll men kunde vara flockbunden, är inget problem för en ridskolehäst så den köptes. Tyvärr blev det absolut kaos vid första uppsittningarna och den gick inte att komma upp på. En erfaren unghästryttare i klubben fick ta över och på en månad gick den utmärkt att rida på. Men sen på en dag så dängde häst av den ryttaren två gånger på ett rätt otäckt sätt. Dvs inte lämplig för verksamheten. Sen visar det sig att säljaren köpt hästen i april av uppfödaren för en femma och en fimp för att hästen inte höll och skulle då bli avelssto. I juni köptes hästen av klubben för en betydligt högre summa och utlovad som att den var helt lämplig som ridskolehäst. En blir ju bara trött.
Historier likt denna gör att jag osäker på att köpa ny häst i framtiden. Hur ska en kunna lite på säljaren?
 
Jag spanar efter ridskolehäst och det är ett alldeles eget äventyr. Hittade en trevlig som fanns i Holland och den kom nu i helgen, verkar hittills väldigt trevlig.

I somras köpte klubben en fin swb med bra stam och en rätt rejäl modell. Skulle vara väldigt snäll men kunde vara flockbunden, är inget problem för en ridskolehäst så den köptes. Tyvärr blev det absolut kaos vid första uppsittningarna och den gick inte att komma upp på. En erfaren unghästryttare i klubben fick ta över och på en månad gick den utmärkt att rida på. Men sen på en dag så dängde häst av den ryttaren två gånger på ett rätt otäckt sätt. Dvs inte lämplig för verksamheten. Sen visar det sig att säljaren köpt hästen i april av uppfödaren för en femma och en fimp för att hästen inte höll och skulle då bli avelssto. I juni köptes hästen av klubben för en betydligt högre summa och utlovad som att den var helt lämplig som ridskolehäst. En blir ju bara trött.
Men hur var den på provridningen då? SWBn, alltså.
 
Kom på att jag bara skrev i uppdateringstråden och inte här 😁
Ärtan dansade igenom besiktningen och flyttar hit nästa helg 🥳💞
IMG-20230903-WA0006.jpg
 
Man kan anlita en professionell transportör, finns flera företag som kör främst travhästar. De har stora bussar och hästen får sällskap under den långa resan. Sålde en åring för flera år sedan som fick resa 80 mil med en travhästtransportör och kom fram i gott skick och på gott humör.
Vi ska eventuellt köpa en häst från Skåne och upp till oss är det ca 80mil.
Så jag undrar hur mycket resan kostade ungefär? 🌼
 
Jag har en till salu, men du får vänta lite med provridning, fenomenal kropp, kommer bli runt 160.
(Lite skämt, vet att typ ingen köper föl just nu så jag har faktiskt inte ens brytt mig om att lägga ut annons på min lille parvel).

Visa bifogad fil 130217
Supergullig 😍
Oklart om den är passande som uterittskompis till grannen dock 😅
Min nästa kommer jag nog köpa som föl, så slipper man fundera på provridning alls 🙈
 
Supergullig 😍
Oklart om den är passande som uterittskompis till grannen dock 😅
Min nästa kommer jag nog köpa som föl, så slipper man fundera på provridning alls 🙈
Den här har mer energi än jag någonsin sett hos någon fölunge jag har haft, så han är nog glad för alla äventyr han får vara med på = borde passa hur bra som helst som uterittskompis.
 
Vi ska eventuellt köpa en häst från Skåne och upp till oss är det ca 80mil.
Så jag undrar hur mycket resan kostade ungefär? 🌼

När jag skickade iväg mitt sto 2021 kostade det 5900 kr dit och 5588 kr hem. Det var 65 mil. Men enklast är att höra med firmorna som kör om en ungefärlig kostnad.
 
Vi ska eventuellt köpa en häst från Skåne och upp till oss är det ca 80mil.
Så jag undrar hur mycket resan kostade ungefär? 🌼
Från Uppsala till Nattavaara kostade det typ 15 000 tror jag. Men den sträckan är nog inte lika trafikerad gissar jag. Kostade 15 000 från södra Polen till Uppsala också, så priserna verkar kunna variera rejält.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 402
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 913
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 698
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 766
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp