Vi som letar häst II

Har ju medryttare två dagar i veckan och så går damen på ridskolelektioner en dag i veckan. Så 4 dagar kvar till mig varav en är typ aktiv vila, med longering, tömkörning eller körträning (funderar på att flytta in körträningen till ridhuset och spänna för rockarden på riktigt nu), och en är dressyrträning. Så 2 dagar kvar för att aktivt och systematiskt trappa upp dressyren och markarbete/hoppning OCH hinna få in uteritter. Känner mig egentligen lite för stor på henne och längtar ibland tillbaka till en större häst. Funderar lite på om jag ska börja rida i en ridskolegrupp till (på ridskolehästarna då). Så plötsligt tänkte jag att man kanske skulle skaffa en häst till? En lite större. Och låta den gå några lektioner också. Har sneglat lite på de många fd galopphästarna som ligger ute nu. Nu är det till och med Black Friday-priser. Tur ändå att jag inte riktigt har råd med en häst till! Dessa borde väl egentligen ridskolan ta sig en titt på, det är nog flera som skulle kunna funka i verksamheten. Aja, jag suger lite på den tanken. Fd galopphästar kommer det ju alltid finnas, om jag skulle vilja förverkliga idén på riktigt.
 
Har ju medryttare två dagar i veckan och så går damen på ridskolelektioner en dag i veckan. Så 4 dagar kvar till mig varav en är typ aktiv vila, med longering, tömkörning eller körträning (funderar på att flytta in körträningen till ridhuset och spänna för rockarden på riktigt nu), och en är dressyrträning. Så 2 dagar kvar för att aktivt och systematiskt trappa upp dressyren och markarbete/hoppning OCH hinna få in uteritter. Känner mig egentligen lite för stor på henne och längtar ibland tillbaka till en större häst. Funderar lite på om jag ska börja rida i en ridskolegrupp till (på ridskolehästarna då). Så plötsligt tänkte jag att man kanske skulle skaffa en häst till? En lite större. Och låta den gå några lektioner också. Har sneglat lite på de många fd galopphästarna som ligger ute nu. Nu är det till och med Black Friday-priser. Tur ändå att jag inte riktigt har råd med en häst till! Dessa borde väl egentligen ridskolan ta sig en titt på, det är nog flera som skulle kunna funka i verksamheten. Aja, jag suger lite på den tanken. Fd galopphästar kommer det ju alltid finnas, om jag skulle vilja förverkliga idén på riktigt.
Det är nog vanesak det där med att du känner dig stor😊
Njut av din härliga häst och ta tillbaka fler dagar för egen del om du har tid och ekonomisk möjlighet?
 
Har ju medryttare två dagar i veckan och så går damen på ridskolelektioner en dag i veckan. Så 4 dagar kvar till mig varav en är typ aktiv vila, med longering, tömkörning eller körträning (funderar på att flytta in körträningen till ridhuset och spänna för rockarden på riktigt nu), och en är dressyrträning. Så 2 dagar kvar för att aktivt och systematiskt trappa upp dressyren och markarbete/hoppning OCH hinna få in uteritter. Känner mig egentligen lite för stor på henne och längtar ibland tillbaka till en större häst. Funderar lite på om jag ska börja rida i en ridskolegrupp till (på ridskolehästarna då). Så plötsligt tänkte jag att man kanske skulle skaffa en häst till? En lite större. Och låta den gå några lektioner också. Har sneglat lite på de många fd galopphästarna som ligger ute nu. Nu är det till och med Black Friday-priser. Tur ändå att jag inte riktigt har råd med en häst till! Dessa borde väl egentligen ridskolan ta sig en titt på, det är nog flera som skulle kunna funka i verksamheten. Aja, jag suger lite på den tanken. Fd galopphästar kommer det ju alltid finnas, om jag skulle vilja förverkliga idén på riktigt.

Fd galopphästar käkar endel 😅 kanske därför det är rea. De kan bli dyra att ha
 
Har ju medryttare två dagar i veckan och så går damen på ridskolelektioner en dag i veckan. Så 4 dagar kvar till mig varav en är typ aktiv vila, med longering, tömkörning eller körträning (funderar på att flytta in körträningen till ridhuset och spänna för rockarden på riktigt nu), och en är dressyrträning. Så 2 dagar kvar för att aktivt och systematiskt trappa upp dressyren och markarbete/hoppning OCH hinna få in uteritter. Känner mig egentligen lite för stor på henne och längtar ibland tillbaka till en större häst. Funderar lite på om jag ska börja rida i en ridskolegrupp till (på ridskolehästarna då). Så plötsligt tänkte jag att man kanske skulle skaffa en häst till? En lite större. Och låta den gå några lektioner också. Har sneglat lite på de många fd galopphästarna som ligger ute nu. Nu är det till och med Black Friday-priser. Tur ändå att jag inte riktigt har råd med en häst till! Dessa borde väl egentligen ridskolan ta sig en titt på, det är nog flera som skulle kunna funka i verksamheten. Aja, jag suger lite på den tanken. Fd galopphästar kommer det ju alltid finnas, om jag skulle vilja förverkliga idén på riktigt.
Testa ha den nuvarande 7 dagar i veckan innan du bestämmer dig för en till häst är mitt tips.
Mitt fullblod är den dyraste hästen jag har haft, tätt följt av varmblodstravaren. SWB-arna har varit de billigaste i drift.. bara en tanke att ha med sig när man tittar på raser som är billiga i inköp.
Med det sagt har (och är) löphästarna oxå varit de bästa :love:.
Tänk oxå på att fullbloden ofta inte är speciellt viktbärande och därmed kan vara svåra att passa in på lektionsridning.
 
Just löphästarna kräver en del arbete innan de kan gå i verksamhet. De har ju lärt sig att ta i tyglarna = gå snabbare, sitta ner = gå snabbare så det kan bli en intressant lektion 😅

Älskar fullblod (min första i bilden var en löphäst som var för stressad för banan). Men min plånbok saknar det inte (maten, flytsulor, täta intervall osv). Nä, jag älskar min lilla bumling.
 
Testa ha den nuvarande 7 dagar i veckan innan du bestämmer dig för en till häst är mitt tips.
Mitt fullblod är den dyraste hästen jag har haft, tätt följt av varmblodstravaren. SWB-arna har varit de billigaste i drift.. bara en tanke att ha med sig när man tittar på raser som är billiga i inköp.
Med det sagt har (och är) löphästarna oxå varit de bästa :love:.
Tänk oxå på att fullbloden ofta inte är speciellt viktbärande och därmed kan vara svåra att passa in på lektionsridning.
Jo, jag fattar!! Jag älskar min lilla guling, men känner ett sug efter något mer. Saknar min stora knäppa BWP ibland, trots allt som var med honom. Men jag ska inte impulsköpa ett fullblod :love:. Men tanken sitter kvar till en dag när jag känner mig redo!

Vi hade och har fullblod i verksamheten, en som pensionerades för något år sedan var allas favorit i många år.
 
Så blev det ett byte tillbaka, för oss. :(

Det visade sig att ponnyn hade något fysiskt fel, och ridningen blev inte som vi tänkt.

Så bytespersonen och vi bytte tillbaka och vår fina unghäst är hemma igen.

Snopet och sorgligt- för man fäster sig så fort. :heart

Jag skulle inte rekommendera någon att byta efter denna erfarenhet, faktiskt.
 
Så blev det ett byte tillbaka, för oss. :(

Det visade sig att ponnyn hade något fysiskt fel, och ridningen blev inte som vi tänkt.

Så bytespersonen och vi bytte tillbaka och vår fina unghäst är hemma igen.

Snopet och sorgligt- för man fäster sig så fort. :heart

Jag skulle inte rekommendera någon att byta efter denna erfarenhet, faktiskt.
Usch vad trist.
Jag har gjort ett byte och är jättenöjd.
 
Letar ju egentligen ung dressyrhäst, men så dök det upp en gullig hoppstammad i närheten som jag åkte och tittade på. SÅÅÅ vansinnigt gullig och trevlig, men väldigt grön i ridningen och inte riktigt den gång jag tänkt mig. Så nu velar jag; köpa och bli sittande med en häst som kanske inte kommer kunna ge mig den ridkänsla jag vill ha, men är på tok för gullig för att kunna sälja, eller inte köpa och missa en häst som kanske hade gått att utveckla fullt tillräckligt och dessutom är bland det raraste jag sett? :love:
 
Letar ju egentligen ung dressyrhäst, men så dök det upp en gullig hoppstammad i närheten som jag åkte och tittade på. SÅÅÅ vansinnigt gullig och trevlig, men väldigt grön i ridningen och inte riktigt den gång jag tänkt mig. Så nu velar jag; köpa och bli sittande med en häst som kanske inte kommer kunna ge mig den ridkänsla jag vill ha, men är på tok för gullig för att kunna sälja, eller inte köpa och missa en häst som kanske hade gått att utveckla fullt tillräckligt och dessutom är bland det raraste jag sett? :love:
Vill du tävla dressyr högre klasser, eller vill du ha en häst att utveckla och tycker resan är roligare än målet? Är det det första så köp inte, är det det andra, så köp.
 
Vill du tävla dressyr högre klasser, eller vill du ha en häst att utveckla och tycker resan är roligare än målet? Är det det första så köp inte, är det det andra, så köp.
Det är väl egentligen båda, resan är viktigast men det ska kännas som att målet iaf inte ligger helt utom räckhåll. Å andra sidan tror jag att den här hästen med utbildning kommer räcka till det jag vill göra, om än inte på de högsta poängen. Men ett riktigt bra psyke och arbetsvilja kan ju räcka bra nog långt också!
 
Det är väl egentligen båda, resan är viktigast men det ska kännas som att målet iaf inte ligger helt utom räckhåll. Å andra sidan tror jag att den här hästen med utbildning kommer räcka till det jag vill göra, om än inte på de högsta poängen. Men ett riktigt bra psyke och arbetsvilja kan ju räcka bra nog långt också!
De flesta hästar räcker ju till Msv B iaf, och hopphästar brukar ju ha en bra galopp, så där kan man ju tjäna poäng. Jag köpte en pensionerad hopphäst och ångrar inte en sekund, han lärde mig väldigt mkt om hur dressyr ska kännas!
 
Åh, jag måste ju uppdatera! 😊
Jodå, pållen gick igenom besiktningen och väntar nu hos säljaren på att lastbilen ska komma och hämta honom till hans nya hem. Det ska bli så spännande att få hem honom! ❤️
En sista uppdatering i denna tråd, innan jag lämnar. Hästen kom hem för 10 dagar sedan, och precis då fick vi snö. Inga snösulor, så våra hästar har stapplat omkring i hagen på höga styltor. Igår red jag till ridhuset med den nya så att han fick springa av sig lite.
Så nu är hästen hemma, och vi letar inte längre efter någon annan! 😁
 

Bifogade filer

  • 20231209_110056.jpg
    20231209_110056.jpg
    354 KB · Visningar: 89

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 460
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 568
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 271
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp