Bukefalos 28 år!

Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jeg sparer. Jeg har spart 5 tusen kr i måneden i lang tid. Tenker at det pluss hva jeg betaler for medrytter hesten blir samme som det koster å ha en hest.
Skal spare til jeg har ca 200 tusen, men skal bare bruke 100 på hesten, 50 til sal og andre ting rundt hestekjøpet, og 50 til å ha på krise konto. 🙂
Kunne aldri tatt opp lån for å finansiere en hest. Vil være gjelds fri så lenge jeg kan.
Alltså jag är så imponerad av folk som hanterar sina pengar med sån här disciplin! Vill bli som du 🤩
 
Fått tips om en annan häst av en kompis.
En jättefin fyraåring som kompisen ridit in, ska vara väldigt okomplicerad om än grön.
Ligger lite över min prisklass men hon kan ev tänka sig att gå ner i pris.
Så kul att du är på gång och kikar efter häst igen! Hoppas du hittar någon fin! :love:
Nellys uppfödare ska sälja en treåring framöver eftersom den blir för liten för dem, men den är dressyrstammad (efter For Romance om jag minns rätt) så kanske inte vad du söker :)
 
Så kul att du är på gång och kikar efter häst igen! Hoppas du hittar någon fin! :love:
Nellys uppfödare ska sälja en treåring framöver eftersom den blir för liten för dem, men den är dressyrstammad (efter For Romance om jag minns rätt) så kanske inte vad du söker :)

Det beror på hur stabil den är och hur stor den är/blir 😊
 
Och så finns det en fjording till salu i mitt närområde… Denna gången verkar den också vara LÄMPLIG. 11 årig valack, riden, hoppad, inkörd. Bufflig som en fjording, så ingen barnhäst. Suck! Får inse att jag nog bör sälja mitt halvblod och börja leta fjording på riktigt! ( svarade faktiskt på annonsen men andra hann före)
Fall det är den hästen jag tror så är den helt fantastisk enl mig . Det finns iaf en fjording till salu som stämmer in på din beskrivning. Han bor i mellan Sverige .
 
Mitt intryck av marknaden nu, är att det tar längre tid för säljarna att sälja, eller så är det så att den kategori som jag har varit intresserad av, är inte "superhet".

Vi hittade snabbt en häst, och lite tur var det nog. Nu blev det bara en provridning och allt kändes rätt, men det berodde nog på både lite (eller mycket!) tur men kanske också att jag visste nästan exakt vad vi var ute efter.

Men då beror det på säljaren också. Har den beskrivit hästen någorlunda neutralt och korrekt?

Jag hittade då även en annan häst, en äldre dressyrponny, på annons som kunde varit intressant.

Den hade enligt tdb en hel del meriter även i hoppning med tidigare ägare. Men tyvärr lyftes inte det fram i annonsen.

Den ponnyn ligger fortfarande kvar på annons och frågan är om allt fokus på dressyren gjort att köpekretsen blivit för smal?

Den typen av häst hade nog för många kunnat vara ett alternativ, och intressant även för vuxen ryttare.

En äldre ponny som tävlar på msv nivå till ett modest pris (i förhållandetill yngre hästar med samma meriter), borde vara attraktiv för många, tänker jag?

Bara lite tankar i allmänhet.
 
Intressant reflektion @prinsessfeminist . När jag sålde häst senast bollade jag annonstexten med en kompis. Jag är avelsintresserad och vill gärna skriva om meriter i stammen medan hon som är intresserad av ridning har ett helt annat perspektiv.
Jag har aldrig fått så många svar på en annons som jag fick på den annonsen!
Vad spännande! Vad kom ni fram till? Hur utformade du annonsen? Vad lade du vikt vid?

Själv är jag avelsintresserad, om det är ett sto. Men ibland blir dessa beskrivningar om vad farfars mor och mormodern och halvkusinerna gjort och ev andra avkommor tungläst.

Däremot tycker jag man kan nämna något av betydelse, typ "ponnyns båda föräldrar har meriter i XX gren".

Likaså om hästen, utöver sina prestationer "älskar att rida ut".

Annonsen jag syftar på ovan, beskriver nivån på tävlingsbanan och resultat. Men det står tex inget om att den hoppats aktivt upp till L:B under föregående ryttare, eller om den tex gillat att vara med på läger/träningar.

Sedan är det såklart beroende på om man satt ett marknadsmässigt pris och åldern verkar också spela roll.
 
Vad spännande! Vad kom ni fram till? Hur utformade du annonsen? Vad lade du vikt vid?

Själv är jag avelsintresserad, om det är ett sto. Men ibland blir dessa beskrivningar om vad farfars mor och mormodern och halvkusinerna gjort och ev andra avkommor tungläst.

Däremot tycker jag man kan nämna något av betydelse, typ "ponnyns båda föräldrar har meriter i XX gren".

Likaså om hästen, utöver sina prestationer "älskar att rida ut".

Annonsen jag syftar på ovan, beskriver nivån på tävlingsbanan och resultat. Men det står tex inget om att den hoppats aktivt upp till L:B under föregående ryttare, eller om den tex gillat att vara med på läger/träningar.

Sedan är det såklart beroende på om man satt ett marknadsmässigt pris och åldern verkar också spela roll.
Det var sju år sen så jag minns inga detaljer, bara att jag fick ett annat perspektiv i texten än vad jag själv tänkt från början.

Så mitt råd till den som ska annonsera ut häst ör att bolla med någon som har ett annat perspektiv än det som är naturligt för en själv. Och glöm inte bort väsentligheter som kön, höjd, ålder och ras. Såg härom året en annons som ingående beskrev hästens egenskaper men som hade glömt allt ovanstående.

Jag blir dessutom irriterad på annonser utan stam så att man inte kan identifiera hästen och kolla om meriterna stämmer.
 
Mitt intryck av marknaden nu, är att det tar längre tid för säljarna att sälja, eller så är det så att den kategori som jag har varit intresserad av, är inte "superhet".

Vi hittade snabbt en häst, och lite tur var det nog. Nu blev det bara en provridning och allt kändes rätt, men det berodde nog på både lite (eller mycket!) tur men kanske också att jag visste nästan exakt vad vi var ute efter.

Men då beror det på säljaren också. Har den beskrivit hästen någorlunda neutralt och korrekt?

Jag hittade då även en annan häst, en äldre dressyrponny, på annons som kunde varit intressant.

Den hade enligt tdb en hel del meriter även i hoppning med tidigare ägare. Men tyvärr lyftes inte det fram i annonsen.

Den ponnyn ligger fortfarande kvar på annons och frågan är om allt fokus på dressyren gjort att köpekretsen blivit för smal?

Den typen av häst hade nog för många kunnat vara ett alternativ, och intressant även för vuxen ryttare.

En äldre ponny som tävlar på msv nivå till ett modest pris (i förhållandetill yngre hästar med samma meriter), borde vara attraktiv för många, tänker jag?

Bara lite tankar i allmänhet.
Det är en ponny från vårt stall ute på annons nu, men de har anlitat ett försäljningsstall. Det är en hyfsat dyr ponny som har tävlat hoppning med flera ryttare, SM- nivå och även tävlat dressyr. Men de har bara bilder på hästen i grimma utanför stallet tagna vid ett tillfälle och i några olika vinklar, ser inte proffsigt ut, och så har de lagt in en bild med förra ryttaren på. Inga filmer, inga nya ridbilder. Tror det kommer ta onödigt lång tid att sälja!
 
Det är en ponny från vårt stall ute på annons nu, men de har anlitat ett försäljningsstall. Det är en hyfsat dyr ponny som har tävlat hoppning med flera ryttare, SM- nivå och även tävlat dressyr. Men de har bara bilder på hästen i grimma utanför stallet tagna vid ett tillfälle och i några olika vinklar, ser inte proffsigt ut, och så har de lagt in en bild med förra ryttaren på. Inga filmer, inga nya ridbilder. Tror det kommer ta onödigt lång tid att sälja!
Dåligt av ett försäljningsstall!
 
Det är en ponny från vårt stall ute på annons nu, men de har anlitat ett försäljningsstall. Det är en hyfsat dyr ponny som har tävlat hoppning med flera ryttare, SM- nivå och även tävlat dressyr. Men de har bara bilder på hästen i grimma utanför stallet tagna vid ett tillfälle och i några olika vinklar, ser inte proffsigt ut, och så har de lagt in en bild med förra ryttaren på. Inga filmer, inga nya ridbilder. Tror det kommer ta onödigt lång tid att sälja!
Verkligen! Det låter inte särskilt proffsigt alls.

Vad tycker familjen som säljer om det?
 
Det var sju år sen så jag minns inga detaljer, bara att jag fick ett annat perspektiv i texten än vad jag själv tänkt från början.

Så mitt råd till den som ska annonsera ut häst ör att bolla med någon som har ett annat perspektiv än det som är naturligt för en själv. Och glöm inte bort väsentligheter som kön, höjd, ålder och ras. Såg härom året en annons som ingående beskrev hästens egenskaper men som hade glömt allt ovanstående.

Jag blir dessutom irriterad på annonser utan stam så att man inte kan identifiera hästen och kolla om meriterna stämmer.
Håller med, men när vi sålde så skrev jag inte ut hästens identitet, utan lämnade det på förfrågan.
 
Köpte ju mina hästar i augusti och september 2021, en ponny och ett swb.

Nu har det visat sig att ponnyn, som jag dessutom hade tänkt sälja, är insulinresistent och swb-stoet hade en inflammation i ett bakben (någonstans, veterinären pratar knackig engelska med polsk brytning, fattar ingenting) och går på antiinflammatoriska och går i sjukhage.

Det går väldigt bra här nu va 😭😂
 
Har pratat med en tjej som förmedlar hästar (i liten skala) och hon har märkt en minskad efterfrågan nu, förmodligen pga hot om dyrare foder etc. till hösten. Hon sa det hade varit ett högt tryck under hösten- vintern. Klart man köpte då och ska sälja nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
429
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 512
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 925
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp