Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@niphredil Åh vad roligt att få komma iväg! :bump:

KL

INTE rolig dag idag!! Hatar histologin och oroar mig för skriftliga tentan. Bara regn ute och dåligt väder! Tror inte jag ska sitta något ikväll, åker nog hem vid 18 (varit här och kollat i mikroskop sen 11..) och lagar mat och vilar. Eller pluggar på något annat..

Gnäll och gnöl.
 
@Wysiwyg Vissa dagar har man inte motivation eller tålamod med pluggandet, så jag tycker du gör rätt i att pausa ikväll, så tar man nya tag en annan dag igen :up:

Mina tre kurser hade sin sista dag idag. Som vanligt är de 2 sista veckorna helt galna för att hinna med. Så efter 1,5 h avslutande bedömningssamtal är allt godkänt och klart och jag planerar att skåla för detta faktum med ett glas vin ikväll :bump:
(och ladda upp till nya kursstarten på måndag!)
 
Bläää! Då var tentan klar (jag skrev inte igår.. Fick smått panik och brainfreeze så jag skrev nu istället).
Det kändes inte alls bra, inte alls. Förstod inte riktigt vad det var de ville ha fram och blev mest irriterad..
Bara en sån sak som att det vore normalt med 2000 djurenheter! Det är ju så sjukt mycket att det blir pinsamt! På den frågan hade jag en lång utläggning om djurskydd (fast sen insåg jag att det egentligen skulle handla om miljörätt...)

Usch och fy, vi får väl se hur det här går.. Nu är jag trött och hungrig, så det får bli lite mat i soffan framför tvn och sen till stallet. Och sen bär det av ner till Småland! Suck, jag vill inte.. Vill hellre sitta hemma och pilla navelludd! Det var länge sen navelluddet pillades, snart tar det ju över halva magen!
 
Bläää! Då var tentan klar (jag skrev inte igår.. Fick smått panik och brainfreeze så jag skrev nu istället).
Det kändes inte alls bra, inte alls. Förstod inte riktigt vad det var de ville ha fram och blev mest irriterad..
Bara en sån sak som att det vore normalt med 2000 djurenheter! Det är ju så sjukt mycket att det blir pinsamt! På den frågan hade jag en lång utläggning om djurskydd (fast sen insåg jag att det egentligen skulle handla om miljörätt...)

Vad är det för kurs du läser (eller mer rätt nu efter tentan, läste)? Låter intressant.
2000 djurenheter låter grymt mycket, är inte det typ 200000 hönor eller 20000svin? Alltså tvåhundratusen hönor (:eek:) eller tjugotusen (:eek:) är det verkligen standard i Sverige?
 
@Ainon Hehe, en kompis till mig som läste till lärare berättade att de hade haft en föreläsare som pratade om hur dåligt det var med salstenta. Gissa hur kursen examinerades? ;)

:banghead:
Känns nästan som om jag skulle vilja arbeta med lärarutbildningen egentligen, känns som om det finns så mycket som man skulle kunna optimera och utveckla! Att få någon sådan tjänst lär dock vara totalt omöjligt...
 
Miljörätt och riskanalys heter den. Rolig kurs!
Men 2000 djurenheter.. Kan inte riktigt smälta det. De måste menat 200, det är mer normalt stort. 2000 är bara.. Enormt.
Finns väl typ en sån gård i hela Sverige?
 
Det lutar åt en plugg-helg för mig. Då jag har ansvaret att lägga ihop sex personers arbeten till ett så har jag inte kunnat jobba så mycket eftersom de andra inte skrivit någonting, men nu börjar texterna så smått rulla in så jag har lite att ta tag i. Men jag ska absolut inte klaga, är i princip ledig två veckor framöver innan våra nya kurser drar igång!

Fick även reda på att jag är godkänd på essän vilket är skönt, då behöver jag inte tänka på det!:up:
 
@Wysiwyg Vissa dagar har man inte motivation eller tålamod med pluggandet, så jag tycker du gör rätt i att pausa ikväll, så tar man nya tag en annan dag igen :up:

Absolut! :) Jag har lärt mig att det är bättre för mig att pausa en kväll för att ladda batterierna än att trycka på och sen bli helt sönderstressad och trött och ändå inte göra något vettigt. :)

@Masqueradee Snyggt jobbat med essän! Grattis :bump:

Och gud vad härligt med ledigheten!

KL

Känns bättre idag ;) Oh, I love you Tenta-P roller coaster..

Har gjort en gammal tenta och det kändes ändå helt okej. Det jag inte kunde är områden som jag inte hunnit repetera igenom ordentligt och det tycker jag känns chill med tanke på att vi har ELVA pluggdagar kvar. Har bestämt mig för att släppa histologin och bara repetera lite snabbt imorgon och sen får det gå som det går, satsar på skriftliga tentan istället. SÅ skönt med mestadels repetition kvar.
 
@niphredil Åh vad roligt att få komma iväg! :bump:
Jaaa, superfint verkligen! :)

Hur går det för dig? När är tentan?

Jag har varit jätteduktig och skrivit idag och har nått mitt mål med vad jag ville ha mer eller mindre klart innan jag åker. Känns suveränt och även om min handledare vill att jag ändrar saker har jag ändå nåt att utgå ifrån, att jobba med liksom. Har nu skrivit en tredjedel av min uppsats och det är alltså två veckor innan kursen ens börjat. Känns kanon verkligen :bump:.
 
@niphredil Shit vad duktig du är! Bra jobbat :)

Det känns si och så, just ikväll är väl inte bästa stunden heller, ligger i min säng och äter choklad samt tycker väldigt synd om mig själv :angel: Har suttit i skolan idag från 10.30 till 18 och det gick inte så bra med histologin.. Men imorgon är sista dagen i skolan för mig, sen är det full tenta-p och så tenta 6e november! Har dock preparattenta i histologi på torsdag och just nu känns det som att jag aldrig kommer klara det. Har träff med amanuensen imorgon då vi ska ha en förberedande preparatdugga och se hur vi ligger till.

Med skriftliga tentan känns det ändå rätt bra, har en hel del att göra men det känns som repetition och åter repetition, det är ingenting som är kris och panik med. Vissa avsnitt är bara lite krångligare än andra :) Men efter den här tentan är vi helt klara med den friska kroppen! :banana:
 
Är sjuk men har idag lyckats göra klart lite instuderingsfrågor, alltid något. Planerar nu inför kommande veckan, har tenta i avelskursen 30/10 och i får-kursen måndag 3/11. Puuuhhh... Det blir avelsplugg måndag, tisdag, onsdag och sen andra kursen resten av veckan. Kul det här med konstant tentaperiod, jättekul :up: :meh:
 
@Masqueradee
Jag går på Chalmers, här säljs ALLT man behöver i skolans bokhandel. Man behöver bara söka på kurs-koden på deras hemsida så får man upp böckerna och kan förbeställa dem för uthämtning om man inte vill leta i hyllorna själv.
Jag kommer aldrig mer klaga på att behöva köa i 20 min när jag handlar böcker på lunchen under de dagar som nya kurser drar igång :-P
 
@zassoo Förstår att det är tungt med tentor hela tiden! Det är faktiskt fördelen med att ha större tentor, tenta-p blir typ dygnet runt 2 veckor innan men då är det bara var 10e vecka också ;)

Har ni fler tentor innan jul?
 
@Wysiwyg Det finns ju fördelar och nackdelar med båda systemen. Konstant tentaperiod är ju väldigt tungt hela tiden, men å andra sidan blir man tvungen att plugga lite hela tiden och kan inte slappa i två månader och sen få panik och stressplugga :angel: (nä så har jag aaaaldrig gjort :p hehe)

De här tentorna är som sagt 30/10 och 3/11, sen har vi även 14/11, 28/11 och 19/12. Samt en projektuppgift 19/12. Efter jul har vi en tenta till och så inlämning projektarbete. Hej och hå! Men tentorna i avelskursen är små, vi har 2 h på varje. Jobbigt ändå såklart.
 
Idag sitter jag hela dagen hemma och pluggar. Just nu sammanfattar jag föreläsningar, eftermiddagens projekt blir att göra övningsuppgifterna till det här blocket. Har hyfsat gott om tid till torsdagens tenta. Känner mig inte lika bra i fas till måndagens tenta, men om jag ligger i under helgen så borde det kunna gå vägen.
 
Hehe ja det är klart men tenta-p medför ju ändå en viss stress.. Även om den såklart blir olika lång beroende på hur lång kursen är, känns som att jag redan haft tenta-p i 2 veckor fast det är 10 dagar kvar..

Jädrans vad många tentor! 2 högskolepoäng blir ju inte så stort i och för sig men det ska ju ändå göras! Nä då föredrar jag ändå "vårt" system, bara man hugger i och försöker köra ett par tre timmar varje dag och sen en ordentlig tenta-p som repetition är det ändå rätt lugnt! Vi har inte nästa tenta sen förrän i januari, blir skönt ;)
 
Hehe ja det är klart men tenta-p medför ju ändå en viss stress.. Även om den såklart blir olika lång beroende på hur lång kursen är, känns som att jag redan haft tenta-p i 2 veckor fast det är 10 dagar kvar..

Jädrans vad många tentor! 2 högskolepoäng blir ju inte så stort i och för sig men det ska ju ändå göras! Nä då föredrar jag ändå "vårt" system, bara man hugger i och försöker köra ett par tre timmar varje dag och sen en ordentlig tenta-p som repetition är det ändå rätt lugnt! Vi har inte nästa tenta sen förrän i januari, blir skönt ;)

Inte två hp, två timmar ;) Hur mycket hp det är på varje tenta vet jag inte, men kursen är 15 hp och vi har 5 tentor plus ett mindre projektarbete.
Jag föredrar nog egentligen också en stor tenta, men det är ganska bra ändå att få in det här "plugga-varje-dag". :)
 
Ahaaaa :o :D Ja men då ligger nog tentorna runt 2 hp ändå? ;) Hehe.

Vi har 2 mindre arbeten (som egentligen inte är examinerande utan bara obligatoriska) och sen hela tentan på 15 hp. Vi har 6 timmar på oss men jag har aldrig suttit längre än 4 timmar (bara för att du drog in tiden.. ;)).
 
Ahaaaa :o :D Ja men då ligger nog tentorna runt 2 hp ändå? ;) Hehe.

Vi har 2 mindre arbeten (som egentligen inte är examinerande utan bara obligatoriska) och sen hela tentan på 15 hp. Vi har 6 timmar på oss men jag har aldrig suttit längre än 4 timmar (bara för att du drog in tiden.. ;)).

Haha ja det gör de kanske ändå :D

Tenta på 15 hp är rätt mastigt! Jag brukar heller aldrig sitta hela tiden, men det är så olika det där. Jag skriver det jag kan, sen går jag. Många av mina klasskompisar sitter alltid hela tiden för de vill vrida och vända på saker, kolla igenom, kanske komma på något nytt. Men jag har så svårt för det, jag tänker liksom att har jag inte kommit på det nu så gör jag det nog aldrig. Undantag om vi har boken med på tentan. Har funkat ganska bra hittills i alla fall :p
 
Jaha, tänkte jag skulle ha pluggat ordentligt idag när jag varit ledig. Planen var att få bort en hel kurs, är bara ett moment kvar där. Men icke picke.
Istället fick jag sitta med bokningar till jobbet, jaga hovslagare (som fortfarande inte ringt tillbaka :mad: ), hjälpa vilsna takläggare, mera pappersjobb till jobbet och allmän slöhet.

Hur mycket blev det gjort? Skrev ner namnet på ett ärende jag ska sammanfatta till kursen. Och datumet för beslut i samma ärende. Woop woop. Jag läste faktiskt första dokumentet också. Typ 1,5 sida.

Och nu tänker jag inte göra mer. Det går fan inte. Hjärna = rotmos. Jag tänker ringa och skälla på hovslagaren och jag tänker åka till stallet. Sen tänker jag bo i soffan resten av kvällen och titta på tv-serier med snygga killar i.
Så det så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 439
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 258
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 530
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 232
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp