Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade muntlig redovisning av våra rapporter som ska vara inlämnade på fredag nästa vecka idag och jag är hyfsat nöjd med min insats. Kändes dock som att jag pratade alldeles för lite, men har man 30 minuter att dela på sex personer så är det inte så konstigt att man pratar ganska lite...

Jag läser som sagt till föremålsantikvarie och första terminen läser vi tillsammans med byggnadsantikvarierna. Vi som går föremål har känt oss lite "undanskymda" då mycket av kursen baserats på just byggnads-delen, vilket gjort att vi bland annat känt oss orättvist behandlade under denna uppgift. De som gått byggnadsinrikningen har fått i uppgift att skriva om en specifik byggnad, medan vi i föremål har fått åkt ut till ett museum (med kalkbruksinriktning) där dom har ställt upp en kontorsmiljö, en konsum-miljö och ett vardagsrum. Alla dessa är ihopplock från olika ställen, och har alltså ingen anknytning till platsen. Det har inte heller funnits någon som helst dokumentation om artefakterna eller liknande.
Några av oss känner att vi på grund utav detta inte kommer ha samma förutsättningar som de som går byggnad, som haft specifika byggnader med mycket dokumentation att ta till sig i sina rapporter, medan vi mer fått en tanke eller ett koncept utan någon specifik frågeställning att hantera = mycket svårare att göra avgränsning i material, och framförallt hitta relevant material.
Så vad tycker ni? Kan man "klaga" på detta? Känns lite lagom jobbigt att halva kursens studenter har helt andra förutsättningar att klara en uppgift än resten.. Eller ser ni inget problem i detta alls?
 
Klarade histologitentan idag :D Känns så jävla skönt. 6 tenta-p-dagar kvar nu!! Och sen ska jag hem över nästa helg vilket ska bli SÅ skönt. En hel ledig helg!! :D

Grattis, bra gjort! Och en helt ledig helg är ju extrem lyx för oss studenter! :D

I min klass läser vi en 15 hp kurs tillsammans, men sen läser vi två olika 5 hp kurser. Jag och några till läser en på avancerad nivå, vi har betydligt mer att göra och har alltså tenta på måndag morgon. De som läser den andra kursen har ingenting kvar att göra, alltså har de höstlov från torsdag (igår alltså) klockan 11 till tisdag kl 13... Är rätt avundsjuk! :p Samtidigt som jag är väldigt nöjd med kursen jag läser så jag klagar egentligen inte.

Men ptja, mitt höstlov (där jag faktiskt är HELT ledig) sträcker sig från måndag eftermiddag till tisdag eftermiddag :angel:
 
@Masqueradee Hmm, förstår jag det rätt om det ni är missnöjda med är att er uppgift inte känns lika realistisk/verklighetsförankrad som de andras? Känner ni er missnöjda så kan ni alltid prata med kursledaren och se vad det fanns för tanke bakom. Kan det vara så att det var svårt praktiskt att genomföra er del i projektet? Eller så kanske de bara inte har tänkt ordentligt :p Om inte annat så kan det hjälpa kommande studenter :)
 
@zassoo grejen är att vi är rätt missnöjda med kursupplägget i stort. Vi har fått göra saker helt i fel ordning (ex först skriva essä för att sedan få skrivhandledning, gå på studiebesök för att sedan få uppgiften som hade varit bra att ha med sig under studiebesöken etc), och detta känns som sista droppen liksom.
En av byggnadsgruppen har liksom haft antikvarien som jobbar med byggnaden som handledare (hur "fuskit" är inte det på en skala?!) medan vi inte ens har kunnat ta reda på om objekten i vår utställning om kontor faktiskt kom från kontoret på kalkbrottet = vi har egentligen inte ens kunnat gjort vår uppgift från början...

Det är samma sak i de två kommande kurserna, konserveringsvetenskap och arkitekturhistoria, där vi först trodde att i alla fall konserverings-kursen skulle vara lite mer inriktat på föremål, men även där verkar det mest vara om byggnader...
 
:D

Ja. Förhoppningsvis bara den här gången, dock!
Hahahahaha, vilka hemska minnen jag fick nu från första terminen. Trodde nästan att vi blev filmade i ngn form av experiment från psykologiska, så vidrigt var det ibland. Grupp-PM säkert fem ggr och alla betygsgrundande - och alla dessa "bäst i klassen på privatskola" som på fullt allvar ville ringa lärarna och fråga om hur vi skulle göra. Hej hjärnblödning. Den terminen var på det sättet värst på hela utbildningen... :D
 
Åhej åhå, bara 5 dagar kvar i tentabubblan nu då! Helgen tänkte jag lägga upp som följande: Träna 08 imorgon, sitta från ung halv 10-sent (typ 21?) på skolan och plugga. Söndag går jag upp tidigt då med och sitter från ung 8-16 och går på spinning sen. Känner att det går lättare att plugga om jag håller i träningen också :)

Mån, tis och onsdag kommer jag försöka sitta från 08 till i alla fall 18-19.

Sista rycket liksom. Men det börjar bli svårt att motivera mig själv. Har kollat igenom en gammal tenta nu på kvällen och försökt mata min panik lite. Går inte så bra. Med paniken alltså.

Ska gå och lägga mig istället och hoppas på att paniken vaknat tills imorgon.
 
jag har fått tillåtelse att göra om min presentation! :bump: Hoppas att det betyder att jag blir godkänd på kursen, men allra mest hoppas jag på att det får tillbaka min presentations skräck på en tolerabel nivå.

Har också bokat upp mig till en presentation om 1.5 vecka för våran "byggnad" då kan typ vem som helst komma. Titeln på min presentation kommer vara "The p value", eller liknande. Nördar till det ordentligt så får nog säga till min handledare att tvinga vårat labbs kandidat elever att komma för att få lite folk :D

Efter att ha varit jätte ledsen i ett par dagar har jag bestämt mig för att se till att jag inte är alldeles för rädd nästa gång jag måste göra en presentation på en konferens eller liknande.

Har bestämt mig för att jag behöver hantera den här rädslan likadant som jag behandlar min höjdskräck, genom att utsätta mig för det jag är rädd för konstant :)
 
Hahahahaha, vilka hemska minnen jag fick nu från första terminen. Trodde nästan att vi blev filmade i ngn form av experiment från psykologiska, så vidrigt var det ibland. Grupp-PM säkert fem ggr och alla betygsgrundande - och alla dessa "bäst i klassen på privatskola" som på fullt allvar ville ringa lärarna och fråga om hur vi skulle göra. Hej hjärnblödning. Den terminen var på det sättet värst på hela utbildningen... :D

Nej men fy så du skräms! :p
Läste du i Göteborg? Vi fick gruppindelningar för nästa kurs redan i fredags... :cool:
 
Nu i morse fick vi kommentarer av de fyra lärarna som lyssnade till våra presentationer och det var lite blandat kompott. Känner att jag håller med om kanske 90% av kritiken, och resterande tio är jag lite tveksam till, men tar absolut till mig och kommer att tänka på det i framtiden.
Nu under dagen tänkte jag sätta igång och arbeta ihop vår rapport. Har fått in tre av fem bidrag så jag har i alla fall text att arbeta med, och sen tänker jag även börja knåpa ihop det lärarna tycktes saknas. Det kommer bli en flummig och något luddig rapport, men vad kan de förvänta sig när de ger en flummig och något luddig instruktion..? ;)
 
FML! Har fått in 3 av 5 arbeten som jag ska sammanföra, TYP ALLA HÄNVISNINGAR ÄR FEL! Så nu får jag sitta och klippa & klistra och hoppas att jag inte missar något...

edit: om de hänvisat till rätt ställe vet jag inte, men utformningen av hänvisningarna är i alla fall helt åt skogen...
 
Här borta känns det lite som att ösa vatten ur en sjunkande båt med ett decilitermått.. Alltså det tar aldrig slut, ju mer jag lär mig ju mer inser jag hur mycket som fattas.

3 dagar kvar och sen tenta. 3 dagar kvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 686
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 804
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 859
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 006
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp