Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller på att skriva en hemtenta som ska lämnas in nästa vecka. Den skulle vara på max 10.000 tecken, och jag är på 10.199 :angel:

Men alltså, den skulle vara om nazisternas människosyn. Man ska analysera och reflektera. Blir dock lite osäker på reflektera biten, jag har skrivit väldigt mycket om min syn på vad man kan lära sig från andra världskriget; lite om deras människosyn men mest om antalet offer och hur svårt det kan vara att begripa bredden av massmorden. Dock bara en halvsida eller så. Låter det bra? Eller kanske det avviker från ämnet för mycket? :confused:
 
Ah, Wiveka. :D Har ni någon övningsbok (arbetskompendium)? Om ja, kasta dig på den så fort du kan. Det är mycket lättare att läsa litteraturen om du har en uppgift att jobba med. Minns att jag hade väldigt, väldigt mycket nytta av övningarna.

Men ni får EU-rätten redan nu, alltså. Vi hade bara en pytteintroduktion i EU-rätt på T1, i övrigt kommer EU-rätten som sagt nu på T5/T6 för oss.

Jag hittade väl rytmen någorlunda fort, men vad som passar en är ju individuellt. Jag ligger helst steget före, dvs har läst litteraturen åtminstone en gång inför föreläsningarna, jobbar mycket med övningar och gamla tentafrågor etc. eftersom jag inte riktigt mäktar med brutalt tentamensplugg. De där 12-16 timmar långa dagarna som vissa kör en vecka innan tentan eller som sitter uppe på nätterna för att hinna med PM är ett helt värdelöst upplägg för mig. Jag försöker hålla hårt på ~40 h/vecka och så behöver jag inte få panik, jag vill gärna hinna med lite "överinlärning".

Den här gången, inför straffrätten, fick jag panik eftersom jag första halvan var kursen var trött och illamående pga graviditeten och sedan kom en flytt mitt i allting. För att överhuvudtaget hinna med det som måste göras har jag fått köra hårdare än vad jag egentligen mäktar med nu sista veckorna och det kändes när jag satt där och skulle skriva. Det var fan bara ren tur att frågorna var om saker jag hunnit gå igenom någorlunda... :p

Inga övningar alls. Det enda tipset vi fått är "kolla på gamla tentor". :cool:
Håller med om att det är mycket lättare att läsa och framför allt ta in ordentligt när det finns övningar så det blir en koppling. Är nästan färdig med bok 1 i alla fall, alltid nåt.

Ja, fast jag tror det är som för er med EU-rätten, bara är en minidel, för att förstå lite hur det hänger ihop med svensk rätt. Är övertygad om att vi kommer att läsa mer fördjupande senare i utbildningen (vet dock inte alls när :angel:).

Haha, jag känner att jag vill vara sådan som du, ligga lite före hela tiden och slippa den där paniken inför tentan, men jag är precis tvärtom. :D Behöver skapa mig lite bättre pluggrutiner tror jag och kanske lägga upp en plan att följa. Är väldigt bra på att skjuta upp saker som inte _måste_ göras nu, tyvärr.

Fy, det låter jättejobbigt! Det är ju liksom illa nog med en tung kurs även när allt flyter på i övrigt, kan bara föreställa mig hur det där gick ihop. Grym du är som jobbar på! :)
 
Inga övningar alls. Det enda tipset vi fått är "kolla på gamla tentor". :cool:
Håller med om att det är mycket lättare att läsa och framför allt ta in ordentligt när det finns övningar så det blir en koppling. Är nästan färdig med bok 1 i alla fall, alltid nåt.

Ja, fast jag tror det är som för er med EU-rätten, bara är en minidel, för att förstå lite hur det hänger ihop med svensk rätt. Är övertygad om att vi kommer att läsa mer fördjupande senare i utbildningen (vet dock inte alls när :angel:).

Haha, jag känner att jag vill vara sådan som du, ligga lite före hela tiden och slippa den där paniken inför tentan, men jag är precis tvärtom. :D Behöver skapa mig lite bättre pluggrutiner tror jag och kanske lägga upp en plan att följa. Är väldigt bra på att skjuta upp saker som inte _måste_ göras nu, tyvärr.

Fy, det låter jättejobbigt! Det är ju liksom illa nog med en tung kurs även när allt flyter på i övrigt, kan bara föreställa mig hur det där gick ihop. Grym du är som jobbar på! :)

Det finns en svinbra bok som heter just Arbetskompendium i statsrätt, kan varmt rekommenderas! :) Finns säkert att låna eller köpa begagnad, men jag tror inte den kostar så mycket ny heller. Det var den vi hade på min kurs, har tyvärr sålt den annars hade jag kunnat skicka den till dig.
 
Håller på att skriva en hemtenta som ska lämnas in nästa vecka. Den skulle vara på max 10.000 tecken, och jag är på 10.199 :angel:

Men alltså, den skulle vara om nazisternas människosyn. Man ska analysera och reflektera. Blir dock lite osäker på reflektera biten, jag har skrivit väldigt mycket om min syn på vad man kan lära sig från andra världskriget; lite om deras människosyn men mest om antalet offer och hur svårt det kan vara att begripa bredden av massmorden. Dock bara en halvsida eller så. Låter det bra? Eller kanske det avviker från ämnet för mycket? :confused:

Om du känner att du måste minska någon del sen när du skrivit klart allting, så kanske det är i delen om antal offer/bredden av massmorden du kan börja "peta" i? Tänkte mest eftersom du själv redan nu börjar fundera på om det avviker från ämnet eller ej.
Sen är mitt tips att läsa igenom texten och se om du har några onödiga ord. Jag är duktig på att skriva "jätte bra", men får sedan gå tillbaka och ta bort "jätte". Likaså kan man skriva "idag" istället för "i dagens samhälle", så spar man några ord i alla fall :)
 
>2000 inlägg! Den som känner sig manad får starta ny tråd, om det inte gjorts redan. :)

//lizan, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 790
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 905
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 813
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 334
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp