Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Ja fas jagvill ju unte ha dem andras resultat :D

Inglo- som har rättat tentor och vet att det tar tid och bara är otålig. Uttråkad utan dator!
 
Sv: Vi Som Pluggar

Tror att Växjö är bättre än Kalmar. Och biologiavdelningarna är sämre än de övriga.. Jag har ju bara koll på Kalmar och biologi.
På min magisterutbildning är det lägre nivå än det var på min kandidat på SLU. Det är löjligt dålig nivå emellanåt! Bara en sån sak som referenshantering.. En del kan inte, de kan inte skriva en referens i löpande text. Men det verkar som man får göra lite hur man vill med den saken, bara man har angett kursböckerna minst en gång per avsnitt.. Att man använt andra källor än kursböckerna ger tydligen minuspoäng :meh: Mutter...

Ok. Nu har jag gnällt färdigt :p (för den här gången)


Jag tror du behöver slappna av. Förstår att det känns övermäktigt med alla tentor på en gång, men tro mig. Det känns mycket lättare när man bara slappnar av (lättare sagt än gjort..). Ta några djupa andetag och börja med det ämnet som känns lättast. Kika igenom gamla föreläsningar, skumma lite i litteraturen. Grotta inte ner dig för hårt i varje ämne, det behövs sällan.
För mig funkar det bättre om jag tar de lättare, roligaste ämnena först.
 
Sv: Vi Som Pluggar

kl

Allmän fråga: Tycker ni det är okej att en person kommer till en tenta full?

En klasskompis skrev på facebook idag att hon skrivit omtentan (som var kl 13...) full. I min vänkrets i klassen har vi helt olika åsikter om detta. Jag tycker att det är fruktansvärt oseriöst, oansvarigt. Man gör inte så. Men så är jag inte överförtjust i alkohol överhuvudtaget. Några av mina vänner hävdar istället att det är hennes eget ansvar och att det ju inte drabbar någon annan. Jag trodde helt enkelt att universitetsstudenter var mognare än så.

Vad tycker ni? Överreagerar jag?
 
Sv: Vi Som Pluggar

Vad menar du med överreagerar? På vilket sätt? Dina känslor är ju dina, och ingen annans. Vi reagerar och känner olika om olika saker... Beroende på vad vi har med oss i bagaget till exempel.

Däremot känns det som att det finns skäl att bli lite orolig för din klasskamrats beteende. Det låter som att personen inte mår särskilt bra. Det kanske finns andra omständigheter kring varför denne var alkoholpåverkad under en tenta, men för mig ringer det lite varningsklockor.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag vet mer än en vän som hängt på på fest dagen innan en tenta och därmed gått och skrivit den fortfarande påverkad. Frågan är ju anledningen till att hon var full - drack hon bara för att, eller var det någon fest hon inte ville missa?

Är ju ganska stor skillnad på alkoholproblem och oansvarigt.
 
Sv: Vi Som Pluggar

:eek:
Får man fråga vilken tenta det är?

Jag håller med dig, omoget.

(men det ger mig en ide för att få fart på hemtentaskrivningen :p )
 
Sv: Vi Som Pluggar

Att jag inte borde bry mig om vad hon gör, att det bara är henne det påverkar och därför är det ingen big deal. Jag har ju ingen aning om varför man är berusad 13:00 på en onsdag när man ska skriva tenta. Och om man är det, varför man skriver en facebookstatus om det... Jag är medveten om att jag moraliserar om andras alkoholvanor fast de inte berör mig, men jag tycker liksom att det är en principsak att man inte är full på arbete eller skola.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Vad har skolan för policy? Jag kollade upp drogpolicyn på mitt universitet och där står det:

Studenter som är alkohol- eller drogpåverkade under lektioner (motsv.) eller tentamen ska avvisas. Kursansvarig lärare svarar för avvisning. Vid upprepat missbruk ska kursansvarig lärare kontakta berörd prefekt och Studenthälsan för vidare åtgärder.

Jag är väldigt moraliserande när det gäller alkohol och andra droger och tycker det är omoget och oansvarigt att visa sig på skolan eller arbetsplatsen när man är påverkad, vare sig det märks eller inte.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag har letat men inte hittat, men jag kan inte tänka mig att det skulle ses som OK beteende från SLU:s sida. Inte så att jag tänker sätta dit min klasskompis (självklart inte), ville väl mest få bekräftat att det inte är något som folk generellt tycker är okej att man gör.
 
Sv: Vi Som Pluggar

:eek:
Så reagerade jag när jag läste det. Varför komma full till en tenta? Hade det varit en morgon efter en pubkväll, ja kanske. Men hallå, man borde väl ta lite mer ansvar för sina studier än så?
Jaja, visst är det eget ansvar och jadajada. Tycker likförbannat det är fel :mad:
 
Sv: Vi Som Pluggar

Det där hittade jag i och för sig, men tyckte mer det handlade om personal än studenter? Men nåja, som sagt så är jag helt säker på att det inte anses okej någonstans.

sthu, jo jag tycker ju också det. Är dock inte förvånad med tanke på vem det var.

kl

Eftersom jag klagar på andra studenter så är det väl inte mer än rätt att jag klagar lite på mig själv också ;) Min hjärna har tagit jullov! Försöker verkligen hålla i och plugga men det går trögt, minst sagt. Men jag tänker att om jag åtminstone hänger med hyfsat så har jag ju "lovet" på mig att jobba ikapp och repetera. Så, vara med på alla föreläsningar och övningar och så göra så gott jag kan utöver det.

Imorgon ska vi få träffa skolans getter :D Kul med lite levande djur, haha!
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag hade nog faktiskt inte brytt mig alls, eftersom det är en tenta. Alle man för sig själv, så att säga. Vore det ett grupparbete eller annat hade det ju kunnat gå ut över mig att personen inte kan koncentrera sig. Sen kan man ju fundera över hur personen tog sig till tentan osv, men just att skriva en tenta full... Tja, folk får väl göra som de själva vill.

Här är det långt ifrån jullov. Endast stress. Blöööh. Har ju dock bara mig själv att skylla som läser mer än heltid.
 
Sv: Vi Som Pluggar

*kl*

Har just spenderat 3 090 kr på kurslitteratur till nästa termin, tänkte vara smart och köpa via Campusbokhandeln innan alla andra kommer på samma idé. :angel: Då saknar jag fortfarande 5-6 böcker, plus lagbok. Urk.

Tillägg: Hade jag köpt dem nya hade det kostat 4 423 kr. Det är ju 1 333 kr man kan göra något roligare för.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 853
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 989
Senast: Badger
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 464
Senast: förvirrad
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp