Bukefalos 28 år!

Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Jag använder sportstrumpor från H&M. De är ganska tunna och i ok funktionsmaterial. Tycker de är somriga nog!
 
Sv: Vi som springer!

Det finns ju hur många olika sorters löparstrumpor som helst. Jag gillar också att känna mig tunn och sval om fötterna och mina favoritstrumpor är FALKEs modell RU6.
 
Sv: Vi som springer!

Jag springer i ett par Salomon Speedcross och ett par Salomon . Inte utprovade på något sätt, men om man kikar på tex löplabbets skoväljare finns de med bland mina rekommenderade skor, så jag har väl bra "fotkänsla". Dessutom är Salomon det enda märke jag hittat som (nästan) är smala nog åt mina alien-fötter. Egentligen hade jag velat ha ett par mer dämpade för all asfalt häromkring, men allt jag provar är för brett??

Kanske blir det ett par XT Wings till sommaren, om jag har pengar så det räcker...


Jag kör dom jag haft på mig för dagen, tycker alla funkar bra, vissa glider in lite här och var men det gräver man ju ur lätt :D
Är (tyvärr) alldeles för snål för att börja köpa speciella trosor att ha när jag tränar.

Jag kör på "3 för 99:-" från H&M eller lindex, bara det att jag väljer syntetvarianten att träna i istället för bomullsvarianten som jag har annars. För kortare pass spelar det ju ingen större roll, men jag köpte på mig alla när jag red mer och när jag ändå har dem är de faktiskt skönare för det här ändamålet.
 
Sv: Vi som springer!

Jag har aldrig en funderat på vad jag ska ha för underbrallor när jag springer.:o Kör med mina, vanliga bomullsvarianter till allt. Inte för höga och inte för låga utan mittemellan. Mina springstrumpor är i vanligt "tubsocksmaterial", förmodligen bomull med syntet inblandat, det speciella är passformen och resårer som håller sockorna på plats.

Sen har jag ett par Nike någonting som jag köpte på Löplabbet och som är lite allround eftersom jag springer på blandat underlag; asfalt, sand och löpband. Men med tanke på min nuvarande prestationsnivå spelar det inte så stor roll.:laugh:

I dag har jag sprungit min andra 5 km i ett sträck sedan 2003, känns bra :bump: även om det går väldigt långsamt, ungefär 40 minuter, men det kommer!

Hade tänkt att springa MalmöMilen men den krockar med ganska fina tävlingar på Jägersro så jag väntar lite med att anmäla mig i alla fall, hade tänkt lura med mig min bror men han har inte börjat träna alls - så vitt jag vet - och springa själv är inte lika skoj.
 
Sv: Vi som springer!

kl

Här har vi en till nybliven löpare! Springer runt 5 km per pass just nu, utan något speciellt mål. Vill komma upp i milen men det är tveksamt om jag hinner det innan sommaren och sen kommer jag inte hinna träna lika regelbundet.

Springer i löpartights, har ett par olika och just nu är det hellånga som gäller. På överkroppen långärmad löpartröja om det är lite kyligare, annars olika linnen i funktionsmaterial. Trosor brukar bli vanliga bomullsstring, men har precis köpt några i syntetmaterial som funkar bra. Gillar inte att ha vanliga trosor, tycker dom korvar sig. På fötterna kör jag med Asics Gel-Kayano, som jag avgudar :love: Har inte provat ut själva skorna men vet att dom är den typ av sko jag behöver (pronerar mycket) och jag har specialavgjutna sulor i. Ska köpa på mig några par löparstrumpor också har jag tänkt, jobbar i sportbutik så det är nästan pinsamt att jag inte skaffat det än.
 
Sv: Vi som springer!

Vanliga bomullsstrumpor kör jag på och har hittills klarat mig utan skav!

I övrigt kan jag meddela att jag testade löpning innan frukost idag. Eller ja, löpning är kanske fel ord. Jogging snarare. 3,2 km på 20 min, så något långsammare än min vanliga tid och kändes tungt. Men det kanske bara är en vanesak? Skönt att vakna till lite i alla fall! :)
 
Sv: Vi som springer!

På den tiden jag joggade på allvar sprang jag oftast direkt på morgonen utan att äta något först. Däremot åt jag ganska sent, och mycket, på kvällen så det fanns gott om bränsle i musklerna ändå.
 
Sv: Vi som springer!

Det finns två "knep" för att försöka slippa trängsel. Det första är att stå längst fram i sin startfålla och hoppas att de som startar i eventuella tidigare startgrupper står rätt placerade så att de inte blir stoppkloss för dig när du kommer ikapp dem.

Det andra knepet funkar bara ibland, och det är att ställa sig längst bak och inte sticka iväg när startskottet går utan vänta så länge som tillåts. Då har övriga hunnit iväg och förhoppningsvis har fältet luckrats upp lite när du kommer ikapp dem. Det är inte tillåtet på alla lopp att vänta, och sen funkar det bara om man har chip som registrerar när man passerar startlinjen (på många lopp registreras bara när man går i mål). Jag har sett detta tillämpas på bl.a. Göteborgsvarvet.

Utöver det gäller det att försöka hamna i rätt startfålla utifrån sin kapacitet för dagen, antingen genom seedning där det tillämpas, eller genom att vara ärlig mot sig själv och andra och välja rätt fålla om valmöjligheten finns.

Tack för tipsen!
Stod i startgrupp 2 av 7 så, så det var ju långt fram, men endå var det folk som gick i första backen.

Lidingöloppet startar på en äng och går direkt in på en skogsstig ( är smalare än ett elljusspår nästan hela vägen) , så det blir korvstoppning direkt...

Sen vet man ju inte, jag kanske orkade så bra för att det gick långsamt i början? Är inte jättesugen på att göra en rusning i början heller för att få fritt. Men det kanske blir nödvändigt
 
Sv: Vi som springer!

Hmm, kanske man ska våga sig på att testa nån gång kanske. Du blir inte mer hungrig när du är ute då?

Jag hade tänkt börja jogga innan jobbet nu när det är ljust ute men funderade just på det här med maten. Jag hade nån tanke på att äta lite yoghurt eller nåt innan, men kanske funkar ändå. :)

Jag kör med sportdryck under passet ibland på morgonen om jag inte ätit innan. Är det långpass på 20-30 km så kör jag lätt soppatorsk annars.
 
Sv: Vi som springer!

Jag tränar ganska seriöst tycker jag och har några mål för säsongen. Jag har som mål att springa 10km på 43 minuter. Gärna 42 också men vågar inte ha det som mål än.

Sen är det Lidingöloppet som måste gå bättre än förra året men då var jag inte riktigt frisk. Jag sätter inte något uttalat mål än men 2:30 skulle vara fantastiskt. Lite önsketänkande kanske men inte helt orimligt heller.

Närmast är det Göteborgsvarvet som gäller. Inte det viktigaste loppet men under 1:40 är nog rimligt.
 
Sv: Vi som springer!

Kanske det är det som är knepet? Att äta precis innan sänggående alltså. Idag vaknade jag superhungrig så att jogga då hade varit helt omöjligt. Men hade hursom helst planerat vila idag och så blir det nytt försök imorrn!

TomasN: Oj, bara sportdryck på 20-30 km, räcker det?
 
Sv: Vi som springer!

kl

Jag har tränat löpning sporadiskt av och till i ett år med lite mer till nu. Sprang 5km i sträck för första gången för en vecka sen "klapp på axeln".
Har tänkt springa vårruset och sen om allt går som det ska så blir det tjurruset, även om jag gruvar mig vääldigt mycket!

Jag har under vintern haft windstopper underkläder men nu när det är varmare så tycker jag att huvudsaken är att de sitter bra.
 
Sv: Vi som springer!

Kanske det är det som är knepet? Att äta precis innan sänggående alltså. Idag vaknade jag superhungrig så att jogga då hade varit helt omöjligt. Men hade hursom helst planerat vila idag och så blir det nytt försök imorrn!

TomasN: Oj, bara sportdryck på 20-30 km, räcker det?

Nja det är väl på gränsen. En macka med vitt bröd och marmelad 30-45 minuter före passet funkar bättre egentligen.

Det är en avvägning det här med långpass på morgonen. För mycket mat gör att början av rundan bli jobbigare. För lite mat gör att slutet av rundan blir jobbigare.

När jag körde 30km pass en morgon senast så åt jag bara max en macka innan. Sen drack jag Vitargo sportdryck ca varje 5 km på rundan. Det gick riktigt bra.

Sen finns det teorier om att man skall vänja kroppen att använda fett före kolydrater och då blir det helt fel att använda sportdryck. Så ibland kör jag lånpass med bara vatten som dricka men då ser jag till att vara bättre laddad före rundan.

Och jag ser alltid till att få i mig kolhydrater och lite protein så nära efter passet som det bara går för återhämtningens skull. Sedan vill jag absolut inte gå ner i vikt heller!

Det här med matintag runt passen beror nog på vilka mål man har med löpningen. Jag vill bli snabbare men absolut inte förlora vikt. Skall man gå ner i vikt kanske det är annorlunda.
 
Sv: Vi som springer!

Det är en avvägning det här med långpass på morgonen. För mycket mat gör att början av rundan bli jobbigare. För lite mat gör att slutet av rundan blir jobbigare.
Har du provat att springa i en åtta eller fler varv på samma bana så kan du rigga med någon näringspåfyllning som du kan ta i slutet av passet?
 
Sv: Vi som springer!

Har du provat att springa i en åtta eller fler varv på samma bana så kan du rigga med någon näringspåfyllning som du kan ta i slutet av passet?

Ja jag gör ofta så. Jag är inte riktigt bekväm med att springa med vätskebälte.

Senast när jag sprang riktigt långt (30km) så körde jag 3 varv på ett 10km-spår. Jag hade dricka vid varvning och där fyllde jag på med dricka i en liten flaska som jag har i hållare runt armen. På så sätt hade jag lagom mycket att dricka även vid 5-km passeringarna. Sedan hade jag sportdryck med protein + lite tilltugg vid målgång.

Om jag springer ut hemifrån så är det ju lätt att äta hemma när jag kommer tillbaka. Annars har jag mat och dryck i bilen så jag kan äta och dricka direkt efter passet.
 
Sv: Vi som springer!

------------

Fortsätter på mina metarialfrågor:
Vad för sorts strumpor anser ni bäst nu när det börjar bli varmare?? Har vanliga löparstrumpor men tycker nästan det börjar bli lite varmt i skorna nu :angel:

Jag springer i ett par merinoullsstrumpor med kort skaft. Sen jag upptäckte dessa strumpor är jag helt lyrisk!
Har haft stora problem med skavsår, framförallt så fort det inte är vinterkallt längre. Men även skavsår vid längre pass på vintern.
Fick ett par strumpor i julklapp med långa skaft och har sprungit i dem hela vintern. Trots nya skor - inget skav! Läste runt lite och såg att de ska fungera på sommaren också, så köpte ett par med kort skaft som jag nu sprungit i ett par veckor. Fortfarande inget skav trots nya skor! Helt fantastiskt nöjd är jag.
Annars använder jag GoCoCo´s (om jag nu stavar rätt) strumpor, också har jag några från typ Nike samt Soc, men de har jag fått skav av!

Knapplån
Jag har sån otur hela tiden, jag blir förkyld jämt. Kommer igång och springer ett par veckor och tycker att det är roligt igen, sen blir jag sjuk. Suck. Just nu är jag bara snorig, det kom direkt efter rundan i måndags, men jag antar att det är bäst att vänta ut det.
Planerade lopp är Vårruset i Jönköping nästa vecka, och sen får vi se. Lindingö Tjejloppet vill jag springa, och halvmaran på Umemaran i höst vore trevligt. Om jag nu får vara frisk nån gång så jag tar mig längre än 10 km.
 
Sv: Vi som springer!

Jag har sprungit sträckor på 20-30 km före frukost ett flertal gånger. Det man får tänka på är att man måste sänka intensiteten om man inte har ätit. Vill man köra intervaller t.ex. så bör man få i sig en ordentlig frukost, men om man bara ska ut och jogga lugnt är det inte lika viktigt. En del klarar inte att springa innan frukost men för många går det alldeles utmärkt. Jag tror att det i många fall handlar om inställning. Jag tränar ofta när jag känner hungerkänslor (både på morgonen och andra tider), men det är ju mer att det känns tomt i magen, inte att jag känner mig låg på energi.
 
Sv: Vi som springer!

*kl*

Persade på 5 km igår, snittkilometertid över drygt 6 km var 5:57 min, vilket kan jämföras med mitt gamla pers på ungefär 6:25 min/km. :banana:
 
Sv: Vi som springer!

Är en löpsko bättre ju dyrare den är? Stod nämligen och funderade mellan dessa två:
http://www.teamsportia.se/produkter/lopning/skor/asics/asics-gel-virage-5-w/

och
http://www.teamsportia.se/produkter/lopning/skor/asics/asics-gel-prograde-w/

Lotten föll för dom första då dom hade bättre förstärkning vid tån (mina adidas utan förstärkning har redan börjat gå upp i själva böjdelen)
Men nu vet jag inte om jag borde valt dom andra ändå? Båda är på kampanjs och båda var sköna på foten, så kan dom billigare vara lika bra som dom dyrare?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 809
Senast: shia
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 541
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp