Bukefalos 28 år!

Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Hur gör ni andra för att stå ut samt prestera bra på intervallträning?

De flesta nybörjare springer intervallerna för snabbt faktiskt. Man skall orka hålla samma tempo på alla intervaller. Helst skall man kunna köra sista intervallen snabbast.

Men när jag verkligen vill få upp tempot lite till så är det intervallträning med löparklubb som gäller. Då är det svårt att vika ner sig.
 
Sv: Vi som springer!

lite till om intervallträning:

Det är egentligen först när man tränat regelbundet ca ett år som man "behöver" intervallträning. Innan dess är det nog mer nytta att öka distansen istället. Intervallträning sliter rätt hårt på kroppen och skadersiken ökar, särkilt om man inte är så vältränad.

Sen är det här en vetenskap med olika typer av långa och korta intervaller i olika tempon och med olika typer av vila mellan.
 
Sv: Vi som springer!

Håller med om typ allt. Började springa förra året och nu har jag börjat nosa lite på intervallträning. Det känns verkligen som att det är en träningsform som åtminstone jag nog hade haft svårt att ta till mig tidigare, för man måste ju vara i så pass bra form att man faktiskt återhämtar sig mellan intervallerna, t.ex.

Sen vet jag inte om jag är osedvanligt trög, men jag upplever det som en lite knepig träningsform som det kommer ta några månader för mig att få grepp om. Körde mitt första riktiga intervallpass i fredags under vägledning av en löperfaren vän och det var nog svårt att hålla ett jämnt tempo i varje intervall trots att jag hade honom som hare att bara ta rygg på. Men det gick bra och jag tyckte det var riktigt kul!
 
Sv: Vi som springer!

KL

vad har ni för trosor när ni tränar? Materialval alltså. Har provat runt lite och tycker att de ena paret är sämre än det andra att träna i :grin:

Jag använder inga kalsonger när jag springer i löpartights. Sen ett tips när det gäller löpartights, de ska vara riktigt tighta för bästa resultat. Verkar som många köper en storlek för stort av estetiska skäl.
 
Sv: Vi som springer!

Den ena är för ett pronerande löpsteg medan den andra är neutral så det är en del skillnad på dem. Kan inte jättemycket om just de modellerna då vi inte säljer dom där jag jobbar men jag tror att den billigare är lite en instegsmodell. När jag googlade den dyrare stod det på Asics sida att det är en neutral sko som bygger på GT-2150, den brukar vara populär. Skulle satsa på den dyrare om jag hade neutralt löpsteg, pronerar du skulle jag titta efter något annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som springer!

Intressant... Jag tränar enligt ett schema anpassat för att gå från noll till 10 km på 12 veckor så det känns ju då aningen lustigt att det ingår intervaller och tempoträning i det om man ska vara erfaren för att köra sådana upplägg?:confused:

Jag kan inte direkt kalla mig nybörjare om det innebär att man är helt otränad. Jag hade bra kondis när jag började på programmet - åkte skidor, joggade, promenerade med hund och gymmade flera ggr i veckan. Programmet började jag med för att ha nån ram att hålla mig till för motivationens skull. Men då kanske man inte ska lägga så stor vikt vid tiderna på intervallerna utan trösta sig med att det tar lite tid...:o
 
Sv: Vi som springer!

Körde på den första skon, den kändes bra när jag provsprang en liten runda igår, så dom får stanna :)
 
Sv: Vi som springer!

det beror ju lite på vad det är för typ av intervallprogram du menar oxå.

T ex så ha IFORM intervallprogram för 0-10 på 12 veckor (tror jag el ngt liknande iaf) och då skiftar man mellan jogg och gång för att komma upp i längre sträckor. Men om du menar intervallträning i syfte att få upp farten så är det ju en helt annan sak. ;)
 
Sv: Vi som springer!

KL

Börjar undra om det är ngt fel på min träningsklocka :confused: Sprang precis hem från stallet 3.5km i blandad terräng (lite kuperat, lite asfalt och några backar). Jag kände att det gick långsamt, jag hade ont i magen och var allmänt seg i kroppen, hade motvind första halvan och sidovind resten. Gick riktigt bläh med andra ord.

Ändå så visar klockan på 22.16 dvs 6.20/km. Inget supertempo för många andra men för mig är det riktigt bra. Oftast springer jag på 7min/km, när jag springer, och orkar hela rundan eller 6min/km och dör någonstans efter halva vägen.

Jag fattar alltså inte :confused: Det känns som om jag (knappt) stapplar fram och ändå gick det såhär pass fort??

Någon som har en förklaring?? Bör jag byta klocka?? Kan det vara dåliga batterier?
 
Sv: Vi som springer!

Jag har också haft såna där pass, då det känt som att jag sprungit baklänges men ändå gjort bra tider. Min enkla teori är att jag av någon anledning tagit i som fan och då har det känts jobbigt och stapplande eftersom det gått snabbare än vad jag kan springa avslappnat och ledigt.

*kl*

Just inkommen från ungefär två timmar ute. 20 min promenad, jogg och lite stegringslopp som uppvärmning och sen blev det åtta vändor i en 180 meter lång backe. HELVETE vad jobbigt! Körde några stegringslopp i lätt nedförsbacke, joggade av benen några kilometer och gick 20 min i slutet. Jäkligt bra träningspass, om jag får säga det själv! Nu ska jag äta, MASSOR.
 
Sv: Vi som springer!

Klockan mäter inte fel tid för att den har dåliga batterier. Mäter den fel tid så är det handhavandefel (typ att man råkar stoppa tiden medans man springer). Dubbelkolla att sträckan stämmer, det är väl där osäkerheten främst ligger .
 
Sv: Vi som springer!

KL

Idag sprang jag 5 km innan frukost och det kändes jättebra. Ska nog fortsätta med det ett tag. Perfekt medan hästarna äter sin frukost.:)
 
Sv: Vi som springer!

Härligt att det kändes bra! Jag har inte riktigt vant mig vid löpning innan frukost men ger det några gånger till. Svårt att jämföra med hur det borde vara då jag varit rätt inaktiv under vintern och precis återhämtat mig från förkylning.

Är dock glad eftersom jag till slut lyckats Jailbreaka min gamla Iphone och därmed kan lyssna på spotify samtidigt som jag kör runkeeper på i bakgrunden. jag är ju en såndär som gillar statistik och tycker att det gör löpningen roligare. :)
 
Sv: Vi som springer!

Ja, det är kanske inte lämpligt att göra några tyngre pass direkt på morgonen men att jogga några km går bra. Halvgjort arbete är också arbete..:angel:
 
Sv: Vi som springer!

*kl*
Har provat en app till androiden idag, den mätte jäkligt säkert på gps:en dagens runda i af så det ska bli spännande att prova mer.
 
Sv: Vi som springer!

*KL*

Sprang en halvmara i helgen :bump:

Har två lopp kvar detta året. Ett stadslopp på 10km och så Sylvesterloppet på nyårsafton som är 7km.

Den stora målsättningen är att få en plats i Jubileumsmaratonet nästa år och klara det. Efter helgens halvmara har jag inset hur mycket jag kommer behöva träna för att klara det. Men det är ett roligt mål att ha :laugh:

Brukar ta hunden med på rundan. Brukar ha ett Baggenbälte om midjan så att jag har armarna fria. Våran favoritrunda är en 10km runda som vi sakta men säkert har börjat klara av i allt högre tempo.
 
Sv: Vi som springer!

Grattis till genomförd halvmara! :)

Fungerar det bra med Baggenbältet? Jag ska börja springa lite smått med min i sommar (hon är nio månader nu). Det vore ju väldigt skönt att få ha armarna fria, men jag är lite orolig för hastiga ryck.
 
Sv: Vi som springer!

Jag har förresten börjat känna av mina benhinnor ordentligt igen (hade rätt stora problem förra året). Skurken är sannolikt ett par nya löparskor. Nu är det räddningspaket på gång för att få ordning på det till Stockholm marathon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 830
Senast: shia
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 557
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp