Vika ut sig på internet

Jo, jag accepterar det, men för det behöver jag inte tycka om trångsynthet.

Jag skulle hellre med "porrskådisar" än trångsynta surkärrinagr.
 
Som många andra kan jag inte begripa det fula i nakenhet. Det är ett val man gör som människa att klä av sig kläderna framför kameran. Och det får man stå för resten av livet. Men jag fattar inte varför vissa människor ska "tracka ner" på dom som gör det.

Skulle personligen kunna tänka mig att ta naknabilder i mer sensuell stil för att spara till äldre dagar. Och minnas tillbaka när man blir lite skruttig :D
 
...Jag tycker att så gott som alla utvikningsbilder är definitivt ett uttryck på "traditionella könsmönster" och en person som ställer upp på dessa bilder tycker jag inte är lämplig att vara ansvarig för förmedla en värdegrund där jämställdhet mellan kvinnor och män är en viktig grundsten.

Jag vill inte ha något yrkesförbud för f.d. utvikningsflickor, om personen i senare livet ångrar sina utvikningsbilder tycker jag att hon mycket väl vara lärare. Men man kan inte ha kakan och ha den kvar ibland får man välja, utvikningsbilder eller lärare i svenska skolan.

/Soapbubble


Jag förstår inte varför en kvinna som viker ut sig ska få så mycket skit kastat i ansiktet. Det är ju människor med dom värderingarna som "gör skillnaden" mellan män och kvinnor. Ett ex; min vännina hade lärt sig av föräldrar att sex är något fult, hon skulle hålla på sig så länge hon kunde. Hon är idag rädd för att uttrycka sig sexuellt och mår dåligt över att hon inte kan ha ett fungerade sexliv. Bara för att hon fick lära sig att sex tillhör "snuskiga/sjuka gubbar och billiga tjejer"

Kanske ett dåligt exempel men det ligger något i det.

Och jag kan inte se varför en utvikningtjej inte kan stå för jämnställdhet? Vad har jämnställdhet mellan könen med utvikning att göra? När vi hela tiden får höra att utvikning är fult så tror vi det tillslut. Men snälla jissanes, En naken kropp? Alla har väl sett en? är en kvinna med urringat linne eller vågad kjol ett dåligt föredömme för ungdommar? Ungdommar blir förvirrade av alla olika budskap vi får. Jag fick lära mig i skolan att jag får göra VAD jag vill, så länge det är lagligt och det känns bra för MIG. Nu för tiden är det också helt ok att klä sig sexigt en vardag för att man mår bra av det. Modet förändrats och naket är hett just nu. Modet säger att "du gärna ska visa lite mer än tillåtet". Men dagligen diskuteras det om att kvinnor som viker ut sig är "en skam för deras kön"!! Vad ska vi unga förvirrade människor egentligen lyssna på?

Jag vet iaf att jag aldrig någonsin kommer att tycka att en naken kvinna är mindre värd än vad någon annan är. "porr" är bra så länge det håller sig lagligt. det är ett sätt att ta reda på vad som passar en, vad som inte passar, utan att kanske behöva prova på det.

Jag kanske skenade bort från ämnet, men en sån här diskution innefattar så mycket mer än bara själva utviket.
 
...
Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster.
...

Så när en kvinna visar sig naken, så medverkar hon i traditionella könsmönster?
Vad är då att fördömma en kvinna för att hon har visat sig naken? Det kallar jag rejält fördomsfullt, och könsbundet!

Och förresten, kan ingen svara på vad det är för fel på killar som runkar? Mig veterligen runkar alla friska killar. Ibland tar de till visuellt stimulti, vilket kvinnor verkar fördömma mest, för att kvinnor inte tänder på samma sätt på just det visuella, utan hellre fanasierar, eller läser eggande texter. Ska vi kanske förbjuda snuskiga fantasier när man mastruberar också?

Sen att de yngre barnen kanske på något vis får reda på att fröken har visat sig naken (men det är föräldrarnas ansvar att hålla de borta från sådant matrial) så är det ungefär lika illa som att de skulle komma på deras föräldrar med att ha samlag. Pinsamt, svårförklarligt, men sånt händer, och det är inte hela världen.
 
Helt klart vill man vika utsig på internet så gör det..
Det ska inte hindra ens pluggande eller karriär i yrkeslivet..

Då har vi hamnat i ett gammalt stenålderssamhälle i nutid.. :bow:
 
Då har vi hamnat i ett gammalt stenålderssamhälle i nutid..
Värre! Vi har hamnat i ett medeltida tyranniskt diktaturreligiöst samhälle, fyllt av inkvistation och "be om nåd, ångra dig" osv. Brrrrrrr!

LIA
 
...Sen att de yngre barnen kanske på något vis får reda på att fröken har visat sig naken (men det är föräldrarnas ansvar att hålla de borta från sådant matrial) så är det ungefär lika illa som att de skulle komma på deras föräldrar med att ha samlag. Pinsamt, svårförklarligt, men sånt händer, och det är inte hela världen.


:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Du har så rätt!!!!!!
 
Är hon/han snygg?
Jag tycker nog att det är litet ballt jag. Man skall vara stolt över det som man har, och det är ingen skam att vara vacker naken.

Jag har nog inget emot porr. Jag gillade det när jag var ung, du så är jag inte så intresserad längre. Men det var kul då. Om de medverkande är frivilliga, så ser jag inga problem alls. Mina favoriter är Josephine Müchenbacher, men det är väl bara gamla jag som sett dem. Österrikisk kostym-gladporr, på tyska.

Och så känns det bra konstigt att hålla med LIA och Domaren, samtidigt.
 
Och så känns det bra konstigt att hålla med LIA och Domaren, samtidigt.

Jag tycker det känns konstigt att hålla med någon alls av er.. :D men kommer min nya "bästis" in och också håller med så får jag nog överväga att byta åsikt.. :angel:
 
Det är din åsikt, men inget fastslaget.
Jag ser inget problem med att lärare viker ut sig eller att de rumlar runt fulla på stan. En lärare är ingen övermänniska och det som avgör dennes lämplighet som lärare är hur denne kan motivera sina handlingar och förklara dem för eleverna.
 
PROBLEM är vad läraren som rumlar eller viker ut sig får OAVSETT vad vi tycker.

Eftersom jag arbetar m tonåringar så hör jag ofta - och vi diskuterar det också m tonåringarna - att dom precis som det här m att mamma o pappa har sex,
ATT DOM TYCKER PORR O SEX ÄR ÄCKLIGT NÄR DET ÄR NÅGON VUXEN SOM DOM KÄNNER. Därför så är det ju ett medvetet val läraren måste göra, frågan är väl om hon klarar av bygga upp den respekt hon tappar pga sitt "fritidsintresse". Att supa på byn som fritidsledare/lärare är också något som gör att man tappar enormt i förtroende hos ungdomarna. Dom förstår att vi är vuxna - men - vi är förebilder och man gör inte som vuxna säger utan som vuxna gör - och för att jag fixar att supa skallen av mig eller någon att vika ut sig så är det inte säkert att lilla Lisa eller lille Nisse mår så bra av att göra detsamma.

Detta ämne är mycket kluvet och man måste vara medveten om sin roll som förebild.

:DOch sen bara asgarv, porrbilder finns av en enda anledning - och det är för att tillföra någon sexuell upphetsning, att jämföra en nakenstaty m fittbilder är att vara ute att segla.
 
Jag som ungdom och skolelev har INGET emot att mina lärare också lever och roar sig! Är jag konstig jag för jag tycker nämligen inte att sex är äckligt när vuxna eller människor jag känner har det? Jag har iof fått en mycket fri uppväxt där vi pratat mycket med varandra i familjen om sex och så vidare. Och jag tycker inte det är det minsta äckligt att min mamma ger mig dom råd jag behöver, DET är en förälders ansvar att se till att man lär sig "rätt" om sex! Hade jag inte haft min mamma och bara lyssnat på allt annat jag hört hade jag vart vilsen i dagsläget!

På våran sexuallkunskap i skolan (extraval i första ring) så satt vi alla i klassen inkl läraren och diskuterade allt mellan himmel och jord. Om bland annat porr. vår lärarinna gav sina åsikter och vi våra. och genom en undersökning så var det bara i dom familjer där sex sågs som något hemligt och smutsigt som ungdommarna hade "konstiga" åsikter om porr.


Det är ju också en grej att en lärare inte ska kunna festa eller göra vad hon/han vill. det är ju inte vad dom gör som påverkar oss. Det är hur hon/han bemöter och leder oss i skolan. Och utvik är inte det minsta könsdikriminerande, det är bara dom kvinnor som påstår det som diskriminerar sig själva! Porr är ett sätt att stimulera sig själv, om det nu är en "runkpelle" eller en utvikersa så gör ju personen något som den mår bra av!!! Och så länge en människa står för sina handlingar och inte skadar andra är dom värda all min recpekt!


Och till alla ni kvinnor som säger att dom som läser porr är snevridna och porrfixerade kanske ska tänka om! is å fall är varranan människa snevriden! alla har vi olika sätt att ytrycka våra sexuella kännslor! opch det är inget konstigt med det!
 
eftersom hon läset till lärare för mindre barn så ska man väl kunna föregå med gott exempel för dem?? eller har jag helt fel?
 
nej såklart inte! men jag tycker att om man är lärare för små barn så ska man väl inte hålla på så tycker inte jag iallafall. sen är det ju en sak hur mycket som syns på bilderna om det är hon eller vad hon nu gör på bilderna.
 
Vad är bäst då, en lärare som har en avslappnad syn på sex, kan diskutera det öppet och ev viker ut sig frivilligt på "snälla" ställen (alltså vanliga vågade bilder ingen grov/vålds/djur porr) eller en prydd typ som rodnar om man ska prata om DET? Vem är bäst förebild?
 
den första såklart men det beror ju på HUR man viker ut sig också. på såkallade *snälla* ställen är väl en helt annan sak än grov/vålds/djur porr...
gillar man att visa upp sig på detta sätt så är det väl inget man kan säja något om så länge man inte tar med och visar ungarna så :D :rofl:
 
Mönstret känns igen

För några år sedan hade en person i "skolvärlden" i min hemstad (småstad) tydligen gått ut i en svensk tidning och berättat att h*n hade en lite annorlunda sexuell läggning. Efter detta var folk så ini bänken upprörda för det var så många BARN som läst denna tidning (vanlig vuxentidning, ej porrtidning) och blivit ledsna/oroliga/rädda för denna person. En av mina nära släktingar berättade denna tårdrypande historia för mig och förväntade sig sympati, men fick istället ta skydd när utbrottet kom.

För NATURLIGTVIS är det väl knappt en unge som ens SETT artikeln om inte de vuxna visat den för barnet ENBART med syfte att kunna racka ner, förfasa sig o.s.v. på den person som berättat om sig själv (obs att det inte rörde pedofili, djursex eller dylikt). Att ta barnens väl och ve som förevändning för att uppfylla sitt eget skvaller- och skandalbehov tycker jag är LÅGT.

Jag fick ju veta då att JAG inte förstod och att det var så många barn (vi talar om ungar i högstadieåldern) som blivit rädda, varpå jag upplyste att det kanske då låg i de vuxnas intresse att förklara för barnen att detta inte var något farligt istället för att sitta och gotta sig i det hela. Detta fick diskussionen att avstanna DIREKT. :devil:

Så förslagsvis se till att hålla ungarna borta från porrsidor på nätet! Där skall de väl ändå inte vara? Så länge det inte rör sig om extrem förnedringsporr, pedofili el. dyl. så är det väl inte så himla farligt att människor medverkar i den. Detta tycker inte jag är något de skall fördömas för.

Om man sedan skall ta upp skillnaderna mellan vår tids porr, Zorn-kullor o.dyl. så är det delvis en skillnad I TID vi snackar om. Mycket av den nakenkonst vi skattar så högt är SIN TIDS främsta "porr". Kanske kommer en del av vår tids porrfotografer också att gå till historien. De flesta kommer nog ingen att minnas, för MYCKET porr är dåligt foto, dåliga bildkompositioner o.dyl. + att förnedring av människor aldrig är ok. Men man skall betänka att vår tids "finkultur" ibland har mycket gemensamt med dåtidens "dåligheter".

Anneli
 
Re: Mönstret känns igen

Ju tidigare barn/ungdommar lär sig att det finns olika läggningar, ju mindre fördömmande blir de nog och mindre förvirrade den dagen det kanske upptäcker något "konstigt" med sig själva.

Det är vuxna med sitt fördömmande som är de dåliga förebilderna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: Roheryn
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 377
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 188
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp