Vika ut sig på internet

Exakt det du säger vrålgrälade jag med min svenska lärare på gymnasiet om, med människors frihet och om nu någon tjej vill vika ut sig så ska hon få det osv.. läraren nästan tjöt och jag var tvärsäker för att så kände jag det.

Nu 20 år senare är jag inte lika tvärsäker då jag träffat människor som inte fixat vare sig livet framför kameran eller som mått dåligt av att inte ha starka förebilder.
För alla som gör något tokigt/annorlunda kan inte stå för det och det är dom som skapar problemen.

Självklart är det viktigt att vi är öppna när det gäller sex och olika yttringar av sexualitet, och vilken ungdom vet inte faran med att supa och knarka - ÄNDÅ blir ganska många beroende - och det är dom som man i 80% av fallen kan sätta i direkt samband m dåliga förebilder eller en svikande vuxenvärld, inte dom starka ungdomar som trots massor m strul klarar sig iallafall.
Jag talar tyvärr av erfarenhet och känner mig URÅLDRIG när jag måste säga sådant här som - Ja, jag var också ung en gång och trodde si o så.....
 
Jag förstår din åsikt men det jag reageradde över är att det är så många som skäller på lärare i fråga som gör "tokiga" saker. Ex om en småskolelärare viker ut sig är det FÖRÄLDERNS ansvar att se till att inte barnen får reda på detta! om dom ändå skulle se sin lärare på en naken bild får läraren och föräldern prata sinsemmelan om hur dom ska lösa detta! Jag tycker föräldrar ska oroa sig mer över vad deras barn ser på TV eller vad det är för spel dom sitter och spelar istället för att oroa sig för vad deras lärare gör på fritiden.

Vad det gäller oss äldre ungdommar så är vi i en fas att förstå vilka vi själva är på olika plan, v behöver fortfarande föräldrarnas stöd men inte samma uppsikt. Det är i det här stadiet som läraren spelar mer roll. Och jag tycker snarare att det är viktigt att lärarna inte försöker dölja vilka dom är, men vid utvik kanske dom inte ska skryta om det heller. Skulle det komma fram att min lärare vikt ut sig tror jag att jag skulle vilja att hon förklarade Varför hon gjort så. Prata om det så att vi elever får höra hennes åsikt och hur det känns för henne. Jag tror det kan vara bra framför allt för killarna, så att dom får se att tjejerna i tidningarna inte alls är blåsta sexobjekt utan smarta människor med vanliga liv.

det där du sa om droger, att det är så många som blir beroende och inte tar sig ur är ofta (inte alltid) för att man inte får det stöd som behövs för att ta sig ur ett missbruk. istället för att stötta personen i fråga och ge dem kärlek och stöd, (som ÄR det som behövs för att plocka fram självförtroendet att sluta) så skickas dom å behandlingshem där dom faller djupare i beroendet. sen finns det ju fall med människor som inte vill sluta men den delan är liten i jämförelse med dom som vill sluta!
 
:bow: :bow: :bow: :bow:

Kastar mig in i diskussionen o håller med Stjaerne. Visst är jag som lärare (ja.,jag är högstadielärare) fri att göra vad jag vill o självklart ska alla få ha ett privatliv, MEN vissa saker är mindre lämpliga att göra om man har en viss profession.

Samhället blir mer o mer utseendefixerat. Ungarna i 7an till 9an bantar, spacklar sig o fryser för att de går barmagade mitt i vintern. Många tror att det viktigaste på jorden är att vara snygg o sexig, inte att vara en trevlig o bra människa, och om jag som lärare viker ut mig anser jag att det sänder ut signaler som ytterligare spär på denna lögn.

Fast, å andra sidan tror jag faktiskt mest ungarna skulle asgarva om jag fick för mig att extraknäcka på Slitz (även om jag hade haft kropp till det). Frågan är ju snarare om de någonsin skulle ta en på allvar igen, när man försökte lära dem engelsk grammatik...
 
Som ännu något ung människa måste jag säga det att om (när jag fortfarande gick i skolan) jag såg min lärare utvikt i en tidning (ridlärare eller skollärare) skulle jag nog mest garva åt det hela och skaka på huvudet och sen skulle jag nog inte riktigt ta den helt seriöst men som "mogen" äldre ungdom (hmm 21) skulle jag acceptera dennes val och inte dömma människan för det.. har ju trots allt själv stått naken i en tidning så det skulle bli dubbelmoral om jag dömde andra (för övrigt har jag inte kroppen för det haha :D)
 
Ok, om man nu anser att en viss professison diskvalificerar en från extraknäck på Slitz skall i så fall inte den "professionen" vara FÖRÄLDER? Visst skall lärare vara ett föredöme (och att ställa upp på nakenfoton behöver inte diskvalifisera en som sådant), men barnens viktigaste förebild är ändå FÖRÄLDRARNA. Att vara förälder är ett ansvar - som föräldrarna måste ta!

Anneli
 
Jag tycker nog att det vore en höjdare att visa att man BÅDE kan vara snygg och sexig, OCH ha ett seriöst arbete där man är klok och trevlig.

Resonemanget här gör ju att det verkar som att man måste välja. Och tjejjer i yngre tonåren väljer garanterat att vara snygga och sexiga före att vara smarta.
 
Håller med alazzi, men jag tycker inte att läraren/ridläraren ska ha mindre barn i nio/tio års ålder och gå och skryta om att h*n viker ut sig, barnen ser ju upp till en som ridlärare/lärare!
 
Att unga flickor heldre väljer att vara snygga och sexiga, istället för både och är fel! De flesta unga tjejer jag känner är mycket nog med sitt utseende men sliter fan i skolan för att för att få ett bra arbete och för att bevisa att snygga tjejer inte alltid är dumma!! Nu finns det ju fortfarande alltid exemplar som bryr sig mer om utseende än skola. men långt ifrån alla! :D
 
Att unga flickor heldre väljer att vara snygga och sexiga, istället för både och är fel! De flesta unga tjejer jag känner är mycket nog med sitt utseende men sliter fan i skolan för att för att få ett bra arbete och för att bevisa att snygga tjejer inte alltid är dumma!! Nu finns det ju fortfarande alltid exemplar som bryr sig mer om utseende än skola. men långt ifrån alla! :D

Ja nog 17 finns det gott om unga tjejer sóm är duktiga o ambitiösa i skolan. Tyvärr hindrar ju inte det dem från att få utseendekomplex o anorexia... Ett stort problem är ju att många unga människor (o ffa tjejer, som jag märker det i mitt jobb) just har mindervärdeskomplex för både utseende, studieresultat o en massa annat.

Jag menar inte att moralisera. Även om jag inte vikt ut mig i Slitz har jag en ganska vild paryperiod bakom mig från när jag var 18-24 (blev 29 i förrgår) med mycket killar, fester o vin, så jag vet vad det handlar om. Är ingen moraltant.

Det jag menar är bara att jag inte tycker det är riktigt lämpligt att man som lärare, ungdomsledare el liknande är med och spär på de ideal som trots allt får ganska många ungdomar att känna sig otillräckliga. Det handlar inte om moral för mig utan mer om att känna att man inte hjälper till att så att säga ytterligare legitimera den utseende- o sexfixering som trots allt finns.

När jag hade min vilda partyperiod :) :) i mitten- slutet av nittiotalet handlade jag glatt på systemet minst en gång i veckan. Ofta gjorde jag det på väg hem från stallet, men jag såg ALLTID till att ta av mig min jacka där det stod "Ungdomsledare - Svenska Ridsportförbundet", just av den anledningen att jag inte tycker det passar att skylta med att man jobbar med barn o idrott när man står på systemet o köper billigt rödtjut till kvällens sjöslag ;). Lite samma sak.

Äh, har inte mkt mer att säga i frågan. Tycker inte det vore i hela världen om en lärare e d hade den taskiga smaken att vika ut sig, men tycker inte heller att det är riktigt lämpligt. Handlar det om högstadie- eller gymnasienivå är snarare risken att läraren blir utskrattad av eleverna än något annat... :D

Vad det gäller föräldrar så är det tyvärr så att det finns alldeles för många olämpliga sådana ändå, oavsett utviksporträtt... Och, nej, jag tycker inte att man som mamma till en tonåring skulle agara som en bra förebild genom att extraknäcka som porrstjärna...

Vill också tillägga att nakenhet inte alls behöver vara fult. Tror att många håller med om att det trots allt är skillnad på att t ex extraknäcka som krokimodell än att extraknäcka som runkobjekt...
 
det finns alltid dåliga exemplar och anorexi och så vidare är ju ett otroligt svårt problem, men det beror nog inte på porr industrin, (tjejerna i p-rullar har fylliga kroppar) OM man ska skylla på någon så är det modellindustrin i så fall, där nästan alla tjejer ser ut som pinnar! en nakenmodell har iaf lite hull på kroppen!!


Sen är det ju skillnad på utvik och utvik, jag kan hålla med om att det är ganksa oansvarigt att ställa upp på bilder där man visar sitt kön om man är en förebild. (som lärare eller förälder) men utviksbilder där inte själva könsorganet synns tycker jag bara är larvigt att folk blir så irriterade över!!! dom bilderna är vakra!!

Jag kanske är ganksa partisk också med tanke på att min syster jobbar som modell. där hon bla gör foton där hon är naken. (eller rättaresagt nästan naken då man ofta användersig av "osynslinga" band över bröstvårtor och kön) Hon är också en annsvarstagande förälder åt en flicka på tre år och har i plan att visa och berätta om sitt arbete när flickan blir äldre så att hon kan förstå! men som jag sa tidigare är det skillnad på utvik och utvik! :D

Däremot tycker jag att man kunde vara mer upplyssande i skolan och prata mer om dessa arbeten som utviksflicka! och göra klart för både tjejer och killar att man inte ska göra något som man inte mår bra av! Och via för framför allt killarna att alla tjejer som viker ut sig inte är blåsta sexobjekt utan också en smart och vacker människa.

det var mitt för den här gången :D
 
Ja men alla dessa kvinnor i världen som blir tvingade in i porrfilmsbranschen då? Som ser detta som enda utväg till inkomst, som tvingas och som utför saker de egentligen inte vill och som känner sig förnedrade och kränkta. Allt detta bara för att vi ska få ha en friare syn på sex? Det är inget fel på något sätt att ha sex eller något tillfälle så länge båda (eller flera) parter är överens.Tyvärr är majoriteten av porrfilmer inte inspelade med detta kriterium som motto. Jag kan inte förstå hur någon kan tycka att en sådan exploatering av kvinnokroppen som porrfilm är kan främja en friare sexualitet. Jag tycker bara att de ytterligare cementerar könsrollerna i samhället. Porrfilm är inte jämställt! Porrfilm skapas utifrån mannens preferenser av häftig sex. Så nu blev jag väl oxå moraltant?!! :mad:
 
Allting kan utnyttjas i otrevliga inriktningar.

Ska vi skylla sexuella övergrepp på folk som viker ut sig så är det de vanliga arbetarnas fel att det finns barnarbetare och folk som utnyttjas under slavliknade förhållanden, eller?

Jag är då övertygad om att den öppnare synen på sexualitet inte har mycket att göra med ofrivilliga porrfilmsskådisar, våld och tvång.
 
För det första så kan jag inte minnas att jag kallat nån för moraltant! så det utalandet var onödigt.

Och jag tvivlar starkt på att som du säjer majoriteten av porrifilmerna görs via våld och tvång! Då Har nog valt att kolla på fel porrfilmer för att få din uppfattning!!

Nu för tiden börjar även kvinnor att producera porrfilmer och på den vägen kommer vi också att få sundare porr! Och jag är också mycket tveksam om hur vida kvinnor blir tvingade in i branchen, det är ju kvinnan som gör det valet från början! Däremot säger jag inte att det är rätt att sådana saker förekommer.

Vist finns det exemplar där kvinnor blir unyttjadede, men så är det i ALLA brancher världen över! Sorgligt men sant. Jag stödjer verkligen inte våldsporren eller förnedring av kvinnor. Och jag tror på ett jämnställt samhälle, men jag tror inte att man kan skylla alla fel på porren för då pekar du åt fel håll! Och jag själv som ungdom vet hur lite vi faktiskt tar åt oss av porrvärlden nu för tiden. Det finns knappt en tonåring som lyfter ögonbrynet åt porren. För oss är det nogot roligt och sexigt. Inte något fult som bara runkgubbar bara kollar på!!!!!
 
Re: Mönstret känns igen

Tycker inte alls att det är en klok ide!
Skulle någon av eleverna komma in på sidan får man alla på sig.
En lärare ska ge gott omdöme.
 
Re: Mönstret känns igen

Från elevernas sida skulle man knappt "få alla på sig" Vi skulle asgarba och tycka det var as larvigt. Läraren skulle inte få sluta pga av dåligt rykte utan snarare från larviga komentarer från oss elever!
 
Sv: Re: Vika ut sig på internet

Soapbubble skrev:
Svar till ursprungsinlägget:
I läroplanen står det bl.a. att:

1. Skolans värdegrund och uppdrag
...
jämställdhet mellan kvinnor och män...är de värden som skolan ska gestalta och förmedla.
...
Skolan ska aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter.
...
Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster.
...
/Soapbubble

Inte undra på att skolan är en katastrof som unga män skyr som ett slagfält! Lärarna kan inte lära ut någonting. Dels för att de saknar auktoritet. Dels för att de måste uppfylla alla politiskt korrekta åtagande som ansvarsbefriade politiker lägger på dom.

Den bästa jämställdhetskuren är lugn och ro. Fråga är varför man överhuvudtaget skall ha mixade klasser i skolan? Med pojk- och flickklasser så förblir ordningsfrågan en ordningsfråga. Det är inte längre en fråga om jämställdhet och feminism och progressivitet och fan och hans moster om Nisse, 14, inte vill ta av sig kepsen i klassrummet.

En gammal unken traditionell könsroll är att fina flickor visar inte upp sig. En genomsnittlig svensk badstrand hade varit rena dynamiten för 100 år sedan. Nu är det inget att lyfta på ögonbrynen för.

Återupprätta lärarauktoriteten först och främst. Gräv inte i vad blivande lärare gör för att dryga ut hushållskassan.

MVH
/Fredrik
 
Sv: Re: Vika ut sig på internet

Luff skrev:
PROBLEM är vad läraren som rumlar eller viker ut sig får OAVSETT vad vi tycker.

Eftersom jag arbetar m tonåringar så hör jag ofta - och vi diskuterar det också m tonåringarna - att dom precis som det här m att mamma o pappa har sex,
ATT DOM TYCKER PORR O SEX ÄR ÄCKLIGT NÄR DET ÄR NÅGON VUXEN SOM DOM KÄNNER. Därför så är det ju ett medvetet val läraren måste göra, frågan är väl om hon klarar av bygga upp den respekt hon tappar pga sitt "fritidsintresse". Att supa på byn som fritidsledare/lärare är också något som gör att man tappar enormt i förtroende hos ungdomarna. Dom förstår att vi är vuxna - men - vi är förebilder och man gör inte som vuxna säger utan som vuxna gör - och för att jag fixar att supa skallen av mig eller någon att vika ut sig så är det inte säkert att lilla Lisa eller lille Nisse mår så bra av att göra detsamma.

Detta ämne är mycket kluvet och man måste vara medveten om sin roll som förebild.

:DOch sen bara asgarv, porrbilder finns av en enda anledning - och det är för att tillföra någon sexuell upphetsning, att jämföra en nakenstaty m fittbilder är att vara ute att segla.

Man kan inte planera inför alla problem. Vad eleverna anbelagar så sitter deras vilja och smak ute i skogen under lektionen. Om de skulle få för sig att trakassera läraren är det enkelt att straffa dom: indragna betyg, reglegering och, i tragiskt extrema fall, böter och fängelse.

Gymnasieskolan är inte obligatorisk. Inte ridskolor heller! Skolorna har inte bjudit in eleverna personligen. Det är elverna som har sökt till skolorna. Alltså skall de hålla käften vad de tycker, sköta sig och göra sina läxor.

MVH
/Fredrik
 
Sv: Vika ut sig på internet

Jag tycker faktiskt också att många yrken "förpliktigar" till att man "uppför" sig på fritiden. Jag har jobbat inom hemtjänsten och klarade då inte av att gå på puben och sitta där bland gubbarna som jag gick hem till på jobbet så att säga. Och så måste man skydda sig själv. Folk älskar att snacka skit om andra som de upplever sig vara i någon form av beroendeställning till (båda mina föräldrar är lärare och jag är sjuksköterska så jag har upplevt detta "roliga" fenomen hela livet) och visst, de kan snacka skit även om man inte gör extrema saker som viker ut sig, eller krälar i fyllan på varenda danstillställning. Men då vet man iaf att man inte gett dem en anledning till det.
 
Sv: Vika ut sig på internet

*lånar knapp*

Hmm...Utvik är väl inget farligt. Hade jag haft kroppen för det hade jag mycket väl kunnat tänka mig göra det för att tjäna lite extra pengar.

Vad gäller porr är det inte bara till för män, har folk missat att det finns porr för kvinnor också eller?

Jag tycker att man får göra vad man vill under sin fria tid så länge det är lagligt.
Kan däremot tycka att man inte ska visa det för sina elever om man är lärare och göra reklam för det.

Fast egentligen är det föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte får se sådant.

Vad en lärare gör eller inte gör på sin fria tid är väl deras ensak.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: Roheryn
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 543
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 382
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 190
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp