Vilka hundnamm tycker ni inte om?

Tycker du lika om allt taskigt o avsett om det är irl eller online? Tillexempel om några pratar om vilka hår färger dom tycker är fula och tråkiga och o personliga och om nån säger att det är taskigt då är det bara den personen som är lätt stött och att den borde bara gå därifrån?

Såklart inte.
 
Okej ja tyvär så vet jag att MÅNGA bara iggnorerar det om nån blir mobbad mitt framför ögonen på dom också. Och jag tycker inte att det är okej och jag tycker inte att det är okej att disskutera om fula hund namn eller fula hår färger eller såna saker som andra kan bli ledsna av utan då kommer jag säga att jag tycker att det är taskigt. För jag vill inte vara en sån som inte bryr sig hur andra blir be handlade.
Tro mig, om någon står och tillskriver personer/djur med viss hårfärg eller visst namn några negativa egenskaper, typ i stil med "Jag tycker att brunetter är dumma i huvudet", då säger jag ifrån, oavsett om jag känner personen eller inte. Jag har flera gånger lagt mig i även när främlingar ute på stan kläcker ur sig sådant. Men. Om de istället säger "Jag tycker inte att brunt hår är fint, jag vill inte ha det själv", då bryr jag mig inte. Varför skulle jag?
 
Tro mig, om någon står och tillskriver personer/djur med viss hårfärg eller visst namn några negativa egenskaper, typ i stil med "Jag tycker att brunetter är dumma i huvudet", då säger jag ifrån, oavsett om jag känner personen eller inte. Jag har flera gånger lagt mig i även när främlingar ute på stan kläcker ur sig sådant. Men. Om de istället säger "Jag tycker inte att brunt hår är fint, jag vill inte ha det själv", då bryr jag mig inte. Varför skulle jag?
Om nån skulle säga att brunt hår är o personligt tråkigt ut tjatat fruktan svärt fånigt och massa såna saker så tycker jag att det är taskigt. Samma med namn.
Och bara som ett exempel men om det skulle vara i ett klass rum eller nåt och några skulle börja disskutera vilka hår färger dom tycker är fula och tråkiga och o personliga och sånt så skulle inte jag tycka att det var snällt bara för dom inte sa det rakt till några i klass rummet som kanske hade brunt hår. Utan det är fort farande o nödigt och taskigt att disskutera så om andra tycker jag.
 
Jag lägger normalt större ansvar på avsändaren än mottagaren. Spec som här där det mer eller mindre uttalat är en kritik mot dem som har eller har haft hundar med ett visst namn. Kära vänner oavsett om man själv gett hunden namnet eller inte, men namnet är förknippat med en individ.

Jag hade faktiskt valt att inte läsa tråden just för den tråkiga rubriken. Men sedan blev jag uppmärksammad på att andra tagit illa vid sig. Och tonen i en del inlägg kan uppfattas nedlåtande. Och skillnaden mot andra ”negativa” trådar är att det handlar om någons bästa vän.
Samtidigt måste man kunna skilja på att prata om hur ens egna preferenser ser ut och att lägga värderingar i vad det än är för fenomen man har preferenser om.

Jag tycker det har kommit fram flera intressanta iakttagelser om namn som kulturella fenomen. Exempelvis om inverkan av rastypiska namngivningsmönster och att folk förhåller sig till dem både genom att bejaka eller kontrastera, om hur man ser på namns betydelseinnehåll i relation till hundens uppenbarelse (som "tuffa" namn på "tuffa" raser)

Om man inte ska få säga "jag tycker inte om..." utan bara "jag tycker om..." av rena principskäl så handikappar vi samhällets diskussionsklimat kring kulturella fenomen. Det är bara genom att tala öppet man kan utveckla en större insikt om grunderna för varifrån ens preferenser kommer, hur de hänger ihop med ens kultursfär - och därmed på sikt även öka förståelsen för hur relativa och slumpartade mycket av grunden för ens preferenser faktiskt är.

Plus att vi missar det som verkligen spelar roll - hur man uttalar sig och vad det speglar för värderingar. Det går precis lika bra att mobbas eller kränka genom en "jag tycker om..."-diskussion (var så det gick till när det gällde att utdefiniera de klädval som var "fel" när jag gick i skolan) så det är en minst sagt vilseledande måttstock.
 
Jag har personligen svårt att se problemet med en sån här tråd. Det är för mig inte konstigare än när folk berättar vilka hundraser de aldrig skulle skaffa. Det handlar bara om personlig smak, och det räcker att läsa tråden för att se att den är väldigt olika.

Jag uppfattar inte heller tråden som kritik mot folk som haft en hund med ett visst namn eller att syftet skulle vara att göra folk ledsna. Det är, som någon skrivit, bara tjatter. Tråden har precis samma syfte som tråden om vilka hundnamn man gillar - ett ämne att babbla lite om.

Och jag tycker faktiskt att ett orum skiljer sig från irl. Om jag vet att jag skulle ta illa vid mig om någon nämner mitt hunds namn i en tråd som denna kan jag avstå från att läsa den. Om motsvarande gäller den ras jag äger går jag inte in i trådar där folk skriver om raser de absolut inte vill äga. Om min bästa kompis ställer upp i Eurovision och jag skulle vara rädd över kommentarer där hen blir sågar hoppar jag över att läsa ETC-trådar.
I verkligheten kan man inte välja på samma sätt vilken information man tar del av.
 
Jag tycker att det är stor skillnad på Jag tycker inte om dethär namnet motför Dethär namnet är så o personligt och ut tjatat och tråkigt och fruktan svärt.
För hunden råkar ju inte bara heta som den gör utan nån har valt det. Så om nån skriver att det namnet är tråkigt och o personligt och massa sånt så är ju det som kritik mot den som valde det namnet. Eller att man ser ner på hundar som heter så.
Och jag tycker inte att man bara kan säga att nåt inte är meningen att vara taskigt så då är det okej. För det kan ändå vara taskigt även om det inte är meningen.
 
Alla former av överdrivna namn 😅
Kennelnamns Dancing like a flying maniac, Rushing to the moon like a super trooper osv
Varför, vad är grejen?
Vi uppfödare ser ofta (inte alla dock) detta med stamtavlenamnen som en del av vår profil. För min egen del så låter jag aldrig valpköparna få vara med och bestämma stamtavlenamnet, utan det är något jag gör helt själv. Nu kör jag inte med "vackra" namn eller ens engelska namn, men jag kan heller inte tänka mig att ge simpla namn som Molly, Charlie etc i stamtavlan.
 
Jag döpte en kanin till Dammtuss.
Mitt tonåriga jag tyckte att det var ett supergulligt namn.
Nu undrar jag lite hur mitt tonåriga jag tänkte...
Jag hade en katt i tonåren som var döpt till Musse (alla katterna i kullen hade ett Disney-namn), men jag har en tendens att förkorta namn. Så de sista åren hette katten Mus :angel:

Min mormor som var på besök någon gång blev lite spänd en gång när han hade smitit till en annan del av huset (han fick vara på mitt rum, min farstu och ute) och jag gick runt och ropade "Mus" :p

Jag är dock inte heller något stort fan av min mammas idé kring att döpa katter. Hon gör det när de är små kattungar, och tänker inte nödvändigtvis på att de kommer bli vuxna katter. Så tidigare har det funnits både Plutten och Mini, och nu har hon Bäbis hemma. :cautious:
 
Vi uppfödare ser ofta (inte alla dock) detta med stamtavlenamnen som en del av vår profil. För min egen del så låter jag aldrig valpköparna få vara med och bestämma stamtavlenamnet, utan det är något jag gör helt själv. Nu kör jag inte med "vackra" namn eller ens engelska namn, men jag kan heller inte tänka mig att ge simpla namn som Molly, Charlie etc i stamtavlan.

Fast det är ju väldigt stor skillnad på Molly och ett namn som är typ två meningar långt 😆
Som jag skrev tidigare, många är fina men när det går till överdrift blir det bara töntigt.
Enligt mig 😁
 
Du har ju inte döpt hunden? Det är normalt uppfödaren som väljer namn så du behöver inte känna dig angripen. Smaken är olika. Många tycka ju gilla vissa namn. Andra gillar det inte. Tycke och smak. Inte personligt.
Jo men det kan ju också vara så att man kallar sin hund för ett av de namnen som andra tycker är gräsliga och då förstår jag om det inte känns bra.

Öht tycker jag såna här trådar är så himla dumma - både vad det gäller hund/katt och ännu mer människonamn. Folk verkar älska att tycka illa om andras val och få gotta sig i sin egen förträffliga smak
 
Fast det är ju väldigt stor skillnad på Molly och ett namn som är typ två meningar långt 😆
Som jag skrev tidigare, många är fina men när det går till överdrift blir det bara töntigt.
Enligt mig 😁
Tja, jag har haft namn som Gurkans Med Glimten I Ögat, Gurkans En Krydda I Tillvaron, Gurkans Plötsligt Händer Det, vilket ju inte är korta namn, men som är sådana namn som jag älskar och som har blivit ett signum för min uppfödning.
Man kan dessutom inte ha hur långa namn som helst, då SKKs regler säger att namnen inte får innehålla fler än 35 tecken, vilket inkluderar kennelnamn och mellanslag. Flera meningar går alltså bort.
Nu får man väl hoppas att folk väljer valp och uppfödare efter andra kriterier än vad hundarna heter i stamtavlan. Tilltalsnamnet är ju det som man som ägare kanske använder mest och hundarna jag räknade upp ovan har/hade tilltalsnamnen Mulle, Kryddan och Peggy.
 
Jag gillar verkligen extravaganta uppfödarnamn *host*kaninen*host*. :D Var så besviken på shibans uppfödare som visserligen körde på ett tema jag gillade men som gjorde det på engelska och inte japanska. Så jag kunde inte använda det. :cautious:
 
Antingen hundar av amstafftyp, eller (åter igen) chihuahua :p

Men alltså, när det gäller namn jag skulle kunna tänka mig att ha på egna hundar, då går det mesta bort. Samtidigt tycker många att mina hundar har jättekonstiga namn. Som när jag berättade för någon att min tik hette Zala och de trodde att hon hette Sallad :rofl: På prisutdelningar på tävlingar tycker jag dessutom ganska ofta synd om personen som ska ropa upp salukinamn.

Helst inte människonamn (åtminstone inte vanliga svenska sådana) och absolut inte verb. Inte något "typiskt hundnamn" i stil med Ludde och andra som alltid kommer på topplistor med vanligaste namnen.
Vissa typer av hundar har ju oftast vissa typer av namn. Tex har jag svårt att se att en liten luddig sällskapshund hos vanlig barnfamilj i stan skulle heta Spana, men det passade väldigt bra på den aktiva dvärgschnauzer jag tidigare tränade med som hade bruksintresserad matte.

Och med det sagt: Jag vill inte ha annat än "typiska salukinamn" på mina hundar :D
Spana och speja tycker jag iallafall var vanliga namn på stövare förr. Även Krut och skott.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 836
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 323
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 038
Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
38
· Visningar
1 683
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp