Bukefalos 28 år!

Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Skulle inte alls känt mig taskig om jag var du! Bara förslaget att du kan berätta vart sadeln finns så kan de klara det själva, talar väl för sig själv!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*kl*

Säljare iklädd shorts ska visa 3-åring , beslutar i sista stund att hon kanske inte ska rida i flip-flop utan byter iaf skor. Skrittar några meter sen blev det en jäkla rodeo och säljaren stöp i backen och ville inte sitta upp mer.
Köpte jag hästen?
Japp :)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kl

Ska provrida för att ev. bli medryttare. Hästen är en äldre gentleman som gjort lite av varje och jag fastnar direkt för hans otroligt härliga uppsyn. Vid borstning framkommer att hästen har lite svårt att lyfta ett bakben efter att han varit halt, veterinär hade inte tillkallats men en kiropraktor eller dylikt hade sagt att han var frisk nu. När utrustningen plockas fram har hästen ett papperstunt träns med söndertuggat plastbett.

Provridningen går rätt dåligt, hästens gång känns märklig, när jag säger att det känns sådär tycker ägaren bara jag ska driva på hästen mer framåt:(

Tja, blev inget mer där såklart. Hästen återkom sedan på annons om först medryttare, sedan fodervärd och slutligen för försäljning med någon månads mellanrum. Sorglig historia om en fin häst med en ägare som inte hade råd att ha häst.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Det som gjorde att jag kände mig taskig var att deras typ "vi kommer strax" fick mig att tro att de avtalat tid och vi hade missat det. Och att de hade åkt så långt, det försökte de verkligen spela på.

Ingenting hos dem var ok i övrigt. Ägnade låååång tid åt att försöka förklara varför ett sto högt i blod och med massor av egna idéer inte alls lämpar sig som första häst åt en flicka som ridit några år på ridskola och vars föräldrar inte kunde något om hästar.

Men det var många, både barn och mammor, som jag fick ta det snacket med.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Om det är ok att mätmän har foppatofflor eller sandaler kan man väl rida i flip-flops?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Det var min ridskola som jag gick på innan jag fick egen häst som provridningen ägde rum. Det var en sjuårig tjej som skulle provrida "stallets vilding" som är ett sto som bara en tjej kan rida och hon var 16år och riktigt erfaren av lite krångligare hästar.
Sjuåringen skrittade först och visst var det okontrollerat, men det skulle kunna vara värre!
Sen när de skulle trava bar det väg i fullt sken och "ungen" skrek och stoet blev mer och mer upphetsat. Stackars flicka och stackars Häst! Hästen var nämligen väldigt het och bara srang och sprang när hon inte förstod vad ryttaren menade.
Flickan trillade av och de åkte hem kvickt som jag vet inte vad:grin:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Fast varför låter man en 7åring rida stallets vilding om man vet att bara en speciell tjej kan rida den...?:confused:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*kl*

Blir lite mörkrädd när jag läser den här tråden. Samtidigt inser jag att jag haft tur när jag provat häst, iofs har de flesta hästar hittat mig istället.

Min undran till alla er här som varit på mer eller mindre trevliga ställen och det verkar ju som om hästhållningen varit diskutabel på ett flertal av ställena, har ni anmält hästarnas levnadsomständigheter till någon myndighet? För vissa av inläggen här vittnar om ställen och personer som absolut inte verkar lämpliga för hästar.. :crazy:

eller är det jag som är känslig?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag tycker lika många inlägg vittnar om lika dåligt omdöme/ förväntningar från säljarnas sida jag ....
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

kl

Varit medryttare i många år på olika hästar, och har således stött på ett par märkliga fall när jag varit ute och provridit. En grej jag särskilt kommer ihåg är denna...

Mailade på en annons som låg på blocket, där en fjording behövde ny medryttare. Skrevs ut som en snäll och go skogsmulle men som även placerat sig i klasser upp till LB:2 och det skulle inte vara några problem om man var sugen på det. Nappade främst för att gården låg nära mig (ca fem minuter med buss), men redan vid mailsvaret blev jag lite fundersam, då det verkade vara en nuvarande medryttare som lagt ut annonsen. Tydligen skulle hon sluta, men det skulle kosta mig 600 kr/månad i vilket fall, och det skulle röra sig om 2-3 dagar i veckan. Rimligt, kunde jag tycka då. Fick numret till hästägaren som verkade lite halvintresserad av att prata i telefon, men bestämde ändå att jag skulle komma ut och titta. Fick direktioner om hur jag skulle gå från bussen, och det var väl en raksträcka på tio minuters gångväg, i bäckmörker, då den ej var belyst. Höll på att gå in i fel stallbyggnad först då där fanns fler+en ladugård med kor, men lyckades ringa upp ägaren och bli guidad rätt.

Hästen i fråga stod redan i gången, mycket otålig, och slog med framhovarna i golvet. Ingen som helst korrigering från ägaren, men det var väl hennes ensak tänkte jag lite sådär. Mer än 100 kg's övervikt- hästen var helt fyrkantig över ryggen, med sina stackars 140 cm över jorden. Hemskt arrogant tjej med, som bara pratade om allt hästen kunde och inte frågade alls vad jag kunde. Berättade att det skulle kosta 800 kr/månad och röra sig om 1 dag i veckan då de tre andra medryttarna ( :eek: ) hade sina dagar också och vilka dagar det handlade om fick vi lösa sinsemellan (medryttarna) för ägaren skulle inte vara i stallet alls under det närmaste året av olika anledningar. Redan på pris/dagar i veckan visade det sig ju att inget stämde, och det var ju intressant tyckte jag. Frågade, och fick till svar att " ja jag vet ju inte vad hon skrev i annonsen". Värt att hålla koll på om man äger häst eller? Hur som, nyckel till sadelkammaren skulle jag få ta en kopia på själv och betala för, för det fanns inte till hands i stallet. Provred detta till trots, och fick rida ut en sväng i mörkret. Snäll häst som pinnade på bäst den kunde, men inte mer. Bet mig vid avsadling, och på väg till boxen kikade jag nyfiket på en skitfin häst med mycket fint huvud som stod i en angränsande box, och frågade fjordingens ägare vad det var för sort. Fick ett surt svar om att det minsann var en gammal travare, och så var det med den saken. Alltså var väl inte stämningen i stallet så bra, då det uppenbarligen var nån annans häst det rörde sig om här...

utan att ha tackat ja till något, för hela grejen kändes ju sjukt suspekt, åkte jag hem och skulle tänka på saken. Blev sen jagad i två veckors tid av ägaren som ville att jag skulle sätta in pengarna på hennes konto, för nu skulle stallhyran betalas. Hade fortfarande inte tackat ja eller fått nån vidare info om vare sig häst, stall, omgivning, vad jag förväntades göra om jag skulle dyka upp eller någonting. Blev så illa till mods att jag ljög ihop att jag skulle flytta från stan, vilket gjorde att det blev tyst rätt omgående. Sjukaste provridningen i mitt liv. En del ska inte ha häst ELLER medryttare...

Av en sjuk slump fick jag i vintras komma ut och hälsa på Polly_mulle och hennes hästar då jag uttryckt här på buke att jag var en halv person utan häst i mitt liv, och det visade sig att stallet var detsamma, och hästen med det vackra huvudet var hennes Mulle :D Fjordingen stod kvar och hade nu noll medryttare, men en rejäl senskada. Tror inte ägaren kände igen mig, men det kan ha kommit senare, för hon hälsar inte än idag när jag är ute och grejar i stallet, för jo, jag är kvar, och jag provred inte ens polly_mulle's ponnys, det behövdes inte :love:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kan tillägga att jag fick mig en helt egen nyckel sen också, med tillhörande hästnyckelring, helt utan extra kostnad. Ibland blir det bara helt sjukt bra, man ska aldrig ge upp! :love:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

kl


Av en sjuk slump fick jag i vintras komma ut och hälsa på Polly_mulle och hennes hästar då jag uttryckt här på buke att jag var en halv person utan häst i mitt liv, och det visade sig att stallet var detsamma, och hästen med det vackra huvudet var hennes Mulle :D Fjordingen stod kvar och hade nu noll medryttare, men en rejäl senskada. Tror inte ägaren kände igen mig, men det kan ha kommit senare, för hon hälsar inte än idag när jag är ute och grejar i stallet, för jo, jag är kvar, och jag provred inte ens polly_mulle's ponnys, det behövdes inte :love:

Men åh vilket fint slut ändå!:love:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jaa! Fantastiska hästar och en god vän fick jag allt på kuppen :D
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kan även dela med mig av den gången då JAG var den bisarra provryttaren, eller kanske snarare den pinsamma...

Hade lagt ut en annons om att jag sökte medryttarhäst. Angav lite vad jag gjort ridmässigt i mitt liv, och skrev bland annat att jag ridit upp till LB:2 för betygssättning under gymnasietiden då jag hade ridning som specialidrott. Angav även att jag mest lullat i skogen i westernsadel det senaste året (westernridning är att ta i, då hästen var lite halvskolad). Hur som haver fick jag mail av en tjej som hade en väldigt unghästig sjuåring, som skulle bli hennes tävlingshäst. Min uppgift skulle bli skogsridning+nåt lättare dressyrpass (för tränare) och det lät helt okej med mig. Trevlig tjej och jättego häst sådär, dock påpekade hon snabbt hur många hundra tusen hon köpt honom för vilket inte sa mig mycket, då hästen såg ut som en brun häst i normalkondition liksom. Hur som, begav vi oss till ett ridhus för provridning.

Moment ett: Skritt runt fyrkanten på lång tygel. Hästen ramlade inåt mitten konstant om jag inte satt och fipplade på yttertygeln, vilket ägaren såg och ifrågasatte. Bad mig korta tygeln istället vilket jag naturligtvis gjorde. Hästen fortsatte falla inåt, så jag började rida vägar för att slippa tjafsa om fyrkanten med hästen. Det gick bättre, men hästen formligen slääpade fötterna i backen och jag fick inte fram den för fem öre. Blev ombedd att fatta trav, vilket inte gick. Häst kickade efter min stackars skänkel, och det hela slutade med att tjejen bad sin tränare komma ut med ett par sporrar. Fick mig ett par fyra centimeter långa, och jag som på min höjd ridit med nån millimeter sporrar innan, hade noll koll kokosboll, och satt och petade på häststackarn konstant med dedär sporrarna, fan vad less den måste varit på mig. Förklarade detta för ägaren som insisterade på att jag skulle ha sporrar ändå, och fick mig en halvdan lektion av hennes väldigt duktiga tränare. Hästen stack iväg i galopp vid snett igenom i trav, och fortsatte ramla in mot mitten på volten. Kände mig så djävla dålig, med två uppenbart rutinerade tävlingsmänniskor som stod och tittade. Till sist gav jag upp, och satt helt enkelt av. Ägaren red då en stund och visade, visserligen var formen hon fick till ytterst tvivelaktig då hästen mest böjde nacken och hon liksom BÄNDE ut hästen på spåret igen när den föll inåt, men jag vågade ju liksom inte slita hur mycket som helst i nån annans häst... Hon sa sedan direkt att nä, du är nog för westerninriktad för min pålle, och jag erkände att nä, det kändes ju rätt avigt det där. Kände mig som om jag ljugit i min annons och grundlurat tjejen för att få rida gratis liksom. Usch! ;( Dock fick jag mail ett par månader senare av samma tjej som hade tyckt jag var såå go, och undrade om jag ville rida hennes nya häst som hon skulle köpa, ett kallblod som skulle skogsridas. Undrade lite över detta plötsliga byte av inriktning, men tackade ja till att komma och kolla. Fick sen ett nytt mail där hon ändrat sig och nu skulle köpa ett annat, tvåårigt kallblod, hingst därtill, och undrade om det var intressant. Då kände jag att nä, alltså unghäst och hingst är inte för mig. Mest för hästens skull liksom. Dessutom lät det ju lite skumt, kan tyckas :D
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag tycker lika många inlägg vittnar om lika dåligt omdöme/ förväntningar från säljarnas sida jag ....

Det var ju det jag skrev.:meh:
Jag undrade ju bara om folk anmält dem när de varit där. känns som om det borde vara på sin plats...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

Hade en snäll, trevlig, välutbildad sjuåring (LA dressyr, LB hopp, deb. fälttävlan) ute på annons och fick många svar ganska omgående. Bland annat från en mycket vältalig kvinna som propsade på att komma ut redan efter lunch dagen därpå, eftersom hon passerade vår stad efter en affärsresa.

Eh, visst, det kanske jag skulle kunna fixa (ta ledigt, boka ridhus osv med så kort varsel, men, men...). Jag frågade vad hon var mest intresserad av för att veta vilken bana jag skulle boka, fick inget riktigt svar, men bokade en dressyrbana till slut.

Ja, ialla fall, 1 timme sen (!) kliver damen ut ur en riktigt flashig bil vid ridhuset och börjar prata direkt - ingen ursäkt eller så, men munnen bara går. Droppar märken, dyra tränare osv i varannan mening. Överstylad till tusen, bara dyyyyyyrt.

Nåja, jag visar hästen först, men får den ena konstiga frågan efter den andra. "Var det där en skänkelvikning?" "Du kan väl visa när de sprätter så där med benen, vadheterdet, byten?" och den mest klockrena "Varför har du inte Freejumpstigbyglar (kostar multum, min anmärkning), hästarna går myyyycket bättre med freejump!"

Mhm.

Jag blir mer och mer fundersam, men ler och förklarar den ena självklarheten efter den andra.

Så ska hon prova själv. Jag får hjälpa med stigbyglar, tygelfattning. "Man vet ju inte hur olika hästägare vill ha det".

Så rider hon. Eller rider. Hon är total nybörjare. Max tio lektioner i kroppen. Kan inte rida lätt, får inte upp hästen i galopp. Pratar om att hitta knappar, kemi osv.

Mhm.

Hon verkar gilla hästen iaf och ringer dagen därpå. Vill ha henne på prov i två månader. "Så får du ju henne lite utbildad med, tränare XX ska ju hjälpa mig!"

Mhm...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

OMFG!:eek: :rofl: :rofl:

Hur lyckades du behärska dig? :D Jag hade blivit vansinnig. :p
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Ja, du... :p Lång träning?

Jag är så godtrogen att det tog sådan tid innan jag begrep hur läget var... ;) Värre var det dagen därpå: "...så får du ju henne utbildad..."

Hur förklarar man snällt det läget? :banghead:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Det var just det som fick det att spricka för mig .. "du får ju henne utbildad" - den frasen hade , i kombination med allt annat, framkallat helsefyr hos mig bara för att försöka göra mänskligheten en tjänst och korrigera hennes verklighetsuppfattning :D

Jag hade inte klarat av att vara snäll i det läget :angel:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Påminner mig lite om två hästägare på en anläggning i Italien. Inte en provridning så lite OT:angel:

De är väldigt täta, han köper en mkt bra hopphäst att lära sig rida på, hon ett litet mkt snällt fullblod. Han försöker rida iaf, har stora ambitioner men med noll ödmjukhet... Hon har verkligen noll talang och travar runt på den snälla valacken, hon lyckas aldrig få honom i galopp, slängtravar runt tills hon tröttnar, hon är övertygad om att hon rider jättebra..
Tyvärr slutar det olyckligt :( De försökte länge att bli med barn men gick inte. De fixar med provrörsbefruktning, hon väntar tvillingar och ramlar av sin häst och får missfall :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 034
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 218
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 736
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp