Bukefalos 28 år!

Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Talade om gång på gång att hon inte behövde göra något mer än att hålla i sig och följa med i princip, men nog tusan hängde hon i tyglarna innan vartenda hinder ändå

Åh, så fördomsfull jag är, men det är min sinnesbild av elitponnylagsryttare (jag testade också ett par år men sög rätt fett, så jag är kanske bara bitter... :angel:). Ett evigt hängande i tyglarna inför hindret på överheta ponnys med huvudet i ridhustaket. Så illa att du kastar mer ved på min fördomsbrasa... :o
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag har ju också en historia som ponnyköpare. Vi åkte en tur nedåt Sverige för att prova några olika d-ponnyer som skulle passa en jämnårig släkting till mig men med mindre rutin (och väldigt ointresserade föräldrar).

Ett av ställena vi körde in på var rätt nedkört och i små leriga hagar stod flera hästar av olika typ och storlek. Det hade varit en rätt regnig vecka och ett slitet stall säger ju egentligen inte så mycket mer än att tid/pengar tryter. Möts av en bullrig farbror runt 60 och hans son(?) i 25-35 års åldern. Han stövlar ned mot ett skjul och sonen piper iväg åt något annat håll och vi stannar lite tveksamt och funderar på att dra oss mot det öppna stallet. Men han vinkar med oss ned till skjulet och när han öppnar så står det, som ni förmodligen redan gissat, hästar där i halvmörkret. I smala spiltor, usel luft och med dynga halvvägs upp på smalbenen. Nån hade till och med ett begynnande gödselpansar på ena bakbenet.

Den ponny vi skulle titta på var i alla fall hjälpligt ryktad, och gubben pratade på om ponnyn (vad han sa minns jag inte, mer än att hästen kunde hoppa hus). Pappa påpekade att den var ojämnt musklad med fick någon dålig bortförklaring (minns inte vad).

Vi bestämde att vi skulle provrida och gubben sa att vi skulle åka till ett ridhus och prova. Inga problem. De backade in sin slitna lastbil alldeles framför dörren. Gubben klämde sig in i spiltan medan ponnyn gjorde klart att den inte var särskilt road. Gubben knäppte loss spiltgrimskaftet och hästen formligen kastade sig ur spiltan med gubben flygande. Efter lite stegrande och andra dumheter sätter ponnyn fart mot dörren och gubben måste ta spjärn med foten mot dörrkarmen för att bromsa upp lite så att sonen hann ställa sig på andra sidan lämmen med långpisken. Sen minns jag inte hur lastningen gick till, men sedan åkte vi till ridhuset inte så långt därifrån. De tränsade och sadlade ponnyn i lastbilen och urlastningen gick till på ungefär samma sätt som hur den tog sig ur spiltan. Gubben förklarade det hela med att han lätt blir lite vild när han fått stå inne flera dagar i spiltan. Hagarna var ju så dåliga. :eek:

Med lite vacklande kontroll ledde gubben ponnyn ett halvvarv över ridhuset, när han kommer tillbaka frågar han om vi vill se den riden. Det vill vi av naturliga själ. Då ber han sonen sitta upp och visa. Sonen ser både förvånad och förskräckt ut. Säkert runt 100 pannor och jag minns inte om han ens hade hjälm på sig. Jeans och jympaskor hade han i alla fall. Han hinner inte sätta foten i stigbygeln innan ponnyn far iväg som skjuten ur en kanon. De ställer sen ponnyn med huvudet inne i hörnet och han lyckas kravla (ja, bildligt kravla) sig upp. När gubben släpper håller sonen på att ramla av när hästen gör ett rejält bocksprång, men han håller sig kvar. Han skrittar och så småningom travar, tror nästan han galopperade med(?) men har stora problem med att ponnyn bockar, slänger sig, vägrar gå fram, skava mot sargen, stegrar och typ alla andra sätt hästar kan protestera på förutom att lägga sig ned.

Enligt historien ska jag upprepat viskat till mamma att jag klarar hästen bättre själv, att jag inte vill att mannen ska rida mer. Detta framförs och sonen hoppar väldigt uppenbart lättad av. Jag hoppade upp och fick en rejäl åktur, jag var ju mycket lättare. Men han gav rätt så snabbt upp de värsta protesterna och blev hyfsat ridbar i alla tre gångarter även om bromsandet inte satt som det skulle. Gubben satte fram hinder och vi hoppade några gånger medan gubben höjde rätt friskt och när vi passerade gott och väl 100 sa jag ifrån att jag inte behövde mer - han var ju väldigt omusklad.

Exakt vad som hände från den punkten vet jag inte, mer än att jag var bombsäker på att vi var tvungna att köpa honom. Han skulle inte vara kvar där. Bredvid satt min släkting och var livrädd för att hon var livrädd att vi menade att hon skulle ha den ponnyn... :crazy: Och hem kom han, trots att vi provade ett par mycket mer passande ponnyer.



Ponnyn var precis så arg, ledsen och totalt livsfarlig som vi befarat. Även under större beten. ;) Ont hade han haft också sa vet, men bedömde att allt var ok nu. Men efter en del arbete sparkade och bet han inte i boxen, anföll inte vid longering och blev allt mer jämnmusklad. Så småningom blev han den mest sociala hästen i hagen som alltid kom fram och pratade även om det innebar att han fick lämna flocken. Även mina småsyskon kunde leda honom helt riskfritt mellan hage och stall. Helt uppfostrad vid ridning blev han aldrig hos mig, och okända hästar var han fortfarande mycket arg på trots en hel del frotterande på tävlingsplatser. Men att han hoppade hus, det hade gubben helt rätt i. ;)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Ponnyn hade förövrigt papper med full Welshstam (inte Cob...). Hade det inte varit för att han hade ett närmast konvext stort huvud (fullstorlek på grimmor och träns) relativt grova skenben och inte det allra minsta lik min andra ponny med samma far någonstans så hade det nästan varit möjligt att tro på... :meh:

Tecken väldigt lika sabinoanlag (rejäl bläs, långa strumpor över has/knä, bukfläck), blå ögon och inte särskilt små öron är väl inte typiskt Welsh sektion B.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Vilken rolig och intressant tråd!
Fast samtidigt lite läskig...:nailbiting:
Jag ska förmodlingen leta häst om något år,
så det är lite nervös läsning.
Jag har aldrig köpt häst förr nämligen!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Vilken rolig och intressant tråd!
Fast samtidigt lite läskig...:nailbiting:
Jag ska förmodlingen leta häst om något år,
så det är lite nervös läsning.
Jag har aldrig köpt häst förr nämligen!

Det här är avarter, när något gått fel eller bara inte klickat, det är inte det man brukar mötas av... ;)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

För ganska många år sedan provred min dotter en ung ponny. Egentligen inte riktigt vad vi sökte (rutinerad tävlingsponny) men den stod nära.

Ponnyn var snäll och rar men av den nervösa typen. Inte alls utbildad och förstod inte hjälperna riktigt. Provridningen gick ganska bra. Då berättar ägaren att förra gången som någon kom och provred hoppade den över staketet runt paddocken (minst en meter) och rusade in i stallet. Men eftersom hon såg att ponnyn var trygg med min dotter - kunde vi inte ta med den hem och rida den så att den blev möjlig att sälja? Och det fick den.

Trodde i min enfald att det var den enda häst som hoppat över staketet vid provridning, men tydligen inte.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Tycker både att när man köper och säljer så märker man vad olika man menar med olika saker och vilka referenser man har.

Skrev i annonser för en av våra att den kräver rutinerad ryttare (samma häst som jag skrev om tidigare där en ville provrida utan att vi var med). Vet inte hur många föräldrar vars barn bara ridit på ridskola som ringde. Om man inte har andra referenser än en ridskola så vet man inte hur stor skillnaden mellan ridskolehästar och andra hästar kan vara, eller att fem år i ridskolegrupp kanske inte kan räknas som rutinerad.


Ett annat exempel: Sökte medryttare till en mycket känslig och lite het ponny. Fullblodskorsning med galoppen som bästa gångart. En egentligen lite för ung flicka visar intresse, har mest ridit på ridskola men uppger sig även ha en del andra erfarenheter, vi chansar. Utan att gå in på detaljer så visar det sig att det inte stämmer med de andra erfarenheterna.

Dottern visar och sedan blir det flickans tur. Hon rider med stora hjälper och har mycket dålig balans. Verkar inte riktigt veta hur hon ska göra så det blir lite ridlektion. Ponnyn blir förstås osäker, men håller sig lugn och försöker vara till lags. :) Men när hon skall fatta galopp går det inte alls. Ponnyn vägrar galoppera. Varv på varv runt ridbanan, dottern försöker ge instuktioner, men nej.
Att de tycker att det är ponnyns fel förstår vi. Prövar med att byta ryttare igen. Med osynliga hjälper fattar ponnyn omedelbart och mjukt galopp...
Kändes nästan lite pinsamt, men de verkade inte se det som att det berodde på ryttaren. De tyckte nog att det var en jättetrög ponny och att vi inte varit helt ärliga. Så så var det kanske.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag håller med dig. Alla är vettiga och gör vettiga val ur sina synvinklar. Alla har en egen definition på vilka typer av beteenden som är acceptabla för att kalla den "lugn och stabil", "välriden", "svårriden" eller "kapacitet för mer", och står köpare och säljare långt ifrån varandra kunskaps-/hanteringsmässigt så blir det väldigt svårt att kommunicera.

Det där tror jag också. När jag har sökt medryttare har jag nu, två gånger i rad, beskrivit hästen som "snäll men lite stirrig och stissig ute, gör ingenting dumt men behöver en lugn och trygg ryttare".

Förra medryttaren slutade nyligen för att han var mycket svårare än hon hade räknat med, en ung och ganska orutinerad tjej som tyckte att det var superläskigt när hästen studsade till ibland eller ryggade för en brevlåda. Hon hade väntat sig en pigg men mer bombsäker häst.

Idag provred en tjej och hästen visade sig egentligen från sin absolut sämsta sida: hoppade till för småsaker ett par gånger under turen och taktade några meter när vi av misstag red förbi en paintball-match. Jag bad om ursäkt för att vi hamnade i en sån dum situation. Hennes kommentar var istället: "Herregud, det där var väl ingenting, jag hade förväntat mig något mycket värre av annonsen! Han är ju jättesnäll."

Identisk annons, totalt olika uppfattningar från ryttarna. Det blir ju gärna så när olika personer med olika erfarenheter ska kommunicera.

(Kan tillägga att tjejen idag med största sannolikhet blir min nya medryttare, har aldrig känts så bra i magen efter en provridning som idag! :D)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag har faktiskt inte varit med om så många konstiga provridningar där jag själv skulle provrida, det konstigaste var väl när jag skulle köpa en liiiiiten islandshäst (128 cm i mankhöjd) och mannen på 185 cm hoppar upp och visar hästen genom att såga den i munnen varv efter varv... :( Köpte honom som projekthäst extremt billigt, mest för att få bort honom därifrån. Mycket stressad och traumatiserad liten sak som det aldrig blev någon ridhäst av tyvärr.

Men för ett par år sedan hade jag medryttarprovridningar och var med om en extremt skum provridning. Tjejen som kom sade sig ha ridit på ridskola i flera år och sa att "hennes ridlärare tyckte hon var en duktigaste eleven i gruppen". Hon satt upp och sedan skrittade hon runt, runt, runt, runt i paddocken, varv efter varv, i typ 20 minuter. Hon bara satt där med halvkortade tyglar utan att ge några som helsta signaler.

Någonstans mitt i minns jag att jag föreslog att hon skulle byta varv, det gjorde hon. Efter de där 20 minuterna frågade hon om hon fick trava. "Ja, gör du det" svarade jag och tänkte att hon kanske tyckte att hon hade skrittat fram. Så hon bad hästen komma fram i trav och slängtravade varv efter varv efter varv...
Efter tio varv ville hästen sakta av, då skänklade hon på och han fortsatte snällt att trava. Efter ytterligare 15 varv (räknade) sa jag att det nog var dags att sakta av.

"Vad älgig han var" var hennes kommentar. Eh, jo, slängtravar man obalanserat varv efter varv med halvkorta tyglar utan att be hästen göra någonting, inte ens rida ordentligt i hörnen, ingenting som vanliga ridskoleryttare ändå brukar göra.

Helskumt. Jag sa till henne att hon kanske skulle leta efter något av en läromästare istället, hon såg mycket besviken ut och sa någonting i stil med "Åh, okej, vad synd". :p
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Men eftersom hon såg att ponnyn var trygg med min dotter - kunde vi inte ta med den hem och rida den så att den blev möjlig att sälja? Och det fick den.

Men behöll ni den eller fick de tillbaka den sen då?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Nej, tyvärr så köpte vi den inte.
Såldes efter några månaders utbildning och miljöträning (ridhus, transport etc) till en trevlig familj som fortfarande har kvar den (efter 8 år). Hade vi vetat då vad vi vet nu så hade vi säkert sparat både pengar och bekymmer om vi köpt den. Jättetrevlig ponny som älskade att vara till lags. Men just då bedömde vi den som för grön och allmänt osäker, och absolut inget för familjens yngre ryttare.

Faktum är att vi häromåret fick frågan om vi ville ha tillbaka den, men sedan blev det inte aktuellt. Annars hade det inte varit omöjligt.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Åh, så fördomsfull jag är, men det är min sinnesbild av elitponnylagsryttare (jag testade också ett par år men sög rätt fett, så jag är kanske bara bitter... :angel:). Ett evigt hängande i tyglarna inför hindret på överheta ponnys med huvudet i ridhustaket. Så illa att du kastar mer ved på min fördomsbrasa... :o

Jag har också en brinnande fördomsbrasa gällande denna grupp. Visst finns det undantag, men det verkar som att när de kommer upp där, då försvinner allt vad ödmjukhet och vilja att lära mer heter.
Annars älskar jag ponnyungar, men när de kommer upp på den nivån verkar huvudet också komma upp bland molnen.
Ryckte in och red elitlaget i dressyr på ponny ett par gånger för hundra år sedan. Inte för att jag var särskilt duktig, utan för att jag hade världens bästa läromästare till ponny. Stämningen där var rätt annorlunda mot att hoppa division 1.


Kom även o tänka på en gång då jag gjorde bort mig ordentligt på en provridning. Hade ett jättefint sto till salu för sexsiffrig summa åt kund. Blev nedringd på annonsen och hade missat skriva upp en spekulant. Så när de kom satt jag utanför stallet med en stalltjej i bikini och rökte. Vi hade precis varit nere och badat, och jag blev rätt tagen på sängen. Hade en liten promenad hem, och eftersom vi promenerat ner m hunden o badat, skulle det ta en stund o gå hem o byta om. Hittade ett par jeans i sadelkammaren och visade hästen i jeans, stövlar och bikiniöverdel. Kändes sådär lagom seriöst.
Men spekulanten köpte hästen.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Haha så hade jag en häst som betedde sig också. Inte pga ryttaren dock. Skulle hitta en medryttare till en häst som är rätt stark och het på gröten. Hade flera ute och provred, några red riktigt trevligt, men ingen fick henne i galopp. Hon körde upp huvudet, högg i luften och studsade på stället. Vette tusan varför, även när jag bad folk ge henne långa tyglar o fatta gjorde hon likadant. Satt jag upp, var det inga konstigheter. Hon slapp medryttare iaf ;)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Min gissning är att vår ponny antingen inte förstod vad som förväntades av honom p g a otydliga hjälper eller så vägrade han galoppera för att tjejen garanterat inte hade suttit kvar om han gjort det. ;)

Själv är jag inte så bra på att rida, men blev ändå lite knäckt när jag för ett antal år sedan inte lyckades få en bekants häst i galopp. När jag beklagade mig fick jag veta att det skulle jag inte ha förväntat mig heller. Det var något som man måste "göra upp" om. Hästan var hög i rang och accepterade inte en ny ryttare hur som helst. Kanske var det så med din också?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Galopp är svårt om man inte här lärt sig fattningarna på samma sätt som hästen, min kusin och min ryttare har vissa svårigheter med att få gammel hästen i galopp. Hon kräver nästan bara att man tänker galopp med mig :p. Ponny spark och att springa in i galoppen har hon ingen aning om vad det betyder eller är bra för.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Min gamla Dame var sådan att tyckte hon inte att man klarade av en viss gångart hjälpte det inte vad man gjorde för hon varken travade eller galopperade då.

Perfekt för mej när jag vart sjuk. ..

He he he.....

Hände flera gånger att medryttarna kom hem gråtande för dom inte hade fått stopp på henne.
När jag sen satt upp gick hon knappt att få i skritt.
Sen satte sej någon av tjejerna upp igen och då stod hon och bockade på stället och bara ville ut i skogen igen ;)

Gissa om vi skrattar åt det idag :D
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

Mina konstigaste provridningar är när människor ringer och vill komma NU. Jag berättar att jag inte har ridbana på gården men att om de kommer om någon dag så kan vi köra till ridhus. Men flera ska komma just just samma dag och när de väl kommer klagar de på att det inte finns ridbana att provrida på.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Vid nästa provridning hoppade han helt sonika över ridbanestaketet och galopperade iväg en sväng. Två gånger. Båda gångerna helt lugnt i grundtempo, men inte helt broms-/styrbar uppenbarligen. :o

För att komplettera; Han galopperade inte väg någon särskild stans, utan galopperade upp för en uppfartsväg till ett boningshus, runt deras rundel och sen tillbaka... Samma runda båda gångerna i ett obekymrat grundtempo. Pinsamt men ändå så roligt att det var svårt att hålla masken... :o:D
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Ryttaren/ryttarna då? Kvar på hästen eller lämnade i ridbanegruset?

Minns inte, men tror att "vår" lämnade ryttaren kvar i paddocken.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Ponny spark och att springa in i galoppen har hon ingen aning om vad det betyder eller är bra för.

Inget som vår har hört talas om heller. Men det som praktiserades av medryttaraspiranten (+ lite allmänt flaxande)

Hoppas dock att jag rider något bättre än så...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 608
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 875
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp