Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag skulle provrida en häst, när jag var ca 15 år, för att eventuellt bli medrytter till en lite äldre herre som ägaren precis hade slutat tävla med. När jag om till stallet var hästen såld och istället hade ägaren tänkt att jag skulle rida in hennes nya häst, vilket inte hände. Jag tackade för mig och åkte hem lite små bitter.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag har en ponny som jag försöker få en ryttare till. I annonsen har jag väldigt tydligt skrivit att hästen är det enda sällskapet till min nya häst och att hon inte lånas ut, för det är meningen att amn får komma hit och rida. Och är man inte ridkunnig så kan jag hjälpa en att lära sig (ja, jag är lite desperat för jag bor så långt ut å landet så ingen med vett orkar åka hela vägen hit :$)
Jag har inte fått ett enda meddelande som INTE handlar om ifall jag vill låna ut hästen till dem över sommaren för de har en 5-9:åring som vill lära sig rida på en snäll häst. Javisst är hon snäll säger jag, men jag kan ju inte ha min andra häst ensam. Då får jag till svar "men vad då? det gör väll inget?" Då svarar jag inte längre :( knäppa typer som vill ha min lilla ängel helt ensam i en hundgård över sommaren är inget jag är på.
Ännu värre är de typer som vill att jag ska låna ut hästen till dem OCH pendla dit varje dag och lära deras avkomma att rida. Man ger ju liksom upp hoppet om att ens sällskapsponny någonsin kommer att få en trevlig ryttare.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL
Nu fick jag en ny provridning som gjorde mig helt ställd.
Har haft ögonen öppna efter en medryttarhäst och blev för några dagar sedan uppringd av en kvinna som trodde att jag skulle passa ihop med deras häst. Jag var tydlig med att jag haft ett längre uppehåll och hur lång och tung jag var. Inga problem, hästen var lugn och trygg, runt 160 cm och viktbärande.

Kommer ut till stallet för provridning och blir visad till en box där det står en ponny av welsh typ som måste var på gränsen till C-ponny. Visserligen ganska välmusklad men viktbärande? Njae inte så pass att den orkar mina 75 kg...
Ponnyn är redan sadlad och tränsad, "bara att hoppa upp" som ägaren uttrycker sig. Jag fick ju säga som det var, att jag inte kunde sätta mig på den med gott samvete pga min vikt, vilket startade en lång övertalningskampanj där ägaren blev alltmer frustrerad. "Det går VISST!"
Jag fick säga tack och hej mitt i allt och cykla iväg igen, gick ju inte att prata med människan...O_o Varför försöker man kasta upp alltför stora ryttare på sina ponnyer? Det var en fin liten ponny, kan inte vara svårt att hitta nån lagom stor ryttare som blir glad för chansen. Möjligen var den då extremt svår att rida men då hade det ju ändå blivit inaktuellt för mig som klart uttryckt att jag ville ha en trygg häst att rida...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Skulle köpa min första storhäst, åkte drygt 40mil. När vi kom fram till stallet där hästen stog fick vi reda på att hästen endast kunde skritta eftersom att de va is ute och tydligen hade den inga brodd, bad ägaren hoppa upp först och jag såg att hon tvekade men till slut gav hon med sig, när hon skulle hoppa upp på hästen började den bli väldigt spänd, försökte sticka och sköt rygg, ägaren sa att hon inte vågade hoppa upp på den så att jag skulle försöka, nja tack o hej ;)
En annan hemsk provridning va ju när jag skulle provrida en unghäst, hade helt nya helskodda ridbyxor som va aningen trånga, skulle hoppa upp på hästen och de sa knak så va heeela min rumpa framme, byxorna sprack hela vägen ;) haha
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag åkte till ett försäljningsstall för att titta på en häst.
Den motsvarade förväntningarna från marken sett, så jag bad säljaren att få se den under ryttare. När hästen stillastående går omkull av att ryttaren sätter sig i sadeln!!!!! (ingen tjockis) så hade jag såklart redan bestämt mig för att den inte kommer med mig hem, men jag frågade varför hästen gjorde så, fick till svar att det var pga att underlaget var så kasst!!!!! I ett ridhus????? :eek:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Det kanske varken var häst eller underlag det var fel på. Har sett ryttare som omedvetet lyckats välta hästar genom att hålla ena tygeln så kort så hästhalsen böjs bakåt åt sidan och sen tungt häva sig upp från en pall hållandes hela sin vikt i sadeln.

/V
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Har varit med om samma sak, då hade hästen en nerv i ryggen som låg i kläm och då ryttaren satt upp så vek sig hästen i frambenen.......Skit konstigt.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL.
Var iväg för en vecka sedan och provred en häst. Bisarrt vet jag inte, men ett skämt var det.
Hästen är ömfotad, och det fanns en grusväg som förstås inte gick att rida på.
Det fanns något slags inhägnad sandruta, ca 6x10 meter eller så (kändes åtminstone extremt trångt) med lös, djup sand. Där rekommenderades jag sitta upp, ifall hästen skulle hitta på något.
Sedan föreslogs jag rida på en gräsplätt som var en del av en gräsmatta. Mer eller mindre trekantig, ca tio-femton meter i sida och sluttande.

Tja, vad ska man säga?
Ska hämta hästen i eftermiddag.

Hästen får jag till skänks eftersom nuvarande ägaren inte kan ha den kvar. Den är beskriven som problem: oskodd eftersom den inte går med på skoning vilket inte blir ett problem för mig.
Ridmässigt blev den grundinriden rakt fram i fri form för två år sedan, man började inte med att böja hästen eller lära in form då. Därefter knappt riden pga graviditet, förlossning, småbarnstid.

Så trots att provridningen var ett skämt, är det OK för mig. Jag förväntade mig inte mer än jag såg, och är medveten om att jag tar emot grisen i den berömda säcken.
Men jag är under rådande omständigheter inte förvånad över att de inte funnit någon köpare till hästen.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag skulle sälja min stjärna för några år sen och satte ut en annons som beskrev honom väldigt bra och tydligt. Han var då 13år och utbildad MSVB dressyr och 120 hopp även lite terrängtränad.En liten "storhäst" med sina 149cm. Ett varmblod som aldrig stannat på hinder eller sprungit bredvid oavsett vem som satt på och jag hade inte satt ett direkt högt pris på honom pga av att jag hade en annan häst på g in.

En mamma ringer mig och är väldigt intresserad till sin dotter,som förövrigt hade en c-ponny som hon tävlade hoppning med. Hon tycker han verkar kanon och säger att dottern ska börja på Strömsholm och behöver en häst med sig som kan lite..
Vi pratar en bra stund om honom och allt verkar bra.
Sen börjar hon fråga vad som följer med hästen och jag svarar ALLT eftersom inget passar mina andra hästar,vilket är toppen tycker hon.
Innan hon lägger på så säger hon... "så tänkte jag på priset. Vi hade tänkt 10 000:-..!"
Jag blir helt ställd över detta och svarar att det priset jag satt gäller.
Hur som helst så fick dom komma och prova honom.
Tjejen som ska ha honom hoppar upp och vill rida först. Ok inga problem för mig hon har ju ändå tävlat och så skulle hon börja på Strömsholm så hon kan väl lite antar jag..

Tjejen skrittar några varv,travar max 3varv åt båda hållen och sen galopperar hon kanske 2-3varv åt båda håll.Jag frågar om hon vill prova hoppa honom och då säger både mor och dotter nästan i kör att en cavaletti går väl bra.. Detta "hinder" hoppar hon 3 gånger innan hon ger sig.

Jag frågar om dom vill att jag ska visa honom lite eftersom han är så pass utbildad som han är men dom är nöjda!

Blir sen nerringda av mamman som ABSOLUT vill köpa honom då han va perfekt åt dottern. Hon är även villig att betala liiite mer än dom 10 000 dóm erbjöd från början..

Blev ingen försäljning till dom..
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Inför köp av min första storhäst skulle jag provrida en valack på 6 år, hopphäst som gått 130 (precis efter tänka utbildningsplan alltså). Såg jättefin ut på annons (bild och film).

Kommer dit och i hagen står en omusklad, fet häst som snarare såg ut som en gammal ridskolehäst på 20 år, än en hopphäst. DESSUTOM var den halt. Det sa dem redan när den stod i hagen.

Så jävla oseriöst. :meh:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Vad är det bisarra?:confused:

Att de vill pruta priset?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

När jag var i yngre tonåren följde jag med mina kompisar (systrar) för att titta på en häst. Deras mamma hade sett en annons i lokaltidningen på en nordsvensk brukshäst. Vi körde många mil ut på landsbygden och kom fram till ett litet rött hus med en ladugård och en hage runt tomten, väldigt idylliskt med björkallé och allt det där. Där möttes vi av en ledbruten farbror på +70, hans fru och deras dotterdotter. Stoet var ensam häst på gården och hade klart övertaget över fotfolket. Vi stod utomhus och borstade henne medan hon betade på gräsmattan. Mamman frågade efter sadel och träns, om vi nu skulle provrida kunde det ju inte göras i enbart grimma och grimskaft.

Farbrorn skrockade och försvann in i ladugården. Efter en kvart kom han släpande på en riktigt gammal manskapssadel, ett huvudlag och ett par låånga mögliga körtömmar. O_o Det jag minns allra tydligast är hur vi står och pratar på grusvägen framför huset medan den äldsta systern kommer ridande i den nämnda björkallén. Då denna breda brunböna tar bettet från de små flickhänderna, långsamt accelererar upp i galopp och kommer i full kareta genom allén mot oss. :eek: Vi på marken ropar "PTROOO FREJA!!" och viftar på armarna men det slutar med att vi får kasta oss åt sidorna och Freja fortsätter en bra bit till eftersom hon jobbat upp en lång bromssträcka. :D:D
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Haha :D

Det påminner mig om min första provridning. När mina föräldrar bestämt sig för att okej, det blir en häst så skulle vi provrida ett kallblod som stod en bit utanför stan. Det var min mors väninnas grannes häst typ. Jag vet faktiskt inte om det här var "seriöst" eller om det bara var som ett sorts startskott för hästletandet.

Jag var inte så gammal så jag minns faktiskt inte jättemycket. Det var en grov häst med LÅNG man, troligtvis var hon inte jättestor då jag var kortare då men var nog säkert runt 1.60 i alla fall.

Det jag minns är att vi skulle rida en bit runt bygden (de hade ingen ridbana) och att man inte fick ha korta tyglar på henne? Jag var ju mest van vid ridskolehästar och det kändes lite läskigt att liksom inte ha någon "kontakt" med hästen. en försökte man korta så slet hon bara åt sig igen.

Det var en ganska läskig ridtur och fort gick det i trav och galopp, hade ju som sagt ingen kontroll utan åkte bara med. Det blev inget med den hästen men det tror jag som sagt aldrig var tanken heller.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

När jag var och provred min förra foderhäst och åkte av. Ridningen gick helt ok. Sen när jag skulle hoppa av så fastnade jag på något sätt i sadeln så att jag gjorde en halv kullerbytta ner på marken. Landade intill hästens framhovar och hon kollade lite undrande på mig. haha
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kl

Letade medryttare för ungefär ett år sen. Hade fått kontakt med en tjej via en hyresgäst i stallet. Hon hade berättat att hennes nuvarande medryttarhäst var rätt bråkig och stack och reste sig titt som tätt, och att hon skulle tycka det vore roligare att rida en lite lugnare häst. Det lät ju bra tyckte jag, då min häst behöver någon som är van och orädd, annars blir han kaos själv. Hon kom och skulle provrida och vi gör i ordning hästen tillsammans, och när det är dags att börja ta på utrustning lägger hon på schabraket åt fel håll. Konstigt om hon nu är så duktig som hon säger tyckte jag. Lika när hon ska kratsa hovar, hon visste helt enkelt inte hur man gjorde. Och när hon ska hoppa upp och rida sen tar hon inte tyglarna - utan tar ett stadigt grepp om framvalvet så fort pålle rör sig. Hon får rida runt lite ändå, och det visar sig att hon varken kan rida lätt, styra eller ens vet hur man håller i tyglarna. Det slutar med att jag får leda hem en superspänd häst och förklara lite försynt att han kanske inte var rätt häst för henne... Att hon skulle rida en halvknäpp och svår häst regelbundet och klara av det tror jag inte ett ögonblick på :crazy:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

I min värld tycker jag att om man letar eftere en häst som man ska ha med sig till Strömsholm för att gå i skola där och då provar en häst som går MSV B och 120 hopp och inte rider mer än ett par varv och inte heller vill se vad den kan under ägaren så tycker jag iaf att det är lite konstigt.. Men det kanske bara är jag...
Sen att pruta på priset innan man ens sett hästen är bara oförskämt! Det kan ju vara så att säljaren tycker att häst och ryttare passar bra ihop och då är villig att sänka priset.Är hästen i fråga för dyr så kolla vidare eller prova iaf den först..

MEN vad vet jag.. Det kanske bara är jag som har det tycket..
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sånt där har jag också varit med om, fast tvärt om. Jag har en d-ponny av grövre modell, som är mer viktbärande än tunnare ponnyer såklart, men ändå ska folk på 180 höra av sig och vara intresserade av min plutt på 144? :banghead: Han orkar ju, men det ser ju bara fel ut med så långa ryttare till en liten ponny? :crazy:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Vad som ser rätt och fel ut är mest en vanesak, jag tyckte det såg ordentligt fel ut med en tjej på så fär 1.55 på min islandshäst i samma storlek som din. En ryttare på 180 hade jag inte reagerat på alls, helt normalt.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

kl

Hade en kvinna som skulle prova min häst för att bli medryttare. Var helt ärlig och beskrev hästen både noga och länge, att hon har en del energi och inte är någon nybörjarhäst. Men världens snällaste och lugnaste med en trygg ryttare, supersnäll att pyssla med och kan en hel del i ridningen.

Kvinnan sa att hon ridit mycket western hos en känd man i USA samt hos en annan i Spanien, vilket passar min häst jättebra. Hon kommer och vi börjar göra iordning hästen. Det första var att hon inte ville att hästen skulle stå lös (som hästen är van vid), så jag fick ta på grimskaft. Hon ryktar försiktigt och sedan ska det kratsas, hon sa att hon bara ville kratsa framhovarna, så jag fick ta bak.
Sedan ska vi sadla och hon blev förvånad över hur tung westernsadeln var och fick inte upp den på våran lilla häst. När jag hade lagt upp sadeln visste hon inte hur man spände sadelgjorden.
När vi ska rida iväg hade hon ingen hjälm med sig (för den hade blivit stulen i hennes låsta förråd :cautious:) och hon frös så hon fick öven låna mina vantar.
Hon red och jag gick bredvid, hästen gick helt lugnt och stilla precis som hon kände på sig att "det är bäst jag går sakta och rakt, så hon inte trillar av". Hästen föll in i jog-trav flera gånger och kvinnan sa att hästen gjorde det av sig självt (har aldrig hänt tidigare med mig eller någon annan). Kvinnan kunde inte heller göra halt i vare sig skritt eller trav och galopp vågade hon inte. Jag fick leda min häst i paddocken för att hon skulle prova att trava och jag fick förklara hur hon skulle göra halt.

Blev inget mer med det, hua. Kvinnan råkade av misstag ringa mig några veckor senare, men vi låtsades båda som vi inte visste vem det var. Hon sa bara att hon ringt fel.
Tror inte att hon kan ha ridit mer än en turridning hos den där hästmannen i USA :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 062
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 632
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp