Bukefalos 28 år!

Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kl
Många luftiga provryttare har jag haft!
En var släkt med en tidigare stallkompis med häst av samma ras som min. Bra, tänkte jag, då vet hon hur en sådan häst är att rida.
Tjejen kommer och får rida i stängd hage. Så fort hon suttit upp börjar hästen skritta, tjejen åker med och tio steg senare fattar hästen galopp. Tjejen åker med några språng och flyger sedan av medan hästen rusar runt och är glad att få springa. Vi pratar lite och jag frågar hur länge hon ridit. Ett år på ridskola blev svaret. Jag sa att min häst inte är bra för men tjejen ville ha en chans till, för hon menade att hon kunde bättre och det var blåsigt. Vi bestämde ny tid :banghead: och tjejen åkte hem. Sedan kom hon inte på den nya tiden utan fick bestämma en ny tid!
Nästa gång var vi på vägen med longerlina. Hon fick skritta mot mig och jag sa stanna hästen. Inget hände, hästen traskade vidare. Flera gånger fick hon försöka, men hästen stannade bara om jag stannade.
Förklarade att detta kommer inte funka. Tjejen såg besviken ut men sa inget. Trodde att det var slut där, men sedan ringde mamman och ville övertala mig att låta tjejen rida. Jag var visst orättvis som inte insåg att det var omständigheterna som varit fel... Till slut blev jag irriterad och sa att min häst kan springa i nästan 60km/h. Vill du att din dotter ska trilla av i den farten, det är som att trilla ur en bil i farten?!
Då förstod hon...
Sedan frågade jag den som rekommenderat henne varför hon inte red hennes häst. Jo, hon var inte mogen för det. :meh: :p

Jag brukar breda på redan i telefon hur pigg och icke nybörjarhäst han är, har skrämt flera tror jag. :o :D
En sa efter min beskrivning att hon tyckte han lät för vild, hon ville inte ens prova. Andra har sagt att efter min beskrivning hade de väntat sig en mycket värre häst. Verkar som om för de som verkligen kan rida så är han en lätt häst.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

kl

En dag ringde en tjej till mig och undrade om de fick ge bort deras 5-åriga förvuxna connemara till mig. Den var lite för svår för dem, tydligen. "Hon hoppar jättebra" sa de. Jag sa att jag kunde titta på den.

När jag kom dit så vågade ingen av dem försöka leda den, så de jagade hästen så att hon hoppade över hagstaketet, ut på stallbacken och sprang in i stallet. "Se vad fint hon hoppar!" sa de.

:D
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Från andra sidan nu då!
Innan jag blev hästägare provresultat jag lite knasiga hästar också. En häst var så fin och enligt ägaren var han trafiksäker och inga problem.
Jag och en till red iväg och efter en stund passerade en kärra, tror det var en hästkärra typ rockard. Hästen blev tokig och hoppade och stegrade sig. Jag blev livrädd men efter en stund lugnade den sig. Då kom en bil och hästen blev tokig igen. Det var ett dike med taggtråd och jag såg framför mig hur jag skulle hamna i den eller slå ihjäl mig på asfalten, men kunde inte hoppa av eftersom hästen inte stod still en sekund. När den efter några hemska minuter slutat hoppa hoppade jag av och ledde den hem.
Berättade för ägaren och hon sa bara "jaha, ja han är rädd för kärror. Och cyklar. Och bussar. Och bilar." (Allt med hjul med andra ord? Tack för du berättade innan?!). O_o

En annan häst skulle ridas av min kompis, den var rätt snäll och beskrevs som hänsynsfull häst som tar hänsyn till osäker ryttare. Vad bra! Just vad hon ville ha.
Hästen var snäll i skritt, men i trav/galopp bockade den. Hon red några gånger och hästen busade och bockade varje tur. Slutade med bruten hand för kompisen.
Ägarens kommentar till det var "ja i BÖRJAN så bockar hon, hon kan testa en i tre månader. Sen är hon så snäll så."
Som sagt, tack för information innan man riskerar nacken... :mad:
Fick senare höra att samma häst efter detta även bockat av en blind tjej. Stackars tjej, hon kanske aldrig vågade rida igen... :crazy:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Haha, smart att lära den hoppa över stängslet! :D
Tog du emot den?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Ryttaren/ryttarna då? Kvar på hästen eller lämnade i ridbanegruset?

Hängde hjälplöst med - han kastade inte av henne, bara tog en liten tur med ryttarstackarn vilt slitande, dragande och ryckande. Nåja, han briljerade ju med sin hoppteknik när han sådär bara apropå obekymrat klämde ett 120-130 cm ridbanestaket. Typ bara "Gud, jag dör av tristess om jag behöver gå ett endaste varv till på volten, jag drar iväg en sväng och kollar in omgivningarna så kan vi fortsätta sen!"
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Eller hur :D

Jag tog henne på prov, o det visade sig att hon var riktigt trevlig. Jag hade henne i 3 mån och när jag ridit in henne så sålde de henne utan att fråga mig först haha. Jag orkade inte bråka om det då, men ångrar mig lite nu, det var en fin häst!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kl
Många luftiga provryttare har jag haft!
Underbart uttryck! Luftiga ryttare, det ska jag komma ihåg!

Kl Förklarade att detta kommer inte funka. Tjejen såg besviken ut men sa inget. Trodde att det var slut där, men sedan ringde mamman och ville övertala mig att låta tjejen rida. Jag var visst orättvis som inte insåg att det var omständigheterna som varit fel...
Självklart ringde pappan till den provridande dottern (han var med) och ville att hon skulle bli medryttare. Fick försöka förklara lite fint (som tur var fanns der fler alternativ).

Kl Till slut blev jag irriterad och sa att min häst kan springa i nästan 60km/h. Vill du att din dotter ska trilla av i den farten, det är som att trilla ur en bil i farten?!
Den förklaringen tror jag att jag ska sno om jag får behov av den (nu är vår ponny inte fullt så snabb, har bara gått drygt 50 km/tim)

Kl Jag brukar breda på redan i telefon hur pigg och icke nybörjarhäst han är, har skrämt flera tror jag. :o :D
.......... Verkar som om för de som verkligen kan rida så är han en lätt häst.

Precis så var det när vår svåraste häst skulle ut på foder. Allt från rena katastrofer till hur lättsamma och trevliga ritter som helst (svårriden? den här?). Och även då hörde de vars ritt vi var tvugna att avbryta av säkerhetsskäl, av sig och ville ha den ("på en sådan häst kan man ju lära sig mycket...")
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Full av beundran för den ryttaren! Inte alla som skulle sitta kvar över ett så högt hinder!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Full av beundran för den ryttaren! Inte alla som skulle sitta kvar över ett så högt hinder!

Samma här! Jag hade flugit all världens väg om jag inte redan svimmat av skräck vid blotta åsynen av det hindret :o :p
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Underbart uttryck! Luftiga ryttare, det ska jag komma ihåg!
Hihi, ja de flyger ;)

Självklart ringde pappan till den provridande dottern (han var med) och ville att hon skulle bli medryttare. Fick försöka förklara lite fint (som tur var fanns der fler alternativ).
Visst är det hemskt när man får känna sig elak och säga nej...?

Den förklaringen tror jag att jag ska sno om jag får behov av den (nu är vår ponny inte fullt så snabb, har bara gått drygt 50 km/tim)
Hehe, gör det, den passar nog bra för den farten också. Man blir nog rätt mörbultad av 50 km/h också. :D

Precis så var det när vår svåraste häst skulle ut på foder. Allt från rena katastrofer till hur lättsamma och trevliga ritter som helst (svårriden? den här?). Och även då hörde de vars ritt vi var tvugna att avbryta av säkerhetsskäl, av sig och ville ha den ("på en sådan häst kan man ju lära sig mycket...")
Ja, vissa saknar naturlig självbevarelsedrift verkar det som.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Full av beundran för den ryttaren! Inte alla som skulle sitta kvar över ett så högt hinder!

Absolut! Ingen hade ju en aning om att det skulle hända förrän det var ett faktum (typ två galoppsprång innan och man insåg att han inte börjat svänga än). Och som sagt, hon gav ju inte upp, utan gav det en chans till! :bow: Det var inget fel på tjejen och hennes föräldrar annars heller, så ingen skugga på dem... :D

Det var bara jag (och mina föräldrar) som behövde skämmas!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

kl*

Två av de värsta provridningar jag varit med om var när jag skulle sälja min häst. Varmblod sto som aldrig blivit hanterad innan 6 års ålder typ (verkade ett par gånger och avmaskad någon gång samt att gubben som hade henne och hennes syster klappade på det ibland) som vid försäljning var 11 år (alltså fortfarande "under utbildning" och inte nybörjar häst). 156 cm i mankhöjd, aldrig tävlad och passade inte ens att ta ut på pay and jump då hon knappt gick att rida i ridhus med EN annan häst. Hon hatade andra hästar :p

Inte mycket hoppad, men hade förvånansvärt bra teknik. Inga problem med galoppen.

Skrev i annonsen att jag sökte någon som höll på med antingen dressyr/akademisk ridning/ nh eller/och western. Men att hon älskade att hoppa och gjorde det mycket väl.

Första tjejen som kommer ut är 14 år, hon hade ridit i tre år, men var självklart mästarnas mästare redan ;) iaf om man frågar henne. Aja tänkte jag, alla får ju ha en chans, man ska ju inte döma folk efter vad de har för kläder (kom i mjukisbyxor och gummiridstövlar)

Tjejen pratar om ALLA super heta hästar hon ridit, bla bla bla. Jag fortsätter rykta och hämtar sadel och träns medan hon pladdrar på. När jag kommer fram med tränset undrar hon varför jag rider med ett o-delat eggbett.
Jag svarar att det egentligen kvittar vilket bett jag sätter i munnen på denna häst då jag ändå rider mer med säte och röst. Hon menade på att på en het häst behövs skarpare bett:meh:

Jag red och visade min häst några varv,visade att jag inte behöver träns överhuvudtaget utan att det räcker med rösten för att få denna häst att stanna, ordet woohhaw (ungefär) skulle man säga lugnt så stannade hon.

Tjejen sitter upp och skrittar några varv, innan hon ber sin pappa korta stigläderna 5 hål typ (jockeyläder längd) hennes pappa som inte kan något om hästar vet inte ens hur man gör så jag får hjälpa till innan de hunnit repa sönder hela sadel:cautious: Tjejen smackar och gör en typisk "ridskole ponny spark" med skänklarna varpå min känsliga häst flyger iväg i slängtrav. Jag som visade hur man stannar min häst, verkar inte visat för tjejen som nu sitter på ryggen (att kolla sin mobil verkar vara mer intressant), utan hon börjar dra och rycka i tyglarna och säga/skrika PROOOO! Varpå min häst ökar takten ytterligare och tjejen kan tydligen knappt rida lätt och skumpar av efter några meter.
Hon vågar inte säga något mer till mig, de åker hem. Skönt tänkte jag.
Men sedan börjar hon prata en himla massa skit om min häst, förklarar för sina stallkamrater att min häst inte kunde galoppera utan bara släng trava, den var oriden och dessutom HALT. Det hade hennes pappa sett:mad:
Det denna tjejen inte visste var att en av tjejerna i hennes stall gick i samma klass som mig på naturbruksgymnasiet. Denna tjej var jag nära vän med och hon har själv ridit min häst och sett henne riden många gånger.

Så hon en dag i stallet konfronterade den här tjejen som ljugit om min häst, visade en video där hon rider hästen(där den både går i form, gör skänkelvikningar, avsaktningar och GALOPPERAR) samt när jag gör det, för tjejerna i stallet och påpekar att min häst nyligen gått genom en besiktning och absolut inte var halt.

Då blev hon VÄLDIGT tyst. Jävla små flickor ibland alltså, hitta på en massa skit istället för att bara säga att hästen inte passade henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Den andra gången var det en 16 årig tjej som skulle ha storhäst då hon kände att hon började växa ur sin ponny. Vi bestämde att de skulle komma ut och titta på henne. Ju mer jag pratar med tjejen medan vi gör i ordning hästen ju mer kommer det fram att tjejen rider främst hoppning och vill tävla. Jag påpekar att denna häst inte passar till det, speciellt inte eftersom hon sparkar efter andra hästar eller tvärvägrar att röra sig (mer än att backa upp mot en annan häst för att sparka) om man är flera på banan eller i ridhuset.

Men hon ville testrida, okej då. Men sa upprepade gånger att hästen inte passar henne om hon vill tävla. Hon testrider, det går väl hjälpligt, hon sitter iaf kvar och även om min häst testar henne så verkar tjejen hur glad som helst.
De vill köpa hästen, jag fick då säga nej, men de förstod inte varför. :banghead: Kanske för att hon vill tävla och hästen inte lämpar sig för det, som jag hade sagt upprepade gånger och som stod i annonsen.. eller I don't know:p
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jamen precis . Det är ju samma klientel vi pratar om liksom , ibland är köparen säljaren och säljaren köparen ;)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

rolig tråd deta vilket folk de finns..

jag har en historia när jag skulle åka och provrida ett 9 årigt fullblod, när vi kom ditt så blev man väl bemöt och pappan till den vuxna dottern hade hållt på med hästar nästan hella livet..

vi gick ut för att hämta in hästen det var januari så hästen hade vintertäcke på sig men man såg den långa pälsen på halsen..den kom fram snällt och följde med oss in och ägaren tog av täcket och vi möttes av den här synnen:(

och då har han väldigt lång vinterpäls ändå:cautious:
bloggOrPage_082889063_22544.jpg


frågade vad hon gav hästen för mat och hon sa 3 kg hö och kraftfoder om dagen:nailbiting: häre gud hon tog ut och långerade honom och det var en jätte trevlig häst fin om den varit i normalhul.. ville nästan ta hem den bara för att den skulle komma därifrån
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

När vi letade ponny så skulle vi till ett ställe ca tio mil bort, absolut ingen lång resa! Vi började dagen med att provrida ett jättetrevligt skimmelsto (som vi sedan köpte). Sen skulle vi åka och provrida en fux. Det började med att vi inte hittade dit eftersom det visade sig att det var världens minsta stall,. Sen när vi väl kom fram stog det hästar i paddocken (fullt med hinder och stolar) och så var inte människan där, hon skulle slå på en tappsko någonstans så vi väntade på att hon skulle komma och byta om m.m. Det var en yngre tjej som gjorde iordning. Hon satte martingalen fel och skulle såga ponnyn ner i form när hon skrittade fram för hand (vi nämde inget för att se vad som hände). Sen kom hon som skulle visa ponnyn, tillslut. Hon var kanske 30 cm för lång och skulle såga ner ponnyn i form. Gjorde till och med halt för att göra detta. Sen när vi bad henne att hoppa något språng för att visa kom hon med ursäkten att hon var så lång (hindren som stod där låg kanske på 40 cm).
Min tränare ville inte att jag skulle rida först eftersom hon inte litade på den, hela kalaset började med att när hon skulle hoppa det där pyttehindret så la ponnyn in en tvärnit. Sen gjorde dom ett försök till och då bar det av i en väldig fart!
När det sen var min tur så började jag att göra massa tempoväxlingar på ponnyn och känner direkt att den var halt. Jag stannar och ägaren försäkrar mig om att den bara är öm i hovarna och att jag ska fortsätta rida. Jag vågar inget annat och fortsätter.
Sen när jag ska hoppa bär det iväg i halv-sken, jag har inget emot att det går fort så sett. Men jag vill ha det kontrollerat fort, jag vill kunna ta tillbaka hästen. Hon frågar om jag inte ska hoppa högre men jag förklarar trevligt att jag gärna vill ha kontroll på hästen jag rider. Fick dock komma på samma linje en gång till (Dom hade höjt upp det till kanske 60 cm). Men hon talade hela tiden om för mig hur duktig jag var. Kanske ett säljtrick?
Såg sedan när vi skulle åka att det stog en bajamaja (?!) mitt i hästarnas hage. Liksom what? Denna provridning kanske inte är så bisarr men det var den konstigaste jag har varit med om!
Denna ponny var utbilad L:B/L:B enligt annons. Dock hade den lite potential om man ville lägga ner arbete på den. Men så som den var när jag provred den var den absolut INTE L:B/L:B!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL.

Jag har varit på lite märkliga provridningar.
Ena gången var det jag själv som gjorde bort mig, skulle provrida ett 4 årigt welsh cob sto som jag ev. skulle ha på foder. Hon var bara nätt och jämnt inriden och jag var hiskeligt nervös. Vilket ledde till att jag först glömde att spänna sadelgjorden en gång till innan jag hoppade upp=sadeln gled såklart runt när jag la tyngd i stigbygeln. Andra försöket var hästen därmed lite nervös och ville inte stå still, jag skulle ta mig upp lite snabbt i farten så att säga. Tog i alldeles för mycket och ramlade av på andra sidan :o Ägaren var vänlig nog att låta mig provrida ändå men någon foderhäst blev det inte för mig, fullt förståeligt. Hon hade nog svårt att tro på att jag ridit unghästar i flera år men det var faktiskt sant.

Nästa gång var när jag skulle gå från ponny till stor häst. Skulle provrida ett travarsto som skulle vara välriden, snäll och av bra typ för ridning men inte igång just nu. Kommer ut till en liten liten gård mitt i "ingenstans" och blir visade in i ett trångt litet stall. I varje liten box står det raggiga islänningar och längst in hade vi hästen vi kommit för. Bra typ för ridning vet jag inte om jag tyckte, hon var så lång i kroppen att hon påminde om en limousine. Ranglig, bukig och totalt omusklad.
Hästägaren tycker synd om mina 3 vänner som var med för att dom inte skulle få rida. Så hon skickar iväg dom att göra iordning varsin islänning. Sen visar hon oss ut till en liten, långsmal och väldigt lerig hage som vi kunde få rida i. Där fick mina vänner(som är glada skogsmullar och knappt varit i ett ridhus)en hejdundrande lektion i hur man rider islandshäst("Inte så, han grispassar, GRISPASSAR HÖR DU! Det gör han jämt men han FÅR INTE, FÅ HONOM ATT SLUTA!"
Det visar sig förstås ganska snart att hästen är långt ifrån välriden, hon kunde framåtdrivande hjälper, förhållning och svänga men det var allt. Galoppera gjorde vi aldrig, jag hade ingen lust alls med en omkullridning.
Men jisses vilken underbar inställning hästen hade!:love:
Trots att mina hjälper måste varit helt okända för henne, hon pulsade i lera som räckte halvvägs till knäna och 3 islänningar flängde runt helt okontrollerat i samma lilla hage så försökte hon verkligen göra mig till viljes. Det riktigt kändes hur hon gick och funderade på vad hon förväntades göra och hur hon skulle få mig nöjd. Hon var därtill social och nyfiken och verkade ha ett toppen temperament.
Jag gillade henne verkligen och tycker dessutom om "projekt" så dagen efter ringde jag och sa att jag ville köpa om hon gick igenom besiktningen. Finemang tyckte ägaren och vi kom överens om vilken dag jag och veterinären skulle komma. Men 3 dagar senare stod vi snopna och glodde på gårdsplanen för häasten var såld. Tydligen hade en annan spekulant kommit för att provrida dagen innan och köpt henne, "dom hade ju redan transporten med, man får hålla sig framme lilla vän" tyckte ägaren. Fine, hon säljer väl till vem hon vill men hon kunde ju informerat mig så jag slapp stå för kostnad för veterinärens tid... Tänker på den hästen ibland än idag och hoppas innerligt att hon hamnade hos någon som har vett att uppskatta henne och behandlar henne väl!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Nä, fy fan vad surt!:eek::(

Veterinären var riktigt snäll och tog bara betalt för vad det kostat att köra dit och tillbaka, hon tyckte också att det var riktigt fult gjort och tyckte nog synd om mig.
I det långa loppet var det dock tur att det inte blev nån häst den dagen för 3 månader senare åkte jag och tittade på en annan varmblodstravare som sen kom att bli mitt livs största kärlek :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 608
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 875
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp