Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Vilken rolig tråd!
Har en och annan berättelse att dela med mig av...
Min syster ville börja tävla hoppning och min oerfarna travare var inte ett alternativ. Hon skulle precis fylla 12 och hade vuxit ur sin b-ponny som hon lånade så vi var ute efter en snäll D-ponny som hon kunde skutta runt med lite i LD, en läromästare alltså. Det är väl inte provridningen här i sig utan mer människorna omkring.

En av kandidaterna var en 16-årig valack som gått dressyr med nuvarande ägare upp till LA och enligt ägarna väldigt lugn att ha och göra med. Vi åker och tittar och möts av, en för oss, häst helt utan personlighet. Glimten i ögat var totalt borta. Nåväl, han visar sig vara lugn iaf... Ägaren hoppar upp och visar honom. Han rör sig trevligt och han verkar väldigt tillmötesgående så syrran hoppar upp och rider runt lite. De ställer upp ett litet kryss som han hoppar hyfsat. Eftersom ambitionen var hobbyridning och någon LD så är vi intresserade och börjar prata lite mer om honom. Inne i boxen får han ett svettäcke och vi frågar vad han får att äta. Det enda jag minns, för jag blev så chockad, är att han fick 3 kg havre om dagen! :wtf: Det kröp dessutom fram att han hade haft en sadel som inte passade hos tidigare ägare och som gett honom besvär så de hade fått ta hand om det, på pappan verkade det som om det var när de köpte honom två år tidigare och vi fick lov att ringa behandlande vet och försäkringsbolag och kolla - vilket vi givetvis gjorde. Det visade sig att han blivit friskförklarad bara ett par månader tidigare och hade restriktioner. Dessutom hade de sagt att dottern som tävlade började bli för gammal för ponny och ville komma vidare - ändå hade de köpt en ny D-ponny till henne? Blev ingen affär där...
En annan kom vi faktiskt aldrig ut till, i annonsen stod det 18-årig läromästare som gått sm. Bättre än så kunde vi inte få det tyckte vi så mamma ringde. Under samtalet kom det fram att han haft fång och att han pga av ålder inte borde hoppa längre och han fick nåt specialfoder och listan bara fortsatte... Blev inget där :meh:
Till slut ringde vi på en oansenlig annons utan bild. 9-årigt fuxsto, snäll att hantera gått några LD felfritt. Vi åkte dit och möttes av en väldigt rund ponny med två tappskor... Vi fick ändå borsta och rida och det klickade direkt för både mig och min syster. Vi travade och skrittade bara pga skorna men det kändes underbart! En gång till åkte mamma och syrran dit för att hoppa henne, nu med skor på alla fyra. Hon hoppade ganska bra, bjöd fint på hindrena. Hon gick genom vetbes ua så ponnyn följde med hem. Hon har krävt en hel del blod, svett och tårar men de hann precis upp LA innan hon blev skadad tyvärr och fick vara konvalescent läääänge. Vem vet var de hade slutat? Nu hoppas vi att hon får ett finfint föl nästa år :)

Det blir långt här jag vet, men syster och jag skulle i samma veva hjälpa ett par vänner till oss att hitta en bra nybörjarhäst till deras dotter som inte var så hästvan. De skulle prompt ha en travare (jag hade en egen travare då som jag höll på att vidareutbilda och som verkligen var gudasnäll och lätthanterad) så vi åkte ut och tittade på några… Och på alla nedan hävdade ägarna bestämt att det var bra nybörjarhästar som var lugna och trygga.
Den första var alldeles för outbildad och het när vi kom dit och red så det var bara ett stort NEJ även om dottern var överförtjust i hästen. Den andra hästen sa de när vi kom dit att den var jättesnäll men de hade aldrig fått den i galopp. Min syster satt upp (12 år då) och hästen verkade verkligen jättesnäll. Efter ca 15 min satt hon och galopperade på hästen som inte kunde galoppera :confused: När de sedan nämnde att hästen behövde bomullstussar i öronen för att kunna ridas ut med blev det ett nej där med.
Den tredje hästen stod i ett minimalt stall, gången var precis så bred (smal) att hästens mage gick fri med nöd och näppe. Dottern satt upp men hästen drog bara ner huvudet stup i kvarten mot gräset så hon höll på att trilla av. Den blev det alltså inte heller...
Den fjärde sades ha gått 120 hoppning och LB dressyr och den skulle vara perfekt till en nybörjare. Vi kom dit och möttes av en svettig häst i en box. Nåja, det var ju lite småkvalmigt ute tänkte vi. Syrran satt upp först och det visade sig att den här travaren inte kunde trava under henne. Skritt eller galopp var det som gällde. Hur hon än försökte fick hon inte hästen att trava. Ägarna satte upp ett litet hinder, ca 60 cm, rena baggisen för en häst som gått 120 tänkte vi. Syrran styrde mot hindret och hästen tvärnitade. På igen men hästen stannade ännu en gång och slängde av syrran. Hon hoppade upp och styrde en tredje gång men åkte av igen. Då ville hon inte mer så jag hoppade upp och försökte hitta knapparna. Jag fick den att trava och styrde mot hindret men hästen vägrade igen. Till slut fick vi över hästen med hjälp av fyra personer som gick bakom och föste oss över. Det blev inte den hästen heller…
Den femte hästen hade jag själv inte möjlighet att vara med och se men min syrra följde med familjen vi hjälpte. Det slutade med en vansinnesfärd över fälten… Tur ingen blev skadad.
Hästen som det faktiskt blev till slut var en 17-årig halvblodsdam som gått msv dressyr och som verkligen var lugn som en filbunke :) tyvärr fick hon tas bort ett par år senare pga av följdsjukdomar efter fång.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kan vara det värsta jag hört :crazy: Vilken snäll veterinär dock!

Det där med att göra heltokiga grejer pga nerver känner jag igen från de gånger jag haft medryttarprovridningar. Det är väldigt vanligt tror jag, att man liksom tappar bort sig lite. För mig som ägare gör det inte så mycket, man brukar kunna känna om det bara är nerver eller om det är okunskap. Har några gånger fått skratta lite och säga "Äsch, det gör ingenting, ta ett djupt andetag bara och börja om."
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Härlig tråd! Tummen upp för det :D

Vi skulle skaffa en häst till min mamma och som även skulle gå som sällskap åt min isis. Vi behövde en lugn, trafiksäker och fullt pålitlig häst (ja så pålitlig man kan få dem så att säga) och vi letade många timmar under många dagar på olika annonsssidor.
Först hittar jag ett tjusigt äldre sto, en dölehäst som stod någon timme härifrån. Bilden på annonsen var jättefin och jag var hur sugen som helst. Mamma tyckte att det verkade intressant så jag ringer numret dit.
Gissa om jag får en chock :meh: I annonsen står det att hästen är precis så underbar som den verkar, snäll, trevlig, trygg, välriden och trafiksäker. En perfekt förstahäst helt enkelt. Vad ägaren har att berätta stämmer inte överens med orden i annonsen.
Hästen är tydligen lite kinkig i hanteringen då hon blivit dåligt behandlad innan. Ägaren berättar att stoet hade i yngre år, råkat ut för hemskheter och blivit bunden i bakbenen. Så hästen drar gärna åt sig bakbenen när man ska lyfta på hovarna. Sen drar hon någon historia som jag aldrig fick grepp om där hon berättar om att dem även hade huggit av hästens hovar av någon anledning jag heller aldrig förstod. Allt hon berättade om hästen var negativt. Den kunde man inte rida ut på själv för då stannade hon och skrek och vägrade gå, "så då är det bäst att bara vända om och ge sig" sa ägaren. :banghead:
Inom mig tänkte jag bara att damen verkade lite knepig, då hon också ursäktade sig för att hon lät så konstig då hon ena stunden var förkyld, och andra gången var det för att hon tagit bort en av sina hundar. Iallafall så frågade ändå om det fanns chans att komma dit. Hon var lite tveksam, trots att jag berättade att jag hade stor erfarenhet av hästar med vissa "problem" och att vi har ett enormt tålamod för våra hästar. Så klämmer hon ur sig; "det har varit andra här och tittat och jag har fastnat för en tjej, men hon var inte säker, men oavsett om du kommer hit eller ej så bestämmer jag nog mig för henne ändå." Så jag gav upp. En vecka senare var hästen ute på annons igen, sänkt pris och en ännu mer underbar annons som beskrev hur fin hästen var.
Kom inte ens fram till provridningen :D

Vi fortsätter leta häst och hittar ett annat sto, en fjording på 16 år. Det är ägaren som kontaktar mig då jag har lagt ut en annons att vi söker häst. Vi har kontakt över mail ett tag innan vi åker dit för att se hästen. Vi har fått bilder på hästen innan och hon ser underbar ut! :love:
Vi kommer dit och ägaren, hennes dotter och dotterns kusin är med. Dottern är inte så gammal men pladdrar på gott om hästen och hur fin hon är. Och ägaren gör likadant. Dem är trevliga allihop, utom kusinen som ger mig onda ögat hela tiden. Jag märker att hästen är lite bångstyrig och hon är tydligen stark, det är bara ägaren som faktiskt orkar hålla henne av de två andra. Dem ryktar, sadlar och tränsar hästen och sen ska jag hoppa upp. Jag kommer upp i sadeln och direkt kommenterar ägaren; "oj, stiglädrena är kanske lite långa"
Jag rider islandshäst där man rider med långa läder och längden jag hade då var egentligen för kort, så jag förklarar snällt att det går bra och att jag är van. Ägaren svara lite kort med "det visste jag inte, konstigt, måste vara obekvämt"
Jag skrittar lite runt utanför deras hus då dem inte har en paddock och märker att hästen är trög att stanna och svänga. Ägaren kontrar med "ja man får ju vara stark" och "vi har inga krav på henne" varpå jag säger; "nej ok, men det här kan jag säkert ordna, det går ju att träna litegrann iallafall" och så får jag världens blick ifrån henne och kusinen.
Blir erbjuden att få rida upp i skogen själv och det gör jag. Hästen är rätt trevlig, lugn och lunkar på och jag tänker att hon nog passar mamma bra. Vi möter lite bilar på en väg och hon bryr sig inte ett smack.
Återvänder till stallet där jag sitter av. Vi pratar en stund och bestämmer att tänka över det. Jag frågar innan vi åker varför fjordingen står i en separat hage och inte går med de andra? "Nja, dem funkar inte ihop, därför vi försöker sälja henne".
Vi åker hem och bestämmer sen för att vi vill ha hästen. Vi hör av oss och kommer överens med ägaren om tid och dag och hon propsar på att vi ska ha hästen på prov ett tag, ca en vecka. Vi skriver på ett kontrakt angående detta och hem kommer hästen. När ägaren är där med sin man frågar hon lite om min häst och jag svarar snällt att han är go och så men lite busig och sprallig som unghästar kan vara. Då säger hon snävt "du kanske skulle uppfostrat honom bättre." :cautious:
Iallafall så åker dem och vi är ensamma med stoet. Go att rida men ett monster mot min häst. Hon jagar honom och anfaller gång på gång. Vi hör av oss till ägaren och säger att det inte funkar då hon säger "nej hon funkar inte med någon häst och har inte gjort det innan alls, så jag är inte förvånad". Sen kommer dem och hämtar hästen.

Fattar inte varför dem inte kunde sagt det från början och varit ärliga, det hade besparat oss en massa tid och min häst lidande. :mad:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sålde en supertrevlig valack för drygt tre år sedan. Han hade gått 120 hoppning, 158 i mankhöjd. Mamma med 11 årig dotter och en sk "expert' kommer ut. Hästen ska vara till mamman, men hon privatisera inte utan skickar upp sin dotter, som inte kan rida. Hästen sköter sig men ser missnöjd ut, eftersom tjejen ej är sadelfast. Jag ser att han krullar ihop sig och hon får hoppa av. Nu är det "expertens" tur. Hon rider runt i alla gångarter normalt. Sedan ska hon hoppa ett hinder på 80 cm. Hästen rids mot hindret, suger tag, hon skriker, men hästen fortsätter och hoppar som han ska. Hon fortsätter att skrika, tappar tyglarna och hamnar på bakvalvet. På 30 röda hoppade hon av och dom sprang till bilen och gasade iväg.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

En till... En underbar valack som skulle säljas. I annonsen stod det att han var runt 160 cm. Två damer kommer ut, den eventuella köparen och "experten. Hästen ställs upp i stallet, en helt underbar individ. "Experten" säger: den här hästen är max 154. Jag tar fram mätpinnen, vi har en riktig sådan. Visar att hästen är 160 cm. Hon blev tyst efter det. Dom blev helt stumma när dom såg hans svävande gång.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

En till, ett sto som skulle säljas, supertrevlig . Familj kommer, tittar runt i stallet, pekar på hästens lårmuskel och undrar varför hon ser ut så....!!!??
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Korta kommentarer från provridare: "Hon har så raka ben". " vad har han gjort här? (Virvel). "Hon har ju inga skor och kan halka".
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

En till, ett sto som skulle säljas, supertrevlig . Familj kommer, tittar runt i stallet, pekar på hästens lårmuskel och undrar varför hon ser ut så....!!!??

Ja har man aldrig sett en musklad häst rumpa så ser det kanske konstigt ut O_o
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Åh vilken rolig tråd!

Jag skulle provrida en potentiell medryttarhäst. Såg jättefin ut på bilden och beskrevs som ett halvblod av aningen grövre modell. Hade tävlat MSV med bra placeringar, lättlastad. Tjoho tänkte jag, kanske komma igång med tävlandet igen :banana:

Hästen var 29 år, triangelmärkt, saknade ett öga, hade skav från täcket på hela bogarna och såg ut som en nordsvensk. Inte en nordsvensk travare, utan en riktig, klassisk, nordsvensk på cirkus 175 i mankhöjd. :meh: Stallet såg rent ut sagt förjäkligt ut och jag undrade lite försiktigt varför typ 10 av 12 boxar var tomma. "Det har varit lite tjafs.." sa tjejen. Tro fan det.

Hästen var skänkeldöv och började bara trava eller galoppera när tjejen som red med travade eller galopperade. Det GICK inte att få honom framåt annars. I galoppen så var hästen helt sned. Alltså han lutade åt höger i höger galopp.

Han låg ute på annons i ett halvår efter, fortfarande nämndes inte hans ålder. Det är ganska relevant i mina ögon, oavsett om det är en häst man köper som skogsmulle.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Men att den saknar ett öga och har skav av täcket har ju inget med ridbarheten att göra?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Nej, men det bidrar kanske inte till helhetsintrycket? Om man väntar sig en dressyrhäst i tävlingsskick och möts av en avskavd, enögd 29-åring, så blir man kanske inte positivt överraskad direkt.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Att man blir besviken över att hästen är gammal och har verkliga fel (snedhet etc) har jag full förståelse för om man väntar sig en tävlingshäst.

Har själv sett det, och är ju en och annat som har påpekat både i denna och "annonsera mera"-tråden, hur en del äldre hästar annonseras med gamla meriter som inte längre är relevanta för deras ridbarhet. Inte så smart:banghead:

Men täckesskav har många hästar och det kan vara svårt för ägaren att göra något åt (en del hästar är mer känsliga än andra). Hästar som fungerar bra och tävlar trots att de saknar ett öga är heller inget ovanligt. Borde vara obetydligt i sammanhanget.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Fast även kbltravare kan bli stora, hade en valack efter Svall Ivar som var 172 och grov. Inte många som trodde på att han var travare
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Att jag nämnde täckesskavet (som för övrigt var så illa att hästen stod oavbrutet och försökte klia med tänderna när jag gjorde iordning honom) och enögdheten var mest för att ge er en tydlig bild av vad jag möttes av, även om informationen ensam är irrelevant. Annars är det inte alls något fel med att sakna ett öga! Hästen jag till slut blev medryttare på var blind på ena ögat men den trevligaste hästen jag träffat!

Men precis som du säger, att höra om tävlingsmeriter när det inte är det minsta aktuellt känns märkligt. När jag pratade med ägaren och fick höra om hans fina meriter och hur lättlastad han är, så ser jag framför mig att någon träning eller tävling kanske kan bli aktuellt. När det då visar sig vara som jag skrev, att hästen praktiskt taget är oridbar, så blev jag väldigt besviken.

Sedan tycker jag faktiskt att det är fult att inte skriva ut hästens ålder. Om man är ute efter ett längre samarbete så spelar det ganska stor roll att hästen är 29 år - hur fräsch den än verkar!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag skrev det för att ge er en bild av hur stor han var :) Generellt är ju inte kallblodstravare inte speciellt stora - även om de såklart kan springa iväg på både höjd och bredd.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

"En till, ett sto som skulle säljas, supertrevlig . Familj kommer, tittar runt i stallet, pekar på hästens lårmuskel och undrar varför hon ser ut så....!!!??"

Det där får jag ofta höra av folk som inte är vana vid min ras, Quarterhorse. :)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag kan ju berätta om en bisarr provridning/försäljning av en av våra ponnyer, en fjordkorsning. Vår familj har haft många hästar men alltid lyckats sälja till folk som vi har någon anknytning till. Denna gång var det dags att sätta ut annons och sälja till någon vi inte kände. :p Otroligt läskigt, måste jag medge.
Det föll sig så att det ringde en man som ville ha ponnyn till sitt barnbarn. Det var min mamma som svarade och hon tyckte att det lät väldigt bra och erbjöd mannen att komma redan samma dag (vi hade våra hästar hemma på gården) för att provrida men njae, det visade sig inte gå eftersom barnbarnet skulle få ponnyn i present. Min stackars mamma var inte så van vid hästaffärer men gjorde så gott hon kunde. Vi barn var omyndiga så det var våra föräldrar som fick arrangera affären eftersom man inte får ingå affär som omyndig.
Mamma var tveksam, men mannen var oerhört "på" och ville absolut ha ponnyn, utan att ens ha sett den. Det blev bestämt att vi skulle köra henne till mannens stall men han ville inte riktigt tala om vart det låg utan vi skulle mötas upp på en mack och så skulle han visa vägen? Vi var väl alla tveksamma, men av någon anledning så "vågade" vi inte riktigt säga nej heller. Dessutom är vår familj så "korkade" att vi tror gott om alla tills motsatsen är bevisad och vi hade absolut noll erfarenhet av att sälja häst via annons. (Ändå ägde vi 15 hästar och hade sålt flera, men som sagt, aldrig till någon okänd)
Vi lastade ponnyn och åkte iväg för att möta mannen. Han mötte upp som avtalat (något sen, surprise...) och vi åkte efter till hans stall för att göra upp. Med facit i hand skulle vi aldrig stannat. Vi skulle bara fortsatt köra och åkt hem igen! Vilket otroligt otrevligt ställe. Boxen där vår ponny skulle stå var visserligen inte liten och där fanns mat så det räckte men själva stallet var i mycket dåligt skick med spik som stack ut och fårnät för boxarna (upptill) som hade gått sönder och det stack ut vassa kanter osv. Vi gjorde upp affären och åkte hem med en klump i magen. Vi frågade om vi kunde få hälsa på henne någon gång, men de det ville han INTE. Vi förstod att det nog inte heller fanns något barnbarn.

Det gick någon månad och en dag ringde en kvinna som frågade om vi visste vad det var för ställe vi sålt vår ponny till? Nej, det gjorde vi ju inte. Mannen var hästhandlare. Jippi. Kvinnan ville gärna köpa ponnyn men mannen och hon gick inte ihop så hon var inte välkommen dit. (Hon hade haft åsikter om stall/hantering)
Nu slumpade det sig så att mannen ringde kort därpå. Han hade försökt få vår ponny såld men hon hade inte gått igenom besiktningen (han gjorde ingen i sin tur) och var arg för detta att vi lurat (...) honom. Mamma sa direkt att vi köper tillbaka henne. Sagt och gjort, vi åkte dit, gav tillbaka samma summa han gett, lastade och körde ponnyn någon mil till kvinnan som ringde oss. Hon var nämligen stormförtjust i vår lilla Misty. Och där lastade vi ur eftersom vi gav hästen till henne. :) Och vilket hem hon fick!
Än idag har vi inte sålt en enda av våra hästar till främmande människor. Jag är bara så innerligt glad att vår ponny fick ett så bra hem.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

En sån elak gubbe :mad:
Att det finns såna gör mig bara förbannad :rage:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*kl*

Nu är inte mina provridningar så bisarra kanske men vill få lite liv i tråden :)

När jag var 14 skulle vi köpa vår första häst. Vi var och tittade på en otroligt vacker fjording. En rödblack valack som var alldeles cremefärgad med roströd ål, verkligen så fin häst.

Tyvärr var han också ouppfostrad, hon som ägde honom hade tydligen skolat honom själv. Ägaren skulle rida först och hästen stod där snällt - tills hon satte foten i stigbygeln, då bar det av i trav. Tjejen liksom hoppade efter i något sorts konstigt tresteg på ett ben för att sedan slänga sig upp, sedan sade hon "ja han står aldrig still när man ska upp så man får ta det i farten!" Man tycker ju att det kanske varit simplare att lära hästen stå still istället för att öva in cirkuskonster men jaja..

Vi lånade hem honom i ungefär två veckor innan jag sade att vi måste lämna tillbaka honom (Jag tror att min lillasyster fortfarande är lite bitter över detta såhär 12 år senare..), han var otroligt snäll att rida men alldeles för ouppfostrad och bufflig att ha att göra med på marken, och det är ju inte kul att första hästen är en sådan som man inte kan ta hand om ensam utan alltid måste ha någon med sig. Önskar att jag träffat på denna häst när jag var lite äldre och mer erfaren istället.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*kl*



Tjejen liksom hoppade efter i något sorts konstigt tresteg på ett ben för att sedan slänga sig upp, sedan sade hon "ja han står aldrig still när man ska upp så man får ta det i farten!" Man tycker ju att det kanske varit simplare att lära hästen stå still istället för att öva in cirkuskonster men jaja..

.

:rofl: Å herregud vilka bilder jag får i huvudet:rofl:

Bra att ni ändå förstod det och lämnade tillbaka honom!:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 631
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 947
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp