Bukefalos 28 år!

Vilken nosgrimma anser ni var bäst och humanast för hästen?

E

emci

Många anser ju att det bästa är om man kan rida sin häst utan nosgrimma men om vi denna gång bortser ifrån det och istället bara ser till nosgrimmorna.
Vilken nosgrimma tycker ni då är humanast? Aachennosgrimma(tvådelad), remontnosgrimma, pullarnosgrimma eller aachennosgrimma men den nedre remmen borttagen?
Har funderat länge på detta och det skulle vara roligt att veta vad ni anser och tycker! :)
 
personligen föredrar jag en löstspänd Engelsk nosgrimma utan aachen
 
Remontnosgrimman om den är korrekt spänd och rätt utformad (oftast är delen som ligger över nosen för lång) kan inte skada hästen på något vis.

Nosgrimmor som späns högre upp som typ engelsk nosgrimma kan om de späns för hårt skada hästens mun då tänderna kan skava mot insidan av munhålan och göra fula sår.

Men rätt använd och inte för hårt spänd så har jag svårt att tro att någon nosgrimma kan göra någon skada på hästen.

Men om man bara sätter på nosgrimma för att hindra hästen från att gapa utan att fundera på VARFÖR hästen egentligen gapar så tycker jag att det är fel.
 
Pullarnosgrimman ska tydligen vara bäst för andningen, men njae.
Jag blir så nervös med en massa remmar (som i onödan) kan klämma och ha sig. :crazy:
Jag kör på med en röst spänd engelsk vanlig, och tror nog den är bäst också. :)
 
Då du bara ska ha en nosgrimma om hästen gapar (vilket den i o f s gör pga av en för hård hand) är en remontnosgrimma bäst, eftersom hästen inte kan gapa me den på. En engelsk nosgrimma stänger inte till munnen ordentligt, så den gör bara skada genom att dels helt enkelt vara i vägen och sen kan skapa sår i munnen.
 
engelsk, men det måste få plats minst 2 händer mellan. :D

anars en remont som sitter ordentligt. inte för lång "överdel".

skulle aldrig använda en aachen, mest meningslösa pryl som uppfunnits
 
En "Aachen-nosgrimma" har jag hört uppfanns då jaktryttare i storbrittanien ville ha egenskaperna av en remontnosgrimma (alltså nåt som stänger munnen på hästen) men även något att fästa den fasta martingalen i så då blev det en engelsk nosgrimma med en extra "snokrem".

Sen varför den heter Aachen har jag inte en aning om!
 
Enligt hästtandläkare LW så är remontnosgrimman inte alls att rekomendera, citat från artikel i Remont:
"Över huvud taget ska man inte använda någon nosgrimma som spänns nedanför bettet.
Det pressar bettet upp mot kindtanden och förorsakar bara obehag."



Själv använder jag en engelsk nosgrimma... Enklast och snyggast enligt mig.
 
Det viktigaste är inte vilken nosgrimma utan hur man spänner den och sätter på den...

Jag föredrar engelsk eller pullarnosgrimma.
Använder på min häst en relativt löst spänd engelsk, kan lika gärna rida utan men tycker nosgrimman gör tränset stabilare.
 
Fast jag har ganska svårt att tänka mig att en remontgrimma som spänns tillräckligt långt ner och lagom löst kan trycka upp bettet... :confused: Däremot kan jag tänka mig att det är svårt att få en Aachen att hamna tillräckligt långt ner, eftersom den hålls upp från mitten av nosryggen? Men vad vet jag, egentligen... ;)

Jag varierar mellan engelsk, remont och ingen alls. Har inga problem med gapande häst, utan har det mest för att det är kul att variera utseendet. :)
 
Jag använder en pullarnosgrimma på min häst då jag anser att achen eller engelska nosgrimmer trycker på tänder =sår. Vilket hon hade när jag köpte henne. Har jag den lösare blir hon irreterad. Så det får bli en halvlös pullarnosgrimma...
 
Måste bara fråga är engelsk nosgrimma en aachennosgrimma fast utan den nedre nosremmen?
 
Tack för svaret!
Hur högt resp lågt brukar ni spänna denna engelska nosgrimma?
 
Men vad vet jag, egentligen... ;)

Eller jag för den delen, har ingen större erfarenhet från varken aachen eller remontnosgrimma :smirk:

Som någon annan skrev i tråden, sålänge nosgrimman är korrekt spänd så är det nog ingen större skillnad i vilken som är bäst och humanast för hästen...
 
Tillräckligt högt för att inte klämma hästen när man tar i bettet, och tillräckligt lågt för att inte skava på kindbenet.

Och tillräckligt löst för att inte klämma in "kindköttet" mot tänderna, eller hindra hästen från att gapa lite, förstås... :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 196
Senast: Mineur
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 453
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 807
Senast: fio
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 709
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp