Vilken ras?

Guldaskig

Trådstartare
Av ren nyfikenhet spekulerar jag lite i vilken hund som skulle passa mig när jag (eventuellt) ska köpa en i framtiden. Antar att det ploppar upp liknande trådar med jämna mellanrum men jag hoppas ni kan hjälpa även mig :)

Jag letar först och främst efter en sällskapshund! Dock får den gärna vara pigg och alert när man ska hitta på något både inne och utomhus. Med "något" menar jag att den, med glädje, ska vilja följa med på promenader, springturer, lydnadskurser eller vad jag nu kan tänkas hitta på men den ska inte må dåligt av att bara ta promenader i veckan och sedan göra något mer aktivt på helgerna. Jag vill alltså ha en aktiv sällskapshund :)

De raser jag har tittat på själv (vissa enbart för hur de ser ut :angel:) är:

- Leonberger
- Dalmatiner
- Golden Retriver
- Tollare
- Jack Russel
- Chihuahua
- Grand Danois

Något som jag inte är intresserad av är pudel och liknande raser eftersom det krävs för mycket pälsvård enligt mig.

Jag har inte haft egen hund men min granne (som är min mormor) har alltid haft hundar som jag tagit hand om och aktiverat både mentalt och genom motion.

Ni får fria händer - vilken ras ska jag ha? :D
 
Sv: Vilken ras?

En cavalier! Om du orkar leta lite efter linjer med bra hjärtstatus!

Leonberger kan du ju säkert också ha om du vill ha en stoor hund, men dom är nog mindre pigga på att hänga med på både lydnaden och lite "fartigare" aktiviteter.

Andra raser kan väl var en carinterrier, australisk terrier, eller kanske DSG (dansk-svensk gårdshund)

En annan underbar och vacker stor ras är ju berner sennern, dom är dock inte så friska tyvärr, men som vanligt handlar det mesta om rätt uppfödare och rätt linjer...

Whippet kan ju också vara ett bra alternativ

Sen vill jag ju gärna säga pudel även om du redan har valt bort dom... för det skulle nog passa bra!! :)
 
Sv: Vilken ras?

Jack Russel är ju en aktiv sällskapshund. Fast de behöver lite mer än enbart promenader i veckorna, någon form av mental träning som ex spår så de får tänka. Har själv blivit intresserad av rasen och troligtvis blir det en jrt som första hund, jag som aldrig gillat småhundar:p Men de har en stor personlighet, ngt som jag tycker många hundar saknar. De hänger ju också med på allt och är lätta att ha med sig.

En golden retriever av utställningstyp (ej jaktgolden) kan fungera också bara den får arbeta med något, som ex agility, lydnad eller spår då och då.

Någon form av spaniel kanske? Har dock inte så stor erfarenhet av dem irl.

Kommer inte på några jättebra andra förslag nu, men återkommer om det ploppar upp någon:)
 
Sv: Vilken ras?

Jack Russel är ju en aktiv sällskapshund.

Egentligen är en Jack Russel betydligt mer än en aktiv sällskapshund.
Det är en aktiv hund som ska jaga och jobba, annars finns en överhängande risk att de understimulerade.
Väldigt bra stallhund ;)

Jag skulle också vilja rösta för en cairnterrier, urmysiga hundar med mycket personlighet :love:
De har en del gemensamt med jack russeln, men är inte riktigt lika aktiva.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras?

Egentligen är en Jack Russel betydligt mer än en aktiv sällskapshund.
Det är en aktiv hund som ska jaga och jobba, annars finns en överhängande risk att de understimulerade.
Väldigt bra stallhund ;)

Beror på hur man definierar sällskapshund. Men skrev precis vad du säger. De kräver som sagt mer än en "ren" sällskapshund. Alltså ngn form av mental träning och mer än några promenader.

Kom på Staboyhoun (stavning?), inte jätteinsatt i rasen men värt att kolla upp.
 
Sv: Vilken ras?

En mittelspitz! De hänger gärna med på äventyr och promenerar länge och gärna om de får hänga med. Inte så stora, min är 36-37 cm hög (några cm över idealet, men 34 +/- 4 cm är tillåtet) ich väger 6,5 kg. Men en Mycket pigg och "vaken" ras. De är oftast ganska matte- och hussekära, drar inte iväg på egna äventyr osv. Något reserverade, bryr sig inte om folk så överdrivet, men det finns både de som älskar allt och alla och de som är som min äldre, som inte alls är intresserad av att mysa och gosa med "främmande folk".

Ingen pälsvård över huvud taget - borsta lite när det behövs.. Jag har borstat min äldre ungefär 4-5 gånger på ett år :) Den lilla är bara 9 veckor än.

Dock något skälliga, men det är lite av en uppfostringssak också. Min äldre skäller inte om han inte tycker att han "behöver" skälla - när det knackar på dörren kommer det några skall och när han har för mycket energi så kan han driva mig till vansinne, men det är väldigt sällan det går så långt.

Han nöjer sig med vanliga promenader, springa lös och busa osv. Hänger gärna med till brukshundklubben och tränar lydnad eller agility. Jag spårar både personspår och viltspår med honom också. Och så är de förbannat söta också :angel:

Så jag röstar för en mittel! :bump:
 
Sv: Vilken ras?

Både Grand danois och Leonberger tror jag kan passa bra till det du är ute efter.
I övrigt tycker jag du ska slänga ett öga på vinthundarna, t ex Whippet eller Irländsk varghund (om du nu inte räds stora hundar så passar nog vargen).
 
Sv: Vilken ras?

Kom på Staboyhoun (stavning?), inte jätteinsatt i rasen men värt att kolla upp.

De har jag kikat på! Helt underbart vackra :love: Jag har en förkärlek för raser ur grupp 7 och 8 men de flesta kräver lite för mycket aktivitet för att de skulle passa i mitt liv men Stabyhoun verkar lite mildare och kanske perfekt! :laugh: Sjukt fina är de i alla fall!

Leonberger och Grand Danois är de två raserna jag alltid varit intresserade av och framförallt Grand Danois har fascinerat mig just pga deras storlek och utseende. När jag sedan läste på mer om rasen verkade de otroligt härliga och bra sällskapshundar. Är lite tveksam till alla sjukdomar som kommer av att de är så stora dock, och av att de växer så fort första året.

Irländsk varghund har jag inte tänkt på alls med även de är ju maffiga eftersom de är så stora! Kanske lite för stora...?

Cairnterrier är också en ras jag just fått upp ögonen på men måste nog läsa lite mer om innan jag kan säga vad jag tycker. Det är så svårt med hundar som inte är så vanliga, det blir sällan att man träffar på dem och då är det svårt att bilda en uppfattning om dem.

Whippet har jag tänkt på men jag vet inte riktigt, tycker kanske inte att de är så jättefina tyvärr. Men de är absolut intressanta :) Hade en klasskompis som ägde tre stycken och allihop var sjukt härliga att vara med!

Pudel vet jag är en jättebra sällskapshund men jag gillar inte riktigt allt krull :p
 
Sv: Vilken ras?

Rasen har en stark personlighet och är misstänksam mot främlingar. Den är en bra vakthund som skäller lätt.

Jag gillade inte riktigt det som stod. Jag vill inte att min hund ska springa fram till varenda människa den ser men jag vill inte heller att den ska vara misstänksam. Och en hund som har lätt för att skälla är inte något för mig. Men var de oerhört söta :love:

Angående Cavalier, de är ju ruskigt fina! Och de verkar vara en hund som skulle passa mig. Ska läsa lite mer om dem imorgon när klockan inte är mitt i natten :angel: En kompis till mig har en sådan, men den verkade lite rörig och hade problem med ena ögat. Uppfödaren hade i princip gett henne hunden så jag antar att allt inte var som det skulle tyvärr.
 
Sv: Vilken ras?

framförallt Grand Danois har fascinerat mig just pga deras storlek och utseende. När jag sedan läste på mer om rasen verkade de otroligt härliga och bra sällskapshundar. Är lite tveksam till alla sjukdomar som kommer av att de är så stora dock, och av att de växer så fort första året.

Den GD som fanns på ett hunddagis jag jobade på var grymt härlig. Och lekfull:D Och tycker han var lätt att få kontakt med och han var "stabil". Skulle nog passa dig bra om du vill ha en stoor hund:)


Tipsade ju om JRT innan, men ännu bättre Dansk/Svensk Gårdshund. Hittade rasen igår och är helt såld:love: De verkar gilla att sova under täcket dessutom. Så är de ju lite störe än jrt också och ingen terrier. Annars så finns ju amerikansk cocker spaniel (som man får klippa ner då), bra sällskapshundar, glada och med på det mesta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras?

Jag är övertygad om att en GD skulle passa bra hos mig men jag är som sagt lite orolig för alla deras sjukdomar och att något ska gå fel när den är mindre som sedan förstör för den när den är vuxen. Det blir till att läsa på ordentligt innan jag öht funderar på att skaffa en.

Dansk Svensk har jag stött på, en trevlig ras men jag tror inte att det är något för mig. De jag har träffat har haft så sjukt mycket energi och bara brallar runt. Men det kan ju vara just de individerna också.
 
Sv: Vilken ras?

Jag tänkte spontant på Pappilon som nog stämmer in på de flesta av dina kriterier. Jag har inte umgåtts med tillräckligt många för att kunna uttala mig om rasen i stort, men de jag har träffat på har varit otroligt trevliga och lättsamma hundar som just varit sällskapshundar men som varit pigga på att följa med på i stort sett allt :)
 
Sv: Vilken ras?

Chihuahua passar in perfekt!
Har vardagen du beskriver och det passar perfekt med min lilla grabb. Han följer gärna med på allt (!) lydnadsträning, promenader, långa vandringar, löpturer mm men när jag exempelvis har tentaperiod så nöjer han sig bra med kortare promenader. Pigg, käck och alltid glad mot allt och alla.

Den enda reservationen att man inte kan springa så snabbt på löprundorna om jag har honom med 5km på 30min går bra men snabbare har han svårt med då han får galoppera fort hela tiden då. Men han är också rätt liten chihuahua (1,9kg) och de större hänger naturligtvis med på högre farter. Distanser har han inte problem med (fjällvandrat med 8h vandring/dag) men det är höga farter som blir problem.
 
Sv: Vilken ras?

Cairnterrier tror jag absolut skulle passa, men även pudel. Jag har haft både cairn och har nu pudel (nerklippt), och dom har varit/är aktiva sällskapshundar, var med i stallet, träna lite lydnad med och gå härliga promenader i skog och mark :)
 
Sv: Vilken ras?

Vad säger ni om Dalmatiner?

Jag har varit i kontakt med en uppfödare och rasen verkar passa in perfekt på det jag söker! :)
 
Sv: Vilken ras?

Dammusuga är mitt mellannamn :angel:
Men kanske att rasen är så perfekt att man kan tänka sig att dammsuga lite extra?
 
Sv: Vilken ras?

Carinterriern är ju från allra först början en grythund om jag inte missminner mig, carin som rasen är idag är dock inte någon jakthund, utan en aktiv och robust liten terrier som hänger med på det mesta, de ska vara framåt, lite envisa och modiga. De jag träffat har varit glada charmiga krabater med gott gry och mjuk trevligt temperament.

Det är också en sund ras som ofta blir 13-14 år.

Som alla terriers är de dock ganska egensinniga och lyssnar bäst om man har köttbullar och kamptrasa i fickan :P (fast nu jämför jag ju med min spaniel som slår knut på sig själv för ett bra, och alltid vill vara till lags)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 311
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 596
Senast: Toktass
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 962
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp