Bukefalos 28 år!

Vilken reservplats blev ni antagna med?

californication

Trådstartare
Som rubriken antyder - vilken reservplats hamnade ni först på när ni sökte universitet/högskola och sedan kom in? Berätta gärna vilken utbildning och skola också. :D
 
Som rubriken antyder - vilken reservplats hamnade ni först på när ni sökte universitet/högskola och sedan kom in? Berätta gärna vilken utbildning och skola också. :D
Är det vanligt att många tas in på reservplats? Jag har bara läst utbildningar med mycket stort söktryck och då har det inte varit mer än någon enstaka som kommit in som reserv, vad jag vet.
 
Det är väldigt olika på olika utbildningar och jag tror att allt fler utbildningar tar in ett rejält överintag. När jag började plugga (på stenåldern dvs 1985) var jag reserv nr123 på 48 platser men kom ändå in. Dock som absolut sista reserv ett par dra efter de andra börjat.
Ett sätt att få lite hum om hur det är på en viss utbildning är att gå in på UHR och kolla antagningsstatistiken. Då kan du se hur mycket poängen brukar sjunka mellan antagning ett och två.
 
Senast ändrad:
När jag började socialhögskolan 1996 hade jag klasskompisar som kom in på reservplats 30-någonting. Samtidigt sökte min syster journalisthögskolan och kom inte in trots reservplats 2.
 
Som rubriken antyder - vilken reservplats hamnade ni först på när ni sökte universitet/högskola och sedan kom in? Berätta gärna vilken utbildning och skola också. :D

1a :angel: Sambon hade sökt samma och kommit in, men valde att hoppa över för att jobba en termin till, så jag visste redan innan att jag garanterat skulle komma in. Tror att socionomprogrammet (som jag läser) kör på en del överintag, för jag kan inte minnas att så värst många fler kom in efter mig
 
Den utbildning jag läser nu (Föremålsantikvarie, fil.kand i kulturvård, Uppsala Universitet Campus Gotland) blev jag antagen som 3e reserv förra hösten. Samma termin blev jag även antagen på plats 30(-35?) som kommunikatör på Högskolan i Gävle.
 
Plats 16, Stockholms universitet, socionom. Men jag kom in på en annan utbildning och tackade nej, så någon med minst reservplats 17 kom in :)
 
Var 2:a i våras förutom dom andra jag kommit in på. I somras kom jag in på sju kurser, varav jag på en var typ 359e reserv... :D Där undrar man hur folk tänker.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 674
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 565
Senast: Hedinn
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 185
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 198
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp