Bukefalos 28 år!

Vilket är det bästa råd du fått?

Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

kl
citat från Stickan, en vet. jag praoade hos:

"socker och salt dödar allt" - starka socker eller saltlösningar dödar verkligen allt, vid tvätt av sår t.ex.

"våga droga"

När jag jobbade i tyskland, enligt samma tema som uttrycks många gånger på olika sätt:

"you must never ride with emotions, always ride with feeling!"

Om hästen rör sig så måste du röra dig för att kunna följa den, skumpa mera!

driv med den skänkel vars bakben du vill påverka

man får aldrig glömma bort att vara ödmjuk.

såg förut att någon skrev att ett bett aldrig är skarpare än handen. Jag skulle vilja säga att ett bett aldrig är mildare än handen som håller i tygeln.

Det enda som går snabbt med hästar är at förstöra dem

Hästar är aldrig långsinta - det får inte du heller vara.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Många superbra råd i den här tråden.
Både när det gäller umgänget med hästar och i vardagslivet.

Har en video med Anders Eriksson där han (eller den som pratar i filmen alla fall) säger "hästen kan endast bli så bra som sin tränare, därför ska man alltid sträva efter att förbättra sig" Tycker det är bra sagt

"Ge alltid två rätt för ett fel"
Handlade, i sammanhanget, iof om människor men nog kan man använda det på hästar också.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Många fina och bra råd i den här tråden:)

Jag har ett par ord som fastnat i mitt huvud:
"First you ask, then you suggest, then you promise"

Den meningen brukar eka i mitt huvud när jag och hästen har meningsskiljaktigheter. Jag hade förut ganska lätt för att "ge upp" om vi stötte på något hinder, men nu litar jag mer på mig själv och känner mig säkrare i mina beslut.

En annan sak, som min älskade, norrländska gamla travtränare sa en gång. Vi stod och selade på hästarna i stallet och det plötsligt börjar spöregna ute och vi börjar fundera på hur vi ska göra, om vi skulle vänta en stund och se om regnet avtog, eller om vi skulle åka ut ändå. Till sist säger han "Äh, vi är väl inga maränger heller!" och så for vi ut i hällregnet:P

Den använder jag alltid numera när jag eller någon annan inte vill göra något för att det regnar eller är dåligt väder. Världens bästa L-G, som lärt mig så mycket om hästar, trav och livet i största allmänhet:love:
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Hehe vilken bra kommentar :D
Och det är ju sant, med rätt kläder så kan man ju eg vara ute
oavsett väder.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

är iofs hundträning men ängel och spegel. Istället för att tänka hästdj**el när man blir arg och irriterad, tänker man "ängel" istället. Meningen är att man ska tänka på något positivt för att motverka att man visar ännu mer irritation genom kroppsspråket! Hänger ihop med spegel - när man blir irriterad "ser man sig själv i spegeln", och funderar på VAD det är som gått snett och VARFÖR. Ytterst är vi ansvariga för alla fel som hunden/hästen gör, den gör ju rätt utifrån sin egen åsikt :p Tycker detta är mycket kloka ord!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Till sist säger han "Äh, vi är väl inga maränger heller!" och så for vi ut i hällregnet:P

:rofl::bow:
Så sant! Det ska jag komma ihåg nästa gång det regnar.. ;)

kl
Inga kloka råd, men idag har en jobbarkompis, som inte kan det minsta om hästar, frågat ut mig om ALLT! Och jäklar vad det var nyttigt! Bara enkla saker som hur man gör när man svänger, fattar galopp osv. tvingade mig verkligen att tänka på vad jag egentligen gör och varför, för att kunna förklara på ett vettigt sätt. Den där tanken om "varför gör jag såhär just nu, vad vill jag uppnå med det?" ska jag definitivt ta med mig till nästa ridpass!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Det sägs ju att det lära ut är bästa sättet att lära sig själv :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

"Bli inte arg på hästen för att den gör fel. Hästen gör vad du ber den göra. Gör den fel är det för att du gör fel även om du tror att du gör rätt."
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

kl

Ha alltid saker som kan gå sönder/gå av. Dvs läder. Hellre ett par avtrampade tyglar än en häst som går omkull. Hellre en söndersliten grimma än en häst som fastnar.

- Klok gammal hästtant, dvs mamma :D
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

kl

rid med inner skänkel mot ytter tygel,
räta upp dig och luta dig bakåt i trav ökningarna så får du en bra sits och skumpar inte :D
satt som en hösäck i stol sits och kunde inte rida min häst i form eller utan martingal innan men en lektion för rätt tränare och tipset om att rida mot ytter tygel och luta mig bakåt i traven(dvs för långt bak för mig blev normal lodrät sits) gjorde att jag hittade sitsen i traven och kunde rida hästen i form :love:
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Ett tips i en annan tråd (om ont-i-knäna-problem) lägger jag här - för det var så himla bra!

Tussinussen: Jag får också ont i knäna och jag kan tipsa om en sak som hjälper mig jättemycket - kanske hjälper dig också, iom att du säger att du upplever att närvaro av stigbyglar är ett problem.

Jag rider i distansstigbyglar, den sort med en bred platta under foten och en korg fram. Man tappar dom bara inte, så man behöver inte fundera över var man har dom eller spänna sig för att hålla dom på plats. Dom är naturligt framriktade också så man har liksom inget vridmoment att kämpa emot heller. Jag får aldrig, aldrig ont i knäna när jag ridit med dom, men får ont av alla andra sorter.

Jag plockar bara fram mina vanliga ibland när jag tycker jag måste träna lite på var jag har dom - jag vill ju inte tävla i stora korgstigbyglar så jag måste hålla kvar förmågan att ha andra.

Något att testa kanske
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

"Tänk att du har en köttkrok i mellangärdet/mellan revbenen som drar uppåt", jättebra att tänka på om man känner att man börjar sacka ihop med överkroppen. Hela sitsen brukar förbättras mycket så fort jag tänker på det.
Ett annat tips som jag fick av min tränare en gång under hoppning med lite svåra svängar var att jag ska tänka att tyglarna är som ett cykelstyre, man kan inte bara dra i ena sidan (på styret) och släppa andra. Kanske något som duktigare ryttare gör automatiskt, men hjälpte mig mycket för några år sedan då jag fick rådet :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

En galopptränare jag jobbade hos sa alltid:
"Om du börjar tänka 'ska jag eller ska jag inte?', då ska du oftast inte."
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Tack för alla tankeställare och bra tips!!

Kom på en sak som Jens Fredriksson (?) sa på en clinic: "Att sätta på ett skarpare bett är som att kissa på sig på vintern - först är det varmt och skönt, men sen fryser du ihjäl.."

Något jag inte glömmer och tänker på rätt ofta!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

"Rid med tuttarna!" (Dvs, fram med bröstet :D)

"Lita på din häst."

"Sätt hjärtat i sadeln, innan du sitter upp."
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

*kl*

När jag lärde mig red lektion som yngre så hade jag äran att rida för Via här på buke.
Hon lärde mig att rida med rak rygg. Det räddade inte bara min sits i ridningen utan även min rygg i stora hela.
Som tonåring hade jag väldigt lätt att axlarna ramlade fram när jag red, gick, satt vilket gjorde att man ofta var spänd och öm i ryggen.
Men sen lärde hon mig att man ska lägga bak axlarna.

Lyft upp axlarna och låt dom sjunka ner till en bekväm plats bakåt, då blir du rak men ändå avslappnad i ryggen utan att för den delen luta dig för mycket bakåt. Det sitter i mitt bakhuvud än idag dryga 10 år efter hon fick in det i mitt huvud. :)

Sen lärde en uppfödare mig att ha armbågen böjd i ca 90 grader för att få en mer stilla hand.

Sen rider jag alltid efter " bettet är aldrig skarpare än handen som styr", rider med mjuk hand på alla hästar och sköna är att stallet jag är i nu gör vi alla det.
Vi är ett försäljningsstall där vi rider mer eller mindre alla hästar på tvådelat eller tredelat vilket är så skönt med att alla har samma tänk! :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Fanns ett privatstall i närheten av var jag bodde när jag var yngre, jag och min kompis gick alltid dit efter skolan. En äldre dam som hade sin häst där sa till oss att "man aldrig kan vinna över en häst med annat än respekt " :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
815
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 930
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 597
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp