Bukefalos 28 år!

Vilket är det bästa råd du fått?

Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Vilka råd/tips (alternativt insikter eller erfarenheter) har du fått "i ditt hästliv" som verkligen betydde något / gjorde skillnad? Dela med dig av dina guldkorn! Kan vara stora eller små saker!

Från en amerikansk tränare kommer ett talesätt som jag bär med mig i all min hästhantering och hästutbildning.
Take the time it takes and it takes less time

Det går fortare att göra rätt från början än att rätta till misstagen efteråt.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Många fina ordspråk =) Jag har fått lite mer konkreta tips som fastnat.

Ett är att böja armbågen. Det är något jag ofta glömmer osså blir armen rak och stel.

En annan är att prova det extrema. Till exempel så säger ridläraren åt en att luta sig mer bakåt. Testa då att överdriva och se dig i spegeln. Va? Det ser inte alls så överdrivet ut som det känns!
Om läraren säger att du ska slappna av, testa att sjunka ihop som en säck för att sedan hitta ett lagom avslappnat läge.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Jag har två sådana kanonråd. Fick dem som barn av min första ridlärare.
"Köp inte problem, de kommer ändå". Vilket syftade på att köp inte en häst som "är bra men...", köp en häst som är BRA från början!

"Tro inte att du är enda bra hästägaren i världen". Bra råd, har genom åren hållit mig ödmjuk tycker jag!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Jättebra med konkreta tips! Detta tar jag med mig! Tyvärr har vi inte spegel i ridhuset - men jag ska be dottern filma :)
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Min gamla ridlärare sa en gång till mig; Titta inte ner på hästen, du märker när du inte sitter kvar längre... Det slår mig varje gång jag börjar titta ner på nacken på hästen när jag rider

ang att få hästen man förtjänar/behöver, min första häst var en typisk sådan, det var med sorg i hjärtat jag fick ta bort honom pga ålder och skador, men min nya har jag bara hunnit äga sen i våras och nu måste ta bort, pga skador (3 år och oinriden) undrar varför jag förtjänade/behövde det:confused:...
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Äh. Det där med att sjunga är ju värdelöst.
Jag testade det ett tag på min förra häst, för att jag inte skulle spänna mig när hon blev rädd eller upprörd.

Det resulterade såklart i att när man började sjunga, så visste hon att det skulle komma något farligt/något att bli upprörd över. :grin:

:p

Nu är ju inlägget visserligen gammalt, men...
Jag tror att syftet med sången är själva andningen.
Andas man så känner hästen att man är avslappnad - alltså visar du hästen att det inte är något som är farligt.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Jag har hört liknande från en vän, och det förändrade mitt sätt att klappa, ta i hästen!! "Berömmet" med hårda klappar på halsen med hela handflatan som man ofta ser känns nog rätt rejält för en som känner när en fluga går på en.....

Läste i boken "hitta magin" att man inte ska klappa hästen hårdare än man själv vill bli klappad i ansiktet.
Författaren föredrog i stället att klia/stryka hästen på halsen eftersom han menade på att det är så stoet gör på sitt föl för att lugna.

Numera klappar jag aldrig hästen utan jag kliar eller stryker på henne.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Min gamla ridlärare sa en hel del bra saker som sitter ännu

"Det är aldrig hästens fel utan ryttarens om det krånglar"

"Alla individer passar inte ihop"

"Våld löser inga problem utan skapar bara nya"

"Lyssna på din häst"

"Alla hästar kan gå i form men alla gör det olika"

"En ardenner kan dansa lika bra som ett fullblod men på ett annat sätt"

"Låt hästen komma till dig"

"Det är inte bettet som är hästens broms utan ditt sätt att rida"

Alla dessa har fått mig att tänka till och alla har sin rätt och förståelse!
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Trevlig tråd!
När jag övervägde att bli fodervärd på hästen jag ridit några år kände jag mig osäker på om jag verkligen skulle klara det. Hon och jag skulle i så fall flytta över halva landet och allt ansvar skulle nu ligga på mig bland helt främmande människor.
"Fråga gärna omgivningen om tips och råd men lyssna alltid i slutänden på dig själv för det är du som känner hästen bäst" - blev rådet till mig från dåvarande ägarna. Jag följde alltid min magkänsla och det blev bra! Idag äger jag hästen och vi har nu kamperat ihop i 14 år och trivs väldigt bra tillsammans.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

"Min häst är min spegel, som återger mitt dåliga och goda humör oförfalskat. Se i din häst ögon, men bli inte förskräckt över vad du ser, sanningen" Så sa den store Bent Branderup.
En annan sak som jag tycker är väldigt, väldigt bra är:
"BESTÄM DIG"
"Där du står, ska inte hästen stå"
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Hö-analys.
Det har "folk" tjatat på mig om i år och dar och jag har bara ryckt på axlarna och tänkt: jaja... och fodrat i blindo.

Utan hö-analysen skulle mina båda tjejer förmodligen stå här ute och vara svinfeta och uppblåsta fortfarande.

Nu har de väl avvägd foderstat och det märks.

Så hö-analys, det har gjort skillnad. Det är det bästa råd jag någonsin fått.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

"Om du vill att hästen ska göra skänkelvikning så ger du hjälperna för skänkelvikning, men gör då inte hästen skänkelvikning så får du ju göra något åt det."
Det är vad min ridlärare kallar ryttarkänsla, att man inte sitter kvar med verkningslösa hjälper, utan måste anpassa sig efter hästen, inte instruktionsboken.

Hon har också bidragit med: "Löshoppa aldrig högre än att du själv hade vågat sitta på."

Och på samma tema som förekommit tidigare i tråden: "Det är aldrig truten på hästen som är problemet."
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Något liknande brukar jag säga till mina elever! "Du behöver inte titta ner på hästen, du märker om den försvinner". :p

Jag fick faktiskt ett tvärtom råd en gång. -Titta ner på hästen. Du kan inte känna i handen om den är rak/rätt-ställd. Tyckte att det var ett bra råd, men jag kan också absolut fastna för mycket med blicken neråt.
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

"Om du vill att hästen ska göra skänkelvikning så ger du hjälperna för skänkelvikning, men gör då inte hästen skänkelvikning så får du ju göra något åt det."
Det är vad min ridlärare kallar ryttarkänsla, att man inte sitter kvar med verkningslösa hjälper, utan måste anpassa sig efter hästen, inte instruktionsboken.

Det är en klok ridlärare du har! :) Om man utgår från att hästen försöker förstå och att det är man själv som ska vara tydlig har man kommit en bit mot ryttarkänsla! För att kunna komma dit måste man också rida olika hästar....
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

........... denna gång inget "konkret" råd utan ngt tankvärt. Citat från en av mina favorithästmänniskor (Perry Wood):

Today my horse tought me .................................. what did yours teach you today?"
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Hej !!! Vilken bra tråd , massa bra tips :laugh: man blir ju så sugen på att testa!

Ett bra råd jag har fått av min sits och balans tränare:

Vicka på tårna !!! då kan man inte spänna benen och då slappnar hästen av. Min häst sänker huvudet när jag gör så och andas ut, precis som hon säger: Äntligen har du lugnat ner dig ;) !!

Min bästa vän är en jättestor inspirations källa, hon har lärt mig att våga tänka och prova egna lösningar. Det är så lätt att vara inrutad " så här har jag lärt mig att man gör tex vid tränsning osv" . Men min vän har alltid egna lösningar på olika problem vilket har öppnat mina ögon jättemycket.

Nu när jag stöter på problem så försöker jag bara fundera ut en lösning och anspassar mig hela tiden och få min häst att trivas så bra som möjligt! (Har ett fantastiskt sto i min ägo som dessvärre är illa hanterad sen tidigare vilket gör att jag jobbar jättemycket med att hon ska få förtroende för mig) Detta har gett mig en helt annan trygghet i mitt hästägande ! :laugh

Kram
 
Sv: Vilket är det bästa råd du fått?

Mmm...
Bästa valet jag gjort är att börja rida igen och väcka liv i en gammal dröm om att ta amatörryttarlicens och rida galopphästar. Det blev en nytändning i livet.
Största insikten fick jag när jag lite oplanerat fick rida fort första gången. Fick en insikt om hur fort det faktiskt går, hur det är att kracha ordentligt och att jag aldrig blev rädd...
Bästa rådet? Hur man hanterar tyglarna och halsremmen rätt. Räddade nog livet på mig!
Mvh. Bowman
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
19
· Visningar
2 390
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 898
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp