Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Om det stämmer att det brukar ta halva tiden med andra barnet gäller det att du står redo och skyndar dig till förlossningen denna gången ;).

Alexanders förlossning tog 16 timmar från vattenavgång, Hampus tog 4 timmar.. Undrar hur 3e blir. Kanske blir hemmaförlossning för både mig och jerseyko.. :crazy: :D
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Hihi hoppas du har närmre till Ikea än vad jag har, vi får åka 20 mil enkel resa! Men det är det värt, jag ska köpa glögg! :bump:
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Oj, 20 mil! Här är det hela långa 6 mil.:D

Härligt att de säljer såna delikatesser som glögg. Det kan man inte vara utan på jul. Har redan satt i mig Herrljunga alkoholfri x fyra flaskor.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Och jag har inte fått nån glögg alls! Från att vara uppväxt med Ikea 2 km hemifrån till att flytta hit med först inget Ikea allsa, sen öppnade de i Belfast 40 mil härifrån och i somras öppnade de Dublin, 20 mil bort. Men nu har de i alla fall motorväg nästan hela vägen upp så det tar bara två timmar istället för 3.5! Håll tummarna för att jaf inte ska föda barn imorrn iaf :D
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Tittade på din senaste bild i magtråden och oj, vad den har sjunkit. Den var riktigt låg nu. Tittar man på magen ser bebisen redo ut! Är han fixerad än? Ne, det är lite tidigt än va? Hi hi, tänk om han tittar ut på nyårsafton!


Undrar hur det går för Lillaliv och Cassic_Bambi förresten, om det kommit några bebisar än.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Alexanders förlossning tog 16 timmar från vattenavgång, Hampus tog 4 timmar.. Undrar hur 3e blir. Kanske blir hemmaförlossning för både mig och jerseyko.. :crazy: :D

Hua, hemska tanke med hemmaförlossning. Fast man hör ju alltid att det går bra...

Alltså, jag tycker det är så svårt det där när man ska säga hur lång tid förlossningen tog. Om jag ska räkna från vattenavgången tog min förlossning 30-40 min någonting (barnmorskan var inte inne hos mig då så hon hade inte koll på tiderna riktigt). Men så kan jag ju inte räkna. Om jag räknar från första värken tog det ca 20 timmar och ska jag räkna från det att jag skrev in mig på förlossningen tog det 4 timmar och 20 minuter.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Dagens I-landsproblem: Järntabletter ger hård mage.:cool:

Å graviditetshormonerna flödar över, jag städar o städar. Men har nu beordrat mannen att allt som måste göras knäböjande får han göra. Jag fixar inte vinkelvolten riktigt, är för tjock.:D Hehehehe.
Men köket är fint å julgardiner upphängda. Ska bara hitta sådana glödlampor som det är i ljusstaken, verkar vara svårt. Annars så får två lampor lysa och två fortsätta att vara döda.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Min förlossning tog 3 timmar. Hade värkar i 2 timmar. De var väldigt på klockslaget! 05.05 gick vattnet, typ prick kl 6 börja jag få värkar och så är Rasmus född 08:04!

Jag frågade min barnmorska sist om hur vi ska förbereda oss för en bebis hemma/i bilen. Riktigt riktigt rena handdukar och värme sen. Eftersom min första förlossning gick så himla bra är risken mkt mindre att något ska gå snett.
Har även förhört ambulanspersonal och de är sällan bebisen kommer i ambulansen, antingen är de klart när dom kommer fram eller så hinner de in!

Jag kommer faktiskt förbereda ett litet förlossningskitt med rena handdukar som är extra sköljda och en liten varm mössa ;) Mitt största problem är nog, vem ska fotografera om maken måste förlösa mig? För med Rasmus hann vi inte med att ta några bilder så den här gången ska vi ta massor har jag bestämt.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Om man ska räkna från vattenavgång tog min andra förlossning 7 minuter. :p

När mamma fick syrran så tog de inte hål på fosterhinnan, så först kom den ut. Sen sprack den och i nästa värk kom syrran. Tur hon satt fast i navelsträngen :angel:

Det tog nog inte ens 1 minut ;)
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Hemofer är skonsamma receptfria järntabletter. 9 mg per tablett. Inte dyra och i 100 pack.:)
Jag kunde inte göra nr 2 på toan med de tabletterna som jag blev ordinerad att ta, men Hemofer funkar jättebra.:D
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Mina har ju startat med vattenavgång, har haft oregelbundna småvärkar innan men när vattnet gått har det satt igång med rejäla värkar. Pratade med min bm sist jag där, och hon sa att vid minsta lilla känning bör vi åka in. Bara det att vi ska hinna få hit barnvakten oxå.. Sen sa hon även att det vi ska tänka på om vi inte hinner in är att hålla bebis varm och ringa ambulans så fort vi märker att vi inte hinner. Jag lär ju gå på helspänn de sista veckorna nu...
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

räknar man från vattenavgång tog det 11 timmar tror jag. Gick sönder när de kollade hur öppen jag var, en av de 394 gångerna...

Räknar man från första värken tog det 94 timmar.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Fy, vad jobbigt... Första förlossningen kollade de aldrig hur mkt jag öppnat mig, barnmorskan upprepade bara hela tiden att det skulle ta tid. Fick ingen bedövning heller för det, alldeles för tidigt svarade hon hela tiden.. När hon väl kollade tillslut var jag öppen 9 cm.. Där försvann chansen till epidural.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Men 9 mg? På de som jag har står det 100mg. Är ju en jäkla skillnad.

Nåja, trögheten har redan försvunnit. Tar bara en varannan dag. Inte för att jag har sjunkit jättemycket i järnvärde utan för att fylla på reserverna. Förlorar man mycket blod vid en förlossning så hämtar man sig bättre om man har välfyllda reserver säger min BM. Har gått från 120 till 115 tror jag i värde. Ska bli spännande att se vad det visar nästa gång.
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Det lät som en tuff förlossning! Men det gick ju bra i alla fall!!!! :laugh:

jemaha: Fy vad nonchalant av barnmorskan att inte kolla dig och bara ta för givet att det skulle ta tid :mad:.

Jag ska nog diskuttera det lite med min barnmorska också när man bör åka in. Tidigare har hon ju bara sagt att "Så länge som sist får du INTE stanna hemma innan du åker in". Det är så svårt det där, jag åkte ju in när det började bli lite väl jobbigt. Just det ja, mitt tecken får väl vara att om jag börjar kräkas skulle jag åkt in för länge sen :crazy:...
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Ha ha, då skulle jag som tar 2 niferex per dag få ta över 20 tabletter om dan ;). Eller det kanske inte är så man jämför...
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

*kl*

Känner mig riktigt duktig idag. Har bakat lussekatter, kokostoppar, kola, rischoklad :D

Har satt upp en adventsljustake i fönstret o sne orkade jag inge mer. Vill sätta upp julgarinerna men först ska dom strykas och måste läggas upp då det är för lågt i tak här :mad:

Dessutom är det inge roligt att julpynta när hela lägenheten ser ut som ett bombnedslag för att vi håller på och renoverar lägenheten och flyttar om det mesta *suck* Är inte ens någon idé att börja städa för det ser likadant ut några timmar senare.
Renoveringen går långsamt eftersom vi inte hinner göra något nästan på vardagarna. Det är 3 rum som ska målas helt från grunden (har varit furupanel i alla rummen), vi har lagt grundfärg i 2 rum. Sen ska det bytas golv i vardagsrum,sovrum o ena hallen (vilket hyresvärden gör).
Sen ska vi sätta upp gipsskiva inne i sovrummet på ena väggen o den ska tapetseras. Allt detta ska bli klart innan jul :crazy:
Så jag väntar nog med att julpynta ett tag till.
 
Senast ändrad:
Sv: Vinter 09-10 mammor

Andra förlossningen var helt olik den första, när värkarna satte igång kom de med 4-5 minuters mellanrum direkt.. Fick iaf en underbar bm andra gången, helt olik den jag hade under första.
Tredje förlossningen är jättesvårt att förutspå hur den kommer att bli tydligen, antingen går det jättesnabbt eller så tar den längre tid än första.. Andra fl går snabbt för de flesta sa min bm. Bara att vänta och se...
 
Sv: Vinter 09-10 mammor

Låter som att du har och göra då.:p

Här har jag för ovanlighetens skulle faktiskt putsat lite fönster, fått upp julgardiner och adventsljusstakar. Köket är rent o fint. Men övriga lägenheten är en katastrof. Vi ska till återvinningen imorgon med skräp och det skräpet står framme här i vardagsrummet och tar plats.:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp