Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad härligt! :) Slipper du väcka henne nu? :)
Jag ställer klockan på natten, men två nätter nu har vi båda somnat ifrån och vaknat trekvart senare vid andra matningen... Dagtid får hon själv säga till, det kan vara allt mellan 1,5 timme till 5 timmar emellan. Ofta kortare tid när hon är själv med pappan... Håll en tumme för att hon fortsätter att gå upp tills nästa vägning. Då får jag ok att lämna tillbaka pumpen vilket hade varit skönt. Kostar lite pengar och är framförallt ett himla meck med pumpning och all disk det ger.
 
Visst, jag gick inte upp mer än 11 kg. Hade nog blivit några kg till om jag gått tiden ut eftersom jag blev lite mindre rörlig. Räknade med ca 15 kg plus. 7 kg var borta när vi kom hem efter en dryg vecka på sjukhus. Däremot tar det nog tid att bygga upp muskelmassan igen. Känns att jag tappat där. Kommer redan i åtminstone några av mina vanliga jeans och ridbyxor.

Klart att du är i form till bröllopet! Har ni berättat för din svörmor ännu?


Jag har idag gått upp 12kg har 8 dagar till BF och 11 dagar till igångsättning om inget hänt innan dess.
Så jag räknar väl med 14-15kg, som du säger man är mycket mindre rörlig nu sista tiden. Samt att mitt godissug har ökat, har egentligen inte haft något sötsug alls under grav annars. Men julgodis har alltid vart min svaga sida :D

Svärmor får veta i vår, när vi tänkt skicka ut save the date. Hon kommer hata oss som inte får veta att/vad vi planerar innan. Men det är lite kul att retas med henne så :p Mina päron kommer vi prata med redan i Januari då planen (om farsan går med på det) är att ha själva bröllopsfesten i hans gamla lada och då krävs lite renovering. Därför vi är ute i så pass god tid där :)
Att vi skickar save the date är för att vi planerar ett bröllop i Juli 2017. Och många av våra vänner reser och planerar sin semester minst ett år i förväg. Därför vi är så tidiga med det :) Sedan vill vi hålla nere budgeten så gott det går och kusinen behöver lite tid på sig att skjuta en vildgris som vi kan helgrilla :p
 
@Evenstar För vår del var det där med att träffa andra blivande föräldrar ingen direkt succé. I våra grupper har det inte varit några diskussioner nämligen. Vi satt på samma ställe och fick info tillsammans, thats it. Vi hoppas mer på gruppen för nyblivna föräldrar som skall börja efter nyår. Om du kan gå profylaxkurs istället hade jag satsat på den. Mycket info är densamma och där får du verktyg också.
 
Jag har idag gått upp 12kg har 8 dagar till BF och 11 dagar till igångsättning om inget hänt innan dess.
Så jag räknar väl med 14-15kg, som du säger man är mycket mindre rörlig nu sista tiden. Samt att mitt godissug har ökat, har egentligen inte haft något sötsug alls under grav annars. Men julgodis har alltid vart min svaga sida :D

Svärmor får veta i vår, när vi tänkt skicka ut save the date. Hon kommer hata oss som inte får veta att/vad vi planerar innan. Men det är lite kul att retas med henne så :p Mina päron kommer vi prata med redan i Januari då planen (om farsan går med på det) är att ha själva bröllopsfesten i hans gamla lada och då krävs lite renovering. Därför vi är ute i så pass god tid där :)
Att vi skickar save the date är för att vi planerar ett bröllop i Juli 2017. Och många av våra vänner reser och planerar sin semester minst ett år i förväg. Därför vi är så tidiga med det :) Sedan vill vi hålla nere budgeten så gott det går och kusinen behöver lite tid på sig att skjuta en vildgris som vi kan helgrilla :p
Det är ju inte vanligt att få gå tiden ut som diabetiker, bra jobbat att hålla blodsockret så stabilt!

Jag räknade ju kallt med att se ut som en zebra efter graviditeten eftersom jag har bristningar sedan innan på andra ställen. Men nope, inte en enda ny bristning. Lär väl inte komma nu heller, nästan 4 v efter förlossningen. Nu är det dags för lunch tycker lillan så over and out.
 
@Evenstar För vår del var det där med att träffa andra blivande föräldrar ingen direkt succé. I våra grupper har det inte varit några diskussioner nämligen. Vi satt på samma ställe och fick info tillsammans, thats it. Vi hoppas mer på gruppen för nyblivna föräldrar som skall börja efter nyår. Om du kan gå profylaxkurs istället hade jag satsat på den. Mycket info är densamma och där får du verktyg också.

Jag har precis samma tankar om vår föräldragrupp. Inga diskussioner alls och massa info för 3 kvällar. Precis samma info som BM ger i de vanliga besöken.
 
Det är ju inte vanligt att få gå tiden ut som diabetiker, bra jobbat att hålla blodsockret så stabilt!

Jag räknade ju kallt med att se ut som en zebra efter graviditeten eftersom jag har bristningar sedan innan på andra ställen. Men nope, inte en enda ny bristning. Lär väl inte komma nu heller, nästan 4 v efter förlossningen. Nu är det dags för lunch tycker lillan så over and out.

Läkarna är hela tiden på mig att mina värden är så fantastiska och att allt ser så bra ut. Samt hur ovanligt det är att bebis har en beräknad födelsevikt på 3500g i v40 som diabetiker. Är mycket vanligare att man ligger på 4500g och över.
Jag som på sätt och vis hade hoppats på en igångsättning redan nu, bebis är klar och jag mår bara mer psykiskt dåligt för var dag som går. Jag kan inte röra på mig som jag vill och jag känner mig bara i vägen när det gäller allt. Vill ha ut bebis och kunna leva ett vanligt liv igen! Självklart med bebis i fokus, så vanligt lär det väl aldrig bli igen, men du/ni fattar vad jag menar.

Sedan är det så många som säger att "åh, vad jag längtar till bebis kommer", jag kan inte alls knyta till bebisen i magen. Mer än att hon sparkas och gör det otroligt obekvämt för mig. Så i dagsläget känner jag mig ganska känslokall, men är helt säker på att det kommer ändras i samma stund som hon tittar ut. Men det där fantastiska har jag aldrig känt av, visst spännande men det är en stor skillnad på spännande och fantastisk.
Sedan är jag inne i en period där jag börjar tvivla på min roll som mamma, kommer jag verkligen att fixa det här. Men det vet jag att jag kommer, det är en roll jag är ganska säker på att jag kommer växa in i direkt. Men idag är det så främmande.
 
Det känns ändå "bra" att ni säger att era föräldragrupper inte gett sådär enormt mycket :p
Jag har bokat in en profylaxkurs i början av januari, kände att det kunde vara värt det. Kostade några kronor men jag känner att jag gärna vill ha de verktygen med mig. Så det hoppas jag ger en del i alla fall. Sen har jag lånat hem en hel del böcker jag håller på att ta mig igenom, så den mesta informationen får jag nog till mig även om jag måste söka den själv.
Sen får jag väl fråga bm vid nästa besök om det finns någon grupp för nyblivna föräldrar, det har hon inte heller sagt något om...
 
Är det någon mer som har det riktigt jobbigt med svullna fötter och ben? Här slog det bara till över natten och nu är de så klotrunda framåt kvällen att det känns som att huden ska spricka om jag går på dem. Mina skor kan jag ju bara fetglömma, det är sambons som gäller. Han har 7 storlekar större än mig, men de vippar inte ens runt på foten längre. :crazy:

Idag kom han hem med vagnen också, inte en dag för sent! Vi fick oväntat napp på en happy, bara någon dag innan vi tänkt black friday-köpa en ny likadan. Nu blev det halva kostnaden för det fina chassit, rätt däck och handtag, separat sitt och liggdel samt dubbla åkpåsar och sittdyna :up: Ska vagga ut och inspektera snart men jag litar på att den är fin. Smile gick bort som hemmavagn, det enda behovet vi har den närmsta tiden är i lagårn och hos hästarna. Då behövs lite mer utav en pansarvagn känns det som. Så kanske det blir en smidigare variant längre fram.
 
Jag är väldigt positiv till just profylax, samtidigt som den profylaxen vi fick på föräldrakursen inte var något för mig.
Första gruppen fick vi se en film om profylax där det pratades om att man måste ha en målbild och se något positivt (det förstår jag absolut). Men när hon sedan började prata om att hon tänkte att hon hoppade in till bebis i magen, tog denne i handen och sa "kom bebis så går vi ut tillsammans". Då tappade jag det lite, den typen av snack funkar inte riktigt med mig.

Eller när BM sa att "ibland räcker det om partnern kommer och "puff-andas" i örat på dig för att du ska komma på spåret igen. Skulle han komma och flåsa mig i örat på det sättet under en FL skulle han få en rak höger!

Men jag är positiv till profylax, men inte på sättet vi fick lära oss det. Andningen gör väldigt mycket och kan man fokusera på något annat så tänker man bort smärtan. Jag brukar vara en jäkel på att fokusera på en punkt och tänka bort smärta den vägen, samt tänka på ATT andas, inte hur jag andas :)
Men det är som sagt mina personliga tankar om det :)
 
Tillbaka från bm! Blev inte nån koll på socker och järn men två rör från armen. Usch! Jaja. Det var sista inför förlossningen iaf. Tycker verkligen om min bm! Hon är väldigt förtroendeingivande, känns så trygg och är alltid trevlig och informativ. Hon frågade om vad jag tyckt om gruppen, om det var något jag saknade, frågar alltid hur man mår och vad man känner. Har alltid så lugnande svar. Inte på så sätt att hon viftar bort ens nervositet utan hon tar en med sig igenom det istället. Så himla skönt! Ska helt klart skicka en bukett till henne när allt är klart! :)

Hon frågade specifikt om hur jag känner inför förlossningen. Jag känner mig ändå mer och mer säker inför det hela och paniken är inte alls lika ofta eller lika påtaglig. Men hon tryckte ändå på att om jag ville skulle hon skriva en remiss dit så att jag får komma dit och se och prata med folk där. Känns skönt. Vaknar jag med panik nån dag ska jag absolut ringa och be att få åka dit. :) Hon berättade lite mer om vad man kan känna när det drar igång och hur man kan urskilja om det är "riktiga" eller "falska" värkar. Verkligen toppen!

Magen har vuxit som den ska, bra blodtryck och lilla hjärtat slog som det skulle. :love: Har gått upp ett kg till på två veckor. Nu är det totalt 14kg plus (v 35+3)... Blir fortfarande så förvånad när jag ser mig själv med magen i spegeln, jag känner mig inte lika stor som jag ju uppenbarligen är. :o Låter ju ändå hoppfullt när du redan tappat nästan allt på fyra veckor @Balahé.

Vi skrev sammanfattning till förlossningen också. Bra att ha det gjort kände jag. Blir ju som förlossningsbrev, har det hellre kortfattat och lättläst för personalen på förlossningen istället för att komma med en halv novell som de inte hinner läsa.
 
Är det någon mer som har det riktigt jobbigt med svullna fötter och ben? Här slog det bara till över natten och nu är de så klotrunda framåt kvällen att det känns som att huden ska spricka om jag går på dem. Mina skor kan jag ju bara fetglömma, det är sambons som gäller. Han har 7 storlekar större än mig, men de vippar inte ens runt på foten längre. :crazy:

Idag kom han hem med vagnen också, inte en dag för sent! Vi fick oväntat napp på en happy, bara någon dag innan vi tänkt black friday-köpa en ny likadan. Nu blev det halva kostnaden för det fina chassit, rätt däck och handtag, separat sitt och liggdel samt dubbla åkpåsar och sittdyna :up: Ska vagga ut och inspektera snart men jag litar på att den är fin. Smile gick bort som hemmavagn, det enda behovet vi har den närmsta tiden är i lagårn och hos hästarna. Då behövs lite mer utav en pansarvagn känns det som. Så kanske det blir en smidigare variant längre fram.

Vi fick en Happy av svärmor, än så länge är vi väldigt nöjda :D Utom att ena däcket var sprucket och inte gick att pumpa så vi väntar på ett nytt. Nu har vi iof inte kört bebis i den, men knuffat runt den lite för att få in känslan. Tror den blir grym här ute på landet där vi bor :D

När kollade du blodtrycket?
Eller när ska du till BM nästa gång?
Jag har samlat på mig endel vätska och BM är alltid orolig för HF pga det. Men än så länge finns inga andra tecken än att jag samlar på mig vätska. Sedan är det mycket vanligt att samla på sig vätska under grav. jag lever vissa dagar i mina stödstrumpor för att kunna gå alls, vaderna är värst.
 
Blir fortfarande så förvånad när jag ser mig själv med magen i spegeln, jag känner mig inte lika stor som jag ju uppenbarligen är. :o

:laugh: Jag fick faktiskt en smärre chock igår kväll när jag såg mig själv i spegeln. Visst har man ju märkt på kläder att det inte passar längre och när man tittar ner så putar magen ut mycket, men den bilden som var i spegeln.. :eek: Jag trodde faktiskt inte, av någon anledning, att jag skulle få en så stor mage.

Fö, en månad och en dag kvar till BF här. Undrar vem som tittar ut först utav våra som har BF så nära inpå:D
 
Jag har också samlat på mig mer vätska. Inte så att jag har behövt stödstrumpor eller så (än...) men får märken av strumpor och handskar och plötsligt är ett par gravidjeans tighta (strl 36) som hittills suttit bra. Ett par andra som var riktigt stora när jag fick dem (strl 42) sitter nu bra istället...
 
:laugh: Jag fick faktiskt en smärre chock igår kväll när jag såg mig själv i spegeln. Visst har man ju märkt på kläder att det inte passar längre och när man tittar ner så putar magen ut mycket, men den bilden som var i spegeln.. :eek: Jag trodde faktiskt inte, av någon anledning, att jag skulle få en så stor mage.

Fö, en månad och en dag kvar till BF här. Undrar vem som tittar ut först utav våra som har BF så nära inpå:D

Ja vi ligger ju lika! En månad kvar här också! :)

Och det är samma här. Visst är magen ivägen och kläderna är små (vem har tvättat för varmt liksom!?) men så ser man sig i spegeln och tappar hakan helt! :p
 
Är det någon mer som har det riktigt jobbigt med svullna fötter och ben? Här slog det bara till över natten och nu är de så klotrunda framåt kvällen att det känns som att huden ska spricka om jag går på dem. Mina skor kan jag ju bara fetglömma, det är sambons som gäller. Han har 7 storlekar större än mig, men de vippar inte ens runt på foten längre. :crazy:

Idag kom han hem med vagnen också, inte en dag för sent! Vi fick oväntat napp på en happy, bara någon dag innan vi tänkt black friday-köpa en ny likadan. Nu blev det halva kostnaden för det fina chassit, rätt däck och handtag, separat sitt och liggdel samt dubbla åkpåsar och sittdyna :up: Ska vagga ut och inspektera snart men jag litar på att den är fin. Smile gick bort som hemmavagn, det enda behovet vi har den närmsta tiden är i lagårn och hos hästarna. Då behövs lite mer utav en pansarvagn känns det som. Så kanske det blir en smidigare variant längre fram.
Om svullnaden har kommit så där plötsligt bör du ringa din MVC. Det är ett stort varningstecken för HF. Har du andra symptom? Huvudvärk? Ljuskänslig? Ögonflimmer? Hoppas verkligen att det inte är HF men du bör som sagt få ditt blodtryck kollat inom kort.
 
Om svullnaden har kommit så där plötsligt bör du ringa din MVC. Det är ett stort varningstecken för HF. Har du andra symptom? Huvudvärk? Ljuskänslig? Ögonflimmer? Hoppas verkligen att det inte är HF men du bör som sagt få ditt blodtryck kollat inom kort.

Vad är HF?
 
Jag började få svullna fötter i slutet när jag jobbade natt, inget extremt men man märkte skillnad på skorna och så kändes de varma och lite kliiga. Men efter sista nattpasset har det bara kommit nån gång då och då.
Idag noterade jag att händerna också visade en antydan till svullnad och så har jag den senaste veckan märkt att halva händerna domnar bort när jag sover, det är kopplat till vilken sida jag ligger på (vänsterhanden domnar när jag ligger på vänster sida) och de var enligt BM för att det börjar svullna därinne (karpaltunneln) och då trycker på någon nerv. Började det göra ont också skulle jag ringa arbetsterapeuten om ortoser för att hålla händerna i någon avlastande vinkel.
 
:laugh: Jag fick faktiskt en smärre chock igår kväll när jag såg mig själv i spegeln. Visst har man ju märkt på kläder att det inte passar längre och när man tittar ner så putar magen ut mycket, men den bilden som var i spegeln.. :eek: Jag trodde faktiskt inte, av någon anledning, att jag skulle få en så stor mage.

Fö, en månad och en dag kvar till BF här. Undrar vem som tittar ut först utav våra som har BF så nära inpå:D
Haha, för att inte tala om bilden sambons syster tog på mig två dagar innan lillan tittade ut. Så stor tyckte jag ändå inte att jag var, det syntes inte bakifrån enligt folk. Men oj, vad stor jag såg ut på bilden:D. Hajjade till länge när jag såg mig i spegeln men vande mig på slutet. Sen blev det samma sak igen de första dagarna efter förlossning. liksom "oj, var är magen":eek:

@Bluefish Jag håller med @Saigon , kolla upp det så att du inte blir sjuk.

@Evenstar Det är BVC som håller i grupper för nyblivna föräldrar, inte MVC. Så det lär du inte få höra om före första BVC-träffen.

@YaHilweh Det är normalt att inte vara sådär himlastormande förälskad i sin bebis, varken innan den är född eller när den är nyfödd. För många tar det lite tid att smälta och börja knyta an. Det skall tydligen vara vanligare om det går fort, som i mitt fall, eller om det blir en jobbig förlossning. Jag tycker att det där med känslorna går i vågor. Visst är hon söt och gosig och jag tycker om henne, men ibland när hon bara vrålar helt otröstlig håller jag med katten om att vi kan lämna tillbaka henne;) Sambon däremot drabbades av stora kärleken direkt. Ger det en tid till, annars får jag väl ta upp det med BVC-sköterskan. Det kan ju vara en typ av förlossningsdepression om det inte ändrar sig. Har inte haft typiska depressionssymptom tidigare i livet så varför nu?
 
Om svullnaden har kommit så där plötsligt bör du ringa din MVC. Det är ett stort varningstecken för HF. Har du andra symptom? Huvudvärk? Ljuskänslig? Ögonflimmer? Hoppas verkligen att det inte är HF men du bör som sagt få ditt blodtryck kollat inom kort.

Läst på om det men har inga andra symtom på det så tänkte avvakta till tisdag då jag ska in till bm igen. Nu blev det ju helg också.. Men skulle jag känna av något annat som stämmer in på hf ringer jag 1177, mamma fick det med lillebror och det blev inte alls bra.

Hur kände du mot slutet av din graviditet inför det nya barnet @Balahé? Nu hann du ju inte hela vägen ;) men jag tycker känslorna förändrats ganska radikalt om man jämför nu såhär ett par dagar innan bf mot en månad sedan. Säger inte att det bör/måste/ska vara så för alla men jag hade svårt att knyta an till ett foster i magen och pratade en del om det på mvc. Försök slappna av, ge det tid, det ger sig oftast och gör det inte det får du hjälp. Och nog skötte hormonerna det, senaste tiden har det blivit så verkligt. Nu är barnet viktigt, kanske viktigast och jag längtar efter det. Vill se, träffa, lära känna den som bott inuti mig så lång tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 322
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 474
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 612
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp