Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.

Maja_Kandi

Trådstartare
Värst vad vi skriver! :D Här kommet senaste listan igen!

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
5/12 - Bluefish, 1:a barnet, Pojke, 22 år, Sundsvall
5/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne - 9/11 Flicka
11/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige, Flicka
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
3/1 - Maja_Kandi, 1:a barnet, 25 år, Östersund
4/1 - Riru, 1:a barnet
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
24/1 - Positron, 1:a barnet, 26 år, Halmstad
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke

Februari
4/2 - Evenstar, 1:a barnet, 28 år, Stockholm, pojke
5/2 - Jenka, första barnet,28 år, Stockholm
7/2 - Mois, 2:a barnet, flicka, 31 år, Skåne
14/2 - Janey, 1:a barnet (Pojke), 26 år London
26/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
26/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome, troligen flicka
 
Har vi bara en bebis i vintertråden än så länge?
Men nu är månaden här där barnen kommer börja titta ut, det var bara @Balahé som tjuvstartade lite ;)

@Eina beräknad idag, hur mår du? :)

Jag vill btw att bebis ska titta ut nu, 10 dagar kvar!
 
Jag insåg att det liksom plötsligt är bara en månad kvar tills nytt år, det innebär ju typ en månad till liten! :o :eek: :love:

Imorse var jag jätteyr, började egentligen redan igår kväll men då var det inte så farligt. Men inatt och imorse var det ruggigt obehagligt att gå i trappen och fortfarande när jag ligger ner snurrar typ hela världen. :crazy: Riktigt seg i kroppen öht idag. Har lyckats dra mig runt en promenad med vovvan och startat en tvättmaskin, inte ett jota mer.
 
Jag insåg att det liksom plötsligt är bara en månad kvar tills nytt år, det innebär ju typ en månad till liten! :o :eek: :love:

Imorse var jag jätteyr, började egentligen redan igår kväll men då var det inte så farligt. Men inatt och imorse var det ruggigt obehagligt att gå i trappen och fortfarande när jag ligger ner snurrar typ hela världen. :crazy: Riktigt seg i kroppen öht idag. Har lyckats dra mig runt en promenad med vovvan och startat en tvättmaskin, inte ett jota mer.
Fy vad obehagligt det låter. Hoppas att det inte är sjukdom på gång.
 
Nu får ni ta och komma igång med barnafödandet tycker jag. Min lilla är ju tre veckor nu. Hon utvecklas hela tiden och börjar bli ruggigt stark och rörlig redan. Kan lyfta huvudet och vrida på det och fäktar runt så pass att hon nästan lyckas vända sig på sidan. Matlusten är det inget fel på längre och jag hoppas att Bvc-sköterskan ska ge grönt ljus till att invänta att hon själv vaknar.

En grej som vi inte direkt tänkt på här hemma innan är att man från Bvc rekommenderar i stort sett total isolering från omgivningen den första månaden. Att man ska undvika att åka buss, gå i affärer och så visste vi, men de menade även typ kalas, julfirande mm där man samlas många. För de som är för tidigt födda räknar man ännu längre tid.
 
Jag rekommenderar inte serviceyrke sista månaderna av graviditeten... lagom less nu!

Har lånat boken att föda på biblioteket idag, och igår fick vi hem nya bilen! :) ännu mer som börjar bli klart.
 
Nu får ni ta och komma igång med barnafödandet tycker jag. Min lilla är ju tre veckor nu. Hon utvecklas hela tiden och börjar bli ruggigt stark och rörlig redan. Kan lyfta huvudet och vrida på det och fäktar runt så pass att hon nästan lyckas vända sig på sidan. Matlusten är det inget fel på längre och jag hoppas att Bvc-sköterskan ska ge grönt ljus till att invänta att hon själv vaknar.

En grej som vi inte direkt tänkt på här hemma innan är att man från Bvc rekommenderar i stort sett total isolering från omgivningen den första månaden. Att man ska undvika att åka buss, gå i affärer och så visste vi, men de menade även typ kalas, julfirande mm där man samlas många. För de som är för tidigt födda räknar man ännu längre tid.

Ja jag funderar lite kring min mamma som är dagmamma, och bebis född i februari... tänker inte hålla dem åtskilda men kanske inte är optimalt egentligen. Isolering låter inte så lockande.
 
En grej som vi inte direkt tänkt på här hemma innan är att man från Bvc rekommenderar i stort sett total isolering från omgivningen den första månaden. Att man ska undvika att åka buss, gå i affärer och så visste vi, men de menade även typ kalas, julfirande mm där man samlas många. För de som är för tidigt födda räknar man ännu längre tid.

Pratade med min BM om det där och hon tyckte väl mest på, du känner själv. Är folk förkylda låt bli, annars begränsa absolut vilka som får klappa/hålla. Men Vill ni åka hem till den nyblivna mormor/farmor direkt så gör det. Lyssna på ert synda förnuft, för det är ni som är föräldrar och det finns 300 miljoner riktlinjer till hur man bör göra.
Så jag tänker gå på sunt förnuft och magkänsla :)
Vet folk som åker och handlar direkt efter BB vistelsen och deras bebisar är det inget fel på. :)
 
Sitter och läser lite i de andra föräldratrådarna och jag är seriöst avundsjuk på alla som slipper springa på sjukan i tid och otid. Sambon och jag räknade lite på hur mycket parkeringspengar vi la i gbg innan vi flyttade och det var ingen liten summa. 18:-/h och jag är där mellan 60-90min/gång samt 2-3 gånger i veckan :eek: Det är helt sjukt!
 
Och orkar man slänga ihop en romantisk middag nyårsafton eller ska jag låta sambon laga mat?
Hans meny alternativ är tämligen få.
* Spagetti köttfärssås
* Wok
* Ägg och bacon
* Någon thai röra som i mina ögon alltid blir stark

Ja det är väl typ det han brukar variera mellan :p
 
Fy vad obehagligt det låter. Hoppas att det inte är sjukdom på gång.

Ja med tanke på att sambon precis varit nära döden (läs: förkyld) så var jag lite rädd för det också. Varit tung i huvet hela dan och är fortfarande lite yr när jag ligger ner. Hoppas det är borta imorrn... :crazy:

Ang att isolera sig så har jag tänkt lite så också, det kan ju inte vara så bra att exponera en nyfödd för hundra olika människor som vill komma och gosa och snusa och titta och hålla... Kan väl såklart inte hålla borta varenda en men som ni säger får man ju åtminstone stoppa de som är krassliga i dörren. Mamma skulle få spunk om jag inte lät henne komma i närheten på en månad... Hos henne bor dock tre småtjejer i dagis- och skolåldern så därifrån kan man verkligen få en massa smittor. Får väl helt enkelt sätta hårt mot hårt när den dagen kommer. Hon kommer hit och bakar på lördag så då tänkte jag ta jul-smällen iaf... Kan bli kul.
 
Min logik får ju underkänt i alla fall, med tanke på att det känns så osannolikt att jag ska bli mer gravid än så här (2 månader till bf...).

Ikväll är det disco i magen, den ser helt sned ut. I kombination med plötslig akuthunger så jag kan inte sova :/
 
Min logik får ju underkänt i alla fall, med tanke på att det känns så osannolikt att jag ska bli mer gravid än så här (2 månader till bf...).

Ikväll är det disco i magen, den ser helt sned ut. I kombination med plötslig akuthunger så jag kan inte sova :/

Den där plötsliga akuthungern blir tyvärr inte bättre för mig! Nu sparkas det ju upp över revbenen och är verkligen disco överallt. Har väldigt svårt att äta eftersom jag knappt blir hungrig. Men så heeeelt plötsligt från ingenstans så smäller det till och jag blir absolut vrålhungrig. :o Antar att liten ligger och trycker mot magsäcken eller nåt så när den vänder sig och ger plats så känner man plötsligt hur hungrig man faktiskt är. :p
 
Nu får ni ta och komma igång med barnafödandet tycker jag. Min lilla är ju tre veckor nu. Hon utvecklas hela tiden och börjar bli ruggigt stark och rörlig redan. Kan lyfta huvudet och vrida på det och fäktar runt så pass att hon nästan lyckas vända sig på sidan. Matlusten är det inget fel på längre och jag hoppas att Bvc-sköterskan ska ge grönt ljus till att invänta att hon själv vaknar.

En grej som vi inte direkt tänkt på här hemma innan är att man från Bvc rekommenderar i stort sett total isolering från omgivningen den första månaden. Att man ska undvika att åka buss, gå i affärer och så visste vi, men de menade även typ kalas, julfirande mm där man samlas många. För de som är för tidigt födda räknar man ännu längre tid.
Det är ju just när man föder under vinterhalvåret, när RS-viruset florerar som man ska vara så eftra försiktig. Blir de smittade så blir de ofta väldigt, väldigt sjuka. De små barnen andas mest genom näsan och kan då drabbas av andningsuppehåll när de är sjuka. Sjukdomen brukar också hålla i sig längre än en vanlig förkylning, typ en månad.
 
Ang att isolera sig så har jag tänkt lite så också, det kan ju inte vara så bra att exponera en nyfödd för hundra olika människor som vill komma och gosa och snusa och titta och hålla... Kan väl såklart inte hålla borta varenda en men som ni säger får man ju åtminstone stoppa de som är krassliga i dörren. Mamma skulle få spunk om jag inte lät henne komma i närheten på en månad... Hos henne bor dock tre småtjejer i dagis- och skolåldern så därifrån kan man verkligen få en massa smittor. Får väl helt enkelt sätta hårt mot hårt när den dagen kommer. Hon kommer hit och bakar på lördag så då tänkte jag ta jul-smällen iaf... Kan bli kul.

Just i det avseendet med smittor, sjukdomar osv är det ju bra att vi inte har någon släkt i närheten… Min familj bor 30 mil bort och sambons i England. Så det kommer dröja några veckor efter födseln innan de kommer och hälsar på. Då har vi förhoppningsvis hunnit landa lite samt att de värsta virusen är borta. Svärmor nämnde dock att hon ville komma i tre veckor i mars och bo med oss och hjälpa till :o När lillen är 1-1,5 månad. Några dagar får hon gärna komma, men tre veckor känns lite väl saftigt även om hon är trevlig :angel:
 
Nu får ni ta och komma igång med barnafödandet tycker jag. Min lilla är ju tre veckor nu. Hon utvecklas hela tiden och börjar bli ruggigt stark och rörlig redan. Kan lyfta huvudet och vrida på det och fäktar runt så pass att hon nästan lyckas vända sig på sidan. Matlusten är det inget fel på längre och jag hoppas att Bvc-sköterskan ska ge grönt ljus till att invänta att hon själv vaknar.

En grej som vi inte direkt tänkt på här hemma innan är att man från Bvc rekommenderar i stort sett total isolering från omgivningen den första månaden. Att man ska undvika att åka buss, gå i affärer och så visste vi, men de menade även typ kalas, julfirande mm där man samlas många. För de som är för tidigt födda räknar man ännu längre tid.
Affärer (stort shoppingcenter) var vi i när bebisen var ett par dagar (dagen efter vi fick komma hem från bb) och så fortsatte de. Hon är 8 mnd nu och aldrig varit sjuk, inte minsta förkyld ens. :)
 
Det är ju just de här vintersjukdomarna som känns så farligt för en liten... Om en annan får flunsan eller kräksjuka så är det väl inte så farligt, men om en liten får det känns det betydligt värre. Men det hoppas jag ändå att folk i omgivningen fattar... Kan ju hoppas att våran ärver mitt immunförsvar istället för sambons. ;)
 
Har också tänkt på den där första månaden som vi också blivit informerade om att man helst ska stanna hemma med bebis. Och vi kommer nog hålla oss hemma en månad iaf innan vi tar med bebis någonstans för säkerhets skull.
 
Hörde precis på Nyhetsmorgon om just virus/bakterier osv att det var just det här med andningen som var värst. Hade ingen aning om att spädbarn inte kan andas genom munnen. :o Kändes plötsligt mycket läskigare... Jag är mest rädd för alla som kommer vilja komma instormande och kladda och pussa och lyfta och bära. Framför allt min kära mor kommer aldrig kunna hålla sig borta. Är hon sjuk lär hon väl fatta men annars blir det nog svårt att porta henne... Men det är klart att man kan släppa in folk som är friska för att hälsa på.
Att åka till affärer och grejer får vi väl göra en i taget i början. Jag kommer nog inte känna mig så sugen att åka runt en massa innan man hunnit lära känna den lill* lite mer och kommit in hela föräldrarollen bättre. Klart man ska åka på BVC och sånt men jag kommer inte direkt längta efter att åka runt och hälsa på en massa folk i början. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 682
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 259
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 331
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp