Vinterföräldrar -17/18 del 2

Hoppar in lite från vinter 16/17 :D Som omföderska ska man dessutom ringa snabbare. Första gången är det väl tre värkar inom tio minuter om jag inte minns helt galet. Andra gången fick jag veta att det ska vara 5-6 min mellan värkarna eftersom det oftast går snabbare. Vet inte om det skiljer sig beroende på hur nära man har till sjukhuset, vi har ca två mil. Jag kan inte påstå att jag kände så stor skillnad egentligen (däremot var jag bergsäker på att vi skulle in) men jag hade bara värkar i tre timmar totalt, 1,5 av dem var inne på förlossningen :p
Hon ville inte ge mig ett visst antal värkar/minuter utan tyckte att "det där känner du". Det är då man börjar tvivla på sig själv :p
Vi har nog 20 min till sjukhuset denna gången jämfört med 10 förra gången så det känns väl rätt lugnt. Men nu ska det ju fixas med barn- och hundvakt osv.
Hur lång tid tog din första förlossning?
 
Ja, vi pratade med dom igår. Det kändes som att dom förstod ganska bra och nu är dom inställda på att allt han kommer göra är att sova, äta, bajsa och spy typ. :angel: Känns bra att dom har låga förväntningar. :D

Kom ihåg ”skrika” också! :D



En sak som jag kom att tänka på, som kan vara ett tips till när bebisen kommit, är att använda formuleringen ”hen har inte lärt sig att XX än”. Minns särskilt hur jag och äldsta pratade om det innan mellan lärt sig att vara kittlig. Jag upplever att det där med ”lärt sig... än” lite grann håller uppe hoppet om att det där lilla knytet inte kommer att vara hopplöst tråkigt för evigt ;)
 
Förmodligen näst sista bm-besöket avklarat såvida jag inte går över tiden. Igår var det 4 veckor kvar till när förra förlossningen startade, det drar ihop sig:D
Inga prover togs men mätte magen, kollade hjärtljud och tog blodtryck. Bebis är fortfarande rörlig och lär vara så fram tills värkarna startar. Pratade om smärtlindring och jag fick berätta lite om min förra förlossning, vilket bm blev väldigt glad av att höra. Jag hade verkligen en fantastisk förlossning!
Min största farhåga inför denna gången är att vi numera har badkar och jag vet hur bra det fungerar som smärtlindring för min del. Så jag är rädd att jag bestämmer mig för att bada på hemmaplan och därför blir hemma på tok för länge :p Bm påstår att man som omföderska känner skillnad på värkarna och därför kommer iväg i tid, får väl hoppas på det:o. Förra gången tyckte de ju att vi gott kunde vara hemma ett tag till när jag ringde till dem men vi åkte in ändå och jag var då 7-8 cm öppen, vi hann vara inne på förlossningen precis 5 timmar och det var alldeles lagom.

Jag har börjat få så mycket kväljningar av allt möjligt, tandborsten, slem i halsen osv men inget illamående. I morse när jag satt i bilen kom det flera stycken och tack och lov fattade jag vinken och slet åt mig en plastpåse som låg på stolen bredvid och den behövdes:yuck: Jag har vanligtvis väldigt svårt att kräkas så det kändes jätteskumt.

Åh, jag som precis skulle beklaga mig över kväljningar - eller mer specifikt att jag fortfarande hostar och klöks varje gång jag borstar tänderna, värre på kvällen än på morgonen. Börjar tröttna på det :mad:
 
Åh, jag som precis skulle beklaga mig över kväljningar - eller mer specifikt att jag fortfarande hostar och klöks varje gång jag borstar tänderna, värre på kvällen än på morgonen. Börjar tröttna på det :mad:
Ja det är ju jättekonstigt att man får kväljningar av att borsta tänderna! Jag antar att jag "retar" någonting för jag mår inte det minsta illa.
Klen tröst men jag lutar mig lite mot att de flesta konstiga grejerna försvinner direkt efter att bebis är ute:up:
 
Kom ihåg ”skrika” också! :D



En sak som jag kom att tänka på, som kan vara ett tips till när bebisen kommit, är att använda formuleringen ”hen har inte lärt sig att XX än”. Minns särskilt hur jag och äldsta pratade om det innan mellan lärt sig att vara kittlig. Jag upplever att det där med ”lärt sig... än” lite grann håller uppe hoppet om att det där lilla knytet inte kommer att vara hopplöst tråkigt för evigt ;)

Haha, jaa, skrika betonade vi mycket igår. Idag föll det dock bort. :D

Ja, vi pratade mycket om det igår, för alla bebisar som dom har träffat har ju varit så pass stora att dom kan hålla ögonkontakt, reagera på stimulans osv. Det kommer ju inte den här göra, men det innebär ju inte att han är tråkigare än andra bebisar utan bara mindre. :p
 
Hon ville inte ge mig ett visst antal värkar/minuter utan tyckte att "det där känner du". Det är då man börjar tvivla på sig själv :p
Vi har nog 20 min till sjukhuset denna gången jämfört med 10 förra gången så det känns väl rätt lugnt. Men nu ska det ju fixas med barn- och hundvakt osv.
Hur lång tid tog din första förlossning?
Skönt med så nära!
Min första tog 15 timmar, fyra av dem låg vi inne. Var öppen 6 cm när vi kom in. Är också en hemmafis :p Den här gången gick vattnet (inga värkar innan) och när jag ringde förlossningen (var tvungen att googla om jag skulle ringa, snacka om dålig koll :angel:) så den bm jag fick prata med att jag skulle ringa igen när värkarna var med ca 5-6 min mellanrum. Hann lägga på så kom värkarna rejält och precis så tätt så jag som lagade mat fick stänga ner och skynda mig att packa klart dotterns övernattningsväska, sambon hade nyss kommit hem från träning och fick köra fram bilen och började packa in i den. När vi lämnat dottern hos min mamma (som bor 10 min från oss) ringde jag förlossningen igen och sa att vi var på väg :D jag skulle in då oavsett vad någon annan sa så visst kände jag det på mig men jag kan inte specifikt säga att det var för att värkarna kändes annorlunda. Och som sagt var vi bara inne 1,5 timme så tur var väl det :D Var öppen 5 cm när vi kom in den här gången.
 
Skönt med så nära!
Min första tog 15 timmar, fyra av dem låg vi inne. Var öppen 6 cm när vi kom in. Är också en hemmafis :p Den här gången gick vattnet (inga värkar innan) och när jag ringde förlossningen (var tvungen att googla om jag skulle ringa, snacka om dålig koll :angel:) så den bm jag fick prata med att jag skulle ringa igen när värkarna var med ca 5-6 min mellanrum. Hann lägga på så kom värkarna rejält och precis så tätt så jag som lagade mat fick stänga ner och skynda mig att packa klart dotterns övernattningsväska, sambon hade nyss kommit hem från träning och fick köra fram bilen och började packa in i den. När vi lämnat dottern hos min mamma (som bor 10 min från oss) ringde jag förlossningen igen och sa att vi var på väg :D jag skulle in då oavsett vad någon annan sa så visst kände jag det på mig men jag kan inte specifikt säga att det var för att värkarna kändes annorlunda. Och som sagt var vi bara inne 1,5 timme så tur var väl det :D Var öppen 5 cm när vi kom in den här gången.
Ja avstånden är tacksamma här!
Första låter ju inte helt olik min första, den tog 12-13 h och 5 h inne på förlossningen. Minns att förslossningsbarnmorskan sa att jag skulle se till att åka in i tid med nästa.
Spänningen är oliiiiidlig:D
 
Jag är lite orolig för det där om det startar innan eventuellt planerat snitt.
Vi har 30-40min åt fel håll till svärmor som ska ha hunden och blivande storasyster.
Sedan ska vi 30-40min tillbaka till förlossningen efter det..

Vet att vi kan ringa svärmor precis när som och hon kommer som ett skott. Men är ändå orolig för hur det ska gå.
 
Just nu funderar jag dock på om jag ska strypa eller bara slå min man med något hårt... :mad:

Jag har vart i stan och han har vart hemma och lekt med dottern. När jag kommer hem har han tänt ALLA ljus i adventsljusstsken :mad:
Det är inte ens advent än!
Det tog en stund innan han kom på vad han hade gjort, så han gjorde det inte för att retas utan han är bara korkad... :rage::rage:
 
Just nu funderar jag dock på om jag ska strypa eller bara slå min man med något hårt... :mad:

Jag har vart i stan och han har vart hemma och lekt med dottern. När jag kommer hem har han tänt ALLA ljus i adventsljusstsken :mad:
Det är inte ens advent än!
Det tog en stund innan han kom på vad han hade gjort, så han gjorde det inte för att retas utan han är bara korkad... :rage::rage:

Nej låt honom vara
Han har det nog tillräckligt jobbigt om han är så korkad .
Skämt å sido
 
Har precis kommit hem efter en underbart runda med hunden runt en sjö en bit hemifrån.
0 grader, vindstilla och sol. Lös hund som njöt av sin frithet.
Tog massor med fina bilder.
Kan det bli bättre?

Jag glömde helt bort att jag är gravid och endast 9 dagar kvar till förlossningen
Är så tacksam för att jag valt att gå på FL någon vecka innan så att jag kan ge mig själv och hunden sådana här tillfällen och att jag orkar gå våra långa promenader.
 
Just nu funderar jag dock på om jag ska strypa eller bara slå min man med något hårt... :mad:

Jag har vart i stan och han har vart hemma och lekt med dottern. När jag kommer hem har han tänt ALLA ljus i adventsljusstsken :mad:
Det är inte ens advent än!
Det tog en stund innan han kom på vad han hade gjort, så han gjorde det inte för att retas utan han är bara korkad... :rage::rage:

Hehe, men dom kan inte ha hunnit brinna så länga så ingen skada skedd kanske? Eller så får han byta ut dom mot nya? :D Stackars våra män, det är inte lätt att leva med gravidosaurusar alltid.
 
Har precis kommit hem efter en underbart runda med hunden runt en sjö en bit hemifrån.
0 grader, vindstilla och sol. Lös hund som njöt av sin frithet.
Tog massor med fina bilder.
Kan det bli bättre?

Jag glömde helt bort att jag är gravid och endast 9 dagar kvar till förlossningen
Är så tacksam för att jag valt att gå på FL någon vecka innan så att jag kan ge mig själv och hunden sådana här tillfällen och att jag orkar gå våra långa promenader.

Härligt att få må så bra! Jag tackar livet och kroppen varje dag för att jag mår så bra som jag gör. Sen vill inte min hund gå på långpromenad, men det är en annan femma. :D
 
Hehe, men dom kan inte ha hunnit brinna så länga så ingen skada skedd kanske? Eller så får han byta ut dom mot nya? :D Stackars våra män, det är inte lätt att leva med gravidosaurusar alltid.
Är blockljus som brunnit i någon timme.
Han kommer höra det här läääänge! :devil::angel:

Nu tror han att jag ska klippa honom innan han går och lägger sig för att sova innan nattpasset.... :mad: Men icke!!! :devil:
 
Varit på återbesök på BB idag. OK-stämpel i baken på lillan :up: Träffade en jättebra barnmorska. Hon gav lite tips om amningen också, har fått lite onda och såriga bröstvårtor. Trots att nipplarna är ömma som :devil: känns det ingenting längre vid amningen tack vare hennes tips. Magi :bow:

Namn har vi bestämt också, blir en liten Lilly. :)
 
Varit på återbesök på BB idag. OK-stämpel i baken på lillan :up: Träffade en jättebra barnmorska. Hon gav lite tips om amningen också, har fått lite onda och såriga bröstvårtor. Trots att nipplarna är ömma som :devil: känns det ingenting längre vid amningen tack vare hennes tips. Magi :bow:

Namn har vi bestämt också, blir en liten Lilly. :)

Åh, fint namn! :love: Och skönt att amningen fungerar!
 
Är inte så känslig normalt sett och har inte lidit av några gravidhormoner direkt som gjort mig blödig eller gråtmild. Men det kan ju komma efteråt också :p När vi skulle åka hem efter återbesöket på SÖS idag var det adventskonsert i entrén. Finstämda julsånger i stämsång, fick bita mig i läppen för att inte börja fulgråta :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 713
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 017
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 974
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 826
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp