Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Epiduraler vid förlossning sätts efter latensfasen och det är en kontinuerlig dos ( som ett pyttelitet dropp) smärtstillande och bedövande medel som har effekt under värkarbetet.
EDA har inte en "pang på" effekt utan det tar ett tag innan den verkar. Det är därför det kan vara både för tidigt och försent ;)

Vanligt så domnar inte benen bort, man har inte lika hög dos som vid en operation, utan den ska minska smärta utan att helt slå ut ens känsla av värkarna.

Det man får i EDAn är ett morfinpreparat och ett lokalbedövande medel.

Hinner man inte få en epidural kan man få en spinal, då får man en snabbverkande engångsdos. Så då måste man vara nära "slutet", så att dosen räcker :)
Som jag skrev så kan epidural sättas på olika sätt för min var inte som du beskriver. Jag fick en dos i timmen (eller när jag bad om det) och den sprutades in av barnmorskan eller en sköterska via en infart.
 
Som jag skrev så kan epidural sättas på olika sätt för min var inte som du beskriver. Jag fick en dos i timmen (eller när jag bad om det) och den sprutades in av barnmorskan eller en sköterska via en infart.

det låter oerhört märkligt att bara få upprepade doser, det är vanligt att man ger bolusdoser på sättet du beskriver, när sprutan i pumpen inte räcker som lindring.
Men, det kanske skiljer sig såpass mellan sjukhus!

Jag hade föredragit sättet jag är upplärd på, ger ju en mer stabil lindring ^^.

Får se vad UNN här i Tromsö har att erbjuda ;) Gick förbi födselavdelningen idag och det var i alla fall trevlig personal ( som orkade visa en förvirrad svensk rätt ).
 
Jag fick eda och då sprutade läkaren först in en testdos, sen sprutade han in en rejälare skvätt. En tunn plastslang satt kvar så jag kunde var 10 min trycka på en knapp så sprutades det in en bonusdos.. fantastiskt för psyket att kunna ta den där bonusen, vart väldigt lugn av att veta att jag själv hade koll på vilken nivå av smärta jag ville utstå :D
 
Ehm, kanske en dum fråga – men hur/när får jag tillbaka känseln efter en eventuell epiduralbedövning? :o
Väldig olika från person till person. Tror jag fick fylla på/ny dos med 1-3 timmars mellanrum. Dvs, när jag börja känna av onda värkar så sa jag till så kom sköterskan och gav mig en ny dos. :)
Ett par timmar så är den nog helt ute ur kroppen om jag inte minns helt fel :)
 
det låter oerhört märkligt att bara få upprepade doser, det är vanligt att man ger bolusdoser på sättet du beskriver, när sprutan i pumpen inte räcker som lindring.
Men, det kanske skiljer sig såpass mellan sjukhus!

Jag hade föredragit sättet jag är upplärd på, ger ju en mer stabil lindring ^^.

Får se vad UNN här i Tromsö har att erbjuda ;) Gick förbi födselavdelningen idag och det var i alla fall trevlig personal ( som orkade visa en förvirrad svensk rätt ).
Och jag litar på att narkosläkarna på Karolinska universitetssjukhuset vet hur en epidural sätts. Jag fick mina doser manuellt insprutade via en infart. De fick pressa rätt hårt för att få in vätskan och jag kände den gå in i ryggen (kall vätska). Jag hade ingen pump.

Jag vill och kan inte ta ställning till vilken metod som är bäst (jag är ingenjör, inte narkosläkare). Jag försöker bara få fram att det kan gå till på olika sätt att få epidural och att effekten därför förmodligen kan sitta i väldigt olika länge.
 
Jag tolkade ditt första inlägg som att det fanns massa olika "sätt"att sätta en epidural och att just den tekniken skulle påverka hur man blev smärtlindrad.

Ville bara förtydliga att det handlar om dosens styrka, om den ges som infusion eller som upprepade injektioner :). Mig veterligen finns det för och nackdelar, men det som jag ville undvika är att alla vi gravida går och tror att själva sticket/ när de sätter eda slangen på plats, att det skulle påverka mest!

Inget ont om varken narkosläkaren i ditt fall eller din behandling.

Dvs hur länge effekten sitter i beror på hur mycket man får totalt, på vilket sätt man fått läkemedlet och hur din kropp bryter ner läkemedel. Som du säger, det är individuellt!

Ett bra tips när man får EDA är att vända sig och inte bli liggande på ena sidan, för då sprids bedövningen jämt, istället för att bedöva halvdant ;)
 
Jag känner också ett par personer som fått eda på samma sätt som @hvala skillnaden är väl att man då får rejälare doser och därför ev får bättre smärtlindring. Med den typ jag fick så är det ju inga jättemängder man får via bonusknappen. Jag va förövrigt långt ifrån smärtfri kändes som att effekten släppt helt först ca 12 timmar efter sista dosen.
 
Vad olika det verkar vara med EDA. Jag fick dropp kopplat till en slang i ryggen. Det fanns ingen "bonusknapp" och de fyllde aldrig på någon vätska mig veterligen. Från det att den började värka kände jag absolut ingen smärta alls, otroligt skönt. Jag upplevde att bedövningen släppte väldigt snabbt när de väl plockade bort den.
 
EDA måste vara den bästa bedövningen som uppfunnits! :D
Jag kunde kissa en timma efter förlossningen, hade bara en kliande känsla i låren som släppte efter några timmar. Fick dock klåda när jag fick sprutan och vid påfyllningen. Sambon fick då klia på mina ben så att jag nästan blev öm i skinnet :p

@Blueberry
Jag var också orolig för att jag skulle bli illamående pga lustgasen, då jag fortfarande åt Lergigan mot illamående. Men kändes mer som en skön fylla, det vill säga utan illamående. :D

Kl
Såhär låter för övrigt TyraLee på nätterna och ja, hon sover! :D
Hickar, gnyr, stånkar och stönar!
 
@Blueberry
Jag var också orolig för att jag skulle bli illamående pga lustgasen, då jag fortfarande åt Lergigan mot illamående. Men kändes mer som en skön fylla, det vill säga utan illamående. :D
Jag kräktes två gånger av lustgasen, men kan inte minnas att jag mådde illa faktiskt. Utan helt plötsligt så kände man att man behövde en påse bara ;)
Jag var till och med villig att öka lustgasen ytterligare trots kräkningar så jag berättade inte för bm att jag kräkts. Min kära (host) make gjorde dock det och då sänkte bm lustgasen med en gång :mad: :p
 
Jag mådde inte illa av lustgasen på något sätt. Tyckte den var helt otroligt effektiv.

Gällde bara att inte börja sniffa den för sent för då var det inte alls lika effektivt. Men man lär sig fort :D
 
Jag mådde inte illa av lustgasen på något sätt. Tyckte den var helt otroligt effektiv.

Gällde bara att inte börja sniffa den för sent för då var det inte alls lika effektivt. Men man lär sig fort :D

EDA har jag ingen erfarenhet utav annat än vid kejsarsnittet och det är ju en helt annan sak.

Den bedövningen gick dock snabbt ur och inga biverkningar.
 
Idag har vi avklarat ännu ett bm besök, min vanliga va på semester och hon jag träffade idag var en härlig människa, gillar henne mer än min vanliga som ändå är helt ok. 2 v sen jag var där sist och inga svar på blodproverna än så de skulle hon jaga, samma med glukosbelastningen som de inte fått svar på än heller. Lillan låg med huvudet ner nu, som jag misstänkte efter hickan hon hade härom kvällen den va väldigt långt ner, magmåttet låg inom kurvorna nu också.
Har äntligen lyckats boka besök på förlossningen som inkl en liten utbildning, känner mej lite lättat över de var rädd att vi inte skulle få nån plats.

Sambon har börjat förbereda sej nu, han vill att vi köper hem allt som kan tänkas behövas till mej, skydd för sängen om vattnet går, vad ska vi ha i BB väskan. Tror det kan blilite shopping imorn när han är ledig :D Sen måste vi plugga förlossning och skriva förlossningsbrev.

Nu ska jag äta choklad och planera 40års firande, någon har önskat sej en devils food cake och jag tänkte göra en fisk/haj inspererad tårta så jag har det jag gör.
 
Säg till vart du hittar ett! Måste ha en själv, vår bäddmadrass kostade 11.000 kr om jag inte minns fel. :laugh::banghead::nailbiting:

Här finns engångs skydd och tvättbara lite här och var, men vet inte hur det går att beställa till sverige, såg nått lakan på ebay och argos som var tvättbara.
 
Hur sover man bekvämt egentligen? Jag är en sån som sover framstupa sidoläge eller vad man ska säga, det fungerar fortfarande, förutom att den lille i magen sparkar lite mot sidan som ligger mot madrassen tills jag flyttar mig lite mer rakt i sidoläge.
Senaste tiden har jag vaknat och legat på rygg, det har funkat bra men inte längre... Nu är det sidosovande som är det som passar bäst tycker jag, ska testa sova med några kuddar att kunna trycka ryggen mot. Kudde mellan knäna förstår jag inte riktigt hur det ska hjälpa? :p :D
 
Kudden mellan knäna hjälper mig mot ont i höfterna och nedre rygg, sen så är det skönt med en kudde eller ett extra täcke på framsidan att "stötta" magen mot tycker jag :). Jag har en helt vanlig "rundkudde" från IKEA, en lång rulle som vi har haft i soffan tidigare. Jag sover på sidan eller framstupa sidoläge vanligtvis, så det enda som har ändrats är att det är jobbigare att vända på mig (och det måste jag göra flera gånger per natt, får ont i höfterna annars).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 196
Senast: Amha
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 097
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: IngelaH
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 490
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp